СОФИЯ, 6 ФЕВРУАРИ 1991 ГОДИНА БРОЙ 26 /301/
СОФИЯ, 6 ФЕВРУАРИ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ДЕКЛАРАЦИЯТА НА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ И НА НАЦИОНАЛНИЯ КОНСУЛТАТИВЕН СЪВЕТ НА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ ПО ПОВОД БЛОКИРАНЕТО НА УСИЛИЯТА ЗА РЕШАВАНЕТО НА СПОРНИТЕ ВЪПРОСИ ПРИ СЪЗДАВАНЕТО НА ВРЕМЕННИ УПРАВИ В РЕДИЦА ГРАДОВЕ И СЕЛИЩА.
КООРДИНАЦИОННИЯТ СЪВЕТ И НАЦИОНАЛНИЯТ КОНСУЛТАТИВЕН СЪВЕТ НА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ ОСЪЖДАТ НЕКОНСТРУКТИВНАТА ДЕМАГОГСКА ПОЗИЦИЯ НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ, ИЗРАЗЕНА В ДЕКЛАРАЦИЯТА НА ВИСШИЯ СЪВЕТ НА БСП ДО МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РЕПУБЛИКАТА. С ТЕЗИ СИ ДЕЙСТВИЯ ВИСШИЯТ СЪВЕТ НА БСП ВЪЗПРЕПЯТСТВА ФОРМИРАНЕТО НА ДЕЙСТВАЩИ ВРЕМЕННИ УПРАВИ В ЛОВЕШКА ОБЛАСТ И ОБЩИНИТЕ ХАСКОВО, ПАВЕЛ БАНЯ, МАРИЦА /ПЛОВДИВ/, МИЧУРИН, СЕВЛИЕВО И КОЧЕРИНОВО.
БСП НЕ ЖЕЛАЕ РАДИКАЛНА ПРОМЯНА, ПОСТАВЯЙКИ НАД ВСИЧКО ТЯСНОПАРТИЙНИТЕ СИ ИНТЕРЕСИ, ТЯ СЕ СТРЕМИ ВСЯЧЕСКИ ДА СЪХРАНИ ТОТАЛИТАРНИТЕ ПРОВИНЦИАЛНИ СТРУКТУРИ. ЧЕРВЕНИТЕ КМЕТОВЕ И РЕГИОНАЛНАТА СТОПАНСКА НОМЕНКЛАТУРА СА ПОСЛЕДНИЯТ ОТРЯД, ЧРЕЗ КОЙТО БСП УЧАСТВА В ДОРАЗРАБОТВАНЕТО НА ОЦЕЛЯЛОТО ДЪРЖАВНО И КООПЕРАТИВНО ИМУЩЕСТВО.
БЛОКИРАЙКИ РАБОТАТА НА КОНСУЛТАТИВНАТА ГРУПА ПРИ РЕШАВАНЕТО НА СПОРНИТЕ ВРЕМЕННИ УПРАВИ, БСП ИЗЛАГА НА БЕЗВЛАСТИЕ, СОЦИАЛНА НЕСИГУРНОСТ И СПЕКУЛА НАСЕЛЕНИЕТО НА ГОЛЯМ БРОИ ОБЩИНИ И НА ДЕСЕТКИ КМЕТСТВА.
НА 14 ЯНУАРИ 1991 НА СЪВМЕСТНА СРЕЩА НА ПРЕДСТАВИТЕЛИТЕ НА КОНСУЛТАТИВНАТА ГРУПА С ПРЕДСЕДАТЕЛИТЕ НА ОБЛАСТНИТЕ УПРАВИ Г-Н ДИМИТЪР ПОПОВ ДЕКЛАРИРА, ЧЕ СЕ ПОДНОВЯВАТ ПРЕГОВОРИТЕ В СПОРНИТЕ ОБЩИНИ И ДО 25 ЯНУАРИ ЩЕ БЪДАТ НАМЕРЕНИ УДОВЛЕТВОРИТЕЛНИ ЗА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ СИЛИ РЕШЕНИЯ.
ТОВА НИ ДАВА УВЕРЕНОСТ, ЧЕ НЕСЪОБРАЗЕНИТЕ С ПОЛИТИЧЕСКАТА ОБСТАНОВКА И С ВЪЗРАЖЕНИЯТА НА МЕСТНИТЕ РЪКОВОДСТВА НА СДС, БЗНС И ДПС ЗАПОВЕДИ НА Г-Н ЛУКАНОВ ЩЕ БЪДАТ ЕДНОВРЕМЕННО РЕВИЗИРАНИ.
СЪЮЗЪТ НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ НАСТОЯВА ЗА РЕШИТЕЛНА НАМЕСА НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ, БЕЗ КОЙТО Е НЕВЪЗМОЖНО НОРМАЛИЗИРАНЕТО НА ЖИВОТА В БЕЗВЛАСТНИТЕ ОБЩИНИ И КМЕТСТВА.
СОФИЯ, 4 ФЕВРУАРИ 1991 Г. /ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР" - БТА/
X X X
СОФИЯ, 6 ФЕВРУАРИ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ДЕКЛАРАЦИЯТА НА НАЦИОНАЛНОТО РЪКОВОДСТВО НА ПАРТИЯТА НАЦИОНАЛЕН ПАТРИОТИЧЕН СЪЮЗ ВЪВ ВРЪЗКА С КОНФЛИКТА В ПЕРСИЙСКИЯ ЗАЛИВ.
НАЦИОНАЛНОТО РЪКОВОДСТВО НА ПАРТИЯТА НАЦИОНАЛЕН ПАТРИОТИЧЕН СЪЮЗ, СЛЕД КАТО АНАЛИЗИРА СЪЗДАЛАТА СЕ ВОЕННОПОЛИТИЧЕСКА ОБСТАНОВКА В РАЙОНА НА ПЕРСИЙСКИЯ ЗАЛИВ, СМЯТА, ЧЕ ПРЕЗИДЕНТСТВОТО И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ НЕДОСТАТЪЧНО АКТИВНО И НАСТОЙЧИВО СЕ ВКЛЮЧВАТ КЪМ УСИЛИЯТА НА МНОГОНАЦИОНАЛНАТА КОАЛИЦИЯ ПОД ЕГИДАТА НА СЪВЕТА ЗА СИГУРНОСТ НА ООН, КОЯТО ВОДИ СПРАВЕДЛИВА ВОЙНА СРЕЩУ ИРАКСКАТА ОКУПАЦИЯ НА ДЪРЖАВАТА КУВЕЙТ.
БЪЛГАРСКОТО УЧАСТИЕ В ТАЗИ КАМПАНИЯ ТРЯБВА ДА БЪДЕ ЗАЛОГ СРЕЩУ ЕВЕНТУАЛНО ПОВТОРЕНИЕ НА ПРЕЦЕДЕНТА ОТ ПЕРСИЙСКИЯ ЗАЛИВ И НА БАЛКАНСКИЯ ПОЛУОСТРОВ.
НАЦИОНАЛНИЯТ ПАТРИОТИЧЕН СЪЮЗ ПРИЗОВАВА ВСИЧКИ КОМПЕТЕНТНИ ОРГАНИ, БЕЗ ДА ИЗТЪКВАТ РАЗЛИЧНИ ОБЕКТИВНИ ПРИЧИНИ, ДА НАПРАВЯТ ВСИЧКО НЕОБХОДИМО УЧАСТИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ТАЗИ СПРАВЕДЛИВА ВОЙНА ДА БЪДЕ КОЛКОТО Е ВЪЗМОЖНО ПО-ЗНАЧИТЕЛНО И ПО-ЕФЕКТИВНО.
СОФИЯ, 5 ФЕВРУАРИ 1991 Г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПАРТИЯТА НАЦИОНАЛЕН ПАТРИОТИЧЕН СЪЮЗ: ИЛИЯ СИПСЕВ
/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР" - БТА/
X X X
СОФИЯ, 6 ФЕВРУАРИ - СЛЕДВА ПЪЛНИЯТ ТЕКСТ НА ПРЕДОСТАВЕНАТА ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ИНФОРМАЦИЯ НА КОНСУЛТАТИВНИЯ СЪВЕТ НА ИЗВЪНПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ПАРТИИ НА БЪЛГАРИЯ.
ОТ 21 ДЕКЕМВРИ 1990 Г. ДО 7 ЯНУАРИ 1991 Г. В КОНСУЛТАТИВНИЯ СЪВЕТ НА ИЗВЪНПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ПАРТИИ НА БЪЛГАРИЯ БЯХА ПРОУЧЕНИ ВНИМАТЕЛНО ДОКУМЕНТИТЕ НА ХРИСТИЯНСКОТО ЖЕНСКО ДВИЖЕНИЕ, КОЕТО БЕ ЗАЯВИЛО ЖЕЛАНИЕТО СИ ЗА ЧЛЕНСТВО В СЪВЕТА.
УСТАНОВЕНО БЕ, ЧЕ ЦЕЛИТЕ И СТАТУТЪТ НА ДВИЖЕНИЕТО ОТГОВАРЯТ НА ГЛАВНАТА ЗАДАЧА НА КОНСУЛТАТИВНИЯ СЪВЕТ, А ИМЕННО ДА СЕ ПРЕОДОЛЕЕ ПОЛЯРИЗАЦИЯТА В НАШЕТО ОБЩЕСТВО, ДА СЕ ТРЪГНЕ ПО ПЪТЯ КЪМ КОНСОЛИДИРАНЕ НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД В ДУХА НА СТАРОДАВНИТЕ НИ ТРАДИЦИИ. КАТО ВЗЕ ПОД ВНИМАНИЕ И ФАКТА, ЧЕ ХРИСТИЯНСКОТО ЖЕНСКО ДВИЖЕНИЕ ИМА СВОИ СТРУКТУРИ В 17 НАСЕЛЕНИ МЕСТА НА БЪЛГАРИЯ И Е РЕГИСТРИРАНО ПО ЗАКОНА ЗА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ С ПРАВО ДА ИЗДИГА СВОИ КАНДИДАТИ В ИЗБОРИТЕ, КОНСУЛТАТИВНИЯТ СЪВЕТ НА ИЗВЪНПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ПАРТИИ НА БЪЛГАРИЯ РЕШИ: СЪГЛАСНО ПАРАГРАФ 4, ТОЧКА 1 И ТОЧКА 2 ОТ СТАТУТА НА СЪВЕТА ПРИЕМА КАТО РЕДОВЕН И РАВНОПРАВЕН ЧЛЕН В СВОИТЕ РЕДОВЕ ХРИСТИЯНСКОТО ЖЕНСКО ДВИЖЕНИЕ И В ЛИЦЕТО НА НЕГОВАТА ПРЕДСЕДАТЕЛКА Г-ЖА ЕЛИСАВЕТА МИЛЕНОВА ОТПРАВЯ ПОЖЕЛАНИЕ ЗА ПОЛЗОТВОРНО СЪТРУДНИЧЕСТВО ДО ВСИЧКИ ЧЛЕНКИ НА ДВИЖЕНИЕТО.
СОФИЯ, 4 ФЕВРУАРИ 1991 Г. ПРЕДСЕДАТЕЛ: КОНСТАНТИН АДЖАРОВ
СЕКРЕТАР: ЛЕНКО РУСАНОВ
/ПРЕССЛУЖБА "КЕРИЕР" - БТА/
X X X
СОФИЯ, 6 ФЕВРУАРИ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ПРИЗИВА НА ИНИЦИАТИВЕН КОМИТЕТ ДА НЕ СЕ РАЗРУШАВАТ ИЛИ ДЕМОНТИРАТ ПАМЕТНИЦИ НА ВИДНИ ИСТОРИЧЕСКИ ЛИЧНОСТИ ИЛИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ НА ИЗКУСТВОТО, СВЪРЗАНИ С БОРБИТЕ НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД. ДОКУМЕНТЪТ Е ПОДПИСАН ОТ 680 ГРАЖДАНИ, ЧЛЕНОВЕ НА РАЗЛИЧНИ ПОЛИТИЧЕСКИ ПАРТИИ, ДВИЖЕНИЯ И БЕЗПАРТИЙНИ, АДРЕСИРАН ДО ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ, ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКАТА, МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ И ВИСШИЯ СЪВЕТ НА БСП.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДА И ДРУГАРИ,
ВИК НА ОСТРА БОЛКА И НЕГОДУВАНИЕ СЕ ИЗТРЪГНА ОТ СЪРЦАТА НИ, КОГАТО УЗНАХМЕ ПРЕДИ НЯКОЛКО ДНИ, ЧЕ Е ДЕМОНТИРАН ПАМЕТНИКЪТ НА ГЕРОИТЕ ОТ АНТИФАШИСТКАТА СЪПРОТИВА В ЦЕНТЪРА НА ГАБРОВО. ТОЗИ ПАМЕТНИК БЕ ОСКВЕРКЯВАН НЯКОЛКО ПЪТИ ОТ ЕКСТРЕМИСТИ И ХУЛИГАНИ, КОИТО БЕЗСРАМНО СА СЕ ГАВРИЛИ С КОСТИТЕ НА ЗАГИНАЛИТЕ БОРЦИ ПРОТИВ ТИРАНИЯТА И МОНАРХОФАШИЗМА.
ВАНДАЛСКИ ПРОЯВИ ПО ГРАДОВЕ И СЕЛА ИМА И СРЕЩУ ДРУГИ ПАМЕТНИЦИ НА ГЕРОИ ОТ СЪПРОТИВАТА.
В СОФИЯ МЕСЕЦИ НАРЕД ЛЕЖАТ СЪБОРЕНИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ НА ИЗКУСТВОТО, СВЪРЗАНИ С АНТИФАШИСТКАТА БОРБА, НА ВИДНИ БЪЛГАРИ, ОБЩЕСТВЕНИЦИ И КУЛТУРНИ ДЕЙЦИ. СРАМ И УНИЖЕНИЕ ИЗПИТВАМЕ, КОГАТО ГЛЕДАМЕ КАК ЧУЖДЕНЦИ С ФОТОАПАРАТИ И КИНОКАМЕРИ ОТНАСЯТ ПО СВЕТА ТОЗИ ПОЗОР ЗА БЪЛГАРИЯ. ЧУВАТ СЕ И ПРИЗИВИ ЗА СЪБАРЯНЕ НА ПАМЕТНИКА НА СЪВЕТСКАТА АРМИЯ - ОСВОБОДИТЕЛКА В СОФИЯ, ПАМЕТНИКА НА АЛЬОША В ПЛОВДИВ, БРАТСКАТА МОГИЛА В ПАРКА НА СВОБОДАТА, ПАМЕТНИЦИТЕ НА АНТОНИВАНОВЦИ, НА ГЕРОИТЕ ОТ БАЛВАНСКАТА БИТКА, НА УЧАСТНИЦИ В ОТЕЧЕСТВЕНАТА ВОЙНА.
НАШАТА ЗЕМЯ СВЯТО ПАЗИ КОСТИТЕ НА РУСКИТЕ БРАТЯ ОСВОБОДИТЕЛИ, НА ЗАГИНАЛИТЕ В ЮНСКОТО И СЕПТЕМВРИЙСКИТЕ ВЪСТАНИЯ. НИМА ЗАБРАВИХМЕ СВЕТЛАТА ПАМЕТ НА АЛ.СТАМБОЛИЙСКИ, НА ГЕО МИЛЕВ, НА ЙОСИФ ХЕРБСТ! НИМА ЩЕ ТЪРПИМ КОЩУНСТВОТО С ПАМЕТНИЦИТЕ НА АНТОН ИВАНОВ, НИКОЛА ВАПЦАРОВ, ЛИЛЯНА ДИМИТРОВА, ЙОРДАНКА ЧАНКОВА, НА МИТКО ПАЛАУЗОВ, НА ДЕЦАТА ГЕРОИ ОТ ЯСТРЕБИНО?!
НИМА НЯМА ДА СЕ ПОУЧИМ ОТ ПРИМЕРА НА ФРАНЦУЗИТЕ, КОИТО ПАЗЯТ ПРАХА НА СВОИТЕ ГЕРОИ ОТ РЕВОЛЮЦИЯТА, ИЛИ ПРИМЕРА НА АНГЛИЧАНИТЕ И ИТАЛИАНЦИТЕ, НА ШВЕЙЦАРЦИТЕ И ГЕРМАНЦИТЕ, КОИТО ПАЗЯТ СПОМЕНА ЗА МАРКС И ЕНГЕЛС, ЗА ЛЕНИН!
ПОНЯТНО И ОПРАВДАНО Е ДА СЕ ПРЕИМЕНУВАТ ОБЕКТИ, СВЪРЗАНИ С ТОТАЛИТАРНАТА СИСТЕМА, С КУЛТА КЪМ ЛИЧНОСТТА НА ТОДОР ЖИВКОВ, НО ЗАШО ДА СЕ ПРИРАВНЯВАТ ПАМЕТНИЦИТЕ НА ПАРТИЗАНИТЕ И ГЕРОИТЕ НА СЪПРОТИВАТА С ВЛАСТОЛЮБЦИ И КАРИЕРИСТИ. НИМА ТЕ ЗАГИВАХА И УВИСВАХА НА БЕСИЛКИТЕ ЗАРАДИ ВИСОКИ ЗАПЛАТИ И ВИСОКИ ПОСТОВЕ. СЪС СВОЯТА БЕЗПРИМЕРНА СКРОМНОСТ, СЕБЕОТДАЙНОСТ И САМОЖЕРТВА ТЕ ПРОКАРАХА ПЪТЯ НА НАШИЯ НАРОД КЪМ БЪДЕЩЕТО.
ДОЛУ РЪЦЕТЕ ОТ ТЕЗИ СВЕТЛИ ПАМЕТНИЦИ!
ИСТОРИЯТА И ПОКОЛЕНИЯТА НЯМА ДА ПРОСТЯТ НИКОГА И НИКОМУ НА ТЕЗИ, КОИТО СЕ ОСМЕЛЯВАТ ДА СЪБАРЯТ И ОСКВЕРНЯВАТ ПАМЕТНИЦИ, ДА ЗАЧЕРКВАТ ИМЕНА НА ВИДНИ ИСТОРИЧЕСКИ ЛИЧНОСТИ ЗАРАДИ ВРЕМЕННИ ПОЛИТИЧЕСКИ ИНТЕРЕСИ.
ТЕЗИ ПАМЕТНИЦИ ТРЯБВА ДА ОСТАНАТ КАТО СВИДЕТЕЛИ НА МИНАЛОТО И ПОДВИГА НА ГЕРОИТЕ. НЕКА ВИНАГИ БЪДЕ СВЕТЛА И ЧИСТА ТЯХНАТА П^МЕТ!
НИЕ, ЖИВЕЕЩИТЕ В СТОЛИЦАТА ОТ ГАБРОВСКИЯ И СЕВЛИЕВСКИЯ КРАЙ, ОТ ДРУГИ РЕГИОНИ НА СТРАНАТА, ПРИЗОВАВАМЕ ВАС И ВСИЧКИ БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ ДА ПОДКРЕПЯТ НАШИЯ ТРЕВОЖЕН ЗОВ. ДА ПРЕГРАДИМ ПЪТЯ НА ТОВА КОЩУНСТВО!
НАРОД БЕЗ ИСТОРИЧЕСКА ПАМЕТ НЕ Е ДОСТОЕН ЗА УВАЖЕНИЕ!
