14 март 1991

СОФИЯ, 14 МАРТ 1991 ГОДИНА                                                                  БРОЙ 52 /327/

СОФИЯ, 14 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ВЪЗВАНИЕТО КЪМ БЪЛГАРСКИЯ НАРОД ОТ ИМЕТО НА ПРЕДИЗБОРНА КОАЛИЦИЯ "СВОБОДА”, ОБЕДИНЯВАЩА БЪЛГАРСКА НАРОДНА ПАРТИЯ, БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕСКИ ФОРУМ, БЪЛГАРСКИ СЪЮЗ ЗА ЕВРОПЙЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ, КОНСЕРВАТИВНА ПАРТИЯ, ЛИБЕРАЛНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ, ОБЕДИНЕН ЗЕМЕДЕЛСКИ СЪЮЗ И ПАРТИЯ НА СВОБОДАТА И ПРОГРЕСА.


БРАТЯ БЪЛГАРИ,

ОТ НЯКОЛКО СЕДМИЦИ БЪЛГАРИЯ Е ОТНОВО СЕНЗАЦИОННА ТЕМА НА СВЕТОВНИТЕ ИНФОРМАЦИОННИ АГЕНЦИИ. ТОЗИ ПЪТ ШОУСПЕКТАКЪЛЪТ Е ПОСТАВЕН НЕ НА "СЦЕНАТА" НА ПАРЛАМЕНТА, А В ТЪРЖЕСТВЕНАТА ЗАЛА 15 В ХИБРИДНАТА СГРАДА, НАРИЧАНА СПОРЕД СЛУЧАЯ ТУ НАЦИОНАЛЕН ИСТОРИЧЕСКИ МУЗЕИ, ТУ СЪДЕБНА ПАЛАТА. ТАЗИ ХИБРИДНОСТ, КОЯТО ВