2 ноември 1995


София, 2 ноември 1995 година
Брой 215 /1516/

Редактор: Нина Гаврилова


София, 2 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРИЗИВ ЗА ПОДКРЕПА НА ЕДИНЕН КАНДИДАТ НА ОПОЗИЦИЯТА В БАЛОТАЖА ЗА МЕСТНА ВЛАСТ НА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ, НАРОДЕН СЪЮЗ - БЪЛГАРСКИ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ, ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ, И ДВИЖЕНИЕТО ЗА ПРАВА И СВОБОДИ.


Като приемат, че единството на опозицията е най-важното условие за успеха на втория тур на изборите и е без алтернатива,

ръководствата на Съюза на демократичните сили, Народен съюз - БЗНС и ДП, и Движението за права и свободи

се обръщат към своите и подкрепяните от тях кандидати за общински, районни кметове и кметове на населени места с

ПРИЗИВ

Призоваваме всички свои избиратели да гласуват в подкрепа на единния кандидат на опозицията, за да спрем заедно настъплението на БСП към местната власт.

1. Да оттеглят кандидатурата си в полза на кандидата, получил най-много гласове на първия тур на местните избори.

2. Да подкрепят публично единния кандидат на опозицията в предизборната му борба за втория решителен тур.

Призоваваме всички извънпарламентарни опозиционни партии и коалиции да се присъединят към публичната подкрепа на единния кандидат на опозицията.

ЗА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ: Иван Костов

ЗА НАРОДЕН СЪЮЗ-БЗНС: Анастасия Мозер

ДП: Стефан Савов

ЗА ДВИЖЕНИЕТО ЗА ПРАВА И СВОБОДИ: Ахмед Доган

София, 1 ноември 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 2 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ИЗЯВЛЕНИЕ НА УЧАСТВАЛАТА В ИЗБОРИТЕ НА 29 ОКТОМВРИ 1995 Г. ЗА КМЕТ НА СОФИЯ РЕНЕТА ИНДЖОВА, ПОДКРЕПЕНА ОТ НАРОДЕН СЪЮЗ - БЪЛГАРСКИ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ, ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ, НАПРАВЕНО НА ПРЕСКОНФЕРЕНЦИЯ НА 1 НОЕМВРИ 1995 Г.


УВАЖАЕМИ ЖУРНАЛИСТИ,
УВАЖАЕМИ ПОЛИТИЦИ,
УВАЖАЕМИ МОИ СЪГРАЖДАНИ,

В изборната нощ заявих намерение да оттегля кандидатурата си. Сега го потвърждавам. Преди да мине и втория тур, е рано да се правят оценки на изборните резултати и за разместване на политическите пластове, което те неминуемо ще предизвикат. Ще се огранича в по-същественото, което ни интересува сега между двата тура. Откакто заявих оттеглянето си, към мен бе отправян многократно въпросът за кого ще гласуват онези 86 хиляди, които на първия тур гласуваха за мен. На този въпрос давам следния отговор. Аз лично ще гласувам на втория тур и ще дам своя глас за кандидата на политическата сила, която през цялото време наричах партньор. През цялата предизборна кампания не съм изричала думите: "Гласувайте за мен!" И сега бих повторила: "Гласувайте по съвест!" Съзнавам, че моите привърженици ще бъдат изправени пред един смущаващ въпрос: Защо тези, които преди три месеца изразиха желание да издигнат кандидатурата на Ренета Инджова, след това я обявиха за комунистически агент и предател. Това бяха вопли на ужаса, издигнати от собствените им лидери, че ако загубят София, трябва да се разпуснат. Към това трябва да се отнасяме с известно снизхождение. Друга възможност няма.

Искам да благодаря на моите избиратели. Благодаря за доверието към моето послание, че нашият град е последна барикада на една несъстояла, се революция.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 2 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ЗАКЛЮЧИТЕЛНО ПРЕДИЗБОРНО ОБРЪЩЕНИЕ НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНО-РАДИКАЛНА ПАРТИЯ, ОГЛАСЕНО ОТ ПРЕДСЕДАТЕЛЯ Д-Р ИВАН ГЕОРГИЕВ.


