28 март 1991

СОФИЯ, 28 МАРТ 1991 ГОДИНА                                                                           БРОЙ 62 /337/

СОФИЯ, 28 МАРТ - СЛЕДВА ПЪЛНИЯТ ТЕКСТ НА ПРЕДОСТАВЕНОТО ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПИТАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНА ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ /БНДП/, ОТПРАВЕНО КЪМ ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКАТА Д-Р ЖЕЛЮ ЖЕЛЕВ.


УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ,

ДНЕС, КОГАТО УСИЛИЯТА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗА СПАСЯВАНЕ НА ЗОГРАФСКИЯ МАНАСТИР СЪБУДИХА У НАС ПЛАХИ НАДЕЖДИ, ЧЕ УПРАВЛЕНСКИЯТ ЕЛИТ БИ МОГЪЛ ДА ИЗЛЪЧИ НАЦИОНАЛНО ОТГОВОРНИ ПОЛИТИЦИ, ПРИНУДЕНИ СМЕ ДА ВИ ПОМОЛИМ НАЙ-НАСТОЯТЕЛНО ЗА ОТГОВОР НА СЛЕДНИТЕ ВЪПРОСИ:

1. ВЯРНО ЛИ Е, ЧЕ СЪС СЪГЛАСИЕТО НА ИНСТИТУЦИЯТА, КОЯТО ПРЕДСТАВЛЯВАТЕ, ПРЕЗ М. ДЕКЕМВРИ 1990 Г. В СОФИЙСКИЯ ГРАДСКИ СЪД Е РЕГИСТРИРАНА "БЛАГОТВОРИТЕЛНА ФОНДАЦИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА ИСЛЯМСКАТА КУЛТУРА В БЪЛГАРИЯ", В КОЯТО ЧЛЕНУВАТ ЧЕТИРИМА ЗАМЕСТНИК-МИНИСТРИ НА ВАКЪФИТЕ НА СТРАНИ ОТ ПЕРСИЙСКИЯ ЗАЛИВ?

2. ВЯРНО ЛИ Е, ЧЕ СЪС СРЕДСТВА НА ТАЗИ "ФОНДАЦИЯ", ПОЛУЧЕНИ ОТ СВЕТОВНАТА ИСЛЯМСКА ЛИГА /СИЛ/, Е ВЗЕТО РЕШЕНИЕ В Ж.К."ЛЮЛИН" В СТОЛИЦАТА ДА БЪДЕ ИЗГРАДЕН ВИСШ ИСЛЯМСКИ ДУХОВЕН ИНСТИТУТ, ВКЛЮЧВАЩ УЧЕБНИ СГРАДИ, ОБЩЕЖИТИЯ, СПОРТЕН КОМПЛЕКС И ИМПОЗАНТНА МОДЕРНА ДЖАМИЯ?

Г-Н ПРЕЗИДЕНТ, ОЧАКВАМЕ ВАШИЯ ОТГОВОР, КОЙТО ВИЕ КАТО ДОКАЗАН ДЕМОКРАТ, НАДЯВАМЕ СЕ, ЩЕ НИ ДАДЕТЕ.

СОФИЯ, МАРТ 1991 Г.                           /ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*  *  *

СОФИЯ, 28 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ПОЛИТИЧЕСКАТА ДЕКЛАРАЦИЯ "БУМЕРАНГЪТ ЗАПОЧВА ОБРАТНИЯ СИ ХОД", НАПРАВЕНА ОТ ИМЕТО НА БЪЛГАРСКИЯ СЪЮЗ ЗА ЕВРОПЕЙСКА ФЕДЕРАЦИЯ ОТ ДИМИТЪР ПОПОВ - СЪПРЕДСЕДАТЕЛ НА БСЕФ.


ПРЕДИ 16 МЕСЕЦА КОМУНИСТИЧЕСКАТА ВЪРХУШКА У НАС ИЗВЪРШИ ИЗВЕСТНИЯ СИ "ДВОРЦОВ ПРЕВРАТ". ТОДОР ЖИВКОВ ПОДАДЕ ОСТАВКА И МУ БЯХА ИЗКАЗАНИ БЛАГОДАРНОСТИ ЗА "ЗАСЛУГИТЕ". ЖАДНИЯТ ОБАЧЕ ЗА СЕНЗАЦИИ БЪЛГАРСКИ НАРОД "НАРИСУВА" ДО НАЙ-МАЛКИТЕ ПОДРОБНОСТИ "РИСКОВАНАТА ОПЕРАЦИЯ" И "ГЕРОИТЕ" В НЕЯ - МЛАДЕНОВ, ДЖУРОВ И ЛУКАНОВ. ПЕТЪР МЛАДЕНОВ ОПРОВЕРГА СЛУХОВЕТЕ В ЕДИН СОФИЙСКИ ЗАВОД, НО С ТОВА САМО ПОДХРАНИ ОЩЕ ПОВЕЧЕ МЪЛВАТА. С МЪЛЧАНИЕТО И НЕДОМЛЪВКИТЕ СИ, А ВПОСЛЕДСТВИЕ С ПОТВЪРЖДАВАНЕ НА НАПЪЛНО ЛЪЖЛИВАТА ВЕРСИЯ, НОМЕНКЛАТУРАТА ОТ ПЪРВИЯ ЕШЕЛОН В БКП СИ ПОСТАВИ НЕПОСИЛНАТА ЗАДАЧА ДА ЗАПАЗИ НА ВСЯКА ЦЕНА И ПОД КАКВАТО И ДА Е ФОРМА ПОЛИТИЧЕСКАТА И ИКОНОМИЧЕСКАТА ВЛАСТ И ВЛИЯНИЕ НА ПАРТИЙНАТА ОЛИГАРХИЯ. НЕ ЗА ПЪРВИ ПЪТ ТЯСНОПАРТИЙНИТЕ ИЛИ ПО-ТОЧНО КОТЕРИЙНИТЕ ИНТЕРЕСИ СЕ ПОСТАВЯХА НАД НАЦИОНАЛНИТЕ. НЕ ЗА ПЪРВИ ПЪТ ПАРТИЙНАТА ВЪРХУШКА ПОГРЕШНО ПРЕЦЕНИ ИСТОРИЧЕСКИТЕ ПРОЦЕСИ, НАДЯВАЙКИ СЕ, ЧЕ ТЕ ЩЕ ЗАОБИКОЛЯТ ФЕОДИТЕ ИМ В БЪЛГАРИЯ, И ХВЪРЛИ СВОЯ БУМЕРАНГ СРЕШУ ВРЕМЕТО!...

ЗАПОЧНА ГОЛЕМИЯТ ПОЛИТИЧЕСКИ КАРНАВАЛ НА ФОНА НА ЕДНА ОПУСТОШЕНА ИКОНОМИКА, НА РАЗПАДНАЛИ СЕ ПРОИЗВОДСТВЕНИ ОТНОШЕНИЯ И НА СОДИАЛНО-НРАВСТВЕНА КРИЗА, КОЯТО ЗАРЕЖДАШЕ "АКУМУЛАТОРИТЕ" НА НАРОДНОТО СЪЗНАНИЕ С ГНЯВ, ОТЧАЯНИЕ И ЯРОСТНА ЖАЖДА ЗА ПРОМЯНА.

СЦЕНАТА ИМАШЕ СВОИТЕ СЕНКИ И СВЕТЛИНИ.

ОТ ЕДНА СТРАНА - "КРЪГЛАТА МАСА", ЛЪЖЕИЗБОРИТЕ, ИГРАТА НА ДЕМОКРАЦИЯ ВЪВ ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ, САМОПОДПАЛВАНЕТО НА ПАРТИЙНАТА ЦИТАДЕЛА, ГОРЕНЕТО НА АРХИВИТЕ, ПОТУЛВАНЕТО НА ГОЛЕМИТЕ ПОЛИТИЧЕСКИ И ИКОНОМИЧЕСКИ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ СРЕЩУ НАЦИЯТА, МАНИПУЛИРАНЕТО НА СЪВЕСТИ И ПРЕДАТЕЛСТВА И ПОЛИТИЧЕСКИ "БРАКОВЕ" ПО СМЕТКА, ЗА ДА СЕ ИЗМАМИ ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ У НАС И В ЧУЖБИНА, ЧЕ СЕ ДВИЖИМ КЪМ ДЕМОКРАЦИЯ, ДОКАТО ВСЪЩНОСТ ТЪПЧЕМ НА ЕДНО МЯСТО.

ОТ ДРУГА СТРАНА - СПОНТАННОТО НАРОДНО НЕДОВОЛСТВО НА 14 ДЕКЕМВРИ 1989 ГОДИНА, СТУДЕНТСКИТЕ СТАЧКИ, ГРАДОВЕТЕ НА ИСТИНАТА И ГРАНДИОЗНИТЕ "СИНИ" МИТИНГИ, НА КОИТО НАРОДЪТ НАПРАВИ ЕДНА БЕЗАПЕЛАЦИОННА ХАРАКТЕРИСТИКА: "И ПРЕДИ, И СЕГА БКП Е МАФИЯ!". И ПОСТАВИ ЕДИН СРОК: "45 ГОДИНИ СТИГАТ!".

НА СЦЕНАТА НЕ ЛИПСВАХА И ПОЛУТОНОВЕ ЗА ОТВЛИЧАНЕ НА ВНИМАНИЕТО. НАЦИОНАЛИСТИЧЕСКИ "ПРОТУБЕРАНСИ", ПОЛИТИЧЕСКИ "ДЕМАРШИ" НА ЕТНИКО-РЕЛИГИОЗНА ОСНОВА, ПОДОЗРИТЕЛНА ИКОНОМИЧЕСКА И ФИРМЕНА ДЕЙНОСТ СЪС СРЕДСТВА ОТ ПАРТИЙНИ КАСИ ИЛИ ЗАДГРАНИЧНИ СЕЙФОВЕ...

В СТРЪМНОТО СПУСКАНЕ ПО НАНАДОЛНИЩЕТО СЕ СМЕНИХА ДВЕ ЧЕРВЕНИ ПРАВИТЕЛСТВА. НА ВЛАСТ Е ПРАВИТЕЛСТВОТО НА ПОЛИТИЧЕСКИЯ ЛАКМУС, КОЕТО В ОПРЕДЕЛЕНИ ПЕРИОДИ СЕ ВИЖДА ПО-ДОБРЕ В СИНЬО, А В ДРУГИ - В ЧЕРВЕНО. И В ДВАТА СЛУЧАЯ ОБАЧЕ В ХОД Е СТАРИЯТ, ОТХВЪРЛЕН ОТ ЖИВОТА КОМУНИСТИЧЕСКИ СЦЕНАРИЙ - ДА СЕ ГОВОРИ МНОГО, А ДА НЕ СЕ ВЪРШИ НИЩО ИЛИ ПОЧТИ НИЩО.

ГОВОРИ СЕ ЗА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА, НО ГЛАВНИТЕ Й "АРХИТЕКТИ" У НАС СА ХОРА, КОИТО ИЗРАСНАХА И "ПРАВИХА" ЦЕНТРАЛИЗИРАНАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ИКОНОМИКА, ПРЕМИНАВАЩА НЕПРЕКЪСНАТО ОТ ЕДИН КЪМ ДРУГ "МЕХАНИЗЪМ".

ГОВОРИ СЕ ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ, НО СЕ ЗАБРАВЯ, ЧЕ ПРЕДИ ЧЕТИРИ ДЕСЕТИЛЕТИЯ ЧЕРВЕНИТЕ КОМИСАРИ У НАС И ОТЕЧЕСТВЕНОФРОНТОВСКИТЕ ИМ СЪЮЗНИЦИ ЕКСПРОПРИИРАХА С НЯКОЛКО ЗАКОНА ТАКА НАРЕЧЕНИТЕ КАПИТАЛИСТИ И ЗАНАЯТЧИИ В БЪЛГАРИЯ. УНИЩОЖИХА И СЕЛЯЧЕСТВОТО, КАТО "НАПЪХАХА" ЗЕМЯТА, ИНВЕНТАРА И ДОБИТЪКА МУ В ДЪРЖАВНИТЕ И ТЕКЕЗЕСАРСКИТЕ ФЕОДАЛНИ СТОПАНСТВА.

ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ ГЛАСУВА ЗАКОНА ЗА ЗЕМЯТА, НО СЕГА МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ ЩЕ ПРАВИ ПРАВИЛНИК /СЪЩО КАКТО ДОСЕГА!?/ ЗА НЕГОВОТО ПРИЛОЖЕНИЕ. В СЪЩОТО ВРЕМЕ ТОЗИ ЗАКОН В НИТО ЕДИН ТЕКСТ НЕ ОТРАЗИ, ЧЕ ЧАСТНАТА СОБСТВЕНОСТ Е СВЕЩЕНА И НЕПРИКОСНОВЕНА, КАКТО И ИЗРИЧНОТО ПРАВО НА ОНАСЛЕДЯВАНЕТО И.

И ОТНОВО БИВШИТЕ СЪВЕТНИЦИ, ЕКСПЕРТИ, НАУЧНИ РАБОТНИЦИ, СЪТРУДНИЦИ И СПЕЦИАЛИСТИ /ИМА ЛИ НУЖДА ДА ГИ ИЗБРОЯВАМЕ ПО ИМЕ? / НА КОМАНДНО-АДМИНИСТРАТИВНАТА СИСТЕМА ПОСТАВЯТ РАЗНЕБИТЕНАТА КАРУЦА НА БЪЛГАРСКОТО СТОПАНСТВО ПРЕД ДРЪГЛИВАТА МУ ТЯГА.

ПЪТЯТ Е ЗАНИКЪДЕ!

ВМЕСТО РЕПРИВАТИЗАЦИЯ, ПАРИЧНА РЕФОРМА И ЕНЕРГИЧНА ДЕМОНОПОЛИЗАЦИЯ, КОИТО ДА ОТСЛАБЯТ ПОНЕ МАЛКО ОХРАНЕНИТЕ ПРИТЕЖАТЕЛИ НА ТЛЪСТИ БАНКОВИ ВЛОГОВЕ И НЕДУКАЗУЕМА ПО ЗАКОННО ПРИДОБИТ НАЧИН СОБСТВЕНОСТ ОТ ПАРТИЙНАТА ВЪРХУШКА, СТОПАНСКАТА НОМЕНКЛАТУРА И ДРУГИТЕ КЪРЛЕЖИ ВЪРХУ СНАГАТА НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД, ТАКА НАРЕЧЕНАТА РЕФОРМА ЗАПОЧНА С БЕЗЖАЛОСТНО РАЗВЪРЗВАНЕ СТИХИЯТА НА ЦЕНИТЕ. И С ВСЕ ПО-ЗАСТРАШИТЕЛНОТО НАРАСТВАНЕ НА БЕЗРАБОТИЦАТА!

ПРИ ЦЕНИ, ОТСКОЧИЛИ ОТ 6 ДО 15-20 ПЪТИ ОТ СВОЯТА БАЗА И ВИЛНЕЕЩИ НА МОНОПОЛНО СТАБИЛЕН И ЛИШЕН ОТ КОНКУРЕНТИ ПАЗАР И ПРИ ЕФИМЕРНА ЗАЩИТА НА ИНТЕРЕСИТЕ НА ТРУДЕЩИТЕ СЕ, СТАВА СЪВЪРШЕННО ЯСНО, ЧЕ Е НАЛИЦЕ ЕДИН СЪЗНАТЕЛЕН ИКОНОМИЧЕСКИ, СОЦИАЛЕН И ПОЛИТИЧЕСКИ ГЕНОЦИД СПРЯМО БЪЛГАРСКИЯ НАРОД.

ВМЕСТО ДА ЗАЩИТЯТ ДРЕБНИТЕ И СРЕДНИТЕ СПЕСТИТЕЛИ, КАКВИТО СА НАД 90 НА СТО ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ГРАЖДАНИ, КАТО СЕ ДАДЕ ВЪЗМОЖНОСТ НА ПРЕДПРИЕМЧИВИТЕ ДА ИЗПОЛЗВАТ ТЕЗИ СРЕДСТВА В СТОПАНСКА ДЕЙНОСТ, ПООЩРЯВАНА И КРЕДИТИРАНА ОТ ДЪРЖАВАТА, СМЕРЧЪТ НА ЦЕНИТЕ НА НАЙ-УПОТРЕБЯВАНИТЕ СТОКИ И ПРОДУКТИ ПОМЕТЕ ТЕЗИ СПЕСТЯВАНИЯ.

НИМА НЕ Е ЯСНО И НА ИКОНОМИЧЕСКИ НЕПОСВЕТЕНИТЕ, ЧЕ НА НОВИЯ БЪЛГАРСКИ ФЕРМЕР ЩЕ СА МУ НЕОБХОДИМИ НЕКОЛКОСТОТИН ХИЛЯДИ ЛЕВА, ЗА ДА СЕ СНАБДИ С ЕЛЕМЕНТAPНА СЕЛСКОСТОПАНСКА ТЕХНИКА. ОТКЪДЕ? ЗА КОЛКО ГОДИНИ?

НА ПРАКТИКА, ВМЕСТО ВЪЗНИКВАНЕ НА ПАЗАР И КОНКУРЕНЦИЯ СЕ УКРЕПВА ПАРТИЙНИЯТ МОНОПОЛ ВЪРХУ ИКОНОМИКАТА В УСЛОВИЯТА НА НЕОБУЗДАНА ИНФЛАЦИЯ. НАПРАЗНИ ЩЕ ОСТАНАТ ВСЯКАКВИ БАНКОВИ ОПЕРАЦИИ, КОГАТО ЛЕВЪТ ОСТАВА НЕПОКРИТ ОТ НАЦИОНАЛНА ПРОДУКЦИЯ. В ТОВА ОТНОШЕНИЕ НОВИТЕ ЗАЕМИ, КОИТО ЕВЕНТУАЛНО ЩЕ ПОЛУЧИМ, САМО ЩЕ ЗАКРЕПЯТ ИКОНОМИЧЕСКОТО ГОСПОДСТВО НА ПАРТИЙНАТА НОМЕНКЛАТУРА И НЕЙНИТЕ СЪЮЗНИЦИ И ЩЕ ИЗДЪЛБАЯТ ОЩЕ ПОВЕЧЕ И БЕЗ ТОВА ОГРОМНАТА ПРОПАСТ МЕЖДУ ДОВЕДЕНИЯ ДО ПРОСЕШКА ТОЯГА НАРОД И ШЕПАТА ЧЕРВЕНИ И ЛЪЖЛИВОСИНИ ЕКСПЛОАТАТОРИ.

ИМА ЛИ ИЗХОД? КАТЕГОРИЧНО ДА!

ПАРТИЙНАТА НОМЕНКЛАТУРА ТРЯБВА ДА СЛЕЗЕ ВЕДНЪЖ И ЗАВИНАГИ ОТ ПОЛИТИЧЕСКИТЕ И ИКОНОМИЧЕСКИТЕ СИ ПОЗИЦИИ, КОИТО УЗУРПИРА ПРЕДИ ПОВЕЧЕ ОТ ЧЕТИРИ ДЕСЕТИЛЕТИЯ.

ЕКСПРОПРИАЦИЯ НА ЕКСПРОПРИАТОРИТЕ! ТОЗИ МАРКСИСТКО-ЛЕНИНСКИ "КАЗУС" ПО ИРОНИЯ НА СЪДБАТА В НЕДАЛЕЧНО БЪДЕЩЕ ЩЕ СЕ ОБЪРНЕ СРЕЩУ СВОИТЕ СЪЗДАТЕЛИ И РЕАЛИЗАТОРИ.

АКО ТАКА НАРЕЧЕНОТО БЕЗПАРТИЙНО, ЧЕРВЕНО-СИНЬО ПРАВИТЕЛСТВО НА Г-Н ДИМИТЪР ПОПОВ ИСКА ДА СИ СПЕСТИ В БЛИЗКИТЕ СЕДМИЦИ ТРАГИЧНИ НАПРЕЖЕНИЯ В СТРАНАТА, ПОРОДЕНИ ОТ ВИЛНЕЕЩОТО ПАЗАРНО БЕЗЗАКОНИЕ, ТО НЕЗАБАВНО ТРЯБВА ДА ПОСТАВИ ЦЕНИТЕ НА НАЙ-УПОТРЕБЯВАНИТЕ ПРОДОВОЛСТВЕНИ СТОКИ ПОД КОНТРОЛ.

НА ПАЗАРНИЯ МОНОПОЛИЗЪМ ТРЯБВА ДА БЪДЕ НАНЕСЕН УДАР В САМОТО МУ СЪРЦЕ - ДА БЪДЕ ИКОНОМИЧЕСКИ ЛИКВИДИРАНА СРЕДНАТА НОМЕНКЛАТУРА ОТ МИНИСТЕРСТВАТА, ВЕДОМСТВАТА, ПРЕДПРИЯТИЯТА. В ТОВА ОТНОШЕНИЕ КОНФЕДЕРАЦИЯТА НА ТРУДА "ПОДКРЕПА" И КОНФЕДЕРАЦИЯТА НА НЕЗАВИСИМИТЕ СИНДИКАТИ В БЪЛГАРИЯ МОГАТ ДА ИЗИГРАЯТ ПОЛОЖИТЕЛНА РОЛЯ.

А НАБЛИЖАВАТ ИЗБОРИ. ИЗБОРИ НА РАЗВРЪЗКАТА! АНТИКОМУНИСТИЧЕСКОТО ЕДИНСТВО ТРЯБВА ДА СЕ ИЗГРАЖДА ОТ ДОЛУ НА ГОРЕ. ДА СЕ СЪЗДАВАТ ПОВСЕМЕСТНО И НАВСЯКЪДЕ, КЪДЕТО Е ВЪЗМОЖНО, КЛУБОВЕ НА ОБЕДИНЕНАТА ОПОЗИЦИЯ, КЛУБОВЕ НА ТЪРЖЕСТВОТО И ДЕМОКРАЦИЯТА В БЪЛГАРИЯ.

ДА СИ СПОМНИМ АПОСТОЛА! - ДА ВИДИМ ОТЕЧЕСТВОТО СВОБОДНО, ПЪК ПОСЛЕ...

ПРЕДИ ПОВЕЧЕ ОТ ГОДИНА УМНИТЕ ДЕЙЦИ НА УНГАРСКАТА И ЧЕХОСЛОВАШКАТА КОМУНИСТИЧЕСКИ ПАРТИИ СЕ "СЪОБРАЗИХА" С ДИАЛЕКТИКАТА НА ВРЕМЕТО И НАПУСНАХА ПОЧТИ ДОБРОВОЛНО КОРИДОРИТЕ НА ВЛАСТТА.

БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ВЪРХУШКА ОСТАНА ВЯРНА НА СВОИТЕ ДОГМИ И НА СХОЛАСТИКАТА НА СВОЕТО НЕАНДЕРТАЛСКО МИСЛЕНЕ.

БУМЕРАНГЪТ, КОЙТО ТЯ ХВЪРЛИ СРЕЩУ ВРЕМЕТО НА ПРОМЕНИТЕ, ВЕЧЕ СЕ ЗАВРЪЩА. ТОЙ ЩЕ СЕ СТОВАРИ СЪС СТРАШНА СИЛА ВЪРХУ НЕЯ. И ЗАСЛУЖЕНО!

СОФИЯ, МАРТ 1991 ГОДИНА

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*  *  *

СОФИЯ, 28 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ПРОГРАМАТА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ В БЪЛГАРИЯ "БЪЛГАРСКИ ПЪТ КЪМ ЕВРОПА" /ЧАСТ ВТОРА/ - ИЗЛОЖЕНИЕ /1/ НА БЛОК ЗА НАЦИОНАЛНО ОБНОВЛЕНИЕ /БНО/ ДВИЖЕНИЕ "ГРАЖДАНИ ЗА СТАБИЛНА ИКОНОМИКА" /ДГСИ/. ПРОГРАМАТА Е РАЗРАБОТЕНА ОТ ЕКСПЕРТЕН ЕКИП НА ДГСИ ПОД РЪКОВОДСТВОТО НА Г-Н НИКОЛАЙ НИКОЛАЕВ.


АКО ОФИЦИАЛНИТЕ ВЛАСТИ ВЪЗПРИЕМАТ КОНЦЕПЦИЯТА ЗА ЕДНА БЪРЗА И ВСЕОБХВАТНА ПРИВАТИЗАЦИЯ, КОЯТО САМИТЕ ПРИВАТИЗИРАЩИ СЕ ДА ПРОВЕДАТ С МИНИМАЛНО УЧАСТИЕ НА ДЪРЖАВАТА, НЯМА ПРИЧИНИ ПЪРВИЯТ ЕТАП ОТ ПРИВАТИЗАЦИЯТА ДА НЕ ПРИКЛЮЧИ ЗА НЯКОЛКО СЕДМИЦИ, ДОРИ ЗА ДВЕ ДО ТРИ СЕДМИЦИ ПРИ ДОБРА ОРГАНИЗАЦИЯ И ПРЕДВАРИТЕЛНА ПОДГОТОВКА. ЩЕ ИМА КОЛЕБАЕЩИ СЕ, ИЗЧАКВАЩИ, А ТРЕТИ ЩЕ ИСКАТ ДА ЗАПАЗЯТ СТАТУКВОТО. ЛИБЕРАЛНИЯТ ПОДХОД НЕ ТРЯБВА ДА ПРЕЧИ НА НИКОГО ДА ИЗЯВИ ВЪЗМОЖНОСТИТЕ СИ, ДЪРЖАВАТА ТРЯБВА ДА ЖЕЛАЕ УСПЕХ НА ВСИЧКИ, НО ДА НЕ ПОЕМА ОТГОВОРНОСТТА ИЛИ ИЗДРЪЖКАТА НА НИКОГО; ЕДИНСТВЕНО ПАЗАРЪТ Е ТОЗИ, КОЙТО ЩЕ НАПРАВИ ПОДБОРА.

ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ПРОЦЕСА НА ПРИВАТИЗАЦИЯТА Е ЕДИН ОТ НАЙ-СЛОЖНИТЕ, НАЙ-ДЕЛИКАТНИТЕ И НАЙ-ПОДЦЕНЯВАНИТЕ ПРОБЛЕМИ НА ПРЕХОДА КЪМ ПАЗАРНА ИКОНОМИКА И ДЕМОКРАТИЧНО ПАЗАРНО ОБЩЕСТВО. ГЛАВНАТА ТРУДНОСТ ИДВА ОТ ПОДХОДА, ОТ КОМАНДНО-АДМИНИСТРАТИВНИЯ ПОДХОД КЪМ ПРИВАТИЗАЦИЯТА, КОЯТО Е ПРЕДНАЗНАЧЕНА ДА РОДИ ЕДИН ЕСТЕСТВЕН ПРОДУКТ - ПАЗАРА, СВОБОДНИЯ ПАЗАР, ОСНОВАН НА ЕСТЕСТВЕНИ ЗАКОНИ. ИДЕЯТА, ЧЕ ТОЗИ ПРОДУКТ МОЖЕ ДА БЪДЕ СЪТВОРЕН "ОТГОРЕ”, ОТ "ГЕНИАЛНИ" МИСЛИТЕЛИ, Е КОЛКОТО АБСУРДНА, ТОЛКОВА И СЪБЛАЗНИТЕЛНА ЗА АМБИЦИОЗНИ НЕКАДЪРНИЦИ С ТОТАЛИТАРНО МИСЛЕНЕ, КАКВИТО ИМА ОТКАКТО СВЕТЪТ СЪЩЕСТВУВА. ПРЕГРАДАТА ПРЕД ТЯХ Е САМО ЕДНА - ОГРАНИЧАВАНЕ НА ФУНКЦИИТЕ И НАМЕСАТА НА ВЛАСТТА ДО НЕОБХОДИМИЯ МИНИМУМ, НА ПЪРВО МЯСТО ЧРЕЗ ЕДИН ИСТИНСКИ НАРОДЕН ЗАКОН ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯТА. КАЗВАМЕ "НАРОДЕН", ЗАЩОТО ТОЙ НЕПРЕМЕННО ТРЯБВА ДА ОТРАЗЯВА ВОЛЯТА НА НАРОДА И Е НАПЪЛНО ОПРАВДАНО ДА БЪДЕ ПРИЕТ С ПЛЕБИСЦИТ, ОСОБЕНО КАТО СЕ ВЗЕМЕ ПРЕДВИД, ЧЕ ПРИВАТИЗАЦИЯТА, НЕТЪРПЯЩА НИКАКВО ОТЛАГАНЕ, НЯМА КОНСТИТУЦИОННА БАЗА. ИЛЮЗИЯТА, ЧЕ СЕГАШНОТО ВЕЛИКО НАРОДНО СЪБРАНИЕ Е СПОСОБНО В КРАТКИ СРОКОВЕ ДА ПРИЕМЕ КОНСТИТУЦИЯ И ДА ПОДГОТВИ НОРМАТИВНАТА БАЗА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА БЪРЗА ВСЕОБХВАТНА И ПО СЪЩЕСТВО РЕВОЛЮЦИОННА ПРИВАТИЗАЦИЯ, СЛУЖИ САМО НА ДОМОГНАЛИ СЕ ИЛИ ДОМОГВАЩИ СЕ ДО ВЛАСТТА БЕЗКРУПУЛНИ КАРИЕРИСТИ. С ПРИВАТИЗАЦИЯТА, АКО СЕ ОЦЕНЯВА РЕАЛНО РОЛЯТА Й, БИ ТРЯБВАЛО ДА СЕ СВЪРЖАТ И СЛЕДВАЩИТЕ ИЗБОРИ ЗА МЕСТНИ ОРГАНИ НА УПРАВЛЕНИЕ И ЗА ОБИКНОВЕНО НАРОДНО СЪБРАНИЕ. НАРОДЪТ ТРЯБВА ДА ИЗБЕРЕ ЛИЧНОСТИ, СПОСОБНИ ДА ИЗВЪРШАТ ПРЕЛОМА, ЧЕСТНИ, КОМПЕТЕНТНИ И МОЖЕЩИ, КАКВИТО ИМА ПРЕДОСТАТЪЧНО, СТИГА САМО ДА СЕ НАПРАВИ ПРОБИВ В СТЕНАТА НА ТОТАЛИТАРНАТА ВЪРХУШКА. ВСИЧКО ТРЯБВА ДА ЗАПОЧНЕ С ПРИВАТИЗАЦИЯТА, СТИГА ПОЛИТИЧЕСКИ СПЕКУЛАЦИИ, БЕЗПРИНЦИПНИ КОМПРОМИСИ И СЪГЛАШАТЕЛСТВА! НАРОДЪТ ИМА СИЛИ ДА СЕ ИЗМЪКНЕ ОТ ТРЕСАВИЩЕТО И ДА ЗАЖИВЕЕ ДОСТОЙНО СРЕД ЦИВИЛИЗОВАНИЯ СВЯТ, КЪДЕТО Е ЕСТЕСТВЕНОТО МУ МЯСТО.

ЕТО НЯКОИ ОСНОВНИ МОМЕНТИ ОТ НАШИЯ ПРОЕКТ ЗА ЗАКОН ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯТА:

1/ ЗАКОНЪТ УТВЪРЖДАВА ПРИВАТИЗАЦИОННАТА ПРОГРАМА, СПЕЧЕЛИЛА ДОВЕРИЕТО И ПОДКРЕПАТА НА НАРОДА, ДОКАЗАНО ЧРЕЗ ОБЩО НАРОДНО ДОПИТВАНЕ.

2/ ННФ /НАЦИОНАЛНИЯТ НАСЛЕДСТВЕН ФОНД/ ПРЕНАДЛЕЖИ НА НАРОДА И ТОЙ ЕДИНСТВЕН ИМА ПРАВО ДА СЕ РАЗПОРЕЖДА С НЕГО.

3/ СТАРТЪТ НА ПРИВАТИЗАЦИЯТА ВКЛЮЧВА РАЗДЪРЖАВЯВАНЕ НА ННФ И ПРЕДАВАНЕ НА УПРАВЛЕНИЕТО МУ В РЪЦЕТЕ НА ПОТЕНЦИАЛНИТЕ СОБСТВЕНИЦИ /НАСЛЕДНИЦИ И СЪЗДАТЕЛИ НА ТОЗИ ФОНД/.

4/ РАЗДЪРЖАВЯВАНЕТО ВЛИЗА В СИЛА ЗА ЦЕЛИЯ ННФ ОТ ОПРЕДЕЛЕНА ДАТА И ЧАС, КАТО ВРЕМЕННО УПРАВЛЕНИЕТО НА РАЗДЪРЖАВЕНИТЕ ОБЕКТИ СЕ ПОЕМА ОТ ПРИВАТИЗАЦИОННИ КОМИТЕТИ, СВОБОДНО ИЗБРАНИ ОТ ПОТЕНЦИАЛНИТЕ СОБСТВЕНИЦИ. В ПРИВАТИЗАЦИОННИТЕ КОМИТЕТИ НЯМАТ ПРАВО ДА УЧАСТВАТ ВИСШИТЕ РЪКОВОДИТЕЛИ НА РАЗДЪРЖАВЕНИТЕ ОБЕКТИ.

5/ ДО УЧРЕДЯВАНЕТО НА НОВОТО, ПРИВАТИЗИРАНО ПОНЕ НА НИВО УПРАВЛЕНИЕ, ПРЕДПРИЯТИЕ СЪЩОТО ДА СЕ СЧИТА СОБСТВЕНОСТ НА НЕЗАВИСИМА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ПО ПРИВАТИЗАЦИЯТА /ННАП/, ЧИЙТО ПРЕДСТАВИТЕЛ В ПРЕДПРИЯТИЕТО Е ПРИВАТИЗАЦИОННИЯТ КОМИТЕТ.

6/ ННАП ДА ИМА ПЪЛНОМОЩИЯТА НА ТРЕТИ СОЦИАЛЕН ПАРТНЬОР, ТОЗИ, ПРЕДСТАВЛЯВАЩ ПРЕДПРИЕМАЧИТЕ /СОБСТВЕНИЦИ И МЕНИДЖЪРИ/. ННАП ДА СЕ ИЗГРАДИ ОТ ДОЛУ НА ГОРЕ С ЙЕРАРХИЧЕСКА СТРУКТУРА, СХОДНА НА СТРУКТУРИТЕ НА ДРУГИТЕ ДВА ПАРТНЬОРА /ДЪРЖАВНО-АДМИНИСТРАТИВНАТА И СИНДИКАЛНАТА/.

7/ ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА СОЦИАЛЕН МИР /А НЕ ОБЕЗАТЕЛНО КОНСЕНСУС!/ ПО ВРЕМЕ НА ПРЕХОДА ПЛАН-ПАЗАР И ЗА КООРДИНИРАНЕ НА ДЕЙСТВИЯТА И ИНТЕРЕСИТЕ НА СОЦИАЛНИТЕ ПАРТНЬОРИ Е ЦЕЛЕСЪОБРАЗНО ИЗГРАЖДАНЕТО НА ОБЩЕСТВЕНИ НАЧАЛА НА ЙЕРАРХИЧЕСКА СТРУКТУРА, СХОДНА НА ТАЗИ НА ННАП, ОТ КОМИСИИ ЗА КООРДИНИРАНЕ НА СОЦИАЛНИТЕ ИНТЕРЕСИ /ККСИ/, ВКЛЮЧВАЩИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ВЛАСТИТЕ, ННАП И СИНДИКАТИТЕ ОТ СЪОТВЕТНОТО НИВО: НАЦИОНАЛНО, РЕГИОНАЛНО /ОБЛАСТНО ИЛИ ОКРЪЖНО/, ОКОЛИЙСКО, ОБЩИНСКО И ОТ САМИТЕ ОБЕКТИ НА ПРИВАТИЗАЦИЯТА /ЗАВОДИ, СЕЛСКОСТОПАНСКИ ОБЕКТИ, ТЪРГОВСКИ ОБЕКТИ, АТЕЛИЕТА ЗА УСЛУГИ, УЧЕБНИ ЗАВЕДЕНИЯ, ЗДРАВНИ ЗАВЕДЕНИЯ, ТУРИСТИЧЕСКИ ОБЕКТИ, ТРАНСПОРТНИ ПРЕДПРИЯТИЯ И ДР./.

8/ ЗА ОКАЗВАНЕ НА ВСЯКАКЪВ ВИД ПОМОЩ И УСЛУГИ НА ПРИВАТИЗИРАЩИТЕ СЕ ПРЕДПРИЯТИЯ ДА СЕ СТИМУЛИРАТ ЧАСТНО И ОБЩЕСТВЕНО-ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИ ИНИЦИАТИВИ ПО СЪЗДАВАНЕТО НА СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ЗА ТАЗИ ЦЕЛ БЮРА, АГЕНЦИИ, ФИРМИ, СДРУЖЕНИЯ И ДР., ВКЛ. ЧУЖДЕСТРАННИ ИЛИ С ЧУЖДЕСТРАННО УЧАСТИЕ. ТЕЗИ ЛОЯЛНО КОНКУРИРАЩИ СЕ ПАРТНЬОРИ БИ ТРЯБВАЛО ДА ОСИГУРЯТ НА ВСЕКИ ПРИВАТИЗИРАЩ СЕ ОБЕКТ НЕОБХОДИМАТА КОМПЕТЕНТНОСТ И ТЕХНИКА ЗА СЪЗДАВАНЕТО НА ПАЗАРНО УСТОЙЧИВИ ПРЕДПРИЯТИЯ /ОБЕКТИ/.

9/ ВЪНШНАТА ПОМОЩ ОТ ТЕХНИЧЕСКИ И ХУМАНИТАРЕН ХАРАКТЕР ДА СЕ ПОЛУЧАВА, РАЗПРЕДЕЛЯ И КОНТРОЛИРА ОТ ККСИ /КОМИСИИТЕ ЗА КООРДИНИРАНЕ НА СОЦИАЛНИТЕ ИНТЕРЕСИ/. ВЪНШНИТЕ ДЪЛГОВЕ ДА СЕ ПОКРИВАТ ГЛАВНО ЗА СМЕТКА НА ПРИХОДИТЕ, ПОСТЪПВАЩИ ОТ ОБЩЕСТВЕНИТЕ ФОНДОВЕ В ПРИВАТИЗИРАНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ. ДА СЕ ОТНЕМЕ ПРАВОТО НА ДЪРЖАВАТА ДА ДОГОВАРЯ НОВИ КРЕДИТИ, БЕЗ ДА Е ПРЕДВАРИТЕЛНО ОТОРИЗИРАНА ЗА ТОВА ОТ СЪОТВЕТНИТЕ ЗАЕМОИСКАТЕЛИ.

В ПРОЕКТОЗАКОНА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯТА, КОЙТО ВЪЗНАМЕРЯВАМЕ ДА ПРЕДОСТАВИМ НА ЗАКОНОДАТЕЛИТЕ, ЕСТЕСТВЕНО, СА НАМЕРИЛИ МЯСТО И ТЕЗИ ПРИНЦИПИ И ПРЕДПОСТАВКИ НА НАСТОЯЩАТА ПРИВАТИЗАЦИОННА ПРОГРАМА, ЗА КОИТО ВЕЧЕ СЕ СПОМЕНА. КЪМ ПРОБЛЕМИТЕ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ПРИВАТИЗАЦИЯТА ОСОБЕНО МЯСТО ЗАЕМАТ ТЕЗИ, КОИТО СА СВЪРЗАНИ С ПРИЛОЖЕНИЕТО НА СЪВРЕМЕННИ ТЕХНИКИ И ТЕХНОЛОГИИ. НАШАТА ПРОГРАМА СЕ ОПИРА НА ШИРОКОТО ПРИЛОЖЕНИЕ НА КОМПЮТЪРНАТА ТЕХНИКА И ИНФОРМАТИКАТА, БЕЗ КОИТО ЗА ЕДНА ШИРОКОМАЩАБНА И БЪРЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ НЕ МОЖЕ И ДУМА ДА СТАВА. В ТОЗИ СМИСЪЛ СА И ДУМИТЕ НА Г-Н ЛИОНЕЛ СТОЛЕРЮ, ФРЕНСКИ ДЪРЖАВЕН МИНИСТЪР, ЧЕ ПРЕХОДЪТ ПЛАН-ПАЗАР НЕ Е "НИТО РЕФОРМА, НИТО РЕВОЛЮЦИЯ, А ЕДНА ПРОГРАМИРАНА ЕВОЛЮЦИЯ" /В-К "МОНД" ОТ 16 ФЕВРУАРИ 1990 Г./.АЛТЕРНАТИВАТА НА ПРОГРАМИРАНАТА ЕВОЛЮЦИЯ Е ПРИМИТИВИЗЪМ, АРХАИЧНИ ФОРМИ НА КАПИТАЛИЗЪМ, НИСКИ ТЕМПОВЕ НА РАСТЕЖ /АКО ИЗОБЩО ИМА ТАКЪВ/, РАЗОЧАРОВАНИЯ И ОТЧАЯНИЕ. ЗА НИКАКВА СЪВРЕМЕННА ИКОНОМИКА НЕ МОЖЕ ДА СЕ ГОВОРИ, АКО НЕ СЕ ИЗПОЛЗВАТ ШИРОКОМАЩАБНО СЪВРЕМЕННИТЕ ФОРМИ И МЕТОДИ НА ОРГАНИЗАЦИЯ И УПРАВЛЕНИЕ, КОИТО СА ОСНОВЕН ИНСТРУМЕНТАРИУМ НА МЕНИДЖМЪНТА. БЕЗ ИНФОРМАЦИОННИТЕ МРЕЖИ /ЛОКАЛНИ, РЕГИОНАЛНИ, НАЦИОНАЛНИ И ИНТЕРНАЦИОНАЛНИ/ ВЪНШНО И ВЪТРЕШНО ОТВОРЕНАТА ЛИБЕРАЛНА ИКОНОМИКА Е ПОЖЕЛАНИЕ БЕЗ ПОКРИТИЕ. БЪЛГАРСКИЯТ ПЪТ КЪМ ЕВРОПА МИНАВА ПРЕДИ ВСИЧКО ПРЕЗ БЪЛГАРИЯ, КОЯТО ЗА НЯКОЛКО ГОДИНИ ТРЯБВА И МОЖЕ ДА СЕ ПРЕВЪРНЕ ОТ ИЗТОЧНИК НА ЕМИГРАНТИ В ПРИВЛЕКАТЕЛЕН ЦЕНТЪР ЗА ЧУЖДИ ЕМИГРАНТИ. ТОВА СА РЕАЛНО ПОСТИЖИМИ ЦЕЛИ, АКО СЕ ИЗПОЛЗВА ОПИТЪТ НА ИЗОСТАНАЛИ В МИНАЛОТО СТРАНИ, КОИТО, ДАВАЙКИ ПЪЛЕН ПРОСТОР НА ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВОТО И ЧАСТНАТА ИНИЦИАТИВА, ПОСТИГНАХА НЕВИЖДАНИ ТЕМПОВЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ. БЪЛГАРИЯ НЕ Е БЕДНА НА РЕСУРСИ, НА БЪЛГАРИТЕ НЕ ИМ ДОСТИГА СЪВРЕМЕНЕН ОПИТ В ОРГАНИЗАЦИЯТА И УПРАВЛЕНИЕТО НА РЕСУРСИТЕ И НАЙ-ВЕЧЕ НА ИНТЕЛЕКТУАЛНИТЕ. В ТОВА НАПРАВЛЕНИЕ ТРЯБВА ДА СЕ ТЪРСИ НАЙ-ВЕЧЕ ПОМОЩТА НА ПАЗАРНО РАЗВИТИТЕ СТРАНИ И ОСОБЕНО НА НАШИТЕ СЪНАРОДНИЦИ, ПРЕУСПЕЛИ В БИЗНЕСА НА ТЕЗИ СТРАНИ. НА ТЕЗИ НАШИ СЪНАРОДНИЦИ ТРЯБВА ДА ГЛЕДАМЕ КАТО НА ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ЦЕНЕН НАЦИОНАЛЕН КАПИТАЛ. ТЕ ТРЯБВА ДА ЗАЕМАТ И ПОЛАГАЩОТО ИМ СЕ МЯСТО И В УПРАВЛЕНИЕТО НА СТРАНАТА, ПРОСТО ЗАЩОТО ЗНАЯТ И МОГАТ ТОВА, ОТ КОЕТО НИ ЛИШИ ТОТАЛИТАРНИЯТ СОЦИАЛИЗЪМ.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*  *  *

СОФИЯ, 28 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ПРОЕКТА ЗА ПРОГРАМА НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ "СОЦИАЛДЕМОКРАЦИЯТА И ПЪТЯТ НА БЪЛГАРИЯ КЪМ 21 ВЕК" /ЧАСТ ДЕВЕТА/. ДОКУМЕНТЪТ БЕШЕ ОПОВЕСТЕН В КРАЯ НА ФЕВРУАРИ 1991 Г.


РАЗДЕЛ ДЕСЕТИ
СЕМЕЙСТВОТО И БЪДЕЩЕТО НА НАЦИЯТА

115. БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛДЕМОКРАЦИЯ СЕ ОБЯВЯВА ЗА ЗАЩИТА И ПОКРОВИТЕЛСТВО НА СЕМЕЙСТВОТО - ОСНОВА ЗА РАЗВИТИЕ НА НАЦИЯТА.
БРАКЪТ Е СВОБОДЕН И РАВНОПРАВЕН СЪЮЗ МЕЖДУ МЪЖА И ЖЕНАТА.

116. ОБЩЕСТВОТО ТРЯБВА ДА СЪЗДАВА УСЛОВИЯ МЪЖЪТ ДА ИМА ВЪЗМОЖНОСТ ДА ОСИГУРЯВА ИЗДРЪЖКАТА НА СЕМЕЙСТВОТО СИ.

СЪПРУГАТА НЕ БИВА ДА БЪДЕ ПРИНУДЕНА ДА РАБОТИ САМО ПОРАДИ ТОВА, ЧЕ МЪЖЪТ Й НЯМА ВЪЗМОЖНОСТ ДА ОСИГУРИ ДОСТАТЪЧЕН ДОХОД ЗА НЕЯ И ЗА ТЕХНИТЕ ДЕЦА. ЗА ЖЕНАТА ТРУДЪТ Е САМО СРЕДСТВО ЗА ОБЩЕСТВЕНА РЕАЛИЗАЦИЯ.

117. ДЪРЖАВАТА ТРЯБВА ДА ПОЛАГА ОСОБЕНИ И ПОСТОЯННО НАРАСТВАЩИ ГРИЖИ ЗА УВЕЛИЧАВАНЕ НА РАЖДАЕМОСТТА.

ТЯ ТРЯБВА ДА ЗАКРИЛЯ МЛАДОТО СЕМЕЙСТВО И МАЙЧИНСТВОТО НА ОСНОВАТА НА ДЪЛГОСРОЧНА СОЦИАЛНА И ДЕМОГРАФСКА ПОЛИТИКА.

118. ОТГЛЕЖДАНЕТО, ВЪЗПИТАНИЕТО И ОБУЧЕНИЕТО НА ДЕЦАТА Е ПРАВО И ДЪЛГ НА ТЕХНИТЕ РОДИТЕЛИ, НАСТОЙНИЦИ И ПОПЕЧИТЕЛИ, КОЕТО ПРИ ОПРЕДЕЛЕНИ УСЛОВИЯ ТРЯБВА ДА БЪДЕ ПРИЗНАТО ЗА ОБЩЕСТВЕНОПОЛЕЗЕН ТРУД.

119. ОБЩЕСТВОТО И ДЪРЖАВАТА ТРЯБВА ДА ВЗЕМАТ ПОД СБОЯ ЗАКРИЛА ДЕЦАТА, ОСТАНАЛИ БЕЗ ГРИЖА ОТ СВОИТЕ БЛИЗКИ.

120. СОЦИАЛДЕМОКРАЦИЯТА Е ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕТО НА НАЙ-ХУБАВИТЕ СЕМЕЙНИ ТРАДИЦИИ НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД.

НИЕ СЧИТАМЕ ЗА НАЙ-ВИСШИ БЪЛГАРСКИ ДОБРОДЕТЕЛИ УВАЖЕНИЕТО И ПОЧИТТА КЪМ ВЪЗРАСТНИТЕ ХОРА И ГРИЖАТА ЗА ТЯХ, ОТГОВОРНОСТТА НА РОДИТЕЛИТЕ ЗА ДОБРОТО ВЪЗПИТАНИЕ НА ДЕЦАТА КЪМ ТРУДОЛЮБИЕ, ПРИЛИЧИЕ И САМОСТОЯТЕЛНОСТ В ЖИВОТА.

121. ИЗГРАДЕНО НА ОСНОВАТА НА ДЕМОКРАТИЧНАТА ПРАВОВА ДЪРЖАВА СЪС СОДИАЛНО НАСОЧЕНА ИКОНОМИКА, СВОБОДНОТО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО В БЪЛГАРИЯ ЩЕ СЪЗДАДЕ УСЛОВИЯ ЗА ДОСТОЕН ЖИВОТ НА ВСЕКИ ЧОВЕК.

122. СОЦИАЛДЕМОКРАТИТЕ НЕ СА ПРОТИВ БОГАТСТВОТО. ТЕ СЧИТАТ, ЧЕ ВСЕКИ Е БОГАТ С ТОВА, КОЕТО ПОЗВОЛЯВА НА ДРУГИТЕ ДА БЪДАТ БОГАТИ.

СОЦИАЛДЕМОКРАТИТЕ СА ПРОТИВ БЕДНОСТТА ВЪВ ВСИЧКИТЕ Й ПРОЯВИ. ЗАТОВА ТЕ ВИНАГИ ЩЕ СЕ БОРЯТ ЗА ПРЕТВОРЯВАНЕ В ЖИВОТА НА СВОЯ ДЕВИЗ:
            "СВОБОДЕН ТРУД НА СВОБОДНИ ХОРА В СВОБОДНА СТРАНА".


РАЗДЕЛ ЕДИНАДЕСЕТИ
СОЦИАЛДЕМОКРАЦИЯТА И МЛАДЕЖТА

123. БЪЛГАРСКИТЕ СОЦИАЛДЕМОКРАТИ СЕ ОТНАСЯТ С ЛЮБОВ И ДОВЕРИЕ КЪМ МЛАДЕЖТА. НИЕ ВЯРВАМЕ В НЕЙНИТЕ ТВОРЧЕСКИ ВЪЗМОЖНОСТИ И С ПОЛИТИКАТА СИ ШЕ Й ОКАЗВАМЕ ВСЕСТРАННА ПОДКРЕПА.

124. НИЕ ПРИЗНАВАМЕ ПРАВОТО НА МЛАДИТЕ ХОРА САМИ, ПО СВОЙ ИЗБОР, ДА УРЕЖДАТ ЖИВОТА СИ. ОБЩЕСТВОТО ТРЯБВА ДА СЪЗДАДЕ НАЙ-ДОБРИТЕ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРИОБЩАВАНЕТО НА МЛАДЕЖТА КЪМ ТРУДА И ТВОРЧЕСТВОТО, КЪМ НАЙ-ПЪЛНАТА РЕАЛИЗАЦИЯ НА НЕЙНИТЕ СПОСОБНОСТИ. НИЕ ЩЕ СЕ СТРЕМИМ ЗА ДОСТОЙНА ОЦЕНКА НА ТРУДА И ЗА УДОВЛЕТВОРЯВАНЕТО НА ПОТРЕБНОСТИТЕ НА МЛАДЕЖТА.

125. С ОСОБЕНА ЗАКРИЛА ТРЯБВА ДА СЕ ПОЛЗВАТ МЛАДИТЕ СЕМЕЙСТВА. ТЕ ТРЯБВА ДА БЪДАТ ОСИГУРЕНИ С ЖИЛИЩЕ НА КРЕДИТ И ВСИЧКО НЕОБХОДИМО ЗА НОРМАЛЕН ЖИВОТ НА СЪВРЕМЕННО РАВНИЩЕ. ЗА ТЕЗИ ГРИЖИ МЛАДИТЕ ХОРА ЩЕ СЕ ОТПЛАТЯТ НА ОБЩЕСТВОТО СЪС СВОЯ БЪДЕЩ ТРУД И СВОИТЕ ЗДРАВИ И ЖИЗНЕРАДОСТНИ ДЕЦА.

126. МЛАДЕЖТА Е НАДЕЖДАТА НА БЪЛГАРИЯ. САМО ТЯ МОЖЕ ДА ИНТЕГРИРА СТРАНАТА СЪС СВЕТА В НАСТЪПВАЩАТА ЕПОХА НА ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ КАТО КАЧЕСТВЕНА ПРОМЯНА НА ИНДУСТРИАЛНОТО ОБЩЕСТВО.

 РАЗДЕЛ ДВАНАДЕСЕТИ
 БЪЛГАРИЯ ВЪВ ВЗАИМНОСВЪРЗАНИЯ СВЯТ

127. В СВОЕТО ИКОНОМИЧЕСКО, КУЛТУРНО И ПОЛИТИЧЕСКО РАЗВИТИЕ СВЕТЪТ ДОСТИГНА ВИСОКА СТЕПЕН НА ВЗАИМОЗАВИСИМОСТ. В БЪДЕЩЕ СВЕТОВНИТЕ ИНТЕГРАЦИОННИ ПРОЦЕСИ ЩЕ БЪДАТ ОПРЕДЕЛЯЩИ ЗА НАСОКИТЕ И СЪДЪРЖАНИЕТО НА МЕЖДУНАРОДНИТЕ ОТНОШЕНИЯ, ВЪНШНАТА ПОЛИТИКА НА МАЛКИ И ГОЛЕМИ ДЪРЖАВИ В СВЕТОВНАТА ОБЩНОСТ. ПРЕД ЧОВЕЧЕСТВОТО СЕ ОТКРИВА НОВА ЕПОХА - НА МИР И КОНСТРУКТИВНО СЪТРУДНИЧЕСТВО, НА ОТХВЪРЛЯНЕ НА ВСИЧКИ ФОРМИ НА НАСИЛИЕ В МЕЖДУНАРОДНИТЕ ОТНОШЕНИЯ. ОБЩОТО ОЦЕЛЯВАНЕ И БЪДЕЩОТО РАЗВИТИЕ НА СВЕТА ИЗИСКВАТ СЪТРУДНИЧЕСТВО, ВИСОКА ПОЛИТИЧЕСКА КУЛТУРА И ЦИВИЛИЗОВАНИ ФОРМИ НА ОБЩУВАНЕ МЕЖДУ ВСИЧКИ ДЪРЖАВИ. ТОВА СЕ ОТНАСЯ ЗА СВЕТА И ЕВРОПА И ЗА БАЛКАНИТЕ В ЧАСТНОСТ.

128. НАЦИОНАЛНИТЕ ПРОТИВОРЕЧИЯ ЗАТРУДНЯВАТ ПРОЦЕСА НА ЕМАНЦИПАЦИЯ И ИНТЕГРИРАНЕ НА НАРОДИТЕ. НАДЕЖДАТА, ЧЕ КОМУНИЗМЪТ РАЗРЕШАВА НАЦИОНАЛНИЯ ВЪПРОС, СЕ ОКАЗА ИЛЮЗИЯ. НЕЩО ПОВЕЧЕ, КОМУНИСТИЧЕСКИТЕ РЕЖИМИ УСЛОЖНИХА И ЗАДЪЛБОЧИХА ВЪЗМОЖНИТЕ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ ПРОТИВОРЕЧИЯ.

129. НАЦИОНАЛНИЯТ ВЪПРОС Е СЛЕДСТВИЕ НА СЛОЖНИЯ И МНОГООБРАЗЕН ИСТОРИЧЕСКИ ПРОЦЕС И НА ПРАКТИЧЕСКИТЕ ТРУДНОСТИ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА БАЛАНС В СЪОТНОШЕНИЕТО НАЦИЯ - ТЕРИТОРИЯ - ДЪРЖАВА.

130. БСДП СЧИТА, ЧЕ СЪВСЕМ ЯСНО ТРЯБВА ДА СЕ ПОСОЧАТ ОБСТОЯТЕЛСТВАТА, ДОВЕЛИ ДО ВЪЗНИКВАНЕТО И УСЛОЖНЯВАНЕТО НА НАШИЯ НАЦИОНАЛЕН ВЪПРОС: ГЕОГРАФСКОТО ПОЛОЖЕНИЕ НА СТРАНАТА И СЛОЖНИЯТ ПРОЦЕС НА ФОРМИРАНЕ НА ДЪРЖАВНО-НАЦИОНАЛНИ ОБЕДИНЕНИЯ НА БАЛКАНИТЕ; ПРЕСЛЕДВАЩАТА СВОИ ЦЕЛИ ПОЛИТИКА НА ВЕЛИКИТЕ СИЛИ ОЩЕ ОТ ВЪЗРОЖДЕНСКАТА ЕПОХА; СЛОЖНИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ СЪС СЪСЕДНИТЕ ДЪРЖАВИ; НЕДАЛНОВИДНАТА И НЕПОСЛЕДОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА В МИНАЛОТО; ТЕЖКОТО НАСЛЕДСТВО ОТ НАЦИОНАЛНИТЕ КАТАСТРОФИ.

131. ПЕЧАЛЕН И С ТРУДНОПОПРАВИМИ ПОСЛЕДСТВИЯ ФАКТ СЕ ОКАЗА ПРЕВРЪЩАНЕТО НА ИЗКЛЮЧИТЕЛНО НЕПОСЛЕДОВАТЕЛНАТА ПОЗИЦИЯ НА КОМУНИСТИЧЕСКАТА ПАРТИЯ ПО НАЦИОНАЛНИЯ ВЪПРОС В ОФИЦИАЛНА БЪЛГАРСКА ПОЛИТИКА В ПЕРИОДА НА ТОТАЛИТАРНОТО УПРАВЛЕНИЕ. ПРОДИКТУВАНА ОТ МНИМ ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗЪМ И НАЦИОНАЛЕН НИХИЛИЗЪМ И ЯВЯВАЩА СЕ ПО СЪЩЕСТВО ПРОВОДНИК НА ЧУЖДИ ИНТЕРЕСИ И ПОЛИТИЧЕСКИ ДОКТРИНИ, ТЯ ДОВЕДЕ ДО ОТКАЗ ОТ ОСНОВНИ НАЦИОНАЛНИ ЦЕННОСТИ, ДО ДЕНАЦИОНАЛИЗАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД.

132. БСДП СЧИТА, ЧЕ НАМИРАЩИТЕ СЕ ИЗВЪН ГРАНИЦИТЕ НА ОТЕЧЕСТВОТО БЪЛГАРИ СА ЧАСТ ОТ БЪЛГАРСКИЯ НАРОД НЕЗАВИСИМО ОТ ПРИЧИНИТЕ И ВРЕМЕТО, ОТДЕЛИЛИ ГИ ОТ РОДИНАТА: ИСТОРИЧЕСКИ СЛОЖИЛИ СЕ ОБСТОЯТЕЛСТВА, ПОЛИТИЧЕСКА ИЛИ ИКОНОМИЧЕСКА ЕМИГРАЦИЯ. ГРАЖДАНСКАТА ПРИНАДЛЕЖНОСТ КЪМ КОЯТО И ДА БИЛО ДЪРЖАВА НЕ ТРЯБВА ДА ПРЕПЯТСТВА ПРАВОТО НА ЛИЧНОСТТА ЗА НАЦИОНАЛНО САМОСЪЗНАНИЕ И САМООПРЕДЕЛЕНИЕ.

133. БСДП ЩЕ СЕ СТРЕМИ КЪМ НАЦИОНАЛНО СЪГЛАСИЕ НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ СИЛИ В СТРАНАТА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПОСЛЕДОВАТЕЛНА ДЪРЖАВНА ПОЛИТИКА ПО НАЦИОНАЛНИЯ ВЪПРОС. НИЕ СМЕ ЗА ОТСТОЯВАНЕ НА ИСТОРИЧЕСКАТА ИСТИНА ЗА ВЪЗНИКВАНЕТО И РАЗВИТИЕТО НА ТОЗИ ПРОБЛЕМ, КАТО ВЯРВАМЕ, ЧЕ МЕЖДУНАЦИОНАЛНИТЕ ПРОТИВОРЕЧИЯ И КОНФЛИКТИ В БЪДЕЩА ОБЕДИНЕНА ЕВРОПА ЩЕ БЪДАТ ЕСТЕСТВЕНО ЕЛИМИНИРАНИ И ЩЕ СЕ ПРЕВЪРНАТ В СПОМЕН ОТ МИНАЛОТО.

134. ТОТАЛИТАРНОТО КОМУНИСТИЧЕСКО УПРАВЛЕНИЕ ОСТАВИ В НАСЛЕДСТВО НА ИЗГРАЖДАЩА СЕ ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ СЛОЖНИ ЕТНИЧЕСКИ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ, КОИТО ТРЯБВА ДА СЕ НОРМАЛИЗИРАТ В ИМЕТО НА БЪДЕЩЕТО. ЕВРОПА НА ДВАДЕСЕТ И ПЪРВИЯ ВЕК ТРЯБВА ДА БЪДЕ КУЛТУРНА И ТОЛЕРАНТНА, КАТО В ОТДЕЛНИТЕ РАЙОНИ НА КОНТИНЕНТА ЕТНИЧЕСКОТО МНОГООБРАЗИЕ СЛЕДВА ДА СЕ ЯВЯВА НЕ СМУШАВАЩ, А ОБОГАТЯВАЩ ФАКТОР.

135. БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛДЕМОКРАЦИЯ Е КАТЕГОРИЧЕН ПРОТИВНИК НА ВСЕКИ ОПИТ ДА СЕ НАТРАПВА НАЦИОНАЛНО СЪЗНАНИЕ С НАСИЛСТВЕНИ СРЕДСТВА. НИЕ ВИЖДАМЕ В ПРОЯВИТЕ НА ДИРИЖИРАН НАЦИОНАЛИЗЪМ АТРИБУТ НА УМИРАЩИТЕ ДИКТАТУРИ И ОТСТОЯВАМЕ ГЛЕДИЩЕТО, ЧЕ ВСЕКИ Е СВОБОДЕН САМ ДА ОПРЕДЕЛЯ СВОЯТА ЕТНИЧЕСКА И РЕЛИГИОЗНА ПРИНАДЛЕЖНОСТ.

136. БСДП Е ПРОТИВ ВСЯКА ОБЩЕСТВЕНА ПРОЯВА, СТИМУЛИРАЩА ДЕЗИНТЕГРАЦИЯТА НА ОБЩЕСТВОТО НА ЕТНИЧЕСКА, КУЛТУРНА ИЛИ ВЕРСКА ОСНОВА. В УСЛОВИЯТА НА ЕТНИЧЕСКО, РЕЛИГИОЗНО И КУЛТУРНО МНОГООБРАЗИЕ ОСОБЕНО ЗНАЧЕНИЕ ПРИДОБИВА НАЦИОНАЛНОТО СЪГЛАСИЕ. НЕДОПУСТИМИ СА КАКТО НАСИЛСТВЕНАТА НАЦИОНАЛНА УНИФИКАЦИЯ, ТАКА И ОПИТИТЕ ЗА ПРОПОВЯДВАНЕ НА ШОВИНИЗЪМ, НАЦИОНАЛНА ИЛИ ВЕРСКА НЕТЪРПИМОСТ.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


РЪКОВОДИТЕЛ НА ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР": СТЕФАН ГОСПОДИНОВ
РЕДАКТОР: НИНА ГАВРИЛОВА


09:53:57    28-03-1991