24 декември 1993


София, 24 декември 1993 година
Брой 252 /1040/


НА ЧИТАТЕЛИТЕ НА ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР" ПОЖЕЛАВАМЕ ВЕСЕЛА КОЛЕДА

 

София, 24 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОБРЪЩЕНИЕ НА СЪЮЗА ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕЦАТА В БЪЛГАРИЯ ДО РЪКОВОДИТЕЛИ НА БЪЛГАРСКИ ФИРМИ И ИНСТИТУЦИИ ЗА ОКАЗВАНЕ НА ПОМОЩ НА ДОМОВЕТЕ ЗА ДЕЦА И ЮНОШИ ВЪВ ВЕЛИКИ ПРЕСЛАВ.


УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА!

Преди 1100 години в град Велики Преслав - столицата на Първото българско царство, са били короновани първият български цар Симеон и първият български патриарх Константин Преславски, утвърдили са се у нас християнството и кирилицата, тръгнала оттук към други земи и народи, а България влязла в историята със Златния век на българската култура, своето могъщество и Преславската цивилизация.

Днес в община Велики Преслав има самотни деца от региона в две сиропиталища - едно за кръгли сираци /в самия град/ и друго - за социални сираци /в с. Осмар/, които са в крайно окаяно състояние, изпъкващо още по-драстично в навечерието на Бъдни вечер, Коледа и Нова година.

Съюзът за закрила на децата в България ви моли най-сърдечно да помогнете на домовете за деца и юноши в град Велики Преслав и с. Осмар, крайно нуждаещи се от средства за храна, поддръжка и обзавеждане на сградата, дрехи, топлина и грижи, като преведете сума в размер според волята и възможностите ви по банковата сметка на Съюза за закрила на децата в България номер 621 180 226 - 3 при Българска външнотърговска банка АД, 1000 София, пл. "Св. Неделя" 7, тел. 84 91.

За тези деца и за техните гостенчета от домове за деца и юноши от региона община Велики Преслав със съдействието на Съюза за закрила на децата в България организира ПРАЗНИЧНИ КОЛЕДНО-НОВОГОДИШНИ УВЕСЕЛЕНИЯ на 26 и 27 декември /неделя и понеделник/ 1993 г. от 10,30 ч за предучилищна възраст и от 14 ч - за ученици от I до VIII клас, а средношколците ще бъдат поканени на вечерните празници от 18 ч, за което е необходимо осигуряването на транспорт до Велики Преслав и обратно, закуска, обяд, вечеря и подаръци.

За тази цел Съюзът за закрила на децата в България ви моли, ако предметът на вашата дейност, желание и възможности ви позволяват, да отпуснете и изпратите подаръци от всякакъв вид хранителни и нехранителни стоки /в т.ч. дрехи, обувки, играчки, книги и т.н. за деца от бебешка до 18-годишна възраст/, да осигурите автобус или микробус, както и други непарични форми на съдействие за обзавеждане и поддържане на домовете, тяхното отопление и т.н.

За всички осигурени съдействия следва да бъдем уведомени, а всички подаръци и храни - да бъдат изпращани по пощата /от който и да било пощенски клон/ или по Български държавни железници /БДЖ/ /от която и да е било гара в страната /като колет до град /гара/ 9850 Велики Преслав, ул."Борис Спиров" 76, община В. Преслав, Венета Иванова - определената за тяхното получаване главна координаторка от Инициативния комитет, с която бихте могли да установите контакт и чрез телефони /0538/ 27 11 и 27 12.

Допълнителна информация бихте могли да получите от нас на посочените в началото адрес и телефони, както и на телефон /02/ 22-83-05.

На документите за вашата подкрепа може да бъде изписано например:
1. "За сираците от Велики Преслав и с. Осмар" или
2. "За Коледните празници във Велики Преслав на сираците от региона".

Съюзът за закрила на децата в България вярва и разчита на вашата отзивчивост за подпомагане на крайно нуждаещите се кръгли и социални сираци и други деца в рискова ситуация, честити ви Рождество Христово и Новата година, като желае на вас, на вашите колежки и колеги и на всички членове на вашите семейства весело прекарване на зимните празници и много радост, успехи, здраве и щастие през новата 1994 година! Нека тя да бъде най-добрата от миналите досега години за всички нас!

Спасете децата!

София, 14 декември 1993 г.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: П. Баръмова

ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ: П. Балкански

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 24 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТГОВОР НА ТОДОР ЖИВКОВ ПО ПОВОД НА ОТЧЕТА, ПРЕДОСТАВЕН ПО НЕГОВО ИСКАНЕ ОТ КАНЦЕЛАРИЯТА НА ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКАТА.


Тодор Живков и не мисли да води кореспонденция с президента. Обръщението от 23 октомври 1993 г. е отправено чрез масмедиите /в. "24 часа", БТА/. Отговор се очакваше чрез тях. След 2 месеца допустимо беше отчетът да е обмислен, не да поражда въпросителни. В тях може би "е заровено кучето":

1. До 30 септември 1993 г. в президентството били отчетени разходи 13 488 000 лв. Ако от тази сума се извадят заплати - 5 093 000 лв. за 100 души, командировките - 17 050 000 лв., канцеларски разходи - 3 059 000 лв. /под канцеларски се разбират хартия, моливи, кламери, тоалетна хартия може би, бая пари са/, остават 3 631 000 лв., които не са упоменати. Безотчетни или секретни са?

2. НСО не е приемник на УБО, а на малка част от функциите му. Следователно съпоставка за разходи е неуместна. Използваната квалификация за работата на УБО говори за манталитета на хората, които я правят.

3. Оказа се, че днес за 2 резиденции се отделят повече пари, отколкото преди за 21. /От тези 21 бившият първи е ползвал само 2-3./

4. В печата се споменава: "За представителни нужди в президентството до 30 септември 1993 г. са използвани 7000 лв." Може би за цветя и знаменца?

5. И още: "В документите липсват така наречените пари за представителни нужди, които господин Тодор Живков шумно рекламира." Означава ли това, че днес в президентството те се получават на ръка. Без документ?

6. В Обръщението към петимата първи аз не питам за заплати /на президента или на чистачката/, нито за това кой как ги харчи. Дело N 1 е свързано конкретно с представителни пари, получавани по мое време от 80-100 души ВСИЧКО. Днес само в Народното събрание представителни получават 240 души. Колко са в президентството, в Министерския съвет и т.н. и по колко лева взимат? За тези пари е поисканата справка. Ако от канцеларията на г-н Желю Желев не са могли да разберат това, нека отново прочетат Обръщението. Едва ли е уместно да се осланят само на манипулативно изнесена информация.

Тодор Живков

София, Бояна, 21 декември 1993 г.

От канцеларията на Тодор Живков

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 24 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО НА ПОЛИТИЧЕСКИЯ СЪВЕТ НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ /РЕВОЛЮЦИОННА/ ДО ДЕПУТАТА ОТ СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ ЕДВИН СУГАРЕВ. Документът е адресиран до чуждестранните посланици, акредитирани в Република България и до средства за масова информация.


ГОСПОДИН СУГАРЕВ,

Преди няколко месеца Вие възхитихте немалка част от поклонниците и симпатизантите на Съюза на демократичните сили с жеста си на негодувание от политиката и с искреното си откровение за стойността на личности, заемащи отговорни постове в държавата.

Вие заслужихте вниманието и уважението на новото поколение български комунисти и сигурно бихте получили и твърда подкрепа в бъдеще от политическото ръководство на партията, която го представлява - ако не бяхте се провалили с изпълнението на оня сценарий, за който Вие така обичате да говорите.

"Един поет срещу лъжата!" - получи нашето уважение и подкрепа, вдъхна надежда у голяма част от гражданите на републиката за очистване на обществения и държавния живот от корумпирани и аморални политици и държавници.

Но, г-н Сугарев, "Един поет с лъжата!" ни накара да потърсим защита на излъганите хора в нашата държава. Такава защита ние видяхме чрез изпращането на тъжба до Главна прокуратура на Република България за възбуждане на наказателно преследване срещу Вас с обвинения за обида и клевета на държавния глава, за подбуждане на граждани към извършване на престъпления.

В България - страната на неограничените чудеса, Главна прокуратура не можа да изпълни дълга си към народ и държава и да започне следствено дело срещу Вас, възпирана от конституцията. Между другото от същата тази конституция, която и Вие не признавате, защото: "Срещу народен представител може да бъде възбудено наказателно преследване само когато престъпленията, за които се обвинява, представляват тежко престъпление и предвиждат лишаване от свобода над пет години или смърт."

Или: Народният представител може да клевети, обижда, лъже... може да краде... може да бъде малкият престъпник, за да се родее с малкия човек от народа!? - Много поетично, нали?!

Политическият съвет на Централния комитет /ЦК/ на Българската комунистическа партия /революционна/ се обръща с молба към Вас - поета, гражданина, ръководителя на обществена организация, народния представител Едвин Сугарев - да довършите своя поход срещу лъжата в обществено-политическия живот на държавата, като поискате от Народното събрание да ви бъде отнет депутатският имунитет, за да могат да бъдат извършени необходимите следствени действия срещу Вас. Така Вие ще докажете на дело незаконността на настоящата конституция и, уверяваме Ви, ще получите най-правната обществена защита именно от нас - обществените Ви обвинители.

В случай на подминаване на нашата молба нужно е все пак да вземете под внимание факта, че след броени месеци Народното събрание ще се саморазпусне, Вие ще загубите депутатския си имунитет и тогава няма да има конституционна забрана за възбуждане на следствие срещу Вас, като ние още по-твърдо ще търсим спазване и зачитане на закона.

Г-н Сугарев,
В българската история има поети-революционери, поети-антифашисти, поети-партизани, поети-шовинисти, но няма поети-престъпници!

Отказът да защитите пред съда по наше призоваване Вашите признания и обвинения в корупция и държавна измяна на редица политици и държавници ще означава, че Вие сте един от най-важните, а може би главният изпълнител на оня сценарий, за който така ревностно пишете и говорите.

Един поет срещу или с лъжата - изберете?!

Като обвиняваме гражданина Едвин Сугарев, ние можем да защитим поета и депутата Едвин Сугарев.

Като правите своя избор, бъдете също така честен и дързък, както в началото на своите откровения и обвинения, за което ние искрено се надяваме.

Поздрави и пожелания за добро здраве от името на новото поколение български комунисти.

София, 25 ноември 1993 г.

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 24 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРОТЕСТНА ДЕКЛАРАЦИЯ НА ФЕДЕРАЦИЯ НА СЪОБЩЕНИЯТА "ПОДКРЕПА" ПО ПОВОД ПРОБЛЕМИ В НАЦИОНАЛНАТА СЪОБЩИТЕЛНА СИСТЕМА.


От името на всички работещи в националната съобщителна система на България - членове на Федерация на съобщенията /ФС/ "Подкрепа", още веднъж заявяваме нашата солидарност към всички стачкуващи структури на Конфедерация на труда /КТ/ "Подкрепа".

Лишени от правото на стачка и оценявайки твърде сходните проблеми със стачкуващите федерации, ФС "Подкрепа" изразява протеста си срещу цялото ръководство на националната съобщителна система, като се обръща към всички честни журналисти на България с настоятелното искане за журналистически разследвания по някои от най-важните въпроси, касаещи жизнения стандарт на всички наши членове и на българските граждани, за които ръководствата на Комитета по пощи и далекосъобщения, Българската далекокомуникационна компания и Български пощи мълчат от доста време насам, а именно:

Защо националната съобщителна система в България не разполага с прозрачна стратегия за развитието на отрасъла и защо няма програма за развитието на човешките ресурси?

Защо е спряна структурната реформа в отрасъла, осигурен с най-висок обем западни инвестиции?

Защо в националната съобщителна система се извършва коруппионно апаратна приватизация на всички печеливши дейности?

Спазен ли е монополът на съобщителните услуги в България?

Какви са основните критерии и правила за лицензионната политика в новите дейности на отрасъла, защо няма изработена съвременна нормативна база, регламентираща дейността на отрасъла, финансовите интереси на компаниите и държавата, законните и конституционни правила на българските граждани?

Като ви уведомяваме само за една малка част от твърде сериозните проблеми на този приоритетен отрасъл, се надяваме, че тези въпроси и още достатъчно много, които са на разположение във ФС "Подкрепа", ще дадат отговор на най-съществения въпрос.

Кой реално управлява националната съобщителна система и как тя е управлявана?

Липсата на стратегия и отказът да бъде изработена прозрачна такава в даден отрасъл, спокойствието, което реалните управници поддържат при наличния хаос, несменяемостта на доказалите некадърността си бивши и настоящи величия в отрасъла обслужват единствено интереса на реално управляващите сили в българската икономика, физически това са същите лица, които гарантират жизнеността на философията на старата социална и икономическа система. А отказът да бъдат сменени носителите на тази философия доказва подчинеността на реалните управници в действията на някои от новите фигури в ръководството на отрасъла по отношение на цялата непроменена система от връзки и взаимно проникващи се интереси на ключови фигури, които реално управляваха преди, реално управляват и сега.

София, 15 декември 1993 г.

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ФС "ПОДКРЕПА": Ал. Узунов

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 24 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА СЪЮЗА НА НАРОДНИТЕ ЧИТАЛИЩА ПО ПОВОД ИЗДАВАНЕТО НА СП. "ЧИТАЛИЩЕ".


Възстановителният конгрес на Съюза на народните читалища, проведен през 1990 г., реши списание "Читалище", което десетилетия наред е било орган на съюза, да стане отново негово издание. Това решение се посрещна с разбиране, включително и от Министерството на културата.

С издаването на списание "Читалище", като издание на Съюза на народните читалища, се възстанови една историческа традиция и опитите да се създава изкуствено напрежение по този въпрос чрез разпространение на невярна информация могат само да увеличат трудностите, преживени от народните читалища.

Съюзът на народните читалища декларира, че появилото си напоследък сп. "Читалище" с главен редактор Ангелка Хаджиева не представлява и не може да представлява съюза и неговото наименование не е съобразено с правните норми в страната. Съюзът на народните читалища е регистрирал в ИНРА своето списание с неговото несменяемо наименование "Читалище". Главният му редактор Боян Ангелов е назначен по законния ред.

Съюзът на народните читалища се обръща към всички читалищни деятели в България, към всички управителни съвети и щатни работници в читалищата, към цялата културна общественост да подкрепят легитимното списание "Читалище" като издание на Съюза на националните читалища /СНЧ/, което повече от век защитава самобитността, независимостта и интересите на всички читалища в страната и чужбина.

Абонаментът за 1994 година на стойност 180,00 лв. се извършва по сметка 771 180 303 302 - 5.    Минералбанк - клон София.

София, 16 декември 1993 г.

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СЪЮЗА НА НАРОДНИТЕ
ЧИТАЛИЩА: Проф. д-р Атанас Божков

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 24 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРОГРАМА /ЧАСТ ТРЕТА/ "ЛИБЕРАЛЕН ПРИНОС КЪМ НАЦИОНАЛНАТА СИГУРНОСТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ", ПРИЕТА ПО ПРИНЦИП НА НАЦИОНАЛЕН СЪВЕТ НА БЪЛГАРСКА ПАРТИЯ ЛИБЕРАЛИ /18 ДЕКЕМВРИ 1993 Г, СОфИЯ/.


ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА

Фундаментален принцип в концепцията за национална сигурност е активизирането на потенциала на невоенните фактори за нейното укрепване. В този контекст на икономическия компонент се възлага най-важна роля, първо, като източник на ресурси за осъществяване на програми в други основни сфери на системата за сигурност - военна, социална, културологична, екологическа и т.н., и второ, като инструмент на политиката за сигурност.

Тази втора функция на икономическия фактор произтича от анализа на заплахите и рисковете за сигурността на страната и от насочеността към сътрудничество в политиката ни за сигурност на глобално, европейско и балканско равнище.

Заплахите за националната сигурност на България се проявяват предимно като вътрешнополитически и с невоенен характер: тези с външен произход действат като обществено проявени, т.е. обществото вече е проникнато от тях, а доколкото съществуват и военни заплахи, засега те са ненасочени и потенциални. Следователно необходимата корективна и превантивна политика би могла да се опре на функционалните механизми на икономическото развитие и на международното икономическо сътрудничество с цел създаване на нови обществени и международни условия за трайно решаване на заплахи като ерозия на националните ценности, етнически екстремизъм, ислямски фундаментализъм, регионални военни и военноструктурни дебаланси и т.н.

Крайните цели на такава функционална политика ясно показват, че икономическите подходи ще бъдат съчетавани с политически, социални, а където е необходимо, и с военнополитически мерки, но приоритетът ще принадлежи на икономическите механизми, тъй като по своята природа те в най-голяма степен могат да спомогнат за постигане на траен баланс между субективните интереси в националното общество и международните отношения.

Що се отнася до конкретните форми на такава стратегическа икономическа политика, имат се предвид например международни зони за свободна икономическа и търговска дейност, разположени в потенциално невралгични райони /една от тях би могла да бъде разположена между България, Гърция и Турция в цялото пространство между Черно и Егейско море/; разработване и финансиране на програми за насърчаване на трансграничния сезонен труд; приемане на модел за социално-икономическо развитие на Родопите, разглеждани като свързващо звено между съответните балкански държави, и на тази база - координиране на националните програми с привличане на международен капитал и постигане на международни споразумения за гарантиране на статуквото в Родопския регион; съобразяване на националните и транснационалните инфраструктурни обекти с геостратегическите и икономическите интереси на всички региони в Европа от Атлантика до Урал, както и Източното Средиземноморие; организиране на субрегионално интеграционно сътрудничество между балкански страни, обединени около икономическата ос на река Дунав, около Македония и т.н.

Превръщането на икономическия фактор във функционален и системообразуващ механизъм на политиката за сигурност не е по силите на българската икономика, дори да не беше тя в криза, нито дори на икономиките на балканските страни, разглеждани като потенциални субрегионални интеграционни звена. Необходимо е съучастието на крупни държавни и частни икономически интереси от Европейския съвет /ЕО/, Централна и Източна Европа, Русия, Украйна и САЩ, както и на международния капитал въобще. Целта е не просто подобряване на инвестиционния климат у нас и на Балканите, а съчетаване на политическата воля на редица държави за прилагане на национално и транснационално икономическо моделиране с траен и необратим ефект по отношение на геостратегическите, социалните и културологическите аспекти на балканската сигурност. Предлагайки тези идеи в контекста на един прагматичен подход към националната сигурност, БПЛ си дава сметка, че засега подобни радикални проекти могат да бъдат само алтернатива на реалната политика за сигурност. Ние сме убедени обаче в перспективата на тези идеи. Тяхното осъществяване е в състояние да предотврати по-нататъшната дестабилизация на Балканите, оформянето на противопоставени християнославянски и мюсюлмански групировки и връщане към разпределение на Балканите на сфери на влияние.

Нашето виждане за транснационално икономическо моделиране предполага и активни мерки за насърчаване и преференциално третиране на националния капитал, защита на родното производство и т.н.

Развитието на икономическата политика на България би трябвало да се подчини на следните най-общи принципи от гледна точка на националната сигурност:

1. Синтез между стратегическите, военнополитическите, икономическите и валутно-финансовите фактори при разработване на стратегическата линия за развитие на страната, което в частност трябва да обхване законодателната дейност, осъществяване на структурна реформа, съставянето и осъществяването на правителствената програма и външната политика. Този синтез да се подкрепи с научни анализи и разработки.

2. В процеса на довършване и доусъвършенстване на законодателната реформа в икономическата област да се предвиди разумно ограничена, диференцирана и ефективна регулираща роля на държавата в националната икономика.

3. Наред с държавата и държавната собственост в икономическия компонент на системата за национална сигурност особено отговорна роля имат да играят крупният, средният и малкият частен капитал, собственост и инициатива.

Законодателството, регулативната и външноикономическата политика на правителството трябва да улесняват и насърчават частната инициатива на всички нива, включително до привличане на нейния творчески потенциал за каузата на националната сигурност.

4. Обществото да даде път за оформяне на предприемачески елит със свое общонационално присъствие и структура, чието поведение и действия да бъдат издържаш в най-добрите родолюбиви традиции на строителите на следосвобожденска България.

5. Повишаване на ролята на икономическото и на социално-икономическото моделиране на всички нива - общинско, регионално, национално и интернационално.

6. Разработване на проблемите на икономическата интеграционна политика на страната в днешната геостратегическа обстановка в Европа.

7. Съхраняване, преструктуриране и развитие на военнопромишления комплекс /ВПК/ като интегрална част от икономиката на страната. Технико-икономическите мероприятия, налагащи се в това отношение, да бъдат съобразени с полицентристката външнополитическа ориентация.

/Пресслужба "Куриер"/


16:00:00
24.12.1993 г.


Редактори: Нина Гаврилова - деж. ред
                    Цанка Стойчева
Технически изпълнители: Славка Кочева
                                           Биляна Сотирова
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА

 


Copyright © Пресслужба “Куриер”, 1993 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба “Куриер” е задължително!