ДРАГИ БЪЛГАРСКИ БРАТЯ И СЕСТРИ,

В навечерието сме на избори за местна власт в различните райони на стражата, сега от самите вас зависи дали ще облекчите вашата съдба. В продължение на 6 години вече вие сте заблуждавани от така наречените основни политически сили, които ви обещават, че ще ви изведат от кризата, в чиято пропаст самите те са ви захвърлили.

Братя българи,
Не се ли чувствате вече уязвени в личното си човешко достойнство от същите тези основни политически сили, които ви смятат за наивни и с къса историческа и политическа памет?! Вие, които се наслушахте на обещания за хляб за 3 лв. за мляко - за 2 лв, и с надеждата си за по-добри дни гласувахте с тяхната бюлетина. Какво получихте в действителност? Не се ли разбиха вашите илюзии в кошмара на жестоката престъпност, осъществявана от техните фирми? Не лишавате ли вашите деца от пълноценна храна, лекарства, дрехи, учебници, книги поради трагичния ви семеен бюджет! Докога ще се лутате между тези "сили" в своето отчаяние и безнадеждност. Ще търпите ли, когато накърняват човешките ви права и национален авторитет, когато ви принизяват като аборигените на Европа, вас, потомците на ония, които захранваха същата тая Европа с величествената си култура?

Братя,
настая вече оня миг, когато реално трябва да потърсите онази политическа сила, която е кръвно свързана с вашите проблеми и интереси. А това са националистите - представителите на Българската национално-радикална партия. Вие вече чухте нашата програма в уводното ми обръщение. Нас ни крият от вас, не ни допускат до радиото, телевизията и вестниците, попитайте се - защо? Защото ние казваме истината! Защото ние сочим пътя на спасението, може би трънлив, но единствено правилен. Защото ние не лъжем, не търсим богатство, тъй като сме социално ангажирано и национално отговорно общобългарско движение. Защото без подкрепата на българския народ ние нищо не можем да постигнем.

Опитайте с нас! Защото, гласувайки за представителите на Българската национално-радикална партия, вие гласувате за единна и неделима България, за възхода на българския народ, гласувате за самите вас!

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 2 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ЗАКЛЮЧИТЕЛНО ПРЕДИЗБОРНО ОБРЪЩЕНИЕ НА ОТЕЧЕСТВЕНАТА ПАРТИЯ НА ТРУДА, ОГЛАСЕНО ОТ ПРЕДСЕДАТЕЛЯ МИНЧО МИНЧЕВ.


УВАЖАЕМИ СЪНАРОДНИЦИ,

На 29 октомври вие отново ще застанете пред изборните урни, за да направите своя избор и до голяма степен да предопределите условията на вашия живот през следващите години.

Този път обаче, ако желаете тези условия да се променят, трябва да сте наясно с причините, които доведоха до обществената развала в нашата Родина. Трябва да си отговорите на редица въпроси, а именно:
- кой натрупа лошите кредити, а след това ги обяви за държавни и кой сега ги изплаща;
- кой преобразува огромен брой външнотърговски предприятия и се облагодетелства от това;
- що за реформа бе направена в банковата система и кому бяха необходими множеството малки частни банки;
- кой създаде условия за престъпност и пладнешки обири;
- кой проваля външната ни политика и ни тласка към НАТО;
- защо загубихме традиционните си пазари;
- защо сега сме зависими от международните финансови институции;
- кой направи така, че да се подменят традиционните национални ценности и обществото ни да бъде обладано от духовна нищета;
- кой ампутира имунната система на държавата, осакатявайки армията и органите ни за сигурност;
- кой създаде и утвърждава партии на етническа основа и по този начин създава опасни условия и предпоставки за разкъсването на българската държава.

И накрая, кой има интерес българската държава и нация да бъдат смачкани, унижени, обречени на забрава и изчезване.

Всичко това, което става, не може да бъде определено по друг начин освен като опит за геноцид над българския народ. Не може 80% от народа ни да вегетират под границата на жизнения минимум. Не може да се говори за демократичен преход и никой да не казва накъде отиваме. Истината е, че всички дружно сме се устремили към най-примитивната форма на капитализма.

Отечествената партия на труда е против реставрацията на капитализма. Тя си е поставила за задача изграждането на едно справедливо гражданско общество, на еднонационална държава със социално ориентирана и регулирана пазарна икономика, на една държава за която националните интереси стоят над партийните.

В името на бъдещето на нашите деца и внуци, в името на България Отечествената партия на труда е за съюз с всички обществено-политически сили и безпартийни, с всички патриоти, за които интересите на отечеството са над всичко.

Гласувайте за кандидатите на Отечествената партия на труда!

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 2 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ПАРТИЯ "НОВА БЪЛГАРИЯ" ПО ВЪПРОСА ЗА УЧАСТИЕТО НА ОРГАНИЗАЦИЯТА ВЪВ ВТОРИЯ ТУР ЗА МЕСТНА ВЛАСТ.


СКЪПИ СЪНАРОДНИЦИ,
ДРАГИ РАДЕТЕЛИ НА ЧАСТНАТА ИНИЦИАТИВА,

Партия "Нова България" ви призовава активно да участвате в предстоящите избори за местна власт. Нека бюлетината, избрана лично от вас, да определи кмета и общинските съветници във вашата община за следващите четири години.

Партия "Нова България" разчита на вас, хората на свободния предприемачески труд и частната инициатива, на младежката решителност и новаторство. Подкрепете нашите кандидати - строители на съвременна капиталистическа България! Те са преуспели личности - професионалисти, вече доказали своята предприемчивост, организаторски талант и национална отговорност. Кандидатите на "Нова България" са осигурили хиляди работни места в частния сектор, създали са условия за старт в живота на множество млади хора. Те са уважавани бизнесмени, банкери и предприемачи - модел за професионална и обществена реализация на българската младеж. Тяхното благосъстояние не се дължи на сянката на някоя партийна централа, а на ежедневна упорита борба в стопанския хаос, наречен "българска пазарна икономика". Само такива личности са в състояние да спрат рушителите на българските общини, да се противопоставят на авторитаризма на самозабравили се местни партийни функционери и да парират домогванията на етнически сепаратисти. Ако ги изберете, те ще положат усилия да ви предложат работа, да се борят срещу тормозещата ви престъпност и корупция, да променят облика на селището ви.

Нашите кандидати за кметове и общински съветници са строителите на капитализма в силна, национална и нова България.

С бюлетината на партия "Нова България" гласувате за самите вас и за децата си!

София, 31 октомври 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 2 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ "ЗА ПЪЛНА МОБИЛИЗАЦИЯ НА ВТОРИЯ ТУР" НА ФЕДЕРАЦИЯ "ЦАРСТВО БЪЛГАРИЯ" ПО ВЪПРОСА ЗА ПОДКРЕПАТА НА ОРГАНИЗАЦИЯТА В БАЛОТАЖА.


Първата добра новина дойде, за да опровергае голословното твърдение на Българската социалистическа партия /БСП/, че всички села били техни. В село Асеново, Великотърновско, Федерация "Царство България" /ФЦБ/ обедини останалите опозиционни сили около нейния кандидат Кирил Нотев и спечели убедително. Този и други примери в селските райони доказват, че монархическата идея е жива сред българските селяни и там, където има личности, отърсили се от страха, избирателите се организират и печелят.

Вероятно окончателните резултати ще покажат, че ФЦБ има общински съветници навсякъде, с изключение на София. Тук гласуването бе сложно, тъй като нямахме отделен кандидат за кмет на града, на района и районни съветници, а само листа за общински съветници. Ясно е, че щом за първите три гласуваме за Съюза на демократичните сили /СДС/, на много хора е било трудно да търсят бюлетина N 014 за ФЦБ. Затова ние смятаме общинските съветници на СДС за наши съветници и ще изискваме от тях да отстояват принципите на конституционната монархия. Не сме забравили, че в София трябва да има и ще има бул. "Царица Йоанна" и бул. "Цар Фердинанд" на предишните им места.

Тактиката на Народния съюз да издигне за кандидат-кмет известна личност като Ренета Инджова се оказа печеливша за общинската им листа, която тя издърпа нагоре и по този начин те увеличиха процента си. Нежеланието им да се коалират с нас е продиктувано от самата същност на Народния съюз, създаден от президента като инструмент за бъдещата президентска кампания. Засега репетицията се оказа неуспешна. Подобна ситуация наблюдаваме и в Русе, където за съжаление доц. Марко Тодоров спечели само 15 процента, но дръпна нашата листа нагоре и ще имаме 5 общински съветници.

В сравнение с местните избори през 1991 г., когато Конфедерация "Царство България" не взе участие в тях, сега скокът е огромен и показва ясно изградените структури, многобройна членска маса и подчертано влияние на политическата сцена.

Разбира се, опозицията като цяло и ФЦБ в частност претърпяха и разочарования като тези в Смолян, Велико Търново, Силистра, Ловеч, Враца, Сливен, Елена и Ямбол. Неуспехът се дължи главно на разединения и разногласия сред опозицията както в Кординационните съвети на СДС, така и в боричкане за първото място при останалите формации. За съжаление трябва да отбележим, че такъв случай е имало и сред активистите на ФЦБ в град Ямбол.

Федерация "Царство България" мобилизира своя потенциал, за да може ефикасно да действа за окончателната победа на общите кандидати във втория тур.

София, 31 октомври 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 2 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА СЕКРЕТАРИАТА НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ ПО ПОВОД НА НАРУШЕНИЯ В ИЗБОРИТЕ НА 29 ОКТОМВРИ 1995 Г.


Секретариатът на Централния комитет на Българската комунистическа партия /ЦК на БКП/ довежда до знанието ви, че в с.Ковачевци след обявяване на приключването на изборите и след като е започнало преброяването на гласовете, комисията е допуснала закононарушение, като е извиквала хора да се подписват на списъка на гласувалите под предлог, че при гласуването не се били подписали. Това е груба фалшификация, извършена с цел на всяка цена да бъде избран за кмет Методи Кръстев.

Втори пример на подобна груба фалшификация е случаят в с. Остров, Оряховска община, където Българската социалистическа партия /БСП/ е издигнала като кандидат за кмет на селото Трифон Томов Тодоров, който до 1 септември 1995 г. е бил на редовна военна служба и в момента е в разпореждане. Следователно той не може да бъде издиган за избирането му от политическа партия.

Трето голямо нарушение и престъпление, което е извършено от БСП, е случаят в с. Соволяно, община Кюстендил, където на 28 октомври 1995 г. вечерта е заловен представител на БСП от изборното бюро, че изнася бюлетините на БСП, които са възнамерявали да ги раздадат предварително на избирателите. Този опит е осуетен, но коя е гаранцията, че преди това не са изнесени бюлетини. Следователно проведените избори в Остров, в Соволяно и Кюстендил са опорочени и нелегитимни и изборите трябва да се повторят.

За Остров издигаме от БКП като кандидат за кмет Галилей Цветков Рашков. В с. Ковачевци също трябва да се повторят изборите за кмет.

ГЕНЕРАЛЕН СЕКРЕТАР: Владимир Спасов

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 2 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА АСОЦИАЦИЯТА НА МЛАДИТЕ ЮРИСТИ В БЪЛГАРИЯ БОРИСЛАВ ЦЕКОВ ПО ВЪПРОСА ЗА ПРЕСТЪПНОСТТА В СТРАНАТА.


Вече няколко години сме свидетели на ескалираща престъпност и брутално потъпкване на законността и правата на гражданите. Всекидневието е изпълнено с несигурност и страх от насилието и произвола на криминални босове, съмнителни "застрахователни" компании, "бръснати глави" и лумпенски "борчески" бригади. Престъпността от социален феномен, характерен за всяко общество, в България се превърна в масово социално зло, което заплашва развитието на гражданското общество и устоите на държавата.

Борбата с престъпността е многоаспектен проблем. Ограничаването й в поносими рамки, разбиването на ставащите все по-могъщи мафиотски структури изисква, от една страна, координираните и компетентни усилия на държавните власти, а от друга - адекватна реакция на гражданското общество. Но ако реакцията на обществото е в крайна сметка въпрос на гражданска смелост и позиция, то не така стоят нещата, когато става дума за държавните институции, призвани да осигуряват спокойствието и сигурността на гражданите.

Всяка от трите власти - законодателна, изпълнителна и съдебна - има своя сфера на действие в борбата с престъпността. При стриктно съблюдаване на разделението на властите е необходим синхрон и лоялно взаимодействие между тях. Защото слабостите и непълноценното функциониране на което и да е от тези звена неизбежно рефлектира върху ефективността на наказателната политика и превантивната дейност на държавата като цяло.

В този смисъл Асоциацията на младите юристи изразява тревогата си от самоизолацията и неспособността на съдебната власт да защитава правата и законните интереси на гражданите. Наред с това не приемаме опитите на различни политически и обществени среди да бъде прехвърляна отговорността за овладяването на престъпността и опазването на правовия ред изцяло върху правителството и органите на изпълнителната власт.

Ако законодателната и изпълнителната власт осигуряват преди всичко предпоставките за успешно противодействие на престъпната вълна, то решаваща за защитата на потъпканата справедливост и извършените посегателства срещу живота, имота и честта на гражданите е ролята на съдебната власт. Въпреки редицата несъвършенства като цяло действащото законодателство е добра основа за адекватно противодействие на престъпността. Въпреки множеството проблеми и слабости на полицейските органи в последно време нараства и ефективността на техните действия. И всичко спира дотук, защото идва ред на институциите на съдебната власт.

Вече пет години слушаме, най-вече от представители на прокуратурата, че законите били лоши, че полицията не си вършела работата, че медиите били виновни. С това се оправдават и бездействието, и често срещаната некомпетентност и откровената безотговорност. С тези аргументи се обясняват нищожният процент дела, предадени от прокуратурата на съда, мълчанието по скандали като "Оня списък", зърнената афера, "Сапио", "Барона", "Цветан Цветанов", "Дескрим" и още стотици престъпления - мълчание, което на юридически език се нарича "отказ от правосъдие". В небитието потъват десетки сигнали за корупция и връзки с организираната престъпност на длъжностни лица от институциите на съдебната власт - без проверки, без опровергаване. И в цялата тази ситуация прокуратурата проявява завидна енергичност и ефективност главно когато е необходимо да се раздуха някой политически злободневен въпрос.

В обществото възниква не просто съмнение за професионализма и способността на магистратите да осъществяват пълноценно функциите си, а убеждението, че мафията е проникнала и в съдебните органи, че нищо не е в състояние да спре произвола на криминалните типове с екзотични прякори, превърнали цели региони в полуфеодални владения. Най-опасното е, че с редица свои действия и бездействия органите на съдебната власт обективно способстват за утвърждаване на усещането за беззащитност и недоверието на гражданите в органите на правосъдието.

Време е да се заяви ясно и недвусмислено - основна отговорност за овладяване на развихрилата се брутална престъпност и ефикасната защита на правата на гражданите носи съдебната власт и особено органите на прокуратурата и следствието. Без това да намалява отговорността на изпълнителната власт за опазването на обществения ред, разкриването на престъпленията и борбата с корупцията, е необходимо най-сетне висшите съдебни магистрати да поемат своята отговорност пред нацията за безкомпромисна защита на законността и правата на гражданите.

Ние сме убедени, че в нашата съдебна власт и правната ни общност като цяло има достатъчно компетентни и почтени личности, които са способни да намерят път за разрешаването на тези проблеми. Ето защо Асоциацията на младите юристи призовава към широка дискусия в професионалните юридически среди, органите на съдебната власт, министерствата на правосъдието и вътрешните работи и набелязване на конкретни мерки за преодоляване на съществуващите проблеми. Само с конструктивен диалог между различните институции, а не чрез самоизолация и противостоене е възможно да се преодолеят слабостите, липсата на координация и фактическата неспособност на съдебната система да защитава ефективно правата на гражданите. Защото изграждането на правова държава и укрепването на гражданското общество в България е немислимо без една авторитетна и действена съдебна власт.

София, 24 октомври 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 2 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРЕДИЗБОРНА ПРОГРАМА /ЧАСТ СЕДМА/ "ЗА РАЗВИТИЕТО НА СТОЛИЧНАТА ОБЩИНА ПРЕЗ МАНДАТА 1995-1999 ГОДИНА" НА КАНДИДАТА ЗА КМЕТ НА СОФИЯ СТЕФАН СОФИЯНСКИ, ИЗДИГНАТ ОТ СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ.


2.9 Здравеопазване

На подчинение на общината функционират 30 общопрофилни поликлиники, 28 стоматологични поликлиники, 9 зъботехнически лаборатории, 8 специализирани заведения, 39 детски ясли, 24 селски здравни служби и 3 дома "Майка и дете". За здравето на столичани се грижат 17 675 души здравен и помощен персонал. Бюджетно финансираното общинско здравеопазване и частната медицинска помощ не са взаимно изключващи се алтернативи, а взаимно допълващи се възможности за комплексно и модерно здравеопазване в София. Затова общинското ръководство ще работи за развитието на двете форми на здравно обслужване.

Приоритетите на бюджетно финансираното общинско здравеопазване ще включат оптимално осигурен щат, профилактика на социално значимите заболявания, подобряване лекарствоснабдяването, гарантиране бюджетни средства в здравеопазването, съхранение и увеличение на сградния фонд, осигуряване на средства за медицинска апаратура, подобряване на медицинското обслужване в крайградския район и на територията на кметствата. За максимално осигурен щат ще бъде създадена компютризирана банка данни за работещите в здравеопазването по здравни заведения, специалност, квалификация и др., която ще дава възможност за прогнозни оценки. Специфичен проблем в софийското здравеопазване е, че в поликлиниките и общинските болници получава специализирани консултации и лечение многоброен контингент от пациенти, които не са жители на София, а са от цялата страна. Поради това ще се настоява за допълнителна субсидия от Републиканския бюджет за финансиране на тази дейност. Ще се осигурят възможности за квалификация и специализация на висшия и средния медицински персонал по предварително утвърдени програми съвместно с Медицинския университет - София.

Профилактиката на социално значимите заболявания ще се осъществи по програми за: работническо здравеопазване, детско и училищно здравеопазване, диспансеризация, здравна просвета. В програмата за диспансеризация ще бъдат обхвани сърдечносъдови заболявания, заболявания на централната нервна система и на периферната нервна система, производствен, спортен и битов травматизъм, онкологични заболявания, туберкулоза, СПИН, особено опасни инфекции и психично здраве.

Ще бъде осигурена нощна стоматологична помощ.

За подобряване на лекарствоснабдяването ще се създаде общинско аптечно предприятие. В общинските аптеки ще се раздават безплатни лекарства на болните по Наредба N 2 на Министерството на здравеопазването и Наредба N 1 на Министерството на труда и социалните грижи /МТСГ/, с което ще се избегне сегашното изплащане на фактури от поликлиниките. Ще се завиши общинският контрол по ценообразуването.

Общината ще подкрепи даването на статут на самостоятелни юридически лица на здравните заведения. Отношенията между тях и общината ще се основават на договор за обема на здравната помощ и ритмично осигуряване на средства за издръжката им. Формирането на бюджета на здравеопазването ще става на базата на внедряване на модерни методики за остойностяване на медицинския труд /медицинска диагностика, манипулации, изследвания и др./, лекарстволечението и стопанските разходи, този подход през 1996 г. ще се приложи в I ОРБ, V КГБ, I АГ дом, XVIII, XXII и XXV поликлиника. Постепенно въвеждане и в останалите поликлиники и зъботехнически лаборатории на експериментирания вече в Специализирания детски стоматологичен център метод за бюджетната организация на остойностяване на стоматологичната помощ.

Грижата за съхранение и увеличение на сградния фонд в здравеопазването ще включи постъпки пред Министерския съвет с оглед законосъобразно бързо освобождаване на реституирани сгради, в които има здравни заведения. Ще се осигурят необходимите средства за капитално строителство и ремонти в здравеопазването. Ще бъдат потърсени подходящи форми за привличане на частни инвестиции в здравното строителство при взаимноизгодни условия с цел изграждането и довършването на големи здравни обекти като: детска многопрофилна болница, Детска специализирана болница, Център за психично здраве и др.

Ще се осигурят и достатъчно средства за закупуване на модерна медицинска диагностични и лечебна апаратура и медико-санитарен транспорт.

За подобряване на медицинското обслужване в крайградския район ще се преобразува XXXI поликлиника в Нови Искър в районна болница с поликлиника, ще се създадат общински центрове за бърза и неотложна медицинска помощ в Банкя и Нови Искър, ще се увеличат щатът и съоръжеността на отделенията за бърза и неотложна медицинска помощ към III РБ - район Кремиковци, и ще се подобри дейността на Общинския център за бърза медицинска помощ.

Общинската дейност за развитието на частната инициатива в здравеопазването ще включи предоставянето на сгради и помещения за разкриването на частни здравни заведения или предоставяне право на строеж върху общински терен за разкриване на подобни заведения. Ще се създадат благоприятни условия за коопериране на дейности на частни с общински здравни заведения. Ще се осигури постоянен обмен на информация с частните застрахователни компании с оглед създаване на благоприятни възможности за функциониране на частни застрахователни фондове. Ще се активизират контактите с обществени организации, синдикати, професионално-съсловни организации, официално регистрираните църкви в България, български и чуждестранни фондации за привличането им за участие в общински и частни здравни проекти на територията на София. Съгласно действащите нормативни документи активно ще се съдейства на медицинските специалисти, желаещи да наемат кабинети и апаратура за упражняване на медицинска практика в общински здравни заведения.

За осъществяване на още по-пряко и демократично управление на здравеопазването в София под патронажа на кмета на Столичната община ще се създаде форум със съвещателни функции, съставен от представители на общинските власти, обществени организации, фондации, изтъкнати специалисти от здравеопазването и жители на София.


2.10. Социална дейност

В София функционират 9 териториални центъра за социални грижи и 23 специализирани социални заведения. С дейността по социални грижи са заети 1850 души. В областта на социалното подпомагане приоритетите на общината ще включат проучване и анализ на потребностите от социално подпомагане, регистриране на нуждаещите се граждани, осигуряване на парична и материална помощ, услуги и правни консултации. Ще се запази привилегията за безплатно пътуване с градския транспорт на пенсионерите над 65 г. и учащи се. Ще се оказва съдействие в набавянето на необходимите технически средства за самообслужване и обслужване на инвалидите и старите хора. Нуждаещите се ще се насочват към заведенията за социални грижи. Ще се създадат условия на инвалидите за професионална квалификация и преквалификация и настаняване на работа в общинските фирми. Създаване на трапезарии за социално слаби в столицата и крайградския район и раздаване на безплатни купони на социално слаби ученици. Ще се организира летният отдих за децата на социално слаби родители.

В областта на социалното обслужване приоритетите включват подобрение и разширение на домашния социален патронаж; разкриване на магазини и доставка на хранителни продукти, обувки и вещи от първа необходимост за социално слаби; откриване и осигуряване издръжката на допълнителни клубове за пенсионери и инвалиди.

Ще бъдат разкрити нови заведения за социални грижи, с което да бъдат задоволени чакащите за настаняване. Ще се осигурят издръжката, ремонтът и обновяване на лечебната и диагностичната апаратура в заведенията за социални грижи.

Съвместните инициативи с частни инвеститори - частни лица, български и чуждестранни фондации, ще обхванат създаване на домашен социален патронаж, създаване на дневни домове за инвалиди и деца с умствена изостаналост, създаване на трапезарии за социално слаби, създаване на хосписи за тежки терминални състояния /последен стадий на тежки заболявания/.

Проблемите на ромското население в София са част от общите проблеми на столицата. Те са специфични социални проблеми и в голяма степен са резултат от пренебрежителното отношение към тях през последните 50 години. Те са следните: висока степен на безработица, сравнително ниско ниво на образованост и крайно тежки битови условия.

Въпросът с трудовата заетост на ромското население е тясно свързан с нивото на образованост, липса на професионални умения и квалификация. Неговото решение е в две основни направления - разкриването на работни места в общинските фирми и разкриването на работни места в строителството върху общински терени, като това бъде регламентирано в условията на конкурсите и договорите със строителните фирми.

Решението на проблема с трудовата заетост ще минава през повишаване нивото на образованост и трудова квалификация. Ще се обърне сериозно внимание на образователния процес сред учащите се от ромски произход. Ще се подобрят значително условията на обучение и взискателността към родителите, позволяващи отсъствия на децата си.

За подобряване на битовите условия и решаване на жилищната криза на ромското население ще се възложи разработването на общи и частични застроителни и регулационни планове за кварталите с масово заселване на ромско население. Това ще даде възможност за изграждането на инженерна инфраструктура. В основата на всички застроителни планове ще стои идеята за фамилно строителство. Общинското ръководство ще окаже помощ чрез отстъпване право на строеж върху общински имоти при облекчени условия на многодетни семейства и големи ромски фамилии.


2.11. Информационно осигуряване

През последните няколко години стана очевидно незадоволителното функциониране на системата на общинската администрация и информационното обслужване на гражданите. Често това положение се оправдава пред общественото мнение с икономическата криза и всеобщата стагнация, като че ли те по естествен път са прераснали в криза на обществените институции и доверието в тях. Целите на реформата в информационното обслужване на гражданите и юридическите лица се свеждат до следното: повишаване продуктивността и ефективността на администрацията и свързаното с това обосновано намаляване на управленските разходи; изграждане на система за ефективен контрол и оценка за бюджетните разходи, насърчаване на инвестиционната дейност и привличане на капитали в икономиката на общината чрез създаване на благоприятна информационна среда.

В областта на административното обслужване на населението ще бъде проектирана и въведена в експлоатация единна автоматизирана система, разполагаща с единен изчислителен център и терминали в общината и всички районни и кметски общински служби. В общинската информационна система ще бъдат въведени всички данни относно: жителите, кадастъра, сградния фонд, собствеността на гражданите и собствеността на общината. Чрез системата ще се осигури експресно обслужване на гражданите и службите с информация и необходимите им документи, чрез АИС ще се осигури пълна прозрачност за обществеността върху информацията и действията на службите и длъжностните лица на общината, ще бъде осуетена възможността да се спекулира с информация, достъпна само до определен кръг длъжностни лица. И не на последно място АИС ще позволи да се управлява общественият живот в столичния град и общинската собственост на едно съвременно ниво.

За реализация на АИС ще бъдат необходими допълнително около 150 терминала.

Проектирането и техническото осигуряване ще приключи през 1996 г. и в началото на 1997 г. тя ще влезе в редовна експлоатация.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

ПРИЛОЖЕНИЕ - ИЗБОРИ’95


ЦЕНТРАЛНА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ

ДО
СТОЛИЧНАТА ОБЩИНСКА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ

 

В пуснатия за продажба на 29 октомври 1995 г. брой N 44 на вестник "168 часа" на 1-а и 12-а страница е публикуван материал със заглавие "Софиянци избират Венцислав Йосифов", който съдържа прогнозни резултати за изборите за кмет на град София.

Изпращаме сигнала на вниманието ви, тъй като съгласно чл. 109 и 110 от Закона за местните избори общинската избирателна комисия е компетентна да прецени дали има нарушение на чл. 66, ал. 2 и ал. 3 от закона.

София, 29 октомври 1995 г.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Л. Джелепова

СЕКРЕТАР: X. Анчев

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

ДО ОБЩИНСКА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ,
СОФИЯ

В публикация от 27 октомври 1995 г. във вестник "Труд" са изнесени социологични проучвания и анализ по тях във връзка с предстоящите избори за кмет на Столична община. Позовават се на няколко всекидневника, които вече били публикували това изследване, без да се спомене единично ли е, или представлява обобщение на тези данни от различни вестници.

Моля ОИК - София, да разпореди проверка с оглед нарушение на чл. 65 от ЗМИ.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Л. Джелепова

СЕКРЕТАР: X. Анчев

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

ДО
ГЕНЕРАЛНИЯ ДИРЕКТОР НА БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО РАДИО


УВАЖАЕМИ Г-Н ТУНЕВ,

Моля да уведомите ЦИК за становището на възражението на Предизборния щаб на СДС - Пловдив, и жалбата на Общинския изборен щаб на коалиция "Народен съюз - БЗНС, ДП, относно излъчване в 14,30 часа от Радио Пловдив на 29 октомври 1995 г. на цитати от изказвания на г-н Жан Виденов и кандидата за кмет, подкрепен от БСП, Петър Къртев, съдържащи предизборна агитация, което би било нарушение на ЗМИ в изборния ден.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Л. Джелепова

СЕКРЕТАР: X. Анчев

/Пресслужба "Куриер"/


15:30:00
02.11.1995 г.


Деж. ред: Нина Гаврилова
Технически изпълнители: Иванка Тодорова
                                           Галина Дамянова
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА


-------------------------------------------------------------------


• За да имате неподправена картина на обществено-политическия живот в България
• За да знаете кои са регистрираните организации по Закона за политическите партии
• За да следите решенията на Централната избирателна комисия за президентски, парламентарни, местни избори
• За да се запознаете с уставите и програмите на партии, съюзи, синдикати, фондации
• За да имате в ръцете си единственото издание за автентична документална политическа, обществена и синдикална информация,


ЧЕТЕТЕ

ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"


Годишен абонамент 6600 лв.
Шестмесечен абонамент 3500 лв.

------------------------------------------------------------------


Copyright © Пресслужба "Куриер", 1995 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително!

 

♦Коментирайте на страницата на Омда във Фейсбук