/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР" - БТА/
Х Х Х
СОФИЯ, 6 ФЕВРУАРИ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ПРОТОКОЛА ОТ ОБЩОТО СЪБРАНИЕ НА НЕЗАВИСИМАТА ОБЩЕСТВЕНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА ГРАЖДАНИ "ДЕМОКРАТИЧЕН ФРОНТ", СВИКАНО НА 26 ЯНУАРИ 1991 ГОДИНА В СОФИЯ. НА СЪБРАНИЕТО Е ВЗЕТО РЕШЕНИЕТО ЗА ПРЕИМЕНУВАНЕ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА В ХРИСТИЯН-ДЕМОКРАТИЧЕН ФРОНТ И СА ПРИЕТИ ПРОГРАМАТА И УСТАВЪТ НА ХДФ.
ПРОТОКОЛ НОМЕР 3 26.01.1991 ГОД.
СОФИЯ
ОБЩО СЪБРАНИЕ НА НООГ "ДЕМОКРАТИЧЕН ФРОНТ"
ПРИСЪСТВАТ 52 ДУШИ ОТ 26 СЕКЦИИ В СТРАНАТА
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ПАВЛОВ
СЕКРЕТАР: СВЕТЛАНА СПАСОВА
С ПЪЛНО БОЛШИНСТВО ПРИ ЯВНО ГЛАСУВАНЕ БЕ ПРИЕТ СЛЕДНИЯТ ДНЕВЕН РЕД:
1. ПРОЧИТАНЕ ПИСМО ОТ Г-Н СВЕТОЗАР ИВАНОВ
2. ОТЧЕТЕН ДОКЛАД - Г-Н ВЕСЕЛ ВАСИЛЕВ
3. ДОКЛАД НА КОНТРОЛНИЯ СЪВЕТ - Г-Н ИВАН МАНДАДЖИЕВ
4. РАЗИСКВАНИЯ ПО ДОКЛАДИТЕ
5. ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРОМЕНИ В ПРОГРАМАТА И УСТАВА
6. ИЗБОР НА НОВО РЪКОВОДСТВО
7. РАЗНИ
Т.1 БЕ ПРОЧЕТЕНО ПИСМО ОТ Г-Н СВ. ИВАНОВ, С КОЕТО БЕ ИЗРАЗЕНА МОЛБА ЗА ОСВОБОЖДАВАНЕТО МУ КАТО ПРЕДСЕДАТЕЛ И ЧЛЕН НА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА.
Т.2 ПРОЧИТАНЕ ОТЧЕТЕН ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА "ДЕМОКРАТИЧЕН ФРОНТ" ОТ ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ ВЕСЕЛ ВАСИЛЕВ.
Т.З ПРОЧИТАНЕ НА ОТЧЕТЕН ДОКЛАД И РЕВИЗИОНЕН ПРОТОКОЛ НА КОНТРОЛНИЯ СЪВЕТ ОТ НЕГОВИЯ СЕКРЕТАР - ИВАН МАНДАДЖИЕВ. НЕ СА УСТАНОВЕНИ НАРУШЕНИЯ НА АДМИНИСТРАТИВНАТА И ФИНАНСОВАТА ДИСЦИПЛИНА ОТ КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ.
Т.4 ПАВЕЛ МАЗЪЛОВ - ВЪПРОС КЪМ КОНТРОЛНИЯ СЪВЕТ: ИМАМ ЛИ НЕПРАВОМЕРНИ ФИНАНСОВИ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С "ДЕМОКРАТИЧЕН ФРОНТ" /ДФ/
МАНДАДЖИЕВ - ОТГОВОР: НЕ
ХРИСТО БАЗЕЛКОВ - ВЪПРОС: ИМА ЛИ СЪМНЕНИЯ ОТНОСНО ЗЛОУПОТРЕБИ В КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ?
МАНДАДЖИЕВ - ОТГОВОР: НЕ
ХАДЖИПЕТРОВ - СЧИТА ЗА НЕРЕДНО ТОВА, ЧЕ НЯКОИ РАЗХОДИ СА ПРАВЕНИ БЕЗ РЕШЕНИЕ НА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ, НО НЕ СЧИТА, ЧЕ СЕ КАСАЕ ЗА ЗЛОУПОТРЕБИ.
СТЕФАН КАРАДЖОВ - ЧЕТЕ ДЕКЛАРАЦИЯ ОТ ИМЕТО НА 9 СЕКЦИИ В БУРГАСКИ ОКРЪГ, В КОЯТО СЕ ДЕКЛАРИРА, ЧЕ ВСИЧКО, СВЪРЗАНО СЪС СЪБРАНИЕТО НА 5 ЯНУАРИ 1991 ГОД., Е СВЪРЗАНО С ПРОВОКАЦИЯ.
ВЕЛИН ВЕЛКОВ - ВЪПРОС: ИМА ЛИ ИВАН СТОЯНОВ ПРЕПИС ОТ РЕВИЗИОННИЯ ПРТОКОЛ?
ГЕОРГИ ПОПОВ - ОТГОВОР: НЕ. ДЕКЛАРИРА, ЧЕ Е РАБОТИЛ ПОД ПОСТОЯНЕН НАТИСК ОТ ИВАН СТОЯНОВ.
ХРИСТО ГЕНЕВ - ВЪПРОС: ПОДПИСВАЛ ЛИ Е Г-Н ПОПОВ ПОКАНИТЕ ЗА СЪБРАНИЕТО НА 5 ЯНУАРИ 1991 ГОД.?
ГЕОРГИ ПОПОВ - ОТГОВОР: НЕ
НИКОЛАЙ ПАВЛОВ - ПРАВИ ПРЕДЛОЖЕНИЕ ДА БЪДЕ ПРИЕТ ОТЧЕТЪТ НА КОНТРОЛНИЯ СЪВЕТ В ДВА АСПЕКТА:
- ДА БЪДАТ ПРИЕТИ ЦЕЛЕВИТЕ РАЗХОДИ НА КООРДИНАЦИОНИЯ СЪВЕТ НА НООГ "ДФ", НАПРАВЕНИ БЕЗ СЪОТВЕТНИТЕ ПРОТОКОЛИ
- ДА БЪДЕ ПРИЕТ ОТЧЕТЪТ
ДРУГИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ НЕ БЯХА НАПРАВЕНИ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО НА НИКОЛАЙ ПАВЛОВ БЕ ПОДЛОЖЕНО НА ЯВНО ГЛАСУВАНЕ.
РЕЗУЛТАТИ ОТ ГЛАСУВАНЕТО:
ПО ПЪРВАТА ЧАСТ НА ПРЕДЛОЖЕНИЕТО: ЗА - 47, ПРОТИВ - 1, ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - 3.
ПО ВТОРАТА ЧАСТ НА ПРЕДЛОЖЕНИЕТО: ЗА - 46, ПРОТИВ - 2, ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - 3.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО КАТО ЦЯЛО БЕ ПРИЕТО.
РЕШЕНИЕ: ОБЩОТО СЪБРАНИЕ НА НООГ "ДЕМОКРАТИЧЕН ФРОНТ" ПРИЕМА ЦЕЛЕВИТЕ РАЗХОДИ, ИЗВЪРШЕНИ ОТ КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ, БЕЗ СЪОТВЕТНИТЕ ПРОТОКОЛИ, И ОТЧЕТА НА КОНТРОЛНИЯ СЪВЕТ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА.
Т.5 НИКОЛАЙ ПАВЛОВ - АРГУМЕНТИРА НУЖДАТА ОТ ПРИЕМАНЕ ОТ НООГ "ДЕМОКРАТИЧЕН ФРОНТ" НА ХРИСТИЯНДЕМОКРАТИЧЕСКАТА ИДЕЯ И ЕДНОПОСОЧНОТО ДЕЙСТВИЕ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА С ОДЦ И ХДО КАТО АНТИБОЛШЕВИШКА КОАЛИЦИЯ.
ПО СЪЩИЯ ВЪПРОС ДУМАТА ВЗЕХА: СВЕТЛАНА СПАСОВА, АЛЕКСАНДЪР ХАДЖИПЕТРОВ, СТЕФАН КАРАДЖОВ, ХРИСТО ГЕНЕВ. БЯХА НАПРАВЕНИ И ОБСТРУКЦИИ ОТ СТРАНА НА ОРЛИН БОРИСЛАВОВ И АНТОН ТОНЧЕВ.
НИКОЛАЙ ПАВЛОВ ПРЕДЛОЖИ ИМЕТО НА ОРГАНИЗАЦИЯТА ДА БЪДЕ ПРОМЕНЕНО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО БЕ ПОДЛОЖЕНО НА ЯВНО ГЛАСУВАНЕ.
РЕЗУЛТАТИ ОТ ГЛАСУВАНЕТО:
ЗА - 38 ДУШИ
ПРОТИВ - 12 ДУШИ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - 2 ДУШИ
РЕШЕНИЕ: ОБЩОТО СЪБРАНИЕ ВЗЕ РЕШЕНИЕ ИМЕТО НА ОРГАНИЗАЦИЯТА ДА БЪДЕ ПРОМЕНЕНО.
ОТ ИМЕТО НА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА СВЕТЛАНА СПАСОВА ПРЕДЛОЖИ НАИМЕНОВАНИЕТО ХРИСТИЯН-ДЕМОКРАТИЧЕК ФРОНТ.
АНТОН ТОНЧЕВ ПРЕДЛОЖИ НАИМЕНОВАНИЕТО ЛИБЕРАЛ-ХРИСТИЯНСКО ОБЕДИНЕНИЕ.
ПОДЛОЖЕНО НА ЯВНО ГЛАСУВАНЕ БЕШЕ НАИМЕНОВАНИЕТО ХРИСТИЯН-ДЕМОКРАТИЧЕН ФРОНТ.
РЕЗУЛТАТИ ОТ ГЛАСУВАНЕТО:
ЗА - 42 ДУШИ
ПРОТИВ - 4 ДУШИ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - 4 ДУШИ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО Е ПРИЕТО.
ПОДЛОЖЕНО НА ЯВНО ГЛАСУВАНЕ БЕ И ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ЛИБЕРАЛ-ХРИСТИЯНСКО ОБЕДИНЕНИЕ
РЕЗУЛАТИ ОТ ГЛАСУВАНЕТО:
ЗА - НЯМА
ПРОТИВ - 50 ДУШИ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - НЯМА.
РЕШЕНИЕ: ОБЩОТО СЪБРАНИЕ РЕШИ ИМЕТО НА ОРГАНИЗАЦИЯТА ДА БЪДЕ ПРОМЕНЕНО НА ХРИСТИЯН-ДЕМОКРАТИЧЕН ФРОНТ /ХДФ/.
ОТ ИМЕТО НА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ БЕ ПРЕДЛОЖЕНА ПРОЕКТОПРОГРАМА НА ХДФ.
СЛЕД РАЗИСКВАНИЯ ТЯ БЕ ПОДЛОЖЕНА КА ЯВНО ГЛАСУВАНЕ:
РЕЗУЛТАТИ ОТ ГЛАСУВАНЕТО:
ЗА - 50 ДУШИ
ПРОТИВ - НЯМА
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - НЯМА.
ПРОГРАМАТА БЕ ПРИЕТА.
ОТ ИМЕТО НА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ БЕ ПРЕДЛОЖЕН ПРОЕКТОУСТАВ.
БЯХА НАПРАВЕНИ СЛЕДНИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА КОРЕКЦИИ И ДОПЪЛНЕНИЯ КЪМ УСТАВА:
1. В ЧЛ.14/1/ ДА ОТПАДНЕ ТОЧ.8.
2. В ЧЛ.14/1/ Т.4 ДА ДОБИЕ СЛЕДНИЯ ВИД: ИЗБИРА И ОСВОБОЖДАВА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ И КОНТРОЛНИЯ СЪВЕТ.
3. КЪМ ЧЛ.22/1/ - ДА ОСТАНЕ ... ТЕРИТОРИАЛЕН И ПРОФЕСИОНАЛЕН ПРИНЦИП.
4. В ЧЛ.19/1/2/3/, ЧЛ. 20 ДУМАТА "СЪПРЕДСЕДАТЕЛИ" ДА БЪДЕ ЗАМЕНЕНА С: ПРЕДСЕДАТЕЛ И ДВАМА ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛИ.
ПО ТЕЗИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ БЕ ПРОВЕДЕНО ЯВНО ГЛАСУВАНЕ ПООТДЕЛНО.
ПО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ПЪРВО - РЕЗУЛТАТИ:
ЗА - 43 ДУШИ
ПРОТИВ - 3 ДУШИ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - 4 ДУШИ
РЕШЕНИЕ: ПРЕДЛОЖЕНИЕ ПЪРВО СЕ ПРИЕМА.
ПО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ВТОРО - РЕЗУЛТАТИ:
ЗА - 50 ДУШИ
ПРОТИВ - НЯМА
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - НЯМА
РЕШЕНИЕ: ПРЕДЛОЖЕНИЕ ВТОРО СЕ ПРИЕМА.
ПО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ТРЕТО - РЕЗУЛТАТИ:
ЗА - 50 ДУШИ
ПРОТИВ - НЯМА
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - НЯМА
РЕШЕНИЕ: ПРЕДЛОЖЕНИЕ ТРЕТО СЕ ПРИЕМА.
ПО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЧЕТВЪРТО - РЕЗУЛТАТИ:
ЗА - 36 ДУШИ
ПРОТИВ - 10
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - 4 ДУШИ
РЕШЕНИЕ: ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЧЕТВЪРТО СЕ ПРИЕМА.
БЕ НАПРАВЕНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ДА ОТПАДНЕ ЧЛ. 10/4/, ТОЧ.2 И ЧЛ.15/2/.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО БЕ ПОДЛОЖЕНО НА ЯВНО ГЛАСУВАНЕ.
РЕЗУЛТАТИ:
ЗА - 49 ДУШИ
ПРОТИВ - НЯМА
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - 1
РЕШЕНИЕ: ПРЕДЛОЖЕНИЕТО СЕ ПРИЕМА.
ЦЕЛИЯТ УСТАВ ЗАЕДНО С КОРЕКЦИИТЕ БЕ ПОДЛОЖЕН НА ЯВНО ГЛАСУВАНЕ.
РЕЗУЛТАТИ:
ЗА - 50 ДУШИ
ПРОТИВ - НЯМА
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - НЯМА.
Т. 6 НИКОЛАЙ ПАВЛОВ ПРЕДЛАГА ДА БЪДЕ ИЗБРАН КООРДИНАЦИОНЕН СЪВЕТ В СЪСТАВ ОТ 11 ДУШИ. ПРЕДЛОЖЕНИЕТО БЕ ПОДЛОЖЕНО НА ЯВНО ГЛАСУВАНЕ.
РЕЗУЛТАТИ:
ЗА - 50 ДУШИ
ПРОТИВ - НЯМА
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ - НЯМА.
РЕШЕНИЕ: ПРИЕМА СЕ КООРДИНАЦИОНЕН СЪВЕТ В СЪСТАВ ОТ 11 ДУШИ.
ОТ ИМЕТО НА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ БЕ ПРЕДЛОЖЕНА ЛИСТА ОТ 12 ДУШИ, СЛЕД КОЕТО БЯХА НАПРАВЕНИ ОЩЕ ЧЕТИРИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ. СЛЕД НАПРАВЕНИЯ САМООТВОД НА АНТОН ТОНЧЕВ НА ТАЙНО ГЛАСУВАНЕ БЯХА ПОДЛОЖЕНИ СЛЕДНИТЕ КАНДИДАТУРИ:
1. АТАНАС ЦОНКОВ
2. ВЕСЕЛ ВАСИЛЕВ
3. ЕМИЛИЯ СВЕТОСЛАВОВА
4. ОРЛИН БОРИСЛАВОВ
5. ЛЮДМИЛ ИВАНОВ
6. НИКОЛАЙ ПАВЛОВ
7. СВЕТЛАНА СПАСОВА
8. ХРИСТО БАЗЕЛКОВ
9. ХРИСТО ЛУКОВ
10. ХРИСТО ГЕНЕВ
11. ХРИСТО СТАНЕВ
12. КАТЯ ВАСИЛЕВА
13. ПАВЕЛ МАЗЪЛОВ
14. СТЕФАН КАРАДЖОВ
15. СВЕТОЗАР ГОСПОДИНОВ
БЕ ПРЕДЛОЖЕНА КОМИСИЯ ПО ИЗБОРА В СЪСТАВ:
1. МАНДАДЖИЕВ
2. ЧАЧЕВ
3. ХАДЖИПЕТРОВ
СЛЕД ЯВНО ГЛАСУВАНЕ ТЯ БЕ ПРИЕТА С ПЪЛНО БОЛШИНСТВО.
РЕЗУЛТАТИ ОТ ИЗБОРА:
1. АТАНАС ЦОНКОВ - 33 - ЗА; 4 - ПРОТИВ;
2. ВЕСЕЛ ВАСИЛЕВ - 34 - ЗА; 3 - ПРОТИВ;
3. ЕМИЛИЯ СВЕТОСЛАВОВА - 21 - ЗА; 16 - ПРОТИВ;
4. ОРЛИН БОРИСЛАВОВ - 29 - ЗА; 8 - ПРОТИВ;
5. ЛЮДМИЛ ИВАНОВ - 31 - ЗА; 6 - ПРОТИВ;
6. НИКОЛАЙ ПАВЛОВ - 31 - ЗА; 6 - ПРОТИВ;
7. СВЕТЛАНА СПАСОВА - 34 - ЗА; 3 - ПРОТИВ;
8. ХРИСТО БАЗЕЛКОВ - 34 - ЗА; 3 - ПРОТИВ;
9. ХРИСТО ЛУКОВ - 21 - ЗА; 16 - ПРОТИВ;
10. ХРИСТО ГЕНЕВ - 28 - ЗА; 9 - ПРОТИВ;
11. ХРИСТО СТАНЕВ - 34 - ЗА; 3 - ПРОТИВ;
12. КАТЯ ВАСИЛЕВА - 3 - ЗА; 34 - ПРОТИВ;
13. ПАВЕЛ МАЗЪЛОВ - 5 - ЗА; 32 - ПРОТИВ;
14. СТЕФАН КАРАДЖОВ - 32 - ЗА; 5 - ПРОТИВ;
15. СВЕТОЗАР ГОСПОДИНОВ - 30 - ЗА; 7 - ПРОТИВ;
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ ОТ ГЛАСУВАНЕ 13 ДУШИ.
НАД 50 ПРОЦЕНТА ПЛЮС 1 ОТ ГЛАСОВЕТЕ ПОЛУЧИХА 11 ДУШИ.
РЕШЕНИЕ: ОБЩОТО СЪБРАНИЕ НА ХДФ ИЗБРА КООРДИНАЦИОНЕН СЪВЕТ
1. АТАНАС ЦОНКОВ
2. ВЕСЕЛ ВАСИЛЕВ
3. ОРЛИН БОРИСЛАВОВ
4. ЛЮДМИЛ ИВАНОВ
5. НИКОЛАЙ ПАВЛОВ
6. СВЕТЛАНА СПАСОВА
7. ХРИСТО БАЗЕЛКОВ
8. ХРИСТО СТАНЕВ
9. ХРИСТО ГЕНЕВ
10. СТЕФАН КАРАДЖОВ
11. СВЕТОЗАР ГОСПОДИНОВ
СЛЕД КРАТКО ЗАСЕДАНИЕ НОВОИЗБРАНИЯТ КООРДИНАЦИОНЕН СЪВЕТ ПРЕДЛОЖИ НА ОБЩОТО СЪБРАНИЕ ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ ИЗБРАНИТЕ ОТ НЕГО:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ПАВЛОВ
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛИ: СТЕФАН КАРАДЖОВ, ВЕСЕЛ ВАСИЛЕВ
СЕКРЕТАР: СВЕТЛАНА СПАСОВА
ГОВОРИТЕЛ: ОРЛИН БОРИСЛАВОВ
ТЕ БЯХА УТВЪРДЕНИ С ЯВНО ГЛАСУВАНЕ И ПЪЛНО БОЛШИНСТВО.
БЯХА ПРЕДЛОЖЕНИ СЛЕДНИТЕ КАНДИДАТУРИ ЗА КОНТРОЛЕН СЪВЕТ:
1. ИВАН МАНДАДЖИЕВ
2. ЕМИЛИЯ СВЕТОСЛАВОВА
3. АЛЕКСАНДЪР ХАДЖИПЕТРОВ
СЛЕД РЕШЕНИЕ ЗА ЯВНО ГЛАСУВАНЕ ЗА КОНТРОЛЕН СЪВЕТ ТОЙ БЕ ИЗБРАН С ПЪЛНО БОЛШИНСТВО.
Т. 7 БЕ ПРИЕТА ДЕКЛАРАЦИЯ В ПОДКРЕПА НА ПРИБАЛТИЙСКИТЕ РЕПУБЛИКИ, АДРЕСИРАНА ДО ПОСЛАНИКА НА СССР И ДО МАСМЕДИИТЕ. ПОРАДИ ИЗЧЕРПВАНЕ НА ДНЕВНИЯ РЕД ОБЩОТО СЪБРАНИЕ БЕ ЗАКРИТО.
/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР" - БТА/
X X X
СОФИЯ, 6 ФЕВРУАРИ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РАЗДЕЛА "ДАНЪЧНА ПОЛИТИКА" /ЧАСТ ТРЕТА/ ОТ ПРОЕКТА ЗА ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ И ПРЕХОД КЪМ ПАЗАРНА ИКОНОМИКА В БЪЛГАРИЯ, РАЗРАБОТЕН ОТ АМЕРИКАНСКИЯ ЕКИП НА РИЧАРД РАН И РОНАЛД ЪТ /ИЗВЕСТНАТА ПРОГРАМА "РАН - ЪТ"/. ПРОЕКТЪТ КАТО ЦЯЛО Е ПОДГОТВЕН ОТ ТЪРГОВСКАТА КАМАРА НА СЪЕДИНЕНИТЕ АМЕРИКАНСКИ ЩАТИ КАТО ПОДАРЪК НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД. АВТОР НА РАЗДЕЛА Е ИЗВЕСТНИЯТ АМЕРИКАНСКИ ИКОНОМИСТ ЧАРЛС Е. МАКЛЮЪР-МЛАДШИ.
ДАНЪКЪТ ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ ДДС - НОВ ИЗТОЧНИК НА
БЮДЖЕТНИ ПРИХОДИ
БЪЛГАРИЯ ПОНАСТОЯЩЕМ РАЗЧИТА СИЛНО НА ДАНЪКА ВЪРХУ ОБОРОТА. ДАНЪЦИТЕ ВЪРХУ ОБОРОТА В СОЦИАЛИСТИЧЕСКИТЕ СТРАНИ С ЦЕНТРАЛНО ПЛАНИРАНИ ИКОНОМИКИ СЕ РАЗЛИЧАВАТ ЗНАЧИТЕЛНО ОТ ТЕЗИ ПРИ ПАЗАРНИТЕ ИКОНОМИКИ. ПО СЪЩЕСТВО ТЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ "КЛИН", ИЗЧИСЛЯВАН КАТО РАЗЛИКА МЪЖДУ СЕБЕСТОЙНОСТТА И ЦЕНИТЕ НА ЕДРО, МИНУС ТЪРГОВСКИТЕ РАЗХОДИ. СЛЕДОВАТЕЛНО, ТЕ СЕ ПОЛУЧАВАТ ПО ОСТАТЪЧЕН ПРИНЦИП ПРИ КАЛКУЛАЦИИТЕ, А НЕ ЧРЕЗ ПРЕДВАРИТЕЛНО ОПРЕДЕЛЕНО КОЛИЧЕСТВО ИЛИ ПРОЦЕНТ. ПОРАДИ САМАТА СЪЩНОСТ НА КАЛКУЛАЦИЯТА ИМА ДУЗИНИ, ДОРИ СТОТИЦИ РАЗЛИЧНИ КОСВЕНИ ДАНЪЧНИ ТАРИФИ. В БЪЛГАРИЯ ИМАШЕ НАД 20 000 ТАКИВА ТАРИФИ ПРЕДИ 1988 Г. ДОРИ И ПРИ ТАЗИ СИТУАЦИЯ ТЕ СА ИМАЛИ ТВЪРДЕ МАЛКА РОЛЯ, ЗА ДА МОГАТ ДА ПОВЛИЯЯТ НА РАЗПРЕДЕЛЕНИЕТО НА РЕСУРСИТЕ, КОЕТО СЕ Е ОПРЕДЕЛЯЛО НАЙ-ВЕЧЕ ОТ ПЛАНА ИЛИ РАЗПРЕДЕЛЯНЕТО НА ДОХОДА, КОЕТО СЕ Е ОПРЕДЕЛЯЛО ОТ ПЛАНОВИТЕ ЦЕНИ. КОЛКОТО ПОВЕЧЕ РЕФОРМАТА СЕ РЕАЛИЗИРА И ОБЛАГАНЕТО ПРИЕМА НОВ ХАРАКТЕР, ТОЛКОВА ПРОДЪЛЖАВАНЕТО НА ТАЗИ ПРАКТИКА НА ИЗПОЛЗВАНЕ НА ВИСОКО ДИФЕРЕНЦИРАНИ ТАРИФИ ЩЕ ПРИЧИНЯВА СЕРИОЗНИ НЕСПРАВЕДЛИВОСТИ И ПРОБЛЕМИ ПРИ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕТО НА РЕСУРСИТЕ. АДМИНИСТРИРАНЕТО ЩЕ СТАВА ВСЕ ПО-ГОЛЯМ КОШМАР ПОРАДИ НУЖДАТА ДА СЕ УСТАНОВЯВАТ РАЗЛИЧИЯ МЕЖДУ ДЕЙНОСТИТЕ, ОБЕКТ НА РАЗЛИЧНИ ДАНЪЧНИ ТАРИФИ. КРАЙНО ЖЕЛАТЕЛНО Е БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ПРИДВИЖИ КОЛКОТО МОЖЕ ПО-СКОРО КЪМ МОДЕРНА СИСТЕМА ЗА ОБЛАГАНЕ НА ПРОДАЖБИТЕ С МИНИМАЛНИ ТАРИФИ, ОСОБЕНО СЛЕД КАТО ВЕРОЯТНО ТОЗИ ДАНЪК ЩЕ СТАНЕ НАЙ-ВАЖНИЯТ ИЗТОЧНИК НА БЮДЖЕТНИ ПРИХОДИ.
ТРЯБВА ВЕДНАГА ДА БЪДАТ ПРЕМАХНАТИ НЯКОЛКО СИСТЕМИ ЗА ДАНЪК ВЪРХУ ПРОДАЖБИТЕ: ТОВА СА МНОГОКРАТНИЯТ ДАНЪК ВЪРХУ ОБОРОТА, ИЗПОЛЗВАН В ПО-ГОЛЯМА ЧАСТ ОТ ЕВРОПА ПРЕДИ ПРИЕМАНЕТО НА ДДС КАТО НОРМА. ТАКИВА ДАНЪЦИ ИЗОПАЧАВАТ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕТО НА РЕСУРСИТЕ И СЪЗДАВАТ СТИМУЛИ ЗА ВЕРТИКАЛНО ИНТЕГРИРАНЕ. ЕДНОКРАТНОТО ОБЛАГАНЕ НА ПРОДАЖБИТЕ ПРЕДИ ДАНЪКА НА РАВНИЩЕ НА ДРЕБНО ТРЯБВА СЪЩО ДА СЕ ИЗБЯГВА, ПОРАДИ ПРИСЪЩИТЕ МУ АДМИНИСТРАТИВНИ И ИКОНОМИЧЕСКИ ДЕФЕКТИ. ТЕЗИ ДАНЪЦИ ТРЯБВА ДА СЕ ИЗПОЛЗВАТ НАЙ-МНОГО КАТО ВРЕМЕННИ МЕРКИ. ТОВА ПРАВИ ДАНЪКА ВЪРХУ ПРОДАЖБИТЕ НА ДРЕБНО И ДДС НАЙ-ПОДХОДЯЩИТЕ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ОБСЪЖДАНЕ.
ДАНЪКЪТ ВЪРХУ ПРОДАЖБИТЕ НА ДРЕБНО ИЗГЛЕЖДА СЪВСЕМ НЕПОДХОДЯЩ ЗА БЪЛГАРИЯ ВЪПРЕКИ ТЕОРЕТИЧНИТЕ МУ ПРЕДИМСТВА ПРИ НЯКОИ ОБСТОЯТЕЛСТВА. АКО ТЪРГОВИЯТА НА ДРЕБНО ОСТАНЕ МОНОПОЛ НА ДЪРЖАВАТА, ДАНЪКЪТ НА ДРЕБНО МОЖЕ ЛЕСНО ДА СЕ АДМИНИСТРИРА И ЩЕ БЪДЕ ОТНОСИТЕЛНО НЕУТРАЛЕН. НА ПРАКТИКА ОБАЧЕ ТЪРГОВИЯТА НА ДРЕБНО ЩЕ ПРОЦЪФТЯВА В РАЗЛИЧНИ МАЛКИ ЧАСТНИ ИЛИ КООПЕРАТИВНИ ПРЕДПРИЯТИЯ, НИКОЕ ОТ КОИТО НЯМА ДА ИМА ПРЕДИШЕН ОПИТ КАТО ПЛАТЕЦ НА ДАНЪК ВЪРХУ ПРОДАЖБИТЕ. СЛЕДОВАТЕЛНО ЗА МНОГО ГОДИНИ НАПРЕД ЩЕ БЪДЕ НЕВЪЗМОЖНО ЕФЕКТИВНОТО АДМИНИСТРИРАНЕ НА ДАНЪКА ВЪРХУ ПРОДАЖБИТЕ НА ДРЕБНО.
НАЙ-ПОДХОДЯЩАТА АЛТЕРНАТИВА НА ДАНЪК ВЪРХУ ПРОДАЖБИТЕ Е ДДС ОТ КРЕДИТЕН ТИП, ИЗПОЛЗВАН В ЕВРОПЕЙСКАТА ОБЩНОСТ. ГОЛЯМА ЧАСТ ОТ ГОДИШНИЯ ПРИХОД, РЕАЛИЗИРАН ОТ НЕГО, ЩЕ БЪДЕ СЪБИРАН ИЛИ ПРЕДИ ПРОДАЖБАТА НА ДРЕБНО, ИЛИ ОТ ПО-ЕДРИТЕ УЧАСТНИЦИ В ТЪРГОВИЯТА НА ДРЕБНО И ИМА НАЧИНИ /НИКОЙ ОТ ТЯХ НЕ Е ОСОБЕНО ДОБЪР/ ПРИ ДРЕБНИТЕ ТЪРГОВЦИ ДА СЕ ПОСТИГНЕ ПРИБЛИЗИТЕЛНОТО ОБЛАГАНЕ ЧРЕЗ СТЕПЕНТА НА ДРЕБНО. "ХАРТИЕНАТА СЛЕДА" ОТ ФАКТУРИ, ПРИСЪЩА НА ОБЩОИЗПОЛЗУВАНИЯ КРЕДИТЕН МЕТОД ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ДДС, МУ ДАВА ВАЖНИ АДМИНИСТРАТИВНИ ПРЕДИМСТВА. ПО ТАЗИ ПРИЧИНА, ПОРАДИ ИКОНОМИЧЕСКИ ПРИЧИНИ И ЗАЩАТО БЪЛГАРИЯ МОЖЕ ЕВЕНТУАЛНО ДА ПОЖЕЛАЕ ДА СЕ ПРИСЪЕДИНИ КЪМ ЕО НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ОБРЪЩА СЕРИОЗНО ВНИМАНИЕ НА НИКАКЪВ ДРУГ МЕТОД ЗА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ДДС.
НЕМАЛОВАЖНИ СА СЪЩО И ПРОБЛЕМИТЕ, СВЪРЗАНИ С ПРИЛАГАНЕТО НА ДАНЪЧНИ ОБЛЕКЧЕНИЯ И ИЛИ ОСВОБОЖДАВАНЕ ОТ ДАНЪК НА СТОКИТЕ И УСЛУГИТЕ, СЧИТАНИ ЗА СОЦИАЛНО ПРИОРИТЕТНИ, ИЗБИРАНЕТО НА ДАНЪЧНИ ТАРИФИ И ДАНЪЧНОТО ТРЕТИРАНЕ НА ОСОБЕНИ СЕКТОРИ /ФИНАНСИ, ФЕРМЕРСТВО, ЖИЛИЩА, СТОКИ ОТ ВТОРА РЪКА, ДРЕБНИЯ БИЗНЕС И ДР./. ТЕЗИ ТЕМИ ЗАСЛУЖАВАТ ПОВЕЧЕ ВНИМАНИЕ, ОТКОЛКОТО Е ВЪЗМОЖНО ДА ИМ СЕ ОБЪРНЕ ТУК /3/. ПО-ПОДРОБЕН АНАЛИЗ ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ И НА ИДЕЯТА ЗА НЕЗАБАВНО ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ НА ПРОДАЖБИТЕ НА ДРЕБНО, А НЕ ПЪРВОНАЧАЛНО ДА СЕ ОБЛАГА С ДАНЪК ПРЕДИШНОТО НИВО /ПРОИЗВОДСТВО ИЛИ ТЪРГОВИЯ НА ЕДРО/ И ПОСЛЕДВАЩО РАЗПРОСТИРАНЕ НА ТОЗИ ДАНЪК С ПРИДОБИВАНЕТО НА ОПИТ. ТОВА ЗАВИСИ МНОГО ОТ УВЕЛИЧАВАНЕТО НА КАПАЦИТЕТА НА ДАНЪЧНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ И НА БРОЯ НА ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ, КОИТО ЩЕ ПЛАЩАТ ДАНЪК.
СТРУКТУРА НА ДАНЪКА ВЪРХУ ЛИЧНИТЕ ДОХОДИ
АКО БЪЛГАРИЯ ВЪЗНАМЕРЯВА ДА СЕ ПРИДВИЖИ КЪМ МОДЕРНА СИСТЕМА ЗА ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ, ТРЯБВА ДА СЕ ОБСЪДЯТ МНОГО ВЪПРОСИ ПРИ РАЗРАБОТКАТА НА ДАНЪКА ВЪРХУ ЛИЧНИТЕ ДОХОДИ. ТЕ ВКЛЮЧВАТ РОЛЯТА НА УДРЪЖКИТЕ, ОБСЕГА НА ДАНЪЧНИТЕ ТАРИФИ, ИЗБОРА НА ОБЛАГАЕМ ОБЕКТ /ИНДИВИД, ДОМАКИНСТВО/, НАЛИЧИЕТО НА ПЕРСОНАЛНИ ОБЛЕКЧЕНИЯ, ОСВОБОЖДАВАНЕТО ОТ ДАНЪК НА КОНКРЕТНИ ПЕРСОНАЛНИ РАЗХОДИ, ВРЪЗКАТА С ОБЛАГАНЕТО НА ПРЕДПРИЯТИЯТА, СТРУКТУРАТА НА ТАРИФИТЕ И ИНДЕКСАЦИЯТА НА НОМИНАЛНИТЕ ДОХОДИ. НАСТОЯЩАТА ГЛАВА ПРАВИ КРАТЪК ПРЕГЛЕД НА ТЕЗИ ПРОБЛЕМИ, НО Е ЖЕЛАТЕЛЕН ПО-ПОДРОБЕН АНАЛИЗ. ВОДЕЩ ПРИНЦИП ПРЕЗ СЛЕДВАЩИТЕ РАЗСЪЖДЕНИЯ Е, ЧЕ ПРОСТОТАТА Е МНОГО ВАЖНА ЦЕЛ, ОСОБЕНО ПРЕЗ СЛЕДВАЩИТЕ НЯКОЛКО ГОДИНИ, ПРЕЗ КОИТО АДМИНИСТРАТИВНИЯТ КАПАЦИТЕТ ЩЕ БЪДЕ ОГРАНИЧЕН. КЪДЕТО БЪДЕ ПОДХОДЯЩО, МОЖЕ ДА СЕ ИЗВЪРШИ ПРЕЦИЗИРАНЕ НА КОНКРЕТНИТЕ ПРОБЛЕМИ, АКО ИМА СЪЗДАДЕН АДМИНИСТРАТИВЕН КАПАЦИТЕТ. ЩЕ БЪДЕ СЕРИОЗНА ГРЕШКА ДА СЕ ИЗЛАГАТ НА ОПАСНОСТ КАКТО ПРИХОДИТЕ, ТАКА И ПРЕДСТАВАТА ЗА КОРЕКТНОСТ НА ДАНЪЧНАТА СИСТЕМА ЧРЕЗ НАЛАГАНЕ НА СЛОЖНА СИСТЕМА, КОЯТО НЕ МОЖЕ ДА СЕ РЕАЛИЗИРА.
РОЛЯТА НА УДРЪЖКИТЕ
БЪЛГАРИЯ НЯМА ДАНЪЧНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ, НЕОБХОДИМА ЗА ОБСЛУЖВАНЕ НА СИСТЕМА, В КОЯТО ПОВЕЧЕТО ГРАЖДАНИ ПОПЪЛВАТ ГОДИШНИ ДАНЪЧНИ ДЕКЛАРАЦИИ. НИТО ПЪК СЪЩЕСТВЕНА ЧАСТ ОТ ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ ИМАТ НЕОБХОДИМИЯ ЗА ВЪВЕЖДАНЕТО НА СИСТЕМА НА ГОДИШНА ДАНЪЧНА ОТЧЕТНОСТ ОПИТ ПРИ ПОПЪЛВАНЕ НА ТЕЗИ ДОКУМЕНТИ. СЛЕДОВАТЕЛНО МНОГО Е ВАЖНО ДА СЕ СЪЗДАДЕ СИСТЕМА, В КОЯТО ПОВЕЧЕТО ОТ ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ НЕ ПОПЪЛВАТ ДАНЪЧНИ ДЕКЛАРАЦИИ. /ОЧЕВИДНО ТЕЗИ, КОИТО ИМАТ СОБСТВЕН БИЗНЕС, ЩЕ ТРЯБВА ДА ГО ВЪРШАТ/. ТОВА Е ЕДИН ОТ ВОДЕЩИТЕ ПРИНЦИПИ В СЛЕДВАЩИТЕ РАЗСЪЖДЕНИЯ. В ПРОЦЕСА НА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА ДАНЪЧНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ И ПРИДОБИВАНЕТО НА ОПИТ ПО СЛОЖНИ ПРОБЛЕМИ В СИСТЕМАТА МОГАТ ДА СЕ ИЗВЪРШАТ, КЪДЕТО СЕ НАЛАГА, ПРЕЦИЗИРАНИЯ НА НЯКОИ ДАНЪЧНИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ.
РАЗСРОЧЕНО ОБЛАГАНЕ
СМЯТА СЕ, ЧЕ НАЛИЧИЕТО НА РАЗСРОЧЕНО ОБЛАГАНЕ Е НЕПРИСЪЩО НА МОДЕРНАТА ДАНЪЧНА СИСТЕМА. ПРИЧИНАТА Е, ЧЕ РАВЕНСТВСТО И НЕУТРАЛИТЕТЪТ ИЗИСКВАТ ЕДНАКВО ОБЛАГАНЕ С ОБЩ ДАНЪК НА ДОХОДА ОТ ВСИЧКИ ИЗТОЧНИЦИ. ЩЕ РАЗГЛЕДАМЕ ТОЗИ АСПЕКТ ЕДИНСТВЕНО ПОРАДИ ДОНЯКЪДЕ НАИВНИЯ ПОДХОД ЗА ТЪРСЕНЕ ПРЕДИ ВСИЧКО НА РЕАЛНО ИЗПЪЛНИМИ РЕШЕНИЯ. ПЪРВО, ЩЕ БЪДЕ ТРУДНО ПРЕЦИЗНОТО ОБЛАГАНЕ С ДАНЪК НА ВСИЧКИ ДОХОДИ. ТОВА ВАЖИ ОСОБЕНО ЗА СТРАНА СЪС СЛАБА ДАНЪЧНА АДМИНИСТРАЦИЯ, НО Е ИСТИНА И ЧЕ Е ТРУДНО ПРЕЦИЗНО ДА СЕ ИЗМЕРЯТ НЯКОИ ВИДОВЕ ДОХОД. В ТАКИВА УСЛОВИЯ ПО АДМИНИСТРАТИВНИ ПРИЧИНИ МОЖЕ ДА Е ПОДХОДЯЩО РАЗЛИЧНОТО ТРЕТИРАНЕ НА РАЗЛИЧНИТЕ ТИПОВЕ ДОХОД /4/. НАПРИМЕР ПРИ СЪОТВЕТНИ ОБСТОЯТЕЛСТВА ДАНЪЧНИТЕ УДРЪЖКИ ОТ ЗАПЛАТИТЕ И ОТ ДОХОДА ОТ ЛИХВИ МОЖЕ ДА СА ПО-ПОДХОДЯЩИ ЗА КРАЙНИ, А НЕ ЗА ПРЕДВАРИТЕЛНИ ДАНЪЦИ, ОТЧИТАНИ ПРИ ГЛОБАЛНОТО ОБЛАГАНЕ.
ВТОРО, АКО НЯКОИ ИЗТОЧНИЦИ НА ДОХОД НЕ СЕ ОБЛАГАТ, НЕЗАВИСИМО ДАЛИ ПО ПРИЧИНИ НА ДАНЪЧНАТА ПОЛИТИКА, ИЛИ В РЕЗУЛТАТ НА АДМИНИСТРАТИВНИ ТРУДНОСТИ, НЯМА ГОЛЯМ СМИСЪЛ ДА СЕ НАМАЛЯВА ОБЛАГАЕМАТА СУМА С ПРОИЗВОДСТВЕНИ РАЗХОДИ, НАПРАВЕНИ ЗА ПОЛУЧАВАНЕ НА НЕОБЛАГАЕМ ДОХОД. ПО ТАЗИ ПРИЧИНА САЩ ПРИ ДАНЪЧНАТА СИ РЕФОРМА ОТ 1986 Г. ВЪВЕДОХА ЕЛЕМЕНТИ НА РАЗСРОЧЕНО ОБЛАГАНЕ В ИНАЧЕ ГЛОБАЛНАТА СИСТЕМА НА ДАНЪКА ВЪРХУ ДОХОДА. /5/
ИМА И ДОБРЕ ДЕФИНИРАНИ СИСТЕМИ ЗА ОБЛАГАНЕ, КОИТО УСПЕШНО ПРИЛАГАТ РАЗСРОЧЕНИЯ ПОДХОД. ЕДИН ТАКЪВ ПОДХОД /ОПРОСТЕНИЯТ АЛТЕРНАТИВЕН ДАНЪК ИЛИ СЪКРАТЕНО ОАД/ СЕ ОПИСВА В ПЕТИ РАЗДЕЛ. ТОЙ ПРАВИ РАЗЛИКА МЕЖДУ ЛИЧНИТЕ ДОХОДИ ОТ ЗАПЛАТИ И ПЕНСИИ И ДОХОДА ОТ СТОПАНСКА ДЕЙНОСТ. ДОКАТО ПЪРВИЯТ Е /ИЛИ МОЖЕ ДА БЪДЕ/ ПРЕДМЕТ НА СТЕПЕНУВАНИ ТАРИФИ, ВТОРИЯТ СЕ ОБЛАГА С ЕДИННА СТАВКА /ПО ПРИНЦИП МАКСИМАЛНАТА ТАРИФА, ПРИЛАГАНА ЗА ИНДИВИДУАЛНИ ДОХОДИ/. НЕШО ПОВЕЧЕ, ПРИ ОБЛАГАНЕ НА ЛИЧНИТЕ ДОХОДИ НА ИНДИВИДИТЕ МОГАТ ДА СЕ ПРИЛАГАТ ПЕРСОНАЛНИ ОБЛЕКЧЕНИЯ И ЦЕЛЕВИ НАМАЛЕНИЯ НА ОБЛАГАЕМАТА СУМА, КОЕТО НЕ СЕ РАЗРЕШАВА ЗА ДАНЪКА ВЪРХУ ДОХОДИТЕ ОТ СТОПАНСКА ДЕЙНОСТ. МЕТОДЪТ ОАД ВЪЗПРИЕМА ТОЗИ ПОДХОД, ЗА ДА ОПРОСТИ ДАНЪЧНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ, КАТО ЦЕНАТА Е ЛИПСА НА ГЛОБАЛЕН ДАНЪК ВЪРХУ ДОХОДА.
ОЦЕНКАТА НА СИТУАЦИЯТА В БЪЛГАРИЯ ВОДИ ДО ЗАКЛЮЧЕНИЕТО, ЧЕ АКО СЕ ИЗБЕРЕ ОАД, РАЗСРОЧВАЩИТЕ МУ АСПЕКТИ ЩЕ СЕ ПРИЕМАТ КАТО НЕГОВА СИЛНА СТРАНА. АКО ТОВА СЕ ОТРЕЧЕ В ПОЛЗА НА ТРАДИЦИОННИЯ ДАНЪК ВЪРХУ ДОХОДА, ЩЕ СЕ НАЛОЖИ ПО-ОБЩ ПОДХОД. ОЩЕ НЕЩО В ЗАЩИТА НА ОАД:
ПЪРВО, МОЖЕ БИ ЩЕ Е ПОДХОДЯЩО ДА СЕ ТОЛЕРИРА РАЗСРОЧЕНИЯТ ПОДХОД В КРАТКОСРОЧНАТА ПРОГРАМА ЗА ДАНЪЧНА РЕФОРМА, ПРЕДВИД ЛИПСАТА НА АДЕКВАТНА СИСТЕМА НА ДАНЪЧНО АДМИНИСТРИРАНЕ. ТОЗИ АРГУМЕНТ Е СВЪРЗАН С РОЛЯТА НА УДРЪЖКИТЕ, СПОМЕНАТА ПО-ГОРЕ. ВТОРО, МОЖЕ ДА ИМА ПРИЧИНИ ДОРИ И В ДЪЛГОСРОЧНИЯ ВАРИАНТ ДА НЕ СЕ ПРЕМИНЕ ИЗЦЯЛО КЪМ СИСТЕМА НА ГЛОБАЛНО ОБЛАГАНЕ. ТОВА ЗАСЛУЖАВА ПО-НАТАТЪШНО ОБМИСЛЯНЕ.
ЕДИНИЦАТА ДАНЪКОПЛАТЕЦ
ДАНЪЦИТЕ ВЪРХУ ЛИЧНИЯ ДОХОД МОГАТ ДА СЕ ОСНОВАВАТ НА ОТДЕЛНО ОБЛАГАНЕ НА ИНДИВИДИТЕ, НА ОБЩИЯ ДОХОД НА СЕМЕЙНИ ДВОЙКИ И НА ПО-СЛОЖНА СИСТЕМА, КАТО ФРЕНСКАТА ЧАСТИЧНА СИСТЕМА. ПО РЕДИЦА ПРИЧИНИ ИНДИВИДУАЛНАТА ДАНЪЧНА ОТЧЕТНОСТ ИЗГЛЕЖДА НАЙ-ПОДХОДЯЩА ЗА БЪЛГАРИЯ. ПЪРВО, ТОВА Е ТРАДИЦИОННИЯТ ПОДХОД В БЪЛГАРИЯ /РАЗБИРА СЕ, ТРЯБВА ДА СЕ ПОСТАВИ ВЪПРОСЪТ ДОКОЛКО ТАЗИ ПРАКТИКА ОТРАЗЯВА ОТНОШЕНИЕТО НА ОБЩЕСТВОТО КЪМ ТОЧНАТА ДЕФИНИЦИЯ НА ОБЛАГАНА С ДАНЪК ЕДИНИЦА/. ВТОРО, ИНДИВИДУАЛНОТО ОБЛАГАНЕ Е ПО-ПРОСТО И ОСИГУРЯВА АКУРАТНО СЪБИРАНЕ НА ДЪЛЖИМИТЕ СУМИ ЧРЕЗ УДРЪЖКИ. ТРЕТО, ИНДИВИДУАЛНОТО ОБЛАГАНЕ Е ПО-ДОБЪР СТИМУЛ ЗА ТРУДОВИ УСИЛИЯ ОТ СТРАНА НА ДРУГИТЕ ЧЛЕНОВЕ НА ДАДЕНО ДОМАКИНСТВО.
/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР" - БТА/
X X X
СОФИЯ, 6 ФЕВРУАРИ - СЛЕДВА ПЪЛНИЯТ ТЕКСТ НА ПРЕДОСТАВЕНАТА ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ДЕКЛАРАЦИЯ НА ЕКИПА ЗА СЪЗДАВАНЕ НА РАДИОСТАНЦИЯ НА ЧАСТНАТА ИНИЦИАТИВА. ДОКУМЕНТЪТ Е АДРЕСИРАН ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РЕПУБЛИКАТА, ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ, ДО ПАРЛАМЕНТАРНАТА КОМИСИЯ ЗА ТЕЛЕВИЗИЯ И РАДИО ПРИ ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ, ДО КОМИТЕТА ЗА СЪОБЩЕНИЯ И ИНФОРМАТИКА И ДО СРЕДСТВА ЗА МАСОВА ИНФОРМАЦИЯ.
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
ОБЩЕСТВЕНА ТАЙНА Е, ЧЕ В СОФИЯ И СТРАНАТА ВЕЧЕ СЪЩЕСТВУВАТ ИНИЦИАТИВНИ ГРУПИ ЗА СЪЗДАВАНЕ НА РАДИОСТАНЦИИ ИЗВЪН СЪЩЕСТВУВАЩИТЕ СЕГА ДЪРЖАВНИ СТРУКТУРИ. ОТ ПЕЧАТА, РАДИОТО И ТЕЛЕВИЗИЯТА СТАВА ЯСНО, ЧЕ ЦЕЛИТЕ НА ТЕЗИ ИНИЦИАТИВИ СА ДАЛЕЧ ОТ ПОЛИТИКАТА, ЧЕ ТЕ СА ТЕХНИЧЕСКИ ОСИГУРЕНИ И БИХА МОГЛИ ДА ЗАПОЧНАТ ИЗЛЪЧВАНЕ В ЕФИР ВСЕКИ МОМЕНТ. ЕДИНСТВЕНАТА ПРЕЧКА ЗА ТЯХНАТА ДЕЙНОСТ СА НЯКОИ ЗАКОНИ, ЧИЯТО НЕПРИГОДНОСТ ВРЕМЕТО КАТЕГОРИЧНО ДОКАЗА.
ТАКЪВ Е В НАЙ-ОБЩИ ЧЕРТИ И СЛУЧАЯТ С НАШИЯ ЕКИП ОТ ПРОФЕСИОНАЛНИ РАДИОЖУРНАЛИСТИ С НЕМАЛЪК СТАЖ, КОЙТО РАБОТИ ЗА СЪЗДАВАНЕТО НА РАДИОСТАНЦИЯ НА ЧАСТНАТА ИНИЦИАТИВА В БЪЛГАРИЯ. ИЗПОЛЗВАМЕ ВЪЗМОЖНОСТТА ДА ДЕКЛАРИРАМЕ, ЧЕ ЗАД НАС НЕ СТОЯТ КАКВИТО И ДА БИЛО ПОЛИТИЧЕСКИ СИЛИ, НИЕ НЕ СМЕ ЧАСТ ОТ ОБЩЕСТВЕНА ОРГАНИЗАЦИЯ ИЛИ СЪЮЗ. КАТО НЕЗАВИСИМА ТЪРГОВСКА РАДИОСТАНЦИЯ НИЕ БИХМЕ ПОДПОМАГАЛИ АКТИВНО ИКОНОМИЧЕСКИТЕ РЕФОРМИ И ПРОЦЕСА НА ПРИВАТИЗАЦИЯ В СТРАНАТА.
НИЕ СМЕ УБЕДЕНИ, ЧЕ В СЕГАШНИТЕ УСЛОВИЯ НА НЕЛЕК ПРЕХОД КЪМ ПАЗАРНА ИКОНОМИКА ПОЛЗАТА ОТ НАШАТА ДЕЙНОСТ БИ БИЛА ПО-ГОЛЯМА ОТ ВСЯКОГА, А ОГРАНИЧЕНИЯТ ОБХВАТ НА ИЗЛЪЧВАНЕ НЕ БИ СЪЗДАЛ ТЕХНИЧЕСКИ ПРОБЛЕМИ НА СЪЩЕСТВУВАЩАТА СЕГА ДЪРЖАВНА РАДИОМРЕЖА. НИЕ СМЕ ГОТОВИ ИЗЦЯЛО С ОБОРУДВАНЕТО И ТЕХНИКАТА, НО ВОДЕНИ ОТ УВАЖЕНИЕ КЪМ ЗАКОНИТЕ СЕ ВЪЗДЪРЖАМЕ ОТ РЕАЛИЗИРАНЕТО НА ПРОЕКТА.
НАПОСЛЕДЪК ОБАЧЕ ВСЕ ПО-СЕРИОЗНО БЕЗПОКОЙСТВО БУДЯТ ДОСТИГАЩИТЕ ДО НАС СВЕДЕНИЯ, ЧЕ ПРИ ЛИПСАТА НА ЯСНОТА ПО БЪДЕЩИТЕ ЗАКОНИ, ТАКА ДА СЕ КАЖЕ "НА ТЪМНО", ЩЕ СЕ РАЗПРЕДЕЛЯТ ОГРАНИЧЕНИТЕ НА БРОЙ СВОБОДНИ ЧЕСТОТИ НА РАДИОСТАНЦИИ ОТ ФРАНЦИЯ, ГЕРМАНИЯ, САЩ И ДРУГИ СТРАНИ ЗА СМЕТКА НА БЪЛГАРСКИТЕ КАНДИДАТИ, КОИТО ВПРОЧЕМ СЪЩО ОСТАВАТ В СЯНКА.
БЕЗ ДА ОСПОРВАМЕ ПО ПРИНЦИП НЕОБХОДИМОСТТА ОТ НАЛИЧИЕТО НА ЧУЖДОЕЗИЧНИ ПРОГРАМИ В БЪЛГАРСКИЯ ЕФИР, НИЕ СМЯТАМЕ, ЧЕ ПОДОБЕН СТИЛ БУДИ АСОЦИАЦИИ С ВРЕМЕТО, ОТ КОЕТО ВСИЧКИ НИЕ СЕ ОТРИЧАМЕ ИСКРЕНО. СМЯТАМЕ, ЧЕ РЕШЕНИЯ В ТАЗИ ПОСОКА БИХА ПРЕПЯТСТВУВАЛИ НОРМАЛНОТО РАЗВИТИЕ НА СТРАНАТА НИ, БИХА ПРОТИВОРЕЧАЛИ НА НЕЙНИТЕ ИНТЕРЕСИ.
ОЧАКВАМЕ, ЧЕ ЖУРНАЛИСТИЧЕСКАТА КОЛЕГИЯ И ОБЩЕСТВЕНОСТТА ЩЕ БЪДАТ ИНФОРМИРАНИ СВОЕВРЕМЕННО И ТОЧНО ПО ТЕЗИ ВЪПРОСИ. НИЕ ИСКАМЕ ДА СЕ ЗНАЕ ПОВЕЧЕ ЗА ХОДА НА ЕВЕНТУАЛНИ ПРЕГОВОРИ С ЧУЖДИ РАДИОСТАНЦИИ, ЗА ПРИЧИНИТЕ, КОИТО БИХА НАЛОЖИЛИ ПРЕДИМСТВО НА ЧУЖДИТЕ ПРЕД БЪЛГАРСКИТЕ КАНДИДАТИ, ЗА КРИТЕРИИТЕ ПРИ ПОДБОРА НА КАНДИДАТУРИТЕ. БИХМЕ ИСКАЛИ ДА НАУЧИМ ПОВЕЧЕ И ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА СЪВМЕСТНА РАБОТА НА ДЪРЖАВНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ, ОТГОВОРНИ ЗА ТОЗИ РОД ДЕЙНОСТ, С ИНИЦИАТОРИТЕ ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ПЪРВИТЕ НЕДЪРЖАВНИ РАДИОСТАНЦИИ В БЪЛГАРИЯ.
БИХМЕ ИСКАЛИ СЪЩО ТАКА ДА РАЗСЕЕМ СЪМНЕНИЯТА, ЧЕ СЕ НУЖДАЕМ ОТ ПЕТ, ШЕСТ ИЛИ ДЕСЕТГОДИШНО СЪЗРЯВАНЕ, ЗА ДА ЗАПОЧНЕМ ПЪЛНОЦЕННА РАБОТА. НИЕ МОЖЕМ ДА ЗАПОЧНЕМ ОЩЕ УТРЕ. СМЯТАМЕ, ЧЕ НАЙ-ДОБРОТО РЕШЕНИЕ У НАС ДНЕС БИ БИЛО ПРЕДОСТАВЯНЕТО НА КРАТКОСРОЧНИ РАЗРЕШЕНИЯ ЗА ИЗЛЪЧВАНЕ /ТАКА, КАКТО ТОВА СТАНА В ДРУГИ ИЗТОЧНОЕВРОПЕЙСКИ СТРАНИ С ДОСКОРЕШЕН ДЪРЖАВЕН МОНОПОЛ ВЪРХУ РАДИОРАЗПРЪСКВАНЕТО, НАПРИМЕР ПОЛША/, КОИТО БИХА МОГЛИ ДА БЪДАТ ПРОДЪЛЖЕНИ ВПОСЛЕДСТВИЕ СЪС СРОК ОТ ПЕТ ГОДИНИ ИЛИ ПОВЕЧЕ. С ТОВА ПИСМО ДО ВАС, УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА, НИЕ ПОСТАВЯМЕ СВОЯТА КАНДИДАТУРА, ЗАЩОТО СМЕ УБЕДЕНИ В НЕОБХОДИМОСТТА ОТ ПОДОБНО НАЧИНАНИЕ И В НЕГОВАТА НАВРЕМЕННОСТ.
ОСТАВАМЕ С НАДЖЕДАТА, ЧЕ "РАЗПРЕДЕЛЯНЕТО НА ЕФИРА" НЯМА ДА СТАНЕ ЗАД КУЛИСИТЕ, ЗА СМЕТКА НА ВИСОКИЯ ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ И НА НАШИТЕ, БЪЛГАРСКИ ИНТЕРЕСИ.
СОФИЯ, 29 ЯНУАРИ 1991 ГОДИНА ОТ ИМЕТО НА ЕКИПА ЗА СЪЗДАВАНЕ НА РАДИОСТАНЦИЯ НА ЧАСТНАТА ИНИЦИАТИВА
ПЕТЪР ПУНЧЕВ
КИРИЛ КАЛЕВ
/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР" - БТА/
РЪКОВОДИТЕЛ НА ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР": СТЕФАН ГОСПОДИНОВ
РЕДАКТОР: НИНА ГАВРИЛОВА
09:11:06 06-02-1991
6 февруари 1991
23 юли 2013г.