23 октомври 1992

София, 23 октомври 1992 година
        Брой 209 /739/

Ръководител Пресслужба "Куриер"

Стефан Господинов


София, 23 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОФИЦИАЛНО ИЗЯВЛЕНИЕ НА ГОВОРИТЕЛЯ НА ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПО ПОВОД НА ОБРЪЩЕНИЕТО НА НАЦИОНАЛНИЯ КООРДИНАЦИОНЕН СЪВЕТ НА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ.


Президентът на Република България Желю Желев категорично отхвърля искането на Националния координационен съвет на Съюза на демократичните сили (НКС на СДС) за оставка на директора на Националната разузнавателна служба (НРС) генерал Бриго Аспарухов като неоснователно и немотивирано. Работата на НРС бе оценена като законосъобразна, коректна и отговаряща на националните интереси на България както от Парламентарната комисия по национална сигурност, така и от самия парламент, което е отразено в решението му от закритото заседание. В това решение Народното събрание констатира каква е била ролята на всеки от участниците в разглеждания случай. В него въпросът за оставка на генерал Аспарухов изобщо не е поставен от висшия законодателен орган на Република България.

Що се отнася до Обръщението на НКС на СДС, президентът може да го приеме единствено като емоционално излияние. Иначе този текст с недопустимо груб и арогантен тон, съчетан със заплахи, не може да бъде основа за диалог и търсене на решения за проблемите. По-скоро - обратното - чрез пропаганден ефект се цели ескалация на напрежението. Като се съобразява с Конституцията и решенията на Народното събрание, президентът ще се противопоставя на всякакви необосновани искания и опити за диктат.

Президентът Желев се надява, че разумът и диалогът ще надделеят над личните амбиции и теснопартийни интереси в името на националните интереси на България.

София, 22 октомври 1992 г.

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 23 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ИЗЯВЛЕНИЕ НА МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ФИЛИП ДИМИТРОВ, НАПРАВЕНО ПО ПРОГРАМА "ЕФИР-2" НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНА ТЕЛЕВИЗИЯ НА 21 ОКТОМВРИ 1992 Г.


УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

Тъй като днес българското правителство взе решение да предизвика вот на доверие за неговата политика, уважението ми към вас налага да обясня причините за тази стъпка.

Вече една година това правителство и ние заедно с него полага усилия, за да извади България поне малко от батака, в който тя беше оставена. Знаете, че известен напредък в това отношение и особено спрямо най-наболелите проблеми на държавата - като въпроса за решаването на външния дълг, на структурната реформа и дълговете между предприятията, на инвестиционната програма и на новата данъчна система, както и въпросите на асоциирането с европейските общности и възможността за споразумяване с международния фонд - всички тези неща бяха доведени до значителна степен на напредък. Пред нас би трябвало да се откриват възможности да постигнем реални резултати, които да помогнат и на България, и в крайна сметка на всеки от нас като неин гражданин.

Вие обаче също така знаете, че през цялото управление на това правителство срещу него се редяха атаки и удари, които особено в последните месеци станаха изключително силни и опасни. Знаете, че срещу него се вдигаха политически стачки, отправяха се персонални атаки към негови членове, атакуваше се и цялостната му политика, за да стигнем до една серия от действия в последните месец и половина, които водят до сериозна дестабилизация на самото правителство.

Действията, за които говоря и които идваха от различни лица, институции или групировки, бяха в крайна сметка насочени към едно - към дискредитиране на българското правителство, към затрудняване на работата му, персонални атаки към негови членове, включително и към мен като негов премиер и най-накрая дори към представяне на българската държава в неблагоприятна светлина както от вътрешна гледна точка, като страна, в която стабилността е нарушена, в която администрацията се люлее, така и от външна гледна точка като страна, която не поддържа позиции, свързани със стабилност в региона, която не спазва своите международни договорености, която едва ли не насочва желанията си към това, да дестабилизира цялата околност и на която не е спестен рискът да се превърне в място на напрежение и конфликти, както нейни съседки.

Всичко това кулминира в решението на Народното събрание снощи, когато след неговото закрито заседание независимо от фактите и доводите, изложени в него, парламентарните групи на бившата комунистическа партия и Движението за права и свободи гласуваха решение, с което фактически поставиха под съмнение възможността да бъде вземано сериозно това правителство. Вие разбирате, че едно правителство не може да постигне никакви резултати и във вътрешен, и във външен план, ако то е окаляно, ако то е с вързани ръце и крака. СДС вижда само една алтернатива - или от неговото правителство да бъде снето бремето на подобни обвинения и тогава то да може да продължи да УПОРСТВА в своите усилия и да върши работата, за която е избрано, или, ако това не стане, ние намираме за безсмислено да се създава имитация на управление от страна на това провителство тогава, когато то реално не може да изпълни поставените му задачи. Защото вие отлично разбирате, че едно правителство, за което всички знаят, че се люшка, че всеки момент може да падне, че му е дадена кратка отсрочка, е правителство, към което никой не би се отнесъл сериозно - нито измежду банките-кредитори, нито сред международните институции, с които трябва да преговаряме, нито дори в страната тогава, когато трябва да отстояваме своите позиции.

Ето защо нашето решение да поискаме вот на доверие за нас е единствения разумен начин да бъде установено можем ли да продължим да управляваме тази страна и ако това е така, да го правим с всичката твърдост, която ситуацията изисква, а ако не - да бъде ясно кой поема отговорността за нейната съдба.

/Пресслужба "Куриер”/


*  *  *

София, 23 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ПАРТИИ И ОРГАНИЗАЦИИ ОТ ПОЛИТИЧЕСКИЯ ЦЕНТЪР ВЪВ ВРЪЗКА СОБСТАНОВКАТА В СТРАНАТА. Документът е подписан от 12 политически партии и организации.


През последното денонощие Националният координационен съвет на Съюза на демократичните сили (НКС на СДС) продължи да изостря обстановката в страната. По този начин управляващата върхушка прикрива банкрутиралата политика на правителството, насочило икономическата реформа към облагодетелстване на една малка прослойка от обществото. СДС възприе противоконституционен и неприличен маниер на поведение спрямо президента на Републиката.

Решението на Народното събрание е задължително за всички. То не може да бъде отменяно от НКС на СДС, каквато институция не съществува в нашата конституционна уредба.

Министерският съвет и отделните негови членове не могат да се солидаризиризат с неправомерните постъпки на лица, чийто статут и досега не е ясен. Националната сигурност на България не може да бъде поставяна в зависимот от отделни политици.

Ние считаме, че в действията на изпълнителната власт трябва да има прозрачност, но това не бива да става на потайни заседания на НКС или чрез "ресторантска" политика. Българските граждани трябва да знаят какво става в Народното събрание и в изпълнителната власт и сами да определят своята воля.

Обръщението на НКС на СДС към президента на Републиката е грубо, цинично и безотговорно посегателство към суверенитета на президентската институция и нарушение на Конституцията на Република България.

За нас то е призив към диктатура.

Затова ние, партиите и организациите от Политическия център, съзнавайки своята историческа отговорност за съдбините на България, призоваваме:

1. Председателят на Министерския съвет г-н Филип Димитров да подаде оставката на правителството.

2. СДС в един широк диалог с политически и обществени сили във и извън парламента да положи всички усилия за съставяне на нов кабинет, който да представи и изпълнява програма за решаване на неотложните икономически и социални проблеми за излизане от катастрофата.

3. Народното събрание незабавно да пристъпи към работа по чакащите ред икономически и социални закони.

На страната са нужни мир, ред и законност! За оцеляването на нацията са нужни разум и добра воля.

Ако това не стане, единственият конституционен изход от задълбочаващата се криза са предсрочните избори за ново Народно събрание.

Гражданското общество, свободата и демокрацията в България могат и трябва да бъдат защитени!

I. БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР:
1. АЛТЕРНАТИВНО СОЦИАЛИСТИЧЕСКО ОБЕДИНЕНИЕ - независими
2. ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ
3. ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ - КОНСЕРВАТИВЕН СГОВОР
4. ЛИБЕРАЛНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ
5. ПАРТИЯ НАЦИОНАЛНА ДЕМОКРАЦИЯ
6. ПАРТИЯ ЛИБЕРАЛИ
7. ПОЛИТИЧЕСКИ КЛУБ "ЕКОГЛАСНОСТ"

II. 8. БЪЛГАРСКА СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ
9. БЪЛГАРСКА РАБОТНИЧЕСКА СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ
10. ЗЕЛЕНА ПАРТИЯ
11. ОБЕДИНЕНИЕ ЗА БЪЛГАРИЯ
12. СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКИ КЛУБ "ЕВРОПА"

София, 22 октомври 1992 г.

/Пресслужба "Куриер” /


*  *  *

София, 23 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА СТАЧКУВАЩИ СТУДЕНТИ ОТ СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ "СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ" В ПОДКРЕПА НА МЕМОРАНДУМА НА НАЦИОНАЛНАТА СТУДЕНТСКА КОНФЕДЕРАЦИЯ.


НИЕ НЕ МОЖЕМ ПОВЕЧЕ ДА ЧАКАМЕ!

Първата стачна готовност студенти от АСК "Млада демокрация" обявиха на 5 октомври 1992 г. Проблемът беше постановлението за студентските стипендии. Седмица по-късно Националната студентска конфедерация (НСК), чието поделение е АСК "Млада демокрация", излезе със своя

М Е М О Р А Н Д У М,
в който в девет точки бяха формулирани не само нашите искания. В него се съдържат онези проблеми, които от социално слаби ни превърнаха в застрашена от изчезване група.

ТЪРПЕНИЕТО НИ СВЪРШИ!

11 % ОТ НАС ВЕЧЕ СА В ЧУЖБИНА!

НИЕ ИСКАМЕ ДА ОСТАНЕМ!

КОЛЕГИТЕ НИ ОТ ВИСШИТЕ И ПОЛУВИСШИТЕ УЧЕБНИ ЗАВЕДЕНИЯ В ПРОВИНЦИЯТА СТАЧКУВАТ!

Като заставаме зад МЕМОРАНДУМА на НСК, като казваме, че деветте искания в него са наши, ние повтаряме: НЕ МОЖЕМ ПОВЕЧЕ ДА ЧАКАМЕ!

Днес, 22 октомври 1992 г. започваме ефективни стачни действия и преустановяваме достъпа до сградата на Ректората на Софийски университет "Св. Климент Охридски" до изпълнение на исканията от МЕМОРАНДУМА на НСК!

София, 22 октомври 1992 г.

СТАЧЕН КОМИТЕТ: Марин Божков, Стоян Стоянов, Роберт Леви, Велко Иванов, Георги Ланджов

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 23 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
РЕШЕНИЕ НА КОНФЕДЕРАТИВНИЯ СЪВЕТ НА КОНФЕДЕРАЦИЯ НА ТРУДА "ПОДКРЕПА" ПО ПОВОД НА ПРЕДЛОЖЕНО ОТ КОНФЕДЕРАЦИЯТА НА НЕЗАВИСИМИТЕ СИНДИКАТИ В БЪЛГАРИЯ СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА СИНДИКАЛНОТО ИМУЩЕСТВО.


След като се запозна с предложения текст за Споразумение с КНСБ относно синдикалното имущество, Конфедеративният съвет на Конфедерация на труда (КТ) "Подкрепа"

Р Е Ш И:

1. Да се настоява за мораториум върху всякакви сделки на разпореждане с конфискуваното синдикално имущество.

2. Имуществото да се предостави под формата на собственост съгласно критерии, приети от КТ "Подкрепа", КНСБ и правителството.

3. КТ "Подкрепа" да се обърне към Международната организация на труда (МОТ) и други организации с молба за съдействие в тази насока.

4. Упълномощава Изпълнителния съвет на КТ "Подкрепа" да започне преговори с КНСБ и правителството по започване на процедурата за разпределение на синдикалното имущество.

София, 21 октомври 1992 г.

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 23 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ СЪВЕТ НА РЕГИОНАЛНИЯ СИНДИКАТ НА МЕТАЛУРЗИТЕ "ПОДКРЕПА" - КРЕМИКОВЦИ, АДРЕСИРАНА ДО МИНИСТЪРА НА ПРОМИШЛЕНОСТТА. Документът е изпратен и до президента на републиката, до Министерския съвет, до Конфедерацията на труда "Подкрепа", до Конфедерацията на независимите синдикати в България и до средства за масова информация.


УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

През изминалите три месеца след смяната на ръководството в "Кремиковци” - ЕАД, най-после настъпиха очакваните и желаните от всички промени. Производството се стабилизира и благодарение на енергичните мерки, предприети от изпълнителния директор г-н Л. Вачков, месец август бе приключен с печалба от 80 млн. лева, нещо което бе немислимо в цялата история на ”Кремиковци". Това обаче явно не се харесва на определени хора, целящи на всяка цена да дискредитират г-н Вачков и да взривят социалния мир в Кремиковци, а оттам и в цялата страна.

ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Ние сме ви информирали редовно и своевременно за всички тези задкулисни интриги и ясно сме изразявали нашето становище в защита на съвета на директорите на "Кремиковци" - ЕАД, и изпълнителния директор.

Ние отговорно съзнаваме и съвестно изпълняваме поетите от нас задължения за гарантиране на социалния мир въз основа на подписаното между Регионалния синдикат на металурзите (РСМ) "Подкрепа" и Министерството на промишлеността споразумение от 8 юли 1992 год., както и на споразумението между двете синдикални централи и Министерството на промишлеността от 28 юли 1992 г., където цитираме дословно: ”... При промяна на ръководни екипи на държавни стопански структури от промишлеността, предварително съгласувани с КНСБ и КТ "Подкрепа", да не се предприемат действия за актуализиране на взетите решения за най-малко шест месеца..."

Ето защо, г-н министър, сме основателно разтревожени, относно оказвания от Вас натиск върху изпълнителния директор на "Кремиковци" - ЕАД и считаме предприетите от Вас действия като едностранно нарушаване на постигнатите от нас споразумения. В създалата се обстановка ние се считаме задължени да обявим стачна готовност в структурите на РСМ "Подкрепа" и Федерация "Металургия", като заявяваме:

Ако не бъдат прекратени манипулациите по отношение на изпълнителния директор г-н Л. Вачков, ще преминем към ефективни стачни действия от 27 октомври 1992 година.

София, 19 октомври 1992 г.

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 23 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
СТАНОВИЩЕ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ СЪВЕТ НА ФЕДЕРАЦИЯ "МЕТАЛУРГИЯ" КЪМ КОНФЕДЕРАЦИЯТА НА ТРУДА "ПОДКРЕПА" ПО ПОВОД НА ИСКАНАТА ОСТАВКА НА ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА "КРЕМИКОВЦИ" - ЕАД. Документът е адресиран до президента на републиката, до Министерския съвет, до Министерството на промишлеността, до Конфедерацията на труда "Подкрепа", до Конфедерацията на независимите синдикати в България и до средства за масова информация.


УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

След като се запозна с декларацията на РСМ "Подкрепа" - Кремиковци, от 19 октомври 1992 г., Изпълнителният съвет на Федерация "Металургия" застава твърдо зад исканията на хилядите металурзи в "Кремиковци" - ЕАД.

Ние не можем да приемем оказвания от Вас натиск върху изпълнителния директор на Кремиковци - ЕАД г-н Л. Вачков и го окачествяваме като едностранно нарушаване на споразумението за социален мир от 8 юли 1992 г. и оттегляме подписа си.

В така създалата се обстановка ние се считаме задължени да обявим стачна готовност в структурите на Федерация "Металургия".

Ако не бъдат прекратени манипулациите по отношение на изпълнителния директор г-н Л. Вачков, ще преминем към ефективни стачни действия от 27 октомври 1992 година.

София, 19 октомври 1992 г.

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 23 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА РАБОТЕЩИТЕ В ЕООД "ОПТИКОЕЛЕКТРОН" - ПАНАГЮРИЩЕ, ПО ПОВОД НА РЕШЕНИЯ, ВЗЕТИ НА ЗАСЕДАНИЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ. Документът е адресиран до Народното събрание, Президентството, Министерския съвет, министъра на промишлеността, министъра на финансите, Конфедерацията на независимите синдикати в България, Конфедерация на труда "Подкрепа" и до националните средства за масова информация.


Ние, работниците от ЕООД "Оптикоелектрон" - Панагюрище, на общо събрание се запознахме с извлечение от протокол N 88/14 октомври 1992 г. от заседание на Министерския съвет (МС) на Република България и след направените разисквания по този повод

Д  Е К Л А Р И Р А М Е:

1. Още първото заявление на правителството, отричащо негласната забрана върху износа на специална продукция, считаме за невярно, защото има неопровержими доказателства за това.

2. Считаме, че по нито едно от поставените пред МС на Република България справедливи синдикални искания не е даден задоволяващ ни отговор.

3. Възмутени сме от пренебрежителното отношение на правителството към поставените от стохилядния колектив на 59 предприятия от Военнопромишления комплекс (ВПК) искания и към участниците в петхилядното мирно шествие.

4. Ha 22 октомври 1992 г. поставяме началото на справедливи синдикални действия, защото са засегнати жизнените интереси на над 3300 работещи и техните семейства, които не са получавали мизерните си заплати от май 1992 година.

Панагюрище, 16 октомври 1992 г.

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СИНДИКАЛНАТА   ОРГАНИЗАЦИЯ НА КНСБ: инж. Я. Маринов

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СИНДИКАЛНАТА   ОРГАНИЗАЦИЯ НА КТ "ПОДКРЕПА": инж. Н. Хрисков

/Пресслужба "Куриер"/


*  *  *

София, 23 октомври - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
МЕМОРАНДУМ (ЧАСТ ПЪРВА) "СЪЮЗЪТ НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ И ДЕМОКРАЦИЯТА В БЪЛГАРИЯ - 1992 Г." Документът е внесен от депутатите Господин Атанасов, Марин Маринов, Асен Мичковски, Димитър Луджев, Христо Тодоров, Валентин Карабашев, Маргарит Минков, Стефан Божилов, Георги Костов, Емил Цочев, Стефан Караджов и Атанас Матеев за разглеждане в Парламентарната група (на 6 октомври 1992 г.) и в Националния координационен съвет на Съюза на демократичните сили, в Президентството и в Министерския съвет (на 7 октомври 1992 г.)


СДС беше създаден и дойде на власт като идейно движение на прехода от комунизъм към демокрация. И затова СДС е нещо повече от коалиция на партии и организации. Неговата сила не е в партийните апарати и конспиративните политически ходове. Силата на СДС е в хората, които се довериха на програмата му и тръгнаха към решителна смяна на системата.

Затова ние не можем да избегнем въпроса как защитаваме интересите на хората, които ни избраха, как реализираме програмата на СДС. Законите, които Народното събрание прие, съхраняването на социалния мир и стабилност, първите стъпки към интегриране в европейските и световните структури са безспорни положителни резултати от политиката на СДС. Те са сериозни предпоставки за ускоряване и довеждане докрай на реформата, стартирала с либерализацията и макроикономическата стабилизация през 1991 г.

Последното развитие на ситуацията обаче показва симптоми на правителствена, парламентарна и дори конституционна криза, това развитие поставя под съмнение както продължаването на реформата, така и всичко направено досега. Самият факт, че идеята за нови избори започва да звучи актуално сред наши привърженици, недвусмислено свидетелства, че е налице разочарование, че нещо не е както трябва.

Правителството на СДС беше избрано, за да осъществи програмата на СДС. Никакви компромиси в тази посока не са възможни. Изпълнението на програмата на СДС е критерият, по който трябва да бъде оценявана нашата дейност като управляваща политическа сила. Прагматизмът, приватизацията, партньорството и почтеността са основните параметри на смяната на системата в България, залегнали в самата основа на тази програма. За жалост практиката на правителството и на някои от основните фигури в Националния координационен съвет (НКС) на СДС остана далеч от тях. За жалост в момента се намираме в абсурдна ситуация: правителството си е присвоило правото да бъде единствената инстанция, оценяваща собствената си работа, и затова не е чудно, че бележникът му е пълен с шестици.

Кризата в реализирането на програмата на СДС обаче е факт. Тя беше доловима още през май. Днес е очевидна. Тя не може и не трябва да бъде скривана. Процесът на смяната на системата, на декомунизацията на обществото се измерва не само със замяната на "бивши" с "наши" хора, а преди всичко с темповете, средствата, цената на прехода от тоталитарна система към пазарна икономика и демокрация.


I. Прагматизъм и приватизация. За хода на икономическите реформи и нужните промени.

1. Парична политика

1.1. Благодарение на балансираната парична политика на БНБ в страната сравнително бързо (още към есента на 1991 г.) бе установена относителна финансова стабилност. Основният въпрос обаче е доколко тази стабилност бе използвана и за въвеждането на твърди бюджетни ограничения пред стопанските субекти.

В това отношение правителството се задоволи само с поставянето на предприятията пред бариерата на търсенето. Реално се стигна до непазарно поведение при запазените "меки бюджетни ограничения". Между държавните предприятия, които са изцяло преобладаващи, централизираните финансови фондове (застрахователни, социални и др.), съществуващата банкова система и бюджета се образуваха устойчиви взаимни зависимости и преливания, които замъгляват цялостната картина на икономическото състояние.

1.2. В същото време липсват правила и процедури за уреждане на отношенията между банки и предприятия и за обявяване на фалит на предприятия с трайна и дълбока несъстоятелност. Неизбежната вълна от фалити се задържа изкуствено, като на практика се пренасочват средства от спестяванията на гражданите, както и средства, набирани чрез данъци, за финансиране на безнадеждно губещи производства. Реално, но не формално, фалирали предприятия продължават да ползват банкови кредити независимо от високия лихвен процент без възможности и намерения те да бъдат изплащани. Неизбежното трансформиране на тези несъбираеми заеми в държавен дълг и емитирането на дългосрочни облигации за търговските банки-кредитори ще наложи печатането на нови пари, което фактически затваря схемата на инфлационното ограбване на населението. Продължава преливането на средства от печеливши към губещи държавни фирми. Това създава фиктивен оборот в икономиката, като се унищожават малкото останали икономически ресурси на предприятията и преди всичко спестяванията на гражданите. Малко или нищо не се направи за насърчаване на създаването на смесени предприятия между български частни и чуждестранни участници, с което да се спомогне за ефективно използване на част от сега губещите предприятия. Крайно слабо се използват възможностите за реализиране на проекти по програмата ФАР, чрез Европейската инвестиционна банка и дори дарения в десетки милиони долари на американското правителство, предназначени за селското стопанство.

2. Фискална (бюджетна) политика

Омагьосаността на бюджетната политика е нещо, което заслужава особено внимание. "Добрият великан", като изпълнява своята мисия да се грижи за нашето добро, ни разказва страшната приказка за "злите джуджета, които са се обединили в мафия и искат да заграбят държавата, като искат ли, искат пари, а пари няма". Добрите деца трябва да знаят, че единствено "великанът" може да носи на гърба си бюджета на целия народ. Нека да разгледаме някои от проблемите в нашата омагьосана държава и възможностите за решаването им.

2.1. Частичната либерализация на българската икономика и изправянето на фирмите пред бариерата на търсенето не бе допълнена с парламентаризиране на механизма за изработване на държавния бюджет. Той остава, както и в плановата икономика, инструмент с преразпределящи функции според еднолично определяни приоритети. Финансовият министър концентрира огромната отговорност и най-вече власт - да определя приоритетите и перата по разходната част на бюджета и да прогнозира приходната. Това става съгласно Закона за държавния бюджет от 1965 г. и ред остарели поднормативни актове. Повече от две години Министерството на финансите не внесе в Народното събрание нов, съвременен закон за съставяне и разходване на държавния бюджет, както и закони за валутните ценности, за сметна палата, за застрахователното дело и т.н. - все условия, залегнали в споразумението с Международния валутен фонд.

2.2. В класическия парламентаризъм най-сигурното средство за контрол върху изпълнителната власт е приемането, респективно изменението, на бюджета. Той е разумен компромис, който може да бъде постигнат, ако основните параметри на финансовата политика се формират в рамките на диалог между отделните комисии към Народното събрание. По-нататък те се разработват и конкретизират от финансовото ведомство и се представят за утвърждаване от Народното събрание. В момента обаче Министерството на финансите е стратегически, а не изпълнителен орган, и като такъв дебалансира отношенията между законодателната и изпълнителната власт и поставя министерства, ведомства, общини и предприятия в неизгодната позиция на просители, обсебвайки неприсъщи властови ресурси. Министерствата нямат възможност да формират реално своята политика и пряко да я защитават пред Народното събрание.

2.3. Авторитарният характер на бюджетната политика се задълбочава и с изземването от страна на Министерството на финансите на важни функции за формирането на фискалната политика, за която отговаря парламентът. За това спомагат създадените с постановления на Министерски съвет извънбюджетни сметки на Министерството на финансите, различни форми за изземане на част от печалбата, разни тълкования на понятието присъщи разходи, инвестиция и т.н.

/Пресслужба "Куриер"/


11:20:36
22.10.1992 г.


Редактори: Нина Гаврилова - деж. ред.
                    Любомир Йорданов
Технически изпълнител: Емилия Генадиева
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА

 

Copyright © Пресслужба "Куриер”, 1992 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително!