16 август 1995


София, 16 август 1995 година
Брой 159 /1460/


София, 16 август - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ИЗЯВЛЕНИЕ "ПРАВИТЕЛСТВЕНИ ХОДОВЕ ВЪВ ВАКАНЦИОННО И ПРЕДИЗБОРНО ВРЕМЕ" НА НАЦИОНАЛНИЯ ИЗПЪЛНИТЕЛЕН СЪВЕТ НА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ ПО ПОВОД НА ПОСЛЕДНИТЕ ПРАВИТЕЛСТВЕНИ РЕШЕНИЯ.


Правителството на Българската социалистическа партия /БСП/ използва ваканционното време, за да свърши няколко много показателни неща с надеждата, че не всеки ще чуе какво са решили министрите, а и че до изборите ще има време да бъдат забравени августовските решения.

За съжаление на социалистите приетите решения не са от тия, които се забравят лесно.

Увеличението на цените на електроенергията с 38 на сто за предприятията и с 25 на сто за гражданите

Последиците от това решение са съвсем предвидими.

Първо, с началото на зимния сезон, но след изборите, всички ще започнем да плащаме с 25 на сто повече за тока. На пенсионерите щели да дадат 140 лева. А на безработните? А на социално слабите? А на живеещите под социалния минимум 70 на сто от българския народ?

Второ, производителите и търговците на стоки за широко потребление ще плащат близо 40 на сто повече за електроенергията и съответно ще вдигнат и цените на всичко, което си купуваме всеки ден.

Трето, най-големите консуматори на тока - държавните предприятия гиганти, ще продължават да не си плащат огромните сметки и пряко и непряко ще получават субсидии от вашия и нашия джоб.

Не бива да забравяме, че когато увеличи цените на тока веднага след идването си на власт, правителството на Жан Виденов обеща някакви компенсации. Вече забравихме какво точно обещаха, но помним, че не го изпълниха. Както продължават да не изпълняват предизборните си обещания и правителствената си програма.

Вече три години са блокирани всички реформи в енергетиката. Не се извършват нито структурни, нито дори персонални промени. Новият председател на Комитета по енергетика е старият заместник-председател Русинов, новият шеф на Националната електрическа компания е старият шеф Добрев. Новите идеи за преструктурирането на енергетиката извират от екипа на вечния професор Иван Ангелов.

Затова Жан Виденов не може да се цупи на Световната банка, че имала своите искания. Световната банка иска да види нов подход към енергетиката и към цялата икономика, а не увеличени цени.

Безплатни лекарства и почивни карти на активните борци

Докато на всички нас вдига цената на тока, социалистическата партия пак се погрижи за своите активни борци. Тихомълком доктор Мими Виткова издаде наредба те отново да получават безплатни лекарства и да ходят безплатно на почивка. Междувременно децата ни получиха по три лева допълнителни надбавки, а лекарствата им отдавна вече не са безплатни.

Узаконяване на незаконните строежи в крайградските райони.

Нов израз на незачитането на становището на Конституционния съд и на закона е наредбата на Министерството на земеделието и хранителната промишленост за узаконяване на незаконните постройки и места, раздадени с постановление на бившия Министерски и Държавен съвет. Известно е, че най-хубавите вилни места бяха давани на местните партийни първенци.

Целта на новата наредба е да се регламентира в нарушение на закона собствеността върху земята. И този опит на правителството да заобиколи разпоредбите на Закона за земята ще бъде безуспешен. Съдът не може да остане пасивен към това посегателство над закона.


* * *

Правителството на БСП е притиснато от необходимостта или да извършва непопулярни стопански реформи, или да посегне на привилегиите на своите, или да признае пълната си неспособност да управлява в навечерието на зимата.

Правителството на БСП няма да направи нито едно от тези неща. Защото идват избори. Защото преди тези местни избори социалистите по стар комунистически тертип ще продължават да лъжат българския народ. Правителството на БСП не е правителство на България. То поставя предизборните интереси на своята партия над интересите на българските граждани.

Такава политика е обречена. Въпросът е колко време ще трябва, за да разберат това всички.

София, 15 август 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 16 август - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО НА СЕКРЕТАРИАТА НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ И НА ВИСШИЯ СЪВЕТ НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ ВЪВ ВРЪЗКА С ОСТАНАЛИ БЕЗ ОТГОВОР МОЛБИ И ЖАЛБИ НА СЕКРЕТАРИАТА.


ГОСПОДИН ВИДЕНОВ,

На 11 август 1995 г. Вие окончателно вече доказахте по Българската национална телевизия /БНТ/, че разлика между Българската социалистическа партия /БСП/ и Съюза на демократичните сили /СДС/ и другите десни партии и коалиции в България няма. Вие всички провеждате една и съща антинародна политика. Цените с всеки изминал ден се повишават, а положението на трудовия ни народ се влошава. Вие досега по стар живковистко-лиловистки маниер не отговаряте на изпращаните до Вас молби, жалби и тъжби. Вие доказвате каква не трябва да бъде една социалистическа партия и едно социалистическо правителство, които винаги са били слуги на империализма. Вие нямате повече право да държите в заблуда и в измама членската маса на БСП, която се състои от бивши членове на БКП. Вие категорично трябва да кажете открито, че не сте никаква лява партия и коалиция, а сте по-дясна от другите.

За да се спаси България и трудовият български народ, Секретариатът на Централния комитет /ЦК/ на БКП ви предлага:

1. Спиране на приватизацията и реституцията.

2. Разпускане на 37-то Обикновено народно събрание и произвеждане на честни предсрочни парламентарни избори. Вие спечелихте чрез груби фалшификации и чрез кражба на основния символ на БКП - червената бюлетина, на която вие нямате право, тъй като изменихте на марксизма-ленинизма. Народът гласува за социализъм, а Вие реставрирате дивия и варварски пещерен капитализъм.

3. Поставяне на въпроса пред Международния съд в Хага Германия да издължи всички задължения и борчове, които имаше към България в края на Втората световна война със съответните лихви.

4. Връщане на цялото конфискувано по двата профашистки закона имущество на БКП, в това число и всички налични пари по банковата сметка на БКП на 3 април 1990 г. БСП е нова, буржоазна партия и тя няма никакво право на наследство на БКП, тъй като БКП продължава съществуването си. Сега е моментът да докажете, че вие не сте били автори на Закона за конфискация на имуществото на тоталитарните партии през 1992 г. Сега имате мнозинство в Народното събрание и имате възможност да отмените този антинароден, фашистки закон. Ако това не сторите, ще смятаме, че БСП е фашистка партия. Повече не е необходимо да си правите оглушки, а предоставете сграда за започване на редовни занимания на Академията за обществени науки и социално управление "Г.Димитров" при ЦК на БКП. Върнете на БКП всичко, което незаконно сте конфискували.

5. Настояваме да намалите цените на стоките с 50%, тъй като те са изкуствено завишени от черноборсаждиите и спекулантите, от милионерите и милиардерите, които за съжаление са членове на БСП.

6. За да има ред и справедливост, предлагаме на вниманието Ви да се въведат заплати едно към три.

7. Увеличете пенсиите на хората толкова пъти, колкото сте увеличили цените на стоките след злокобния 10 ноември 1989 г.

8. Възстановете всички социални придобивки, които имаше народът до извършването на фашистката контрареволюция на 10 ноември 1989 г.

9. Върнете безплатното образование във всички степени и видове на обучение.

10. Възстановете безплатното медицинско обслужване и забранете на лекари и зъболекари, които работят в държавни лечебни заведения, да имат и частни кабинети.

11. Забранете всички антихристиянски секти, които наводниха страната ни след извършената фашистка контрареволюция. Същите трябва да освободят страната ни от нежеланото им присъствие и натрапване.

12. Забранете всички частни охранителни фирми, в които бившата живковистка и настояща бесепарска мафия перат мръсни пари. Въведете ред, законност и сигурност чрез органите на Министерството на вътрешните работи и Министерството на отбраната.

13. Съберете всичкото оръжие, което са раздали на своите активисти СДС и БСП след 10 ноември 1989 г.

14. Престанете да манипулирате и да заблуждавате народа по въпроса за вкарването на България в НАТО. Вие нямате тези права. Насрочете референдум, за да си каже тежката дума народът.

15. Настояваме да се проведе референдум народът да каже за социализъм ли е, или за капитализъм. По всички тези въпроси настояваме за публичен диспут с Вас по БНТ и Българско национално радио.

София, 14 август 1995 г.

                                                                                                      ГЕНЕРАЛЕН СЕКРЕТАР:

                                                                                                      Владимир Спасов

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 16 август - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТЧЕТ /ЧАСТ ТРЕТА/ "ЗА РАБОТАТА НА ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА ДЕМОКРАТИЧНАТА ЛЕВИЦА", ОГЛАСЕН ОТ НЕЙНИЯ ПРЕДСЕДАТЕЛ КРАСИМИР ПРЕМЯНОВ НА ОБЩОПАРТИЙНАТА КОНФЕРЕНЦИЯ НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ /28 И 29 ЮЛИ 1995 Г., СОФИЯ/.


ІІ. ОСНОВНИ ДЕЙНОСТИ

2.1.Законодателен процес

След избирането му на 18 декември 1994 г. 37-то Народно събрание проведе две сесии - зимна /12 януари - 21 април 1995 г./ с 42 пленарни заседания, в това число 7 извънредни и лятна /3 май - 28 юли 1995 г./ с 37 заседания, в това число 2 извънредни.

В условията на управление след спечелване на абсолютно мнозинство на парламентарните избори на 18 декември 1994 г. главна и основна функция на Демократичната левица е законодателната й дейност.

Първата сесия на всяко Народно събрание има специфичен характер и особено значение, които трябва да бъдат отчетени при оценката на дейността на ПГДЛ през този период. Изводите и оценките на приетия от ПГДЛ отчет за дейността й през първата сесия на 37-то НС се потвърдиха от развитието на политическите процеси и от парламентарната практика и през лятната парламентарна сесия на 1995 г.

Същевременно двете сесии на НС не са само два отделни календарни периода от дейността на Парламентарната група на Демократичната левица. Втората сесия на 37-то НС за ПГДЛ е нов етап в качеството на организацията на парламентарната група и в усъвършенстването на механизмите на Демократичната левица, чрез които тя е призвана да управлява. Ето защо тези два етапа в контекста на общия отчет на законодателната дейност на ПГДЛ трябва да бъдат разглеждани и в тяхната диференциация и специфика.

През първата сесия на 37-то Народно събрание се изградиха основните механизми в законодателния процес на Демократичната левица, разполагаща с абсолютно мнозинство в парламента. Заложиха се главните принципи в законодателната й дейност и се очертаха основните тенденции в поведението на останалите участници в законодателството - опозиционните парламентарни групи, президента на Републиката и Конституционния съд. Голяма част от парламентарното време през първите месеци беше посветена на важните задачи по конституирането на парламента, на избор на негово ръководство, на избор на постоянни комисии на Народното събрание и техните ръководства. Успешно беше решена в началото на сесията и най-важната задача пред победилата на парламентарните избори сила - излъчване на правителство на Демократичната левица.

Парламентарната група прие правилник за организацията и дейността си, който формулира правилата за обсъждане и внасяне на законопроекти от името на ПГДЛ и от отделни народни представители. Конституира като свой основен орган /наред с Общото събрание и ръководството на парламентарната група/ Съвет за взаимодействие с постоянните комисии на Народното събрание и му възложи отговорни функции в законодателния процес.

От своя страна правителството на Демократичната левица с Постановление N 28 от 1 февруари 1995 г. прие правилник за структурата и организацията на работата си, с който възложи на Министерството на правосъдието и на Съвета по законодателството координиращи и разработващи функции в законотворчеството.

С решение на Общото събрание на Демократичната левица са приети правила за взаимодействие между Парламентарната група на Демократичната левица и Министерския съвет. Ръководството на парламентарната група се стреми да постигне максимален синхрон с правителството в изграждането на новото законодателство. Решаването на тази задача е от основно значение за успеха на управлението на Демократичната левица.

В резултат на сериозен анализ на досегашната практика във Великото народно събрание и 36-то Народно събрание главно с усилията на депутатите от Парламентарната група на Демократичната левица и с участието на народни представители от Парламентарната група на Българския бизнес блок беше изработен и приет нов Правилник за организацията и дейността на Народното събрание, който е насочен към ускоряване и подобряване на качеството на законодателния процес.

На заседанието си от 31 януари 1995 г. Общото събрание на ПГДЛ единодушно прие решение, с което утвърди законодателната си програма за първата сесия на 37-то Народно събрание. Тя включва списък от законопроекти и поредността за приемането им от Народното събрание и съставите на работните групи по тях. Съгласно решението зам.-председателят на ПГДЛ по законодателството синхронизира с министър-председателя по кои от утвърдените законопроекти законодателната инициатива да бъде на парламентарната група и по кои - на Министерския съвет.

Това решение е базата за оценка на резултата от дейността на парламентарната група през отминалата сесия в областта на законодателството. Можем да отчетем, че Парламентарната група на Демократичната левица изцяло изпълни ангажиментите си по решението от 31 януари 1995 г.

От името на парламентарната група или от отделни народни представители, подкрепени от ПГ, бяха внесени и приети изцяло осем закона, а именно:
1. Закон за изменение и допълнение на Закона за възстановяване на собствеността върху одържавени недвижими имоти - за удължаване на мораториума по чл.6.
2. Закон за изменение и допълнение на Закона за местното самоуправление и местната администрация - за областен управител на София-град.
3. Закон за отмяна на Закона за временно въвеждане на някои допълнителни изисквания към членовете на ръководствата на научните организации и Висшата атестационна комисия.
4. Закон за лекарствените средства и аптеките в хуманната медицина.
5. Закон за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
6. Закон за изменение и допълнение за възстановяване на собствеността върху одържавени недвижими имоти /чл. 7/.

Освен посочените закони, произтичащи от решението на ПГДЛ от 31 януари 1995 г., по инициатива на парламентарната група и на група народни представители са приети още на първо и второ четене и Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси и Закон за изменение на Указ 2948 за "Държавен вестник".

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 16 август - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДОКЛАД /ЧАСТ ПЕТА/ "ГРАЖДАНСКОТО ОБЕДИНЕНИЕ ЗА РЕПУБЛИКАТА - КЪМ УТРЕШНИЯ ДЕН НА БЪЛГАРИЯ", ОГЛАСЕН ОТ ПРЕДСЕДАТЕЛЯ АЛЕКСАНДЪР ТОМОВ ПРЕД ВТОРАТА НАЦИОНАЛНА КОНФЕРЕНЦИЯ /24-25 ЮНИ 1995 Г.,СОФИЯ/.


Разбира се, ние бихме направили груба грешка, ако сметнем, че основните причини за изборния неуспех се коренят само в собствените ни грешки. Ситуацията, в която се оказахме, бе извънредно сложна и трудна поради създадените неравноправни условия за работа.

Особено тежко отражение върху крайните резултати оказаха дискриминационните решения на Централната избирателна комисия /ЦИК/. В навечерието на кампанията ръководителите на ДАР поискаха от президента на Републиката да формира Централна избирателна комисия от независими и надпартийни специалисти, известни на обществото със своята безпристрастност и професионализъм, а не на партийни квотни принципи. Такава е практиката във всички цивилизовани държави. Така можеха да се създадат предпоставки за една равноправна и честна предизборна кампания.

За наше огорчение президентът на Републиката допусна и този път грубо вмешателство на БСП и СДС и фактически им предаде контрола върху Централната избирателна комисия. При съвпадение на интересите на двата апарата беше ясно, че ЦИК ще дава мило и драго за запазване на биполярния модел. Без сериозни аргументи ЦИК ни отне зелената бюлетина и заличи правата ни, произтичащи от факта, че ДАР има своя парламентарна група. Особено скандално и дълбоко противозаконно беше решението всички партии извън БСП, СДС и Движението за права и свободи /ДПС/ да не участват в телевизионни дискусии. Ще мине време и съм дълбоко убеден в това, ние отново ще се върнем към този въпрос. Но още сега е ясно, че организаторите на предизборна кампания ’94 в лицето на ЦИК и обслужващите ги партийни апарати грубо погазиха принципите на демокрацията и лишиха народа от възможността да се запознае със съвършено нови виждания за аграрната реформа и връщането на земята, за приватизацията и осигуряването на пенсионните фондове, за стабилизирането на финансовата система, за структурната реформа и т.н.

Демагогия се оказа предложението на БСП за предоставяне на минимална част от даденото им време на други политически партии. Когато решихме да се възползваме от тази останала ни последна възможност да стигнем непосредствено до хората, тя ни бе отказана със смешна мотивировка. Но нима по-малко драстични се оказаха "грешките" на ЦИК при изготвянето на бюлетините на ДАР? Въпреки нашата реакция за грешно напечатаните бюлетини две седмици преди изборите и последвалите извинения от страна на ЦИК, в цяла поредица райони избирателните бюлетини на коалицията останаха нередовни или се променяха в последния момент, там където това беше възможно. В няколко избирателни района бюлетините на ДАР така и останаха нередовни. Като се има предвид, че в хиляди избирателни секции ни бе отказано участие, можем да си представим какви бяха крайните последствия. Никой не може да ни убеди, че всичко това беше случайно. Става дума за поредица от постоянно повтарящи се действия, целенасочено направлявани от едно и също място. Ако поне едно от тези действия - въпросът с цвета на бюлетините и погрешното им отпечатване, отнемането на телевизионните права, определянето на непосилно високи цени за свободна изява в телевизията и печата, не беше направено, изходът на борбата щеше да бъде друг, а това значи и друга насоченост в развитието и управлението на страната.

Ние не бива да забравяме това, което се случи, защото то не засяга само нашите интереси. Въпросът е за политическата култура, за политическите права и свободи на гражданите. Смешно е, назадничаво е всички органи в страната да бъдат квотирани между две-три партии. Грубо погазване на принципите на нашата конституция е, когато такива органи като ЦИК се формират не от слуги на закона, а от слуги на партийните апарати. Ако това беше обяснимо след началото на промените след 1989 - 1990 година, сега то е дълбоко порочно и по същество неконституционно. Същото се отнася за съдебната власт, за националните медии, за Конституционния съд и т.н.

Жалко е, че в противоречие със собствените му изявления и политическа насоченост президентът на Републиката допринесе тази партократска традиция да продължи, а решаващи по значимост административни органи да станат продължение на партийните апарати. Историята трудно прощава подобни грешки, дори когато те са направени неволно.

ГОР посрещна изборите 12 месеца след първата си учредителна конференция. В такава младенченска възраст постигнатите 200 хиляди гласа трябва да се оценят и като успех. Вярно, недостатъчен, но доказващ, че коалицията ДАР беше една сериозна сила. Тези резултати бяха постигнати заедно с нашите приятели от БСДП, Алтернативна социаллиберална партия /АСП/ и Зелената партия. Само в резултат на двумесечна кампания ДАР завоюва сериозен обществен престиж - потенциалните му избиратели нараснаха до 10-15 на сто, а една трета от електората изяви положително отношение към предизборния съюз и евентуалното му участие в парламента.

Особено сериозно завоевание е качественият състав на привържениците на ДАР. Над 80% от гласувалите за коалицията бяха хора в зряла творческа възраст, съсредоточени в големите индустриални райони и с висока степен на образование. Особено силна подкрепа ДАР получи сред представителите на науката и инженерно-техническата интелигенция, на мениджърското съсловие, на част от студентската младеж. В този смисъл електоратът на ДАР има много по-голяма обществена тежест и влияние, отколкото е регистрираният в изборите процент.

Постигнатите резултати на коалицията при създадените особено тежки условия се дължат на хиляди активисти на коалицията във всички райони на страната. Най-високи резултати за коалицията бяха постигнати в избирателните райони на Бургас, Варна и 23-и Софийски район. Освен в тези три района бариерата бе премината и в Габрово, Добрич, Велико Търново, Перник, София - 24-и и 25-и район, и Хасково. Във всички градове с над 30 хиляди души население ДАР взе едно от челните места, като особено значими са: третите места в София и Бургас; постигнатите първи места в редица студентски секции в големите окръжни градове. В абсолютни размери се отличават резултатите в град София, където 36 хиляди души дадоха гласа си за коалицията. Близо 16 хиляди души гласуваха за нея във Варна, почти 15 хиляди в Бургас, над 8600 във Велико Търново, над 7000 в Пловдив и Габрово, близо 8000 в Хасково, 9600 в Стара Загора и т.н.

За ГОР избирателната кампания от декември 1994 г. беше първото сериозно политическо изпитание. Тези избори ни позволиха да видим докъде сме стигнали в изграждането на собствената си организация, да разберем кой е влязъл в нея заради бързи конюнктурни интереси и кой действително вижда в нея идея за бъдещето. Натрупахме безценен опит. Проверихме младите си и в много отношения неукрепнали организации в реална политическа борба. Научихме се да правим компромиси с политически приятели и опоненти, а това означава, че в голяма степен овладяхме изкуството на политиката.

Поради всичко това не бива да оценяваме невлизането в парламента нито за фатално, нито за решаващо за по-нататъшното ни развитие. Ние разглеждаме случилото се само като първи опит, като първа трудна стъпка към нещо по-голямо, което ни обединява и сплотява. Най-доброто доказателство за този извод е реакцията на хората след изборите - откровени съжаления за неучастието ни в парламента, продължаващата вяра в нашето бъдеще и нашите възможности.

Израз на законния ни оптимизъм е и днешната ни конференция, която се провежда след отчетно-изборната кампания в 170 общински организации. Тази отчетно-изборна кампания показа, че организацията продължава да се развива, че тя е направила сериозни позитивни изводи от преминалите избори. Няма победи без загуби. Няма прогрес без трудности. Това са уроците на живота, които нашата млада организация вече е усвоила.

/Пресслужба "Куриер"/


15:30:00
16.08.1995 г.


Редактори: Нина Гаврилова
                    Валентина Игнова - деж. ред.
Технически изпълнители: Славка Кочева
                                           Тинка Христова
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА


Copyright © Пресслужба "Куриер", 1995 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително!