22 ноември 1995


София, 22 ноември 1995 година
Брой 229 /1530/

Редактор: Нина Гаврилова


София, 22 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ ПО ПОВОД НА ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ОБЩОНАРОДЕН РЕФЕРЕНДУМ ЗА ГЕРБА НА БЪЛГАРИЯ.


Вече пет години сме свидетели на безплодна обществено-политическа дискусия за държавния ни герб.

Парламентарната група на Съюза на демократичните сили /ПГ на СДС/ е единодушна, че основният символ на държавата не може да изразява политически пристрастия. Ние смятаме, че българският държавен герб, съществувал до 1946 г. съчетава в себе си традиционните за България символи и има високи естетически достойнства. Той има и едно важно преимущество - вече е бил герб на българската държава, а в девиза му са възпитавани поколения българи и до ден днешен стои на входа на българския парламент. Утвърждаването на герба сега ще бъде ясно доказателство за волята на българския народ да не къса корените на своята история и да почита в бъдеще традициите на българската държавност.

Не приемаме за основен въпрос в спора за държавния герб наличието или отсъствието на корона. За нас основният въпрос е да бъде утвърден гербът до 1946 или да се създава нов. Младата българска демокрация трябва да има своите държавнически корени в богатата история на България. Короната е символ на независимост и неделимост на държавата, не израз на едно или друго държавно устройство.

Създаването на "нов" герб сега не е нужно. Амбициите за това на определени хора около премиера Виденов нито изразяват общественото настроение, нито отговарят на националното достойнство. Няма смисъл тепърва да се правят конкурси за промяна на българската история и традиции. Ние сме убедени, че при невъзможност на политическите сили да бъде постигнато съгласие по този важен въпрос думата трябва да си каже народът. Гербът не е само основен символ на държавата, но той принадлежи на всеки един от нас.

Не бива едно временно мнозинство, избрано с една трета от гласовете на българите, да налага мнението си. Ние заявяваме, че когато това мнозинство се загуби в следващите парламентарни избори, то ще отнесе със себе си и своя символ. Пет години без герб, а след това сменяне през определен период ще нанесе голям морален и материален удар на България. За да не се допусне това, ние настояваме въпросът за държавния герб да се реши чрез общонароден референдум. Когато СДС имаше парламентарно мнозинство през 1991/1992, именно липсата на съгласие беше причина да не бъде решен този въпрос силово. Ние изразяваме решимостта си да браним националните традиции, достойнството и демократичните принципи и разчитаме на всички българи за подкрепа.

София, 21 ноември 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 22 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
МЕМОРАНДУМ, ПРИЕТ НА ПРОТЕСТЕН МИТИНГ ПРОТИВ ПРИСЪЕДИНЯВАНЕТО НА БЪЛГАРИЯ КЪМ НАТО. Документът е адресиран до Народното събрание, до президента на Републиката, до министър-председателя и до Конституционния съд.


Днес, 17 ноември 1995 г., събралите се на митинг в София граждани изразяваме своя решителен протест против действията за разширението на НАТО на изток и против действията за присъединяването на Република България към този военен съюз. Смятаме тези действия за неправомерни по следните причини:
    
1. Ние сме против военното противопоставяне на народите, против войните, били те малки или големи. Ние сме против употребата на сила и заплашване със сила при решаването на спорни въпроси в международните отношения. Ние, българите, запазихме спокойствие и не протестирахме против разпадането на варшавския договор поради това, че ни беше обещано и разпадането на НАТО. Разпадането на двата военни съюза за нас тогава означаваше укрепване на мира в Европа и в целия свят. Но останахме излъгани. Варшавският договор се разпадна, а НАТО остана. Нарушеното равновесие предизвика военни конфликти в Персийския залив, в Босна и Херцеговина и в Кавказ. Планираното разширение на НАТО на изток означава задълбочаване на неравновесието, заплаха за военни конфликти и в други райони на Европа и света. Затова ние сме против разширението на НАТО на изток и апелираме за неговото разпадане.

2. При преговорите през 1990 г. между тогавашните президенти на СССР и САЩ и канцлера на Германия е постигната договореност, че в периода преди разпадането на НАТО в този военен съюз няма да се присъединяват страни, членували във Варшавския договор. България е една от тези страни. Планираното разширение на НАТО на изток е нарушение на тази договореност и представлява недвусмислено противопоставяне на НАТО и Русия, което е пряка заплаха за световния мир. Не могат да ни заблудят и успокоят политическите изявления, че това не било така. За страни, които с лека ръка нарушават международни договорености на най-високо равнище, политическите изявления не представляват някаква ценност и те могат да ги нарушат всеки момент - грохотът на оръдията ще заглуши всички изявления, дори ще заличи спомена за тях. Затова ние сме против разширението на НАТО на изток и апелираме за неговото разпадане.

3. Действията за присъединяване на Република България към НАТО няма да доведат до гаранции за сигурността на страната, но пък ще я задължат да участва във военни действия, нямащи нищо общо с интересите на страната, защото НАТО не е миротворческа организация.

Ако беше миротворческа организация, съседните ни Гърция и Турция, които са членки на НАТО, със съдействието на този блок отдавна щяха да са изгладили противоречията, отдавна щяха да са решили спорните въпроси помежду си. Вместо това отношенията между тях периодически се влошават чак до опасност от военен конфликт. Намесата на НАТО в Босна и Херцеговина допринесе не за мирното решение на конфликта там, а за неговото задълбочаване. Оръжията на НАТО убиват в този район мирни граждани, жени и деца. Оттук става ясно, че евентуалното членство на България в НАТО няма да гарантира нейната сигурност.

От друга страна, намесата в конфликта в Персийския залив показа, че НАТО си позволява да има военни действия в страни и райони, които нямат нищо общо с Атлантика и с нищо не заплашват Атлантика. Оттук следва, че НАТО играе ролята на световен жандарм, раздаващ правосъдие на народите. Евентуалното присъединяване на България към НАТО означава, че нашите войници ще загиват не за своята родина, а за чужди интереси, по земи, които посещават за пръв и последен път и към които България няма никакво отношение.

От трета страна, действията за присъединяване на България към НАТО представляват пряка заплаха за военно противопоставяне на България и Русия. Твърде много руска кръв е пролята за свободата на България, за да може да си позволи българският народ да пролива руска кръв. Това няма да стане при никакви обстоятелства. Дори монархофашисткият режим преди 9 септември 1944 г. не се реши да хвърли България във война с братския руски народ.

От всичко, казано дотук, става ясно защо ние сме против присъединяването на Република България към НАТО.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ,
        УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,
        УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

Вие разполагате с вота на доверие на българския народ за управлението на страната. Този вот ви е даден за определен срок и това дали той ще бъде отново потвърден, или отнет, се решава от народа при следващи избори. Това не е вот, с който българският народ ви е упълномощил да предопределяте съдбата му за неограничено дълъг период от време. Българският народ не е стадо. Това е един цивилизован народ с вековни традиции. При решаването на такъв важен въпрос като присъединяването на Република България към НАТО вие сте длъжни честно и достойно да попитате народа за неговото становище. Същото се отнася и до присъединяването на България към Европейския съюз, който непосредствено е обвързан във военно отношение с НАТО. Начинът да зададете тези въпроси на народа е един: честен референдум. Всичко друго - журналистически интервюта, социологически проучвания, митинги, дори ако щете и като нашия или още по-шумни и по-масови, може да бъде манипулирано от едни или други политически лидери, всеки един от които да е заинтересуван по свой начин от решението на този въпрос. Непровеждайки референдум, вие само ще докажете на народа, че сте именно такива политически лидери, които се страхуват от отрицателния вот. Но трябва да имате предвид, че заедно с това вие развръзвате ръцете на всеки следващ режим да пререшава въпроса за членството на България в НАТО по същия начин, по който вие го решавате сега.

Ходът да се проведе референдум максимално късно, в последния момент, като се осъществи спрямо народа политиката на извитите ръце чрез продължително промиване на мозъците и чрез предварителни обвързващи договори, няма да мине.

От една страна, на нашия народ му омръзна от промиване на мозъци и всеки българин предпочита да мисли със своя. Оправданието, че референдумът ще струва скъпо, е несериозно, защото присъединяването на България към НАТО ще струва неимоверно по-скъпо. Доводът, че членството в НАТО е критерий за демократичност на всяка държава, също не е сериозен, защото по този начин трябва да изключите от вашия списък на демократичните страни Франция, Ирландия, Австрия, Швеция, Финландия и Швейцария, които не членуват в НАТО, а повечето от тях са свързани с Атлантическия регион несравнимо повече от България. Като се прибави към всичко това пословичната миролюбивост на българина и крайното му нежелание да се занимава с военни съюзи, става ясно, че ако вотът на народа за членство в НАТО е сега отрицателен, то утре няма да стане положителен.

От друга страна, постепенното обвързване на страната с НАТО чрез "по-невинни" договори, устни договорености и различни мероприятия не остават незабелязани. Всички знаем, че преди време българските учители отиваха да учат анголските деца, а сега българските рейнджъри отиват да ги убиват. Вашите предварителни дипломатически действия, целящи присъединяването на България към НАТО, без да сте питали народа за тази крайна цел, са прозрачни. Ако познавате народа си, трябва да се досещате, че по този начин при един утрешен референдум само засилват отрицателния вот. Народът няма да се интересува какво сте се договаряли със западните си партньори, а ще ви остави на тях, те да се разправят с вас, след като установят, че сте ги подвеждали години наред, убеждавайки ги, че българският народ е за присъединяване към НАТО.

Затова, за да се спести излишно напрежение, ние настояваме за незабавен референдум за присъединяването на Република България към НАТО и отделно, макар и при същото гласуване - към Европейския съюз. Друга разумна алтернатива няма.

София, 17 ноември 1995 г.

ЗА ГРАДСКИ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА
КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ - СОФИЯ: М. Александров

ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ НА ГРЪЦКИТЕ СТУДЕНТИ:
Панделис

ЗА ОТЕЧЕСТВЕНИЯ ФРОНТ: Ив.Денчев

ЗА СЪЮЗА НА БОРЦИТЕ ПРОТИВ ФАШИЗМА,
КАПИТАЛИЗМА И ИМПЕРИАЛИЗМА: Т. Костов

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 22 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРОТОКОЛ НА НАЦИОНАЛНИЯ ЖЕНСКИ ФОРУМ, ПОДПИСАН ОТ ЖЕНСКИ НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИ ОРГАНИЗАЦИИ, ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ НА ДЕЙНОСТТА НА ОРГАНИЗАЦИЯТА.


Днес 28 октомври 1995 г., в гр. София между представителките на женски неправителствени организации се подписа настоящият протокол във връзка с продължаване на дейността на Националния женски форум, неговата структура и финансиране.

Присъстващите:
Ана Велкова - Клуб на деловата жена "Етерна"
Лиляна Вълчева - Клуб "Жени в науката" - СУБ
Геновева Тишева - Българска асоциация на жените с юридическа професия /БАЖЮП/
Мария Загорска - Клубове на жените земеделки
Магдалена Иванова - Фондация "Наука"
Ваня Георгиева - Космополитен дамски клуб
Любка Захариева - КНСБ - Комисия за работещи жени и младежи
Румяна Модева - Движение "Жени и майки против насилието"
Нина Стоянова - Клуб "Жени в информационни технологии"

се споразумяха за следното:

1. Потвърждават участието си в Националния женски форум /НЖФ/ под формата на Гражданско сдружение "Национален женски форум", основано на договор между всички участващи организации и лица без съдебна регистрация като отделно юридическо лице.

2. Знакът и наименованието на НЖФ да бъдат запазени и надлежно регистрирани.

3. Избира се първи Координационен съвет в състав от представителки на пет женски НПО: 1/ Клуб на деловата жена "Етерна". 2/ Клуб "Жени в науката". 3/ Движение "Жени и майки против насилието". 4/ Клубове на жените земеделки. 5/ Българска асоциация на жените с юридическа професия /БАЖЮП/.

Координационният съвет да изготви проект за структурата на Гражданско сдружение НЖФ, който да включва предложенията, обсъдени на днешната среща, и да бъде обсъден и приет от форума в срок до 20 ноември 1995 г.

4. На предстоящата сесия на НЖФ да бъде взето решение за начина на финансиране на дейността на Гражданско сдружение НЖФ за следващата година.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 22 ноември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ "ХУМАНИТАРЕН АКТ С МОРАЛНИ ИЗМЕРЕНИЯ" НА ВМРО МАКЕДОНСКО ДРУЖЕСТВО "ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ" - ВАРНА, ПО ПОВОД НА АКЦИЯТА ЗА СЪБИРАНЕ НА ПОМОЩИ ЗА СРЪБСКИТЕ БЕЖАНЦИ ОТ КРАЙНА.


Акцията за събиране на помощи за сръбските бежанци от Крайна е неуспешна, а българинът знае как да го прави, така както е помагал на бежанците през 1903, 1913, 1918, 1919 година. Явно нещо не се нрави, особено когато задачата е спусната, както в близкото минали, от "горе", по партийна линия.

Вътре в сърцето си ние, българите, носим обидата от 1885 г., когато заявихме пред света, че не търпим робството и разединението, когато се опълчихме срещу великите сили и осъществихме Съединението на България. Точно тогава Сърбия ни нападна с 80-хилядна войска подло в гръб. Същото щеше да се случи и през 1903 г., когато Сърбия и Гърция с обща нота предупреждават България да не се намесва във вътрешните работи на Турция, т.е. да не помага на въстаниците в Македония и Одринско.

А през Балканските войни Сърбия завладя изконно български земи. След Първата световна война завзема и Западните покрайнини. А днес претендира за сръбско малцинство у нас. За всичко Сърбия има едно оправдание, което използва и сега за своята агресия "в интерес на балканския мир и сигурност". И всичко това с благословията на Русия.

Затова българинът носи още мъката и обидата, защото вижда, че западната ни съседка не се е отказала от своята агресивност и войнолюбивост.

На сръбския народ може да се помогне, ако бъде прекратена войната, ако бъде осъзната вината към България и правителството му се извини на българския народ, така както направиха цивилизованите страни Германия, Франция, Япония.

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВМРО МАКЕДОНСКО ДРУЖЕСТВО "ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ" - ВАРНА: Генади Генадиев

/Пресслужба "Куриер"/


---------------------------------------------------------


• За да имате неподправена картина на обществено-политическия живот в България
• За да знаете кои са регистрираните организации по Закона за политическите партии
• За да следите решенията на Централната избирателна комисия за президентски, парламентарни, местни избори
• За да се запознаете с уставите и програмите на партии, съюзи, синдикати, фондации
• За да имате в ръцете си единственото издание за автентична документална политическа, обществена и синдикална информация


ЧЕТЕТЕ
ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"


Годишен абонамент 6600 лв.
Шестмесечен абонамент 3500 лв.

------------------------------------------------------


* * *


ПРИЛОЖЕНИЕ - ИЗБОРИ ’95


ЦЕНТРАЛНА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ


РЕШЕНИЕ N 662
София, 16 ноември 1995 г.


ОТНОСНО: Провеждането на нов избор в случаите, когато няма избран кмет или изборът е обявен на недействителен


На основание чл. 27, ал. 1, т. 13 и чл. 28, ал. 2, т. 6 от Закона за местните избори Централната избирателна комисия


РЕШИ:

1. Общинската или районната избирателна комисия насрочва нов избор за кмет, когато изборът е обявен за недействителен или няма избран кмет.

За дата на насрочване на избора се смята датата, на която комисията е взела решение за насрочване на избора.
Общинската или районната избирателна комисия оповестява незабавно решението си, като го поставя на достъпно място в сградата на общинския, съответно районния съвет, както и по други подходящи начини.

2. За разлика от частичния избор на кмет, когато пълномощията на избрания кмет са прекратени предсрочно, нов избор се произвежда по общия ред, а не при условията и в сроковете по чл. 106-108 от ЗМИ. Трябва да се спазват също Методическите указания на Централната избирателна комисия по прилагане на Закона за местните избори, произвеждане на изборите и отчитане на изборните резултати.

Обработката на резултатите от избора се извършва ръчно.

3. Извършената в Централната избирателна комисия регистрация на партии и коалиции за участие в местните избори на 29 октомври 1995 г. запазва действието си.

Партии и коалиции, които са променили оправомощените да ги представляват лица или са регистрирали други промени в устава си, имащи отношение към изборите, уведомяват за промените Централната избирателна комисия, като представят и документите, предвидени в чл. 40, ал. 2 от ЗМИ.

Нови партии и коалиции могат да се регистрират в Централната избирателна комисия и в общинската избирателна комисия за участие в новия избор в сроковете и по реда, посочени в чл. 40, 41 и 42 от Закона за местните избори.

4. Общинските и районните избирателни комисии уведомяват незабавно Централната избирателна комисия за датата на насрочване на новия избор.

5. За времето, необходимо за работа от деня на насрочване на новия избор до деня на обявяването на изборния резултат, включително при произвеждането на нов избор за кметове на кметства, членовете на избирателните комисии получават еднократно възнаграждение, както следва:

- Общинска избирателна комисия
Председател - 12 000 лева
Заместник-председател - 11 000 лева
Секретар - 11 000 лева
Членове    - 10 000 лева

- Секционни избирателни комисии
Председател - 1500 лева
Заместник-председател - 1400 лева
Секретар - 1400 лева
Членове - 1300 лева


Общинската избирателна комисия в предизборния период осигурява целодневно дежурство на отделни свои членове за регистриране на партии, коалиции и инициативни комитети.

6. Препоръчва на общинските избирателни комисии в срок до 30 ноември 1995 г. да вземат решение за насрочване нов избор за кмет в кметствата, в които няма избран кмет, който да се състои на 3 февруари 1996 г.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Л. Джелепова

СЕКРЕТАР: X. Анчев

/Пресслужба "Куриер"/


15:00:00
22.11.1995 г.


Технически изпълнители: Павлина Стефанова
                                           Иванка Тодорова
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА


Copyright © Пресслужба "Куриер", 1995 г. Всички праза запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително!

 

♦ Коментирайте на страницата на Омда във Фейсбук