31 октомври 1995


София, 31 октомври 1995 година
Брой 213 /1514/

Редактор: Нина Гаврилова


София, 31 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ЗАКЛЮЧИТЕЛНО ПРЕДИЗБОРНО ОБРЪЩЕНИЕ НА НАРОДЕН СЪЮЗ - БЪЛГАРСКИ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ, ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ, ОГЛАСЕНО ОТ ГЛАВНИЯ СЕКРЕТАР НА БЗНС АНАСТАСИЯ МОЗЕР.


СКЪПИ СЪНАРОДНИЦИ,

Отново сме пред избори!

Народен съюз /БЗНС, ДП/ ви призовава към урните, към изпълнение на нашия граждански дълг пред съдбата на родината, която страда, която очаква да я спасим от черните списъци, от бедността и престъпността.

Нашата коалиция - БЗНС, ДП, беше сформирана, за да върне надеждата и самочувствието на българския народ, да му върне вярата в демокрацията. На миналите избори вие ни гласувахте доверие, пренебрегвайки хулите и мерзките подмятания срещу нас. Вие разбрахте, че ние сме една истинска демократична алтернатива; едно обединение на традиционни, реални партии с дълбоки корени в българския живот и душа.

Народен съюз се наложи със своята градивна политика, не на конфронтация и голословие, а на загриженост за демократичните ценности - частната собственост, социалната пазарна икономика, ефективна и честна приватизация, обуздана престъпност.

Но за да има в една страна истинска демокрация, тя трябва да се превърне в институции, които да гарантират нейното приложение. Затова местните органи на властта са крайъгълният камък за осъществяване на тази цел. Един от основните принципи и гаранции на демокрацията е децентрализацията на управлението, което само така може да се грижи отблизо за нуждите на хората. Ненапразно комунистите винаги са били против независимостта на местните органи на властта, така както са против независимостта на частния стопанин.

За осъществяването на всичко това е необходимо начело на местната власт да бъдат избрани хора, които ще помагат на демократичната реформа, които ще отстояват правата и независимостта на общините, които ще съдействат за връщането на земята, за подобрение качеството на живота, за справедливото разпределение на благата.

Народен съюз - БЗНС, ДП, самостоятелно или в коалиция с други демократични сили е издигнал достойни кандидати за кметове и общински съветници, които застават точно на такива позиции.

Надвийте апатията, повярвайте в себе си, в силата и значението на вашият вот, за спасението на демокрацията в България. Направете отново разумния избор, за да помогнем всички заедно на България да излезе от черния списък и да влезе с открито лице и чисти ръце в семейството на обединените демократични народи.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 31 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ЗАКЛЮЧИТЕЛНО ПРЕДИЗБОРНО ОБРЪЩЕНИЕ НА ДВИЖЕНИЕТО ЗА ПРАВА И СВОБОДИ, ОГЛАСЕНО ОТ ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ КАСИМ ДАЛ.


СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ,

Краят на предизборната кампания за местни органи на властта е вече факт. Изминаха 30 предизборни дни, натоварени със стотици срещи с избирателите в различните региони на страната.

След провала, който претърпяхме на последните парламентарни избори, Движението за права и свободи /ДПС/ започна да се съживява, защото възстановихме директния контакт с хората, чиято обща воля сме обречени да представляваме на всички равнища на властта. Навсякъде сме се стремели да търсим оптималния подход за решаването на реалните проблеми на конкретните села и общини в различните региони на страната.

На много места Обединената демократична опозиция успя да намери обща формула за единни кандидатури. За първи път издигането на общи кандидатури се превърна в обща политика на некомунистическите политически формации.

Общите кандидатури на обединената опозиция са новият политически знак при сегашната политическа ситуация. От тяхното утвърждаване ще зависи и съдбата на демокрацията в страната.

Никъде не сме давали празни обещания, че хлябът ще стане 3,50, а млякото 5 лв. Напротив, разкривали сме реалните причини и истинските виновници за абсолютното обедняване на българския народ.

Навсякъде сме поставяли въпроса за търсенето на допълнителните резерви съобразно даденостите на всяка община. Никъде не сме внушавали, че сме месии за спасяването на страната. Не сме си измивали ръцете с очаквана отнякъде "манна небесна". Водели сме конкретен диалог с цел намиране на решение и поемане на отговорност. Хрисимите от няколко години пълномощници на БСП боязливо, но и твърде безпардонно започнаха да превръщат старите си спомени в нови реалности. Комунистите не се притесниха да използват и опасната в такива случаи националистическа карта.

Уважаеми съграждани,

- ако искате да живеем в мир, съгласие и сигурност;

- ако сто убедени, че комунизмът трябва да си отива не само с песните, но и от живота;

- ако вярвате, че демокрацията е единственият път за развитието на нашата страна, тогава гласувайте за ДПС и за кандидатите на Обединената демократична опозиция!

Предварително ви благодаря за доверието!

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 31 октомври _ следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ ПО ПОВОД НА ПРОВЕДЕНИЯ НЕЛЕГИТИМЕН ИЗВЪНРЕДЕН КОНГРЕС. Документът е адресиран до околийските и окръжните комитети на партията, както и до първичните партийни организации.


ДРАГИ ДРУГАРКИ И ДРУГАРИ!

Изборите за местни органи на властта предизвикаха нова вълна от провокации, лъжи и клевети на антикомунистите, облекли маскировъчни червени премени. Този път провокациите са подготвени с още по-голяма наглост и нахалство от досегашните.

На 30 септември 1995 г. в един от клубовете на Българската социалистическа партия /БСП/ в София се събрали група членове на БСП и решили, че правят "извънреден конгрес" на Българската комунистическа партия /БКП/. Разбира се, между тях е имало и няколко души, изключени от БКП в различно време и за различни провинения - за финансови нарушения, за хулигански прояви и най-вече за антипартийна дейност. Всички те били единни за това, че комунистите трябва да вървят ръка за ръка с БСП по пътя към "светлото капиталистическо бъдеще" и трябвало да гласуват за кандидатите на БСП. Избрали си "политбюро", "първи секретар", даже се готвят и вестник да издават - "Комунистическа правда", с главен редактор бившия разколник и главен редактор на "Трибуна" Георги Захариев. Разбира се, преди това трябвало "да свалят" генералния секретар Владимир Спасов и да "потвърдят решението" на несъстояло се събрание на първичната партийна организация /ППО/ в жк "Стрелбище" в София за неговото изключване и за изключването на инж. Зонка Спасова от редовете на БКП.

Човек трябва да има много извратено мислене, за да приеме това сборище от хора, които нямат нищо общо с БКП, за "извънреден конгрес" на БКП. В нашия устав си има чл. 22, в който е указан редът за свикване на извънреден конгрес - няма и следа от изпълнението на този член. Но не беше ли извратено мисленето на онези, които предложиха и проведоха насилие върху съвестта на хиляди комунисти, които един ден се събудиха като социалисти? Не е ли извратено мисленето на онези сегашни членове на БСП, които казват, че имали комунистически убеждения и в същото време подкрепят ръководството на БСП в антинародната му политика? Как изглежда един комунист в НАТО?! Как изглежда един комунист милиардер?! Какъв комунист може да бъде човек, който се бори против комунистическата партия? Целта била някакво оцеляване? Чие оцеляване? На партията или на заграбеното от лиловци и лукановци? Дори и да не беше така - да предадеш комунистическия идеал, за да оцелееш, - за такова нещо някога предателите получаваха куршум в челото, а сега получават милиони, милиарди, депутатски и министерски кресла! Така че не трябва да се учудваме на извратеното мислене на тези хора - то си е такова. По-скоро трябва да се замислим защо ренегатите предприеха този отчаян ход - да свикват един толкова очевидно фалшив "извънреден конгрес"? Няма ли други средства, които малко повече да приличат на законни, за разгром на БКП, за свалянето на легитимно избраните Политбюро и генерален секретар? Разбира се, че има. Нещо повече, в "мозъчния тръст" на БСП, оглавяван от Ал. Лилов, има големи специалисти в тази област. Не може да се отрече на ренегатите, че направиха досега всичко възможно - много и най-разнообразни опити за разложения на Централния комитет /ЦК/ на БКП, някои окръжни комитети /ОК/ на БКП, някои ППО. Даже по места имаха и успех за по-няколко дни и най-много месеци, след което обаче бяха разгромявани - и Атанас Тошев във Враца, и Иван Бимбов в Дупница, и Димитър Филипов в Стара Загора, и Стойко Калчев в Бургас, и Вера Димитрова в Благоевград, и Кирил Минчев във Варна, и Георги Захариев в София. Всички те сега са членове на лъжеполитбюрото. "Атакувалите" ЦК са много повече, но е имало място само за "най-заслужилите" - Асен Младенов, Крум Захариев и Владимир Тасев. /С "най-чисто" минало е така нареченият "първи секретар" Александър Паунов - той изобщо не е членувал в БКП след 5 април 1990 г./ На враговете на БКП стана ясно, че тя има вече добър имунитет към провокаторите и те не могат да имат успех. Остана им силовият метод - измислят си "извънреден конгрес", избират Висш съвет /ВС/ на БСП, който назначава "ръководни органи" и те започват да командват - разпращат писма до ОК на БКП, до ППО /N 1 и N 2 от 20 октомври 1995 г./, "Дайте си, моля, списъците!", "Дайте на нас членския внос!", "Изпращайте материали във вестника ни!" и пр. Членският внос им трябва не защото са бедни - БСП винаги плаща добре на послушните. Целта е членският внос да не стига до легитимния ЦК, който без него не може да издържа издаването на вестник "Комунистическо дело". Тяхната надежда е в дисциплината на комунистите, които макар и за малко, могат да бъдат заблудени, че полученото писмо не е фалшиво, че то е от истински ЦК на БКП. Те се надяват, че дисциплинираните другари са наивни и ще се хванат на въдицата, а провокаторите ще отидат при господарите си.

Защо се правят тези провокации? Първото нещо, което биха предположили много другари, това е боричкане за власт. Има такова нещо. Като гледа човек това лъжеполитбюро, е лесно да си представи една партия, ръководена от него: само след година тя ще се раздели на 10 фракции - по една за всеки член, и всеки член на лъжеполитбюрото ще иска да сваля лъжепървия секретар. Но тази причина за провокации не е главната. По-обективна причина е автоголът на БСП с великите бюлетини в тези избори. Сега само на една пише "комунистическа партия". Няма червена бюлетина, с която БСП да подлъже народа, а самата тя не може да се нарече комунистическа. Затова на БСП е нужна такава БКП, която да я подкрепя. Но тя не я подкрепя - излиза със свои кандидати. Щом е тъй - "да си направим един лъжепреврат, да кажем на хората, че БКП подкрепя БСП". Който се хванал - хванал се. Наистина младеновци сега обикалят по окръзите с коли и знамена и крещят точно това - че БКП подкрепяла БСП. В района на Дупница и в Бургас това е вече факт. Очаква се този бацил да се разпространява и на други места. Животът ще покаже колко ще успеят ренегатите, колко души ще излъжат. А това зависи и от нас, и от нашата агитация. Но 29 октомври ще отмине. После? После идва главното: да се разруши БКП. Това лиловци са обещали много отдавна на западните си господари, но през 1990 г. Вл. Спасов беше по-бърз от Ал. Лилов и БКП остана жива, здрава и боеспособна. Нещо повече: БКП е една от партиите инициаторки за създаването на Новия комунистически интернационал. Не само това - тя е домакин на учредителния конгрес. И още повече - именно на БКП бе възложено да изработи проектите за Устав и Манифест на Новия комунистически интернационал. Всичко това е много неприятно за БСП. Западните "консултанти" на ВС на БСП имат основание да бъдат много недоволни от своите послушници. Ето това е главната причина за този бесен стремеж да се разложи ЦК на БКП, да се свали Владимир Спасов. Само че това не може да стане.
 Учредителният конгрес на Новия комунистически интернационал ще се състои на 4 и 5 ноември, БКП за втори път е навреме на финиша. Тя вече има сериозна международна подкрепа от братските партии, които от своя страна усещат и нейното рамо - в АОНСУ "Георги Димитров" при ЦК на БКП вече започнаха редовните учебни занятия на млади комунисти от няколко европейски страни.

Другарки и другари!
В тази сложна политическа обстановка българските комунисти трябва да се сплотят, да не позволят на провокаторите да нанесат макар и малък ущърб на партията. Необходимо е:

1. Да не се дават никакви сведения и пари на тази банда от провокатори, а всички техни писма до партийните комитети, организации и отделни комунисти да се препращат в ЦК на БКП.

2. В последните дни преди изборите да се води активна разяснителна работа и агитация за кандидатите на БКП.

3. До 15 ноември 1995 г. да се проведат окръжни партийни конференции, за всяка от които своевременно да бъде уведомен Секретариатът на ЦК на БКП, за да изпрати свой представител. На тези конференции да се разгледа състоянието на партийната дисциплина и да се приемат решения за конкретните мерки, които трябва да се вземат по места против разлагащото действие на провокаторите.

4. На 6 ноември 1995 г.. в 10,00 ч всички ОК на БКП да изпратят в София представителни групи, съставени от членове на окръжните и околийски комитети и секретари на ППО, за съвместно мероприятие с делегатите на Учредителния конгрес на Новия комунистически интернационал. Сборен пункт - пред Паметника на Съветската армия.

5. Секретариатът на ЦК на БКП задължава ОК на БКП да направят настоящето писмо достояние на всички ППО веднага след получаването му.

София, 24 октомври 1995 г.

ГЕНЕРАЛЕН СЕКРЕТАР: Владимир Спасов

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 31 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
СТАНОВИЩЕ "ОСНОВНИ ПРОБЛЕМИ ПРЕД ЧАСТНИТЕ ФИРМИ В БЪЛГАРИЯ", ПРИЕТО НА ИЗВЪНРЕДНИЯ КОНГРЕС НА СЪЮЗА ЗА СТОПАНСКА ИНИЦИАТИВА НА ГРАЖДАНИТЕ /24 ОКТОМВРИ 1995 Г., СОФИЯ/.


І. ОБЩИ:

1. Подпомагането на частния бизнес не е първостепенна държавна задача.

2. Не се създава подходяща атмосфера за работа на независимите предприемачи.

3. Няма политическа воля за преодоляване на псевдопазарната икономика. Мудно се формира пазарно пространство.

4. Липса на стабилно законодателство - все още влизат в действие подзаконови актове, които отменят закони и са в сила със задна дата.

5. Закостенели данъчни лостове - драстично разминаване между данъчно законодателство и данъчна практика, различно тълкуване на данъчни разпоредби, неправомерно налагане на глоби и санкции, неоправдано задържане връщането на внесения от частни фирми ДДС.

6. Създаване на пречки за участие на частни фирми в приватизиране на предприятия.

7. Изключително труден достъп до кредити за развитие на производство.

8. Затруднение при осъществяване на бизнеспътувания в страните от Европейския съюз /ЕС/.

9. Продължава кърпенето, а не решителното обновяване на Закона за данъка върху общия доход.

10. Предлагат се неприемливи варианти на Закона за данъка върху печалбата.

11. Проекти за облагане на лихвите по банковите депозити на граждани и фирми.

12. Държавният бюджет разчита приоритетно на събиране данъците главно от частните предприятия.

13. Продължават случаите на неоправдана намеса на финансовите ревизори в дейността на предприемачите.

14. Опити за засилване на бюрократичните пречки за дейността на частните фирми.

15. Държавните органи продължават да не вземат мерки срещу монополизма, некоректната конкуренция, корупцията и рекета.

16. Нараства стремежът за лицензиране едва ли не на всяка дейност.


ІІ. БРАНШОВИ:

1. Отстраняване на частните банки от обслужването на държавния бюджет.

2. Забавяне на приемането на Закон за регламентиране на дейността на застрахователните дружества. Поставяне при различни условия на работа държавните и частните застрахователи.

3. Необосновани ограничения върху дейността на частните аптеки и частната лекарска практика.

4. Неприемливо кратки срокове за въвеждане на нови изисквания към кланиците и месопреработвателните предприятия.

5. С подзаконов документ - Правилник за прилагане на Закона за акцизите, се увеличават трудностите за фирмите, които произвеждат акцизни стоки, например като производителите на алкохолни напитки.

6. Оскъпяване на частното строителство чрез прехвърляне на ангажименти на общините за изграждане на инфраструктури върху частните строителни фирми - В и К-инсталации, трафопостове и др.

7. Несправедливи глоби за едноличните търговци.

8. Проекти за замразяване на цените на дефицитни стоки.

9. Визови и бюрократични трудности за частните транспортни фирми.


ІІІ. РЕГИОНАЛНИ:

1. Не се предоставят общински терени и сгради на частни фирми за развитие на нови дейности, включително и не се допускат до общински търгове.

2. Не се подкрепят регионални програми за развитие на частния бизнес.

3. Няма преференции за фирмите в планинските и пограничните райони.

4. Забавят се инфраструктурните проекти:
- отварянето на две нови ГКПП с Гърция;
- втори мост над р. Дунав;
- построяването на тунел под Шипка.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 31 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО НА ВАШИНГТОНСКИЯ ЕПИСКОП ИЛАРИОН, СЕКРЕТАР НА АРХИЕРЕЙСКИЯ СИНОД НА РУСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА ЗАД ГРАНИЦА, ДО ДИРЕКТОРА НА ДИРЕКЦИЯТА ПО ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА КЪМ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ХРИСТО МАТАНОВ ПО ПОВОД НА ПОСЕЩЕНИЕТО МУ В БЪЛГАРИЯ.


УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МАТАНОВ,

Обръщаме се към Вас в качеството Ви на директор на Дирекцията по вероизповеданията към Министерския съвет, за да изразим нашата сериозна загриженост относно факта, че българското правителство до този момент не е дало официална регистрация на Българската старостилна православна църква.

Наскоро ние посетихме София и се запознахме с Българската старостилна православна църква. Тази църква в никакъв случай не е подривна организация. Тя радее за традиционното българско православно богословие и благочестие; тя не следва курс на конфронтация с тези, с които не е съгласна, и не прибягва към полемика и враждебна пропаганда, за да спечели привърженици. В своя богослужебен и църковен живот тя се придържа към традиционния православен църковен календар, следван до неотдавна от цялата Българска православна църква. Нейният епископ и духовенството са хора образовани и умерени, а нейните вярващи са истински християни. Ние бяхме така впечатлени от благоговението и благочестието на членовете на Българската старостилна православна църква, че нашата Руска православна задгранична църква официално влезе в църковно общение с нея.

Междувременно узнахме, че българското правителство официално е регистрирало Съюза на баптистите в България. След такъв един акт по наше мнение е непонятно защо правителството се въздържа да признае Българската старостилна православна църква, която така добре представя вярата, приета от българския народ по времето на цар Борис I. Да се отказва регистрацията на Българската православна старостилна църква означава според нас също така да се отрекат религиозните права на нейните членове, права, гарантирани в Хартата на ООН и в българската конституция. Такъв отказ представя България в много лоша светлина в очите на западните страни, тъй като всички те гарантират правата на техните граждани да изповядват религията, която желаят, според свободната си съвест.

И така, ние Ви призоваваме да направите необходимото за регистрирането на Българската старостилна православна църква колкото е възможно по-скоро. Убедени сме, че извършвайки това, Вие ще направите неоценима услуга на България, като насърчите традиционното българско благочестие и чрез това - нравственото възраждане на вашето общество.

Вярвайки, че ще се отнесете благосклонно към настоящото писмо и че скоро ще можем да получим положителен отговор на изразената от нас загриженост, имам честта да бъда

                                                                  Искрено Ваш:
                                                                  Вашингтонски епископ Иларион

Ню Йорк, 20 септември 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 31 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРЕДИЗБОРНА ПРОГРАМА /ЧАСТ ПЕТА/ "ЗА РАЗВИТИЕТО НА СТОЛИЧНАТА ОБЩИНА ПРЕЗ МАНДАТА 1995-1996 ГОДИНА" НА КАНДИДАТА ЗА КМЕТ НА СОФИЯ СТЕФАН СОФИЯНСКИ, ИЗДИГНАТ ОТ СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ.


2.4. Околна среда, благоустройство и водоснабдяване.

Основен проблем от благоустройствено-комуналните дейности пред Столична община през периода на мандата й ще бъде подобряване на чистотата, привеждане на пътната мрежа и средствата за организация на движението в нормално състояние, поставяне на началото на преустройство на инфраструктурата по основни булеварди на града, привеждане в добър вид и поддържане на зелените площи.

Поддържането на чистотата ще бъде организирано по нова схема за отдаване чрез търгове на специализирани фирми на отделни райони на града. Към Столична община и районните администрации ще се повиши ролята на инспектората по чистотата, като за подобряване на информацията и наличие на обратна връзка с гражданите ще се търси най-широка обществена подкрепа и участие срещу минимално заплащане на незаети граждани и пенсионери. Сметоизвозването е необходимо да бъде снабдено с нова транспортна техника. Незабавно, още през 1996 г. ще бъде решен въпросът с разширение и изграждане на нови депа за битова смет край столицата. Ще се проведат търговски преговори със заинтересувани фирми и международни банки и програми с оглед чрез открит международен търг да започне проектиране и строителство на завод за преработка на твърди битови отпадъци.

Проблемите на водоснабдяването на София преминаха в криза през 1994 г. Столичани бяха наказани със суров воден режим.

За решаване на проблемите на водоснабдяването на града е необходимо незабавно да се пристъпи към ремонт на съоръженията и водопроводите. В София има 50 резервоара за вода, от които 14 основни. Техническото състояние на голяма част от тях е лошо. Необходимо е да се ремонтират при използването на нови технологии.

В града няма кранове с електрозадвижване. Спирането и пускането на водата става ръчно. Това води до загуба на време и създава организационни проблеми /това е проличало ясно при осъществяването на режимното водоподаване през изминалата зима/. Ръчното управление води до големи загуби на вода при аварийни ситуации и не разрешава дистанционно управление.

Състоянието на водопроводната мрежа не е добро. В момента тя обхваща:

- обща дължина - 3648 км,

в т.ч. водопроводна мрежа - 2671 км,

- външни водопроводи - 336 км.

Общо външна водопроводна мрежа - 3007,

водопроводни отклонения - 641 км.

Състав на външна водопроводна мрежа:
стомана - 1449 км,
чугун - 848 км,
етернит - 630 км,
бетонен канал - 80 км.

Гумените уплътнители на етернитовите тръби са в много лошо състояние. Липсата на електрохимична защита на стоманените тръби силно е намалила експлоатационния им срок и в момента повечето от тях са корозирали. В сравнително добра експлоатационна годност са чугунените тръби.

Необходимо е подмяната на дефектиралите водопроводни участъци. Да се монтират електрохимични защити на стоманените водопроводи. При водопроводите с малки течове и достатъчни проходимост ще се използват нови технологии за ремонт. При подмяна и ремонт на водопроводите ще се подменят с пластмасови тръби и сградните отклонения.

Ще се осигури непрекъснато подаване на вода за здравни и социални заведения.

За подобряване на организацията на водоснабдяването е необходимо изграждането на автоматизирана система за управление на водоснабдяването, работеща в реално време. Тя ще осигури следенето на моментното състояние на водоснабдителната система в целия град и необходимите предпоставки за ефективно управление.

Един от основните проблеми на София остава точната оценка на водните количества. Това включва измерване на вливащите се води в основните водоизточници и измерване на получаваните водни количества от тях. Витошките водохващания и използваните подземни водоизточници. Необходимо е райониране на града и измерване на подаваните към всеки район водни количества.

Ще се довърши реконструкцията на пречиствателната станция в Панчарево и Бистрица и ще се преустанови подаването на непречистена вода към града. Качеството на водата ще отговаря на БДС. Ще се довърши третото стъпало на пречиствателната станция за отпадни води. Така пречистената вода ще се използва за промишлени нужди.

Главен проблем за развитието и нормалното функциониране на топлофикацията в София е съдбата на най-голямата общинска фирма "Топлофикация" - АД. Тя снабдява с пара и гореща вода повече от 70 фирми, осигурява топлоснабдяването на около 900 хил. жители и 5800 фирми. Основният й капитал възлиза на 4287 млн. лева. АД "Топлофикация" е изграждана в продължение на години в непазарни икономически условия и сега нейното икономическо преструктуриране в новите условия е задача, надхвърляща компетенциите на нейното ръководство и ръководството на Столичната община, и опира до нерешени финансови отношения с правителството. Фиксираните цени на топлоенергията, продавана на потребителите, водят до загуби, които съгласно Постановление на МС N 69 от 24 април 1993 г. следва да бъдат покрити чрез предоставени от правителството субсидии. За 1994 г. АД "Топлофикация" не е получило субсидия в размер на 2 млрд. лева, а за 1995 г. - нито лев. Натрапената по този начин загуба в размер на 3,8 млрд. лева пречи на нормалната дейност на фирмата. Това ненормално икономическо състояние спъва разширението, ремонта и модернизацията на електро- и топлогенериращите мощности, топлопреносната мрежа и абонатните станции. Поради лошото състояние на системата енергийните загуби са с 20% по-високи от нормалните. АД "Топлофикация"- София, е 100% общинска собственост за разлика от всички други топлофикационни предприятия в страната. Независимо че фирмата е общинска, Комитетът по енергетика определя годишните й натурални и стойностни показатели, респективно - размера на субсидията. През последните две години поради невъзможност да се осигури необходимата субсидия официални показатели не са определяни от Комитета по енергетика.

Усилията на общинското ръководство ще бъдат насочени към спешно и трайно решаване на икономическите проблеми на дружеството от страна на правителството. За целта ще се търси подкрепата на опозиционните парламентарни групи и Комисията по енергетика към Народното събрание. Едва след осигуряване на нормална икономическа среда на дружеството ще може да се получи кредит от международните финансови институции, с който да се осъществи крайно належащата модернизация на топлофикационната система на София. Постигнатите топлинни икономии в резултат само на модернизацията на абонатните станции ще позволи включването на нови 35-40 хил. апартамента.

Необходимо е създаване на единно ръководство и управление за поддържане, развитие и опазване на зелената система на София при прилагане на нови икономически условия, демонополизация и приватизация. Ще бъде изработена и строго прилагана наредба за функционално използване на зелените площи в общината. Ще се разработи нова специализирана програма за стимулиране на озеленяването на вътрешнокварталните пространства и жилищните комплекси.

Към бюджетно определените средства целево ще се отнасят такси и глоби, наложени за търговско използване и за замърсяване на зелените площи.

За поддържане на зелените площи освен персонала на ОФ "Озеленяване" ще се търси ангажирането на безработни по програма за създаване на допълнителни работни места.

Ще се пристъпи към ремонт и строг контрол по поддържане на уличното осветление във всички части на града. Ще бъдат потърсени нови решения, ще се внедряват икономични източници на светлина.

Изключително важна задача е спешното ремонтиране на пътната мрежа. Част от второстепенните улици, а и част от големите транспортни артерии са в състояние, представляващо опасност за движението на МПС.

За осъществяване на ремонта на пътната мрежа ще се използва системата за отдаване на търг на отделни участъци. Инфраструктура на ОФ "Инжстрой" ще се използва за осигуряването на необходимите доставки на инертни материали, асфалтно-бетонни смеси и тежка механизация.

Въпросът с паркирането е един от най-актуалните за решаване в градската територия. Той се поражда от значително увеличения брой на леките автомобили, от високия криминален ръст през последните години. За неговото решаване ще се използват общински терени, където могат да се разположат подземни, полуподземни и многоетажни гаражи. След градоустройствено обезпечаване на места за изграждане на гаражи и решение на СОС те ще се предоставят или на строителни кооперации на живущите в квартала срещу възмездно право на строеж, или на частни предприемачи след търг с последваща продажба на паркоместата.

Ще се пристъпи през 1996 г. към цялостна реконструкция на канализационната, водоснабдителната, електрическа и кабелно-разпределителната мрежа на бул. "Христо Ботев" като пилотен обект за приложение на нови технологии при модернизацията на подземната инфраструктура.

В областта на ниското строителство - инфраструктура и транспортна комуникация - общината не само ще работи за реконструкция на изградената мрежа, но и за изграждане на нова мрежа в освободените за строителство терени /южната част на София и др./, което ще даде тласък за строителство в новите райони.

Ще бъде потърсена възможност да се въведе в действие транспортният тунел по бул. "Драган Цанков" и да се реализират проблемите по бул. "П. Славейков" и задгаровите артерии.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 31 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРЕДИЗБОРНА ПРОГРАМА /ЧАСТ ТРЕТА - ПОСЛЕДНА/ "ПРОЕКТ ЗА СЪЖИВЯВАНЕ НА СОФИЯ" НА КАНДИДАТА ЗА СТОЛИЧЕН КМЕТ РЕНЕТА ИНДЖОВА, ПОДКРЕПЯНА ОТ НАРОДЕН СЪЮЗ - БЪЛГАРСКИ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ, ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ.


 СОЦИАЛНА ИНФРАСТРУКТУРА

Проблемите в сферата на социалната инфраструктура ни засягат пряко като конкретни човешки индивиди, а не само като групи от жители на града. Затова и водеща идея в една рационална социална политика е идеята за хуманизацията на жизнената среда.


Жилищно строителство и жилищна политика

С десетилетия жилищното строителство в София бе провеждано по програми, с които се създадоха неуютни жилищни комплекси.
При строителството в града ще бъде утвърдено конкурсното начало и ще се зачита само становището на експертите. Строителните програми ще бъдат съобразени с потребностите в отдалечените от центъра на града райони и необходимостта от запазване и увеличаване на зелените площи. Ще бъдат разработени специални програми за осигуряване на възможността за придвижване на инвалиди.

Усилията на общината ще бъдат насочени към разрешаване на кризата, предизвикана от приложението на реституционните закони и намерението на определени парламентарни сили да ги ограничат. Крайно време е да бъде преустановена практиката да се раздават жилища на "зелено" с неопределени срокове за завършване. Ще бъде прекъсната и практиката общината да задържа неприкосновен резерв от жилища, който и досега се предоставя по произволни критерии.

Необходимо е да се завършат започнати вече строителни проекти, за което са нужни 2 млрд.лв., и своевременно да бъдат разпродадени незавършените жилища.

Ще създам възможности за гражданите да изкупуват общински жилища с мотив за подобрения, след период на ползване под наем. В дългосрочна перспектива това ще създаде собствени ресурси на общината за жилищно строителство, най-вече за социално слаби граждани и семейства.

Освобождаването на строителната инициатива трябва да съответства на едно ново виждане за града. Необходимо е да бъде преодоляно влошаването на градския облик и да не се допускат нарушения на дворната регулация и транспортно-пешеходните артерии. Силен отпор ще срещне незаконното строителство и издаването на разрешения по недобросъвестен начин. За тази цел предвиждам изграждането на институцията "Строителна полиция".


Здравеопазване

Функционирането на сега съществуващите 164 здравни заведения ще бъде поставено върху принципите на общинската организация. Към настоящия момент сградният фонд на здравните заведения е достатъчен, но изисква преоборудване, по-ефективно използване, разделяне на сградите за обществена и частна практика и преразглеждане на районирането на поликлиниките и болниците в София.

Общината ще се противопостави на правителствената политика за налагане на регионални центрове по здравеопазването, чрез които се прави опит за възстановяване на опеката на централната власт за сметка на самоуправлението в здравеопазването. Започнатото строителство на десет здравни заведения ще бъде завършено до 2000 година.

Усилията на общината ще бъдат насочени към:
- задоволяване на специфичните здравни потребности на инвалиди, диабетично болни;
- установяване на контрол върху цените на лекарствените средства /включително безплатни при специфични болести/;
- стимулиране на частната практика /включително домашния лекар/, при условие че се осъществява разделно;
- упражняване на ефективен контрол върху разходваните средства и консумативи;
- преустройване на част от наличния сграден фонд за създаване на милосърдни центрове.


Образование

Образователната система трябва тясно да се обвърже с общинското начало. За да се осигурят нормална материална база и кадрови потенциал в рамките на общинските правомощия, е необходимо да се уредят трайно отношенията с държавата и да се разграничат по-ясно отговорностите. Механизмите за контрол върху учителския труд трябва да преминат към общината.

Усилията ще бъдат насочени главно към подобряване на условията в детските градини и училищата. Общината ще води политика за осигуряване на широк достъп до алтернативни и частни училища, спонсорство и обществена подкрепа за тях. Особена грижа ще бъде положена за възстановяване и поддържане на традиционното за България просветно средище - читалището.


Социални грижи

Ще бъде отделено особено внимание за подобряване на състоянието на специализираните домове /за възрастни, инвалиди, деца/, за да се осигури достойно съществуване на настанените в тях. Ще продължа политиката за нарастване на относителния дял на разходите за социално подпомагане на материално затруднени, безработни и многодетни семейства.

В системата на социалния патронаж преимущество ще има грижата за инвалидите. Ясно ще се регламентират взаимоотношенията с благотворители, доброволци и недържавни организации.

В социалната политика специално внимание ще бъде отделено на създаването на работни места за социално слаби, инвалиди и многодетни родители. Ще взема всички възможни мерки за ограничаване на бедността, чиито прояви в София сега имат особено уродлив вид.


Култура и отдих

В тази област общината се нуждае от самостоятелност и освобождаване от опеката на държавата. Възраждането на общинското начало и утвърждаването на столични и национални културни средища трябва да става при широка публична подкрепа, със съдействието на дарители и граждански организации. За столичните културни институции, повечето от които имат национално значение, ще се полагат особени грижи. Ще бъдат взети решителни мерки срещу разграбването и изнасянето на предмети с културна стойност.

Общината ще разработи програми за изграждане на нови места за отдих, развлечения и спорт. Те трябва да направят живота на хората от покрайнините сравним с този в центъра на града. Общината ще подпомага инициативи за утвърждаване на традиционните религиозни ритуали.


Обществен ред

Поддържането на обществения ред в София досега е било държавен, а не толкова общински приоритет. Ръстът на престъпността обаче налага нова структура и организация на борбата с нея. София се нуждае от общинска полиция, която:
- да осигурява охрана и ред за общинските обекти;
- да защитава сигурността на гражданите по цялата територия на града, улиците, градините и домовете им;
- да действа в секторите по охрана на собствеността на общински фирми и вододайни райони.

Общината трябва да опазва реда и да осигурява спокойствие на гражданите. За тази цел е необходимо да се осигурят допълнителни средства и сили. Договорната система със столичната полиция, по която са създадени поделенията на общинската ведомствена полиция, е крайно недостатъчна форма за регламентация на тези функции. Сигурността и спокойствието на гражданите не могат да бъдат гарантирани с договори, а с действия и отговорност.

Неизползвани останаха и малкото възможности, които кметската управа имаше в тази област както по отношение на взаимодействието с полицията, така и спрямо санкциите за нарушители.


Общинска администрация

Корупцията, чиито прояви доведоха до дискредитиране на общинската власт, налага освобождаване на администрацията от продажни и недобросъвестни служители - мярка, която трябва да възстанови доверието на гражданите в институцията. Местната власт е поле за защита на жизнените интереси на всички граждани, а не на кланове и мафиотски групи.

Всякакъв род услуги, разрешения и документи трябва да се предоставят безотказно, добросъвестно и съобразно регламента. Тенденцията да бъдат пренебрегвани обикновените хора и да се обслужват избраници трябва да бъде безмилостно изкоренена.

Взаимоотношенията на общината с граждани, фирми и чужди инвеститори трябва да се развиват в дух на лоялност, неподкупност, равнопоставеност, без заиграване с оферти и договори, с въвеждане на търгове и конкурси за всеки проект. За тази цел ще използвам всички законови възможности за пресичане на корупцията чрез санкции и поощрения.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

ПРИЛОЖЕНИЕ - ИЗБОРИ ’95


ЦЕНТРАЛНА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ


РЕШЕНИЕ N 641
София, 27 октомври 1995 г.

ОТНОСНО: Уникалната номерация на протоколите


На основание чл. 25, ал. 1, т. 2 от ЗМИ Централната избирателна комисия

РЕШИ:

Общинските избирателни комисии в протокол описват уникалните номера за всеки вид протоколи, с които ще се работи на територията на общината. Напомняме, че уникалните номера са разположени в полето около надписа "По образец, одобрен от ЦИК!" в горната централна част на всеки екземпляр от трипластовия протокол.

В протокола се записват номерата на екземплярите, които остават като резерв на общинската избирателна комисия. Когато се наложи използване на екземпляр от резерва, се съставя протокол за всяка замяна, като се описват причините, поради които се извършва замяната.

Общинската избирателна комисия уведомява ЦИК за извършените замени на протоколи на СИК и ОИК.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Л. Джелепова

СЕКРЕТАР: X. Анчев

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

РЕШЕНИЕ N 643
на обществения ред в Соф[...]


Постъпило е писмо от Министерство на външните работи - Управление "Дипломатически протокол", с искане за акредитиране на членове на дипломатически представителства като наблюдатели на местните избори. Входящият номер на писмото е N Н-424/26 октомври 1995 г.

На основание чл. 25, ал. 1, т. 7 от ЗМИ Централната избирателна комисия

РЕШИ:

Акредитира като наблюдатели на местните избори на 29 октомври 1995 г. представителите на посолството на Република Турция, посолството на САЩ и посолството на Кралство Испания съгласно списък от писмо вх. N П-424/26 октомври 1995 г.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Л. Джелепова

СЕКРЕТАР: X. Анчев

/Пресслужба "Куриер"/


* * *


РЕШЕНИЕ N 646
София, 28 октомври 1995 г.


Постъпило е писмо от Министерство на външните работи, изх. N 26-00-35/26 октомври 1995 г., с което се иска акредитирането на международни наблюдатели по смисъла на параграф N 1 т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за местните избори.

На основание чл. 25, ал. 1, т. 7 от ЗМИ Централната избирателна комисия

РЕШИ:

Акредитира като наблюдатели на местните избори на 29 октомври 1995 г. лицата, посочени в приложения списък към писмо изх. N 26-99-35/26 октомври 1995 г. на Министерство на външните работи.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Л. Джелепова

СЕКРЕТАР: X. Анчев

/Пресслужба "Куриер"/


14:30:00    
31.10.1995 г.    


Валентина Игнова - деж. ред
Технически изпълнители: Маргарита Анева
                                           Тинка Христова
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА


-----------------------------------------------------------------

• За да имате неподправена картина на обществено-политическия живот в България
• За да знаете кои са регистрираните организации по Закона за политическите партии
• За да следите решенията на Централната избирателна комисия за президентски, парламентарни, местни избори
• За да се запознаете с уставите и програмите на партии, съюзи, синдикати, фондации
• За да имате в ръцете си единственото издание за автентична документална политическа, обществена и синдикална информация

ЧЕТЕТЕ
ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"

Годишен абонамент 6600 лв.
        Шестмесечен абонамент 3500 лв.


-------------------------------------------------------------------------------------


Copyright © Пресслужба "Куриер", 1995 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително!