22 декември 1994


София, 22 декември 1994 година
Брой 251 /1296/


София, 22 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО НА НАРОДНОЛИБЕРАЛНА ПАРТИЯ "СТЕФАН СТАМБОЛОВ" ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА ВИСШИЯ СЪВЕТ НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ ЖАН ВИДЕНОВ ПО ПОВОД НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ИЗБОРИТЕ ЗА 37-О НАРОДНО СЪБРАНИЕ.


Народнолибералната партия "Стефан Стамболов" Ви честити пълната изборна победа. Пожелаваме Ви успешно четиригодишно управление за благото на България.

Ние очакваме от Българската социалистическа партия /БСП/ и коалиция да направи приватизацията, като изгради национален предприемачески капитал и съдаде условия за съхраняването и развитието му. За тази цел, надяваме се, правителството ще използва всички техники на приватизацията, като има предвид ефективността и социалната цена на всеки обект. Надяваме се и че кооперациите ще бъдат от собственици, което ще стабилизира земеделието. Това земеделие, според мнението на специалисти, сполетяно от експерименти, донесли му необратими поражения.

Очакваме и да се дадат алтернативи за реализацията на младите хора. Това може да направят изпълнителната и законодателната власт, ръководени от прагматични и модерно мислещи хора.

Смятаме, че младото ръководство на БСП и коалиция ще има успех, ако се опира на по-широка политическа и икономическа подкрепа в изпълнителната власт на всички нейни нива, за да получат реформите народната подкрепа.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Христо Атанасов

София, 21 декември 1994 г.


* * *

София, 22 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
СЪОБЩЕНИЕ НА ПРЕСЦЕНТЪРА НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ ПО ПОВОД НА ИНФОРМАЦИЯ НА АГЕНЦИЯ "БАЛКАН".


Във връзка с информацията, разпространена от агенция "Балкан", че д-р Петър Дертлиев ще подаде оставката си като председател на Българската социалдемократическа партия /БСДП/, след като Демократична алтернатива за републиката /ДАР/ не влезе в парламента, пресцентърът на БСДП смята за необходимо да уточни, че:

На предстоящото заседание на Изпълнителното бюро на БСДП д-р Петър Дертлиев ще предложи цялото Изпълнително бюро да поиска вот на доверие от Националната конференция на партията, която ще се проведе в началото на следващата година.

София, 21 декември 1994 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 22 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ ПАРТИИ И ОРГАНИЗАЦИИ "ЕРА-3" ПО ПОВОД НА ПРОВЕДЕНИТЕ ИЗБОРИ ЗА 37-О НАРОДНО СЪБРАНИЕ. Документът е адресиран до президента на Републиката, до Министерския съвет, до главния прокурор, до Централната избирателна комисия, до дипломатическите мисии в София, чуждестранните наблюдатели на изборите в България и до средства за масово осведомяване.


УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,

Ръководството на съюз "Ера-3", подкрепено от 240 кандидати в 31 района, не признава изборните резултати, обявени от Централната избирателна комисия /ЦИК/, и смята провеждането на самите избори силно опорочено. Срещу "Ера-3", а вероятно и срещу Демократична алтернатива за републиката /ДАР/ съществува явна кампания от основни политически сили, особено по места. Причината се крие в острата насоченост на организацията и на вестника ни против висшата корупция.

Изборната кампания се проведе без средства, за което на 12 януари 1995 г. е насрочено първо дело във Върховния съд под N 814.

Незаконно беше отнет чрез ЦИК реалният достъп за дискусии в средствата за масова информация.

Не успяхме да представим програмите си, не успяхме да се срещнем с избирателите.

По време на самите избори се допуснаха срещу "Ера-3" груби нарушения:

1. Две различни по вид бюлетини имаше дори само в един град - София, за което ЦИК е сигнализирана на 18 декември 1994 г., но отговор няма.

2. Липсват бюлетини на организацията ни в отделни секции, какъвто е случаят в 86-а избирателна секция в град София, където липсваха бюлетини и на ДАР.

3. Засечените бюлетини по места в страната от кандидат-депутати не отговарят изобщо на отчетените.

Елементарен пример, взет от гласувалите в Република Турция, където не е възможно да бъдат неотчетени резултатите, показва, че извън СДС, БСП и ДПС единствено за "Ера-3" от всички партии в България има подадени бюлетини.

Ръководството обявява открито представителите на БСП в комисиите по места в груба манипулация спрямо бюлетините и изборните резултати на "Ера-3".

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Славомир Цанков

СЕКРЕТАР: Добри Добрев

София, 21 декември 1994 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 22 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ЗАКЛЮЧИТЕЛНО ПРЕДИЗБОРНО ОБРЪЩЕНИЕ НА БЪЛГАРСКАТА РЕВОЛЮЦИОННА МЛАДЕЖКА ПАРТИЯ, ОГЛАСЕНО НА 16 ДЕКЕМВРИ 1994 Г.


Някога на един остров живели множество птици, които отначало били хубави, нежни и чисто бели, ала постепенно тъй погрознели, валяйки се в тинята и калта, че напълно станали черни и мръсни. Те започнали да се чувстват доволни от новото си състояние.

Един ден буря донесла отнякъде една съвършено бяла и дивно красива птица. Узнали всички за неочакваната гостенка. Стояли отначало и мълчаливо наблюдавали. Тя пък, ужасена от чернотата и гнусотата им, ги гледала със съжаление.

Черните и мръсни птици изведнъж нападнали самотната и искали да я погубят. В борбата тялото се изцапало с тиня и кал до такава степен, че станало черно и мръсно като на останалите.

Тогава най-мръсните птици извикали с глас: "Стойте, тя стана черна и дори по-кална от нас!" Мръсните и черни птици единодушно решили: "Тя има право на живот, защото стана черна и мръсна като нас!"

Добър вечер, уважаеми сънародници,

Младежта на България е оная чудно красива, бяла и чиста птица, която гледа със съжаление и погнуса на омърсените хора в разлагащата се българска държава.

Ние отказваме да влезем в борба с пошлостта и низостта, с държавната измяна и националното предателство, с духовната и плътската нечистота, защото наистина сте много, страшно много и влезем ли в двубой, означава: единствената бяла и чиста птица - новото поколение на България - да се превърне в гнусна и отвращаваща твар.

Не!

Ще летим самотни над милата си родина, докато станем ято, докато се възродим като достоен и горд народ, като достойна и силна държава.

Посланието ми е към 2,5 млн. българи пенсионери, които - нека да са живи и здрави! - за пореден път ще определят, този път окончателно, бъдещето на България.

Измийте се, причестете се, покайте се, уважаеми сънародници!

Не младежта на България съсипа държавата.

Не ние разрушихме селското стопанство.

Не младото поколение искаше земята, за да я изостави.

Не младежта викаше грозно "долу" и хлопаше с тигани.

Не ние затрихме народното образование.

Не новото поколение разби армията, органите на Държавна сигурност и разузнаването.

Е, щом наистина смятате, че вие ще спасявате България, че вие ще я възраждате, че вие сте бъдещето й - моля! - гласувайте си; изберете същите престъпници, които унизиха достойнството на нацията; живейте в същата мизерия; ровете в калта и тинята; продайте и това, което е останало от България; предайте я на чужди, за да осигурите последните си дни.

А на държавата и бъдещето й - майната им!

Оставете ни без държава!

Оставете ни без вяра!

Оставете ни без надежда!

Когато днес сме свободни и горди хора, направете ни роби утре, така, както преди 120 години дедите ни предадоха Апостола Левски и не направиха нищо при спящи заптиета и българин каруцар да отвържат ръцете на най-великия син на България.

Днес социалистическите заптиета не спят.

Днес каруцарите сте вие.

Днес вие можете да развържете младежта на България и да осигурите бъдещето на държавата.

"Ние не сме народ, а мърша", беше казал преди стотина години дядо Славейков.

В неделя докажете, уважаеми сънародници, че ние не сме мърша, докажете, че сме народ;
защото ние сме умен народ,
защото ние сме горд народ,
защото ние сме прекрасен народ!

Ние сме народ.

Ние можем сами да ковем собственото си щастие, собствената си съдба и сами да изграждаме държавата си.
Младежта на България никога няма да служи на чужди интереси и на чужди държави!

000000Уважаеми сънародници,000000
По случай предстоящите национални празници приемете от новото поколение на България чрез политическия му представител - Българската революционна младежка партия, най-сърдечни поздрави и пожелания за здраве и лично щастие.

Нека да живеем с надеждата и вярата в обещанията на св. ап. Павел, че "страданията на сегашното време не са нищо в сравнение с оная слава, която ще се яви в нас."

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 22 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРЕДИЗБОРНО ОБРЪЩЕНИЕ НА СВОБОДНАТА КООПЕРАТИВНА ПАРТИЯ, ОГЛАСЕНО ОТ НАЦИОНАЛНИЯ КООРДИНАТОР ДИМИТЪР МАРКОВСКИ НА 19 НОЕМВРИ 1994 Г.


СЪОТЕЧЕСТВЕНИЦИ,

Напоследък в ефира звучи песента на именитата българска певица Стефка Съботинова "Притурила се планината".

Слушам тази българска песен, от която струи едновременно и величава тъга, и величава гордост от това, че ни има - нас, българите, които живеем не в "тази страна", както имат обичай да казват някои нашенски политически лидери, а в нашата страна - в България! Слушам песента, обърнал гръб на лъжите-обещания, които напират в ефира, и макар да не искам, си мисля: какво да се прави, предстоят избори - време на блъфове и хазартни наддавания на големи и малки политици.

Преди години в едно преводно томче прочетох строфите на видния американски негърски поет Лангстън Хюз:

"Сам
        като вятъра над Линкълновите прерии,
        сам,
        като бутилка с уиски
        върху маса, без човек."

Съдържащият се в тези думи намек е за разминаването между обещанията на истински големия политик Абрахам Линкълн и жестоката реалност тогава. Сега там е друго. Но зад променената действителност стоят огромните усилия на всички граждани на САЩ и преди всичко - на Негово величество труда. Нещо, което домораслите ни апологети на американската мечта забравят, когато ни обещават щедро благополучието на "дългите коли", "пълните портфейли" и "целофанените усмивки на красавиците", които ни очакват... някъде там, зад планината!

Ние не искаме да ви лъжем. В нашата Свободна кооперативна партия ръководителите не са кандидати за депутатски места. Ние не искаме власт за себе си, а за нашата отколешна мечта - да създадем свободни обединения на свободни хора. Ето защо издигаме не политици, а специалисти прагматици: агрономи, инженери, юристи, икономисти... Нещо повече, ние сме се опазили от политиканите и като ръководство на партията - нямаме председател, заместник-председатели, генерален секретар и прочие лъскави длъжности. Имаме само един координатор - моя милост - Димитър Марковски, няколко организатори и... толкова! Зад нас обаче са хилядите симпатизанти и радетели на кооперативното движение по места.

Не се учудвайте, че не срещате на всяка крачка наши плакати и листовки. Не се учудвайте, че не можахме да ви поканим на наш концерт или митинг. Свободната кооперативна партия не използва правото на предизборен заем, тя няма и своите спонсори, но ние сме много богати! Богати с труда на хората, желаещи да работят рамо до рамо! Богати с ума на интелектуалци, готови да споделят знанията и уменията си с трудовите хора на България! А трудът, както е известно, няма цвят! Няма цвят и умът! Затова елате при нас - в свободната кооперация, която може да обедини и селяни, и работници, и агрономи, и инженери, и учени, и търговци, и деятели в областта на туризма... И още толкова други представители на най-упражнявани в страната професии! И най-вече хора, които не искат да бъдат сами на трапезата си, която ще става все по-богата, ако имаме кооперации.

Впрочем кооперации ще има, дори и ако не изберете бялата бюлетина с оранжевата и зелената лента, но ако я изберете, те ще се родят по-скоро! За да няма повече никога умиращи от глад хора в България!

И нека Богородица да спаси децата на България!

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 22 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
МЕМОРАНДУМ НА ПОЛИТИЧЕСКИ ПАРТИИ ПО ВЪПРОСА ЗА РАВНОПОСТАВЕНОСТТА ПРИ ПОДГОТОВКАТА ЗА ИЗБОРИТЕ ЗА 37-О НАРОДНО СЪБРАНИЕ. Документът е адресиран до президента на Републиката, до председателя на Министерскиясъвет и до главния прокурор.


Ние, представителите на политическите партии, участващи в изборите за 37-о Народно събрание, се обединихме в становището си относно историческите последици от нарушаване на основните норми и принципи, определящи провеждането на предизборната кампания, което предопределя поредните резултати от изборите.

Избори - това означава периодично ново волеизявление на избирателите, ново задействане на политическия плурализъм като основополагащ принцип в политическия живот и в управлението на страната, сведен до задължение чрез чл. 11 от Конституцията на Република България, както и чл. 15 от Закона за политическите партии и международните конвенции, подписани и от нашата страна.

Всеки нови избори по горепосочените норми непременно предполагат възможност за пълноценно участие в политическия живот на всички партии и коалиции, които да внесат своите свежи идеи, енергия и воля за по-добро управление.

Създаването на привилегии вече е нарушаване на конституцията и извращаване на самата идея за избори. Узурпират се решаващи предизборни средства и се отнемат правни възможности за нормална предизборна агитация на политическите противници. По такъв начин се парализира механизмът за демократични политически промени.

Пет години след така наречените "нежни революции" в страните от Централна и Източна Европа демократичният процес и гражданският мир в България са застрашени. Основна причина за това е икономическата, социалната и политическата разруха на страната, към която тя е водена съвсем целенасочено и съзнателно.

Общоизвестно е, че "превратът" от 10 ноември 1989 г. бе извършен от лица, участващи в ръководството на тогава управляващата комунистическа партия. Очевидно е също така, че едни и същи лица от днешния политически елит имат отношение към:

1. Целенасочено объркване на управлението на страната чрез използване на десетки икономически механизми, противоречащи помежду си и нямащи нищо общо с установените от историята икономически закони.

2. Политиката за вземане на неоправдани заеми, заробващи целия ни народ, изразходвани, без с това да се помогне на икономиката на страната ни.

3. Лишаване на необвързаните с трите основни политически сили партии от полагащите им се по избирателния закон от 1991 г. минимални безлихвени заеми от по 300 000 лева /4500$/ на партия и манипулиране на политическата опозиция.

4. Ограничаване на необвързаните партии от достъпа им до медиите с цел да им се попречи да опонират на компрометираните политически сили.

5. Стимулиране на системна разруха в икономиката на страната.

6. Икономическо и политическо отстраняване на всички немарионетнн и патриотични сили от политическия живот. При тези обстоятелства днес родолюбивите сили в България са принудени да наблюдават не само разрухата на страната ни, но и загубата на нейния суверенитет.

Останалите извън контрол министерски решения и административни актове поради злоумишлена липса на административен съд позволяват да се въздигнат в ранг на несменяеми парламентарни диктатори така наречените основни политически сили /парламентарни/. Именно тези партии и коалиции - БСП, СДС и ДПС, чрез своите гласове създадоха онова "прословуто" решение на Великото народно събрание от 21 август 1991 г., което води до порочния кастов подход, като злепоставя всички, необвързани с тях, и отстранявайки ги, ограничава богатството на политическия живот с нови хора и нови идеи в управлението.

Напомняме ви, господин президент, госпожа министър-председател и господин главен прокурор, че цялата отговорност за потъпкването на демокрацията в този тежък за България исторически момент ще носите вие лично, както и погазилите конституцията и международните правни норми депутати от Великото и последвалото го 36-о Обикновено народно събрание.

1. ДВИЖЕНИЕ ЗА ЗАЩИТА НА ПЕНСИОНЕРИ, БЕЗРАБОТНИ И СОЦИАЛНО СЛАБИ ГРАЖДАНИ: Иван Митев

2. СЪЮЗ НА ДЕМОКРАТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ И ДВИЖЕНИЯ "ЕРА-3": Славомир Цанков

3. ФРОНТ НА ПРОГРЕСИВНИТЕ СИЛИ В БЪЛГАРИЯ: Игнат Игнатов

4. СЪЮЗ "СПРАВЕДЛИВОСТ": Огнян Цеков

5. ФОРУМ "ПРЕОБРАЖЕНИЕ": Илия Стефанов

6. ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ В БЪЛГАРИЯ: Константин Георгиев

7. СЪЮЗ НА СВОБОДНИТЕ ДЕМОКРАТИ: Иван Калчев

8. БЪЛГАРСКА ЛИГА ЗА ЗАЩИТА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ГРАЖДАНИНА: Иван Георгиев


1 декември 1994 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 22 декември - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРЕДИЗБОРНА ПРОГРАМА /ЧАСТ ВТОРА/ "ЗА УМНА, ЯСНА И БЪРЗА СМЯНА НА МОДЕЛА НА РЕФОРМАТА В БЪЛГАРИЯ" НА БЪЛГАРСКА ПАРТИЯ ЛИБЕРАЛИ.


        НАШИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ.

НИЕ ЩЕ РАБОТИМ ЗА:

НОВА ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА.

Проблемите:

Българската икономика е подложена на въздействието на много и неблагоприятни вътрешни и външни фактори.

Продължава започналият през 1989 година спад на брутния вътрешен продукт - факт, който показва, че кризата в българската икономика продължава. Потреблението се сви - динамиката и структурата на вътрешното търсене водят до реално намаляване на брутния вътрешен продукт. Фактическото свиване на инвестициите през последните три години е над петдесет на сто. Заложените параметри на кредитния пазар стимулират краткосрочни инвестиции, гарантиращи бърза печалба. Търговският баланс е със значително отрицателно салдо. Промените във вътрешното и външното търсене доведоха до изменения в отрасловата структура на брутния вътрешен продукт. Спад на промишленото производство. Намалява относителният дял на произведената в селското и горското стопанство продукция. Частният сектор постепенно се разширява - относителният му дял в брутния вътрешен продукт нараства. Кризата в икономиката влияе върху динамиката и структурата на заетостта. Работещите в обществения сектор намаляват. Заетостта в частния сектор нараства. Намалява броят на заетите в различни стопански сфери. Трансформирането на производството на пазарни релси е основен фактор за равнището и динамиката на безработицата. Номиналните доходи на населението нарастват, реалната му покупателна способност намалява. Спадът на реалния размер на паричните доходи задълбочава социалните аспекти на кризата и влияе отрицателно на реформите. Ръстът на отделните видове парични доходи не достига темпа на нарастване на потребителските цени. Цените на производителя растат със значително по-бавен темп от потребителските. Цената на издръжката на живота непрекъснато нараства. Инфлацията не може да се овладее. Увеличава се броят на живеещите под и около екзистенц-минимума.

Проблемът, който се очертава, е във философията на българския преход към пазара - търси се модел на икономическо развитие, а не подход за преобразуване на конкретната икономическа реалност. Либералното пазарно стопанство като доктрина на световна икономическа политика се възприема, а социалните програми като реалност на развития свят се загърбват. Проблемът е във водещия механизъм на реформата - стабилизация на глобалните финансови пазари чрез една политика, която не е формулирана от императивите на собственото ни развитие и не преследва национални цели. Приобщаването ни към световното стопанство не произтича от ясно дефинирани национални целн и икономически приоритети, а се осъществява като функция на задължнялостта ни, която стана носеща конструкция на реформите. Проблемът е в коварството на идеологическата формула "смяна на системата", която се възприе като безогледно разрушаване на икономически структури и връзки, а не като стиковане на старото с новото, и последва отказ от разумни икономически действия, основани на неразбиране на механизмите и стимулите на международното разделение на труда. Силно ограничен от вътрешни и външноикономически фактори, изтласкан от външните пазари, производственият комплекс на страната е пред разпад и разруха.

Страната ни сега е изправена пред две възможности: или чрез подходяща структурна, външнотърговска и валутна политика да преструктурира националното стопанство и да създаде производствено-експортен потенциал, възможност, зад която застава и за която ще работи Българска партия Либерали, или да ограничи вноса до размера на износа и пропусне възможността външното търсене да се използва като двигател за възраждане на националната ни икономика, за което някой трябва да поеме отговорност.


Предложенията ни са:


1. Приватизация и стопанско преструктуриране.

Националната ни икономика не може да премине от спад и стагнация към оживление и подем, ако не се задвижат два главни процеса - приватизация и преструктуриране.

Приватизацията е процес и трябва да се гарантира със законови средства при прилагане на всички възможни начини и обективни критерии за избора на по-добри, адекватни и бързи техники: пазарни, мениджърски екипи и участие на персонала, участие на широк кръг граждани. Комерсиалните форми на приватизация трябва да се обогатяват с техники, стимулиращи този процес.

Преструктурирането на българската икономика и ориентацията й към отраслова структура, адекватна на българските условия и съответна на националните интереси, да се извършва не само чрез закриване на неефективни производства, а и чрез преструктуриране на инвестициите и инвестиционния процес, на самото производство съобразно с условията и изискванията на вътрешния и международния пазар.

Изходът от тази тежка икономическа криза е възможен с икономическа политика, насочена към възраждане на българското производство с източник на развитие в собствения ни потенциал, завръщане на традиционните и излизане на нови международни пазари.


2. Ефективна структурна реформа.

Структурната политика трябва да заеме централно място в икономическата стратегия на страната. Тя има решаващо значение за бъдещото рационално използване на материалните, трудовите и природните ресурси, за постигане на икономически растеж и по-висок жизнен стандарт.

С една коректна и адекватна на българските условия структурна политика ще се определят кои отрасли и видове производства за определен период от време трябва да получат приоритетно развитие, кои ще затихват и кои ще се закриват. С такава структурна политика могат да се решат приоритетите на научните изследвания, техническото и технологичното развитие на структуроопределящите отрасли, както и експортният потенциал и профил на производствения комплекс.

На структурната реформа не трябва да се гледа като на еднократен акт и да се създават обществени нагласи за бърз ефект, а като на сложен, продължителен и противоречив процес. Тя не бива да се схваща и като ликвидиране на всички действащи организационни, производствени и технологични връзки, а като процес на стабилизиране и нарастване на производството.

Най-съществена особеност на структурната реформа у нас ще бъде тази, че паралелно със стопанското преструктуриране ще се осъществява и процесът на смяна на формите на собственост. Ще се изгражда и утвърждава частният сектор. Раздържавяването обаче не бива да се схваща и насочва единствено към частната собственост. Практиката в развитите страни показва, че има редица дружествени, корпоративни форми на собственост с доказан ефект.

При провеждането на структурната реформа у нас трябва ясно и точно да се определи мястото и ролята на държавата, нейните функции в този процес, да се разработи механизъм, чрез който държавата да взаимодейства с онези институции, без чиято помощ и съдействие тя не може да се осъществи.


3. Национални приоритети в развитието на икономиката.

Правителството да разработи, парламентът да обсъди и приеме националните приоритети в развитието на икономиката.

Реализацията на националните приоритети да се гарантира с регулативни механизми на преференциална основа: диференцирана данъчна и митническа система, пряко държавно кредитиране и субсидиране на приоритетни производства, разширяване търсенето чрез държавно стимулиране организирането на нови работни места.

С подхода за дефиниране и стимулиране на национални приоритети в развитието на икономиката центърът на модела на реформите ще се измести от чисто монетарни, недоказващи своята ефективност атаки на инфлацията и бюджетния дефицит към преодоляване спада и стагнацията в производството, нарастването на безработицата чрез стимулиране на вътрешното потребление и активиране на външното търсене с всички политически и икономически средства.


4. "Не" на националния стопански нихилизъм, нужен ни е икономически национализъм.

Без чужди инвестиции и опит не може да се възроди националното ни стопанство. Тяхната роля е безспорна и политиката за стимулиране инвестиционната активност на чуждестранния капитал - безусловна. Но тяхната роля не бива да се свежда до единствено възможен път и да се абсолютизира. Чуждоземните инвеститори и търговци съвсем естествено преследват свои собствени интереси и цели. Престъпно е държавата, държавните органи или конкретни групировки да създават привилегировани условия за чужди бизнесмени и стоки, при които се премахва българската конкуренция и се парализират българските производства.

Икономическото поведение на стопанските субекти трябва да се основава на трезва оценка на националните интереси.

Българският бизнес - държавен, частен, акционерен или кооперативен, трябва да бъде законово защитаван в тази силно конкурентна до агресивност среда. Правата на всеки български гражданин за пълноценно участие в стопанския живот трябва да бъдат гарантирани от закона и държавата.


5. Защита на частния бизнес.

Частният бизнес трябва да се отглежда. За това е нужна благоприятна правна, икономическа, социална и културна среда. У нас частниците не са любимци на държавата. Обществената нагласа им е отредила място сред спекулантите и мошениците.

Предприемачеството се стимулира с преференции. Частният бизнес се нуждае от поощрения - освобождаване от данъци за известен период от време; осигуряване на инвестиционни безлихвени кредити при съответни условия; продажба на малки предприятия срещу един лев или с гратисен период.

За частния бизнес трябват закони, институции, инфраструктура и обществена среда.


6. Оздравяване на инвестиционния климат.

Привличането на чуждестранни инвестиции и инвеститорската активност зависят не от това кой, а как управлява. Инвестиционната привлекателност на една страна зависи от икономическото положение, обслужването на дълга, финансовите резерви и текущите сметки, данъчната политика, политическото положение, достъпа до капиталовите пазари, търговския баланс, притока на инвестиции и чуждестранното пряко инвестиране. България ще има шанс да привлече чужди инвестиции само ако познава добре и компенсира по някакъв начин очевидното нежелание на чуждестранните инвеститори.

В България има области на производството със световна конкурентоспособност. С ускоряване на приватизацията им могат да се открият възможности за тяхната реализация на световния пазар и за привличане вниманието на потенциалните чуждестранни инвеститори.

Сега е важно да се идентифицират областите, в които България има предимства, да се определят конкурентоспособните отрасли и именно към тях да се насочи инвеститорското внимание. Не бива да се забравя, че чуждестранните инвеститори търсят не просто само данъчни преференции и не даже това, а достъп до вътрешния пазар, до ресурсите, до външните пазари, както и възможности да върнат печалбите в родината си. Инвеститорите търсят стабилност и сигурност.

Високите лихвени равнища, призвани да удържат инфлацията, влошават инвестиционния климат и стесняват хоризонта на вложенията.

Държавата трябва да стимулира дейността на малките частни предприятия чрез преференции и облекчения. Финансовите институции трябва да дават инвестиционни кредити с гратисен период, с лихвен процент, по-нисък от този на БНБ. Собствениците или арендаторите на малки предприятия трябва да се облагат с по-ниски мита за внос на машини и съоръжения.


7. Съвременна и адекватна на пазарното стопанство финансова система.

Макроикономическата стабилизация на България зависи от изграждането на устойчив финансов сектор: двустепенна банкова систева, съчетана с пазарен лихвен процент, и данъчна система, съобразена със световните стандарти.

Да се предотврати изграждането на нови финансови структури на спекулативна основа, което минира устойчивостта на финансовия сектор, и да се установи реална връзка на финансовите институции с кредитирането на инвестиционния процес.

Въпреки наличието на нови финансови субекти монополно място на финансовия пазар заемат търговските банки. Те определят условията на конкуренция не само на кредитния и валутния пазар, но и на другите пазарни сегменти. Време е у нас някои финансови операции като дългосрочно кредитиране, търговия с ценни книжа и други да се отделят в дъщерни формирования на кредитните институти или в самостоятелни пазарни субекти.

Влошената макроикономическа обстановка води до все по-голямо напрежение във взаимоотношенията между Централната банка и правителството. Налице е ситуация на почти изцяло банково финансиране на бюджетния дефицит. Вътрешната задлъжнялост на държавата нараства при слабо външно финансиране. Това предизвиква периодични сътресения и деформации на паричния пазар. Всичко това изисква високопрофесионална и безпристрастна оценка на модела на реформите, доминиран от монетарния подход и неговите основни механизми: завишени лихви, неподходящи финансови инструменти, неефективен капиталов пазар, недостатъчна събираемост на бюджетните приходи, както и инфлационния натиск върху данъчните вземания и насочването му към механизми, стимулиращи съживяване на производството чрез активиране на външното и вътрешното търсене, чрез пазара.

/Пресслужба "Куриер"/


15:30:00
22.12.1994 г.


Редактори: Нина Гаврилова - деж. ред.
                    Цанка Стойчева
Технически изпълнител: Мария Станкова
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА

 


Copyright © Пресслужба "Куриер", 1994 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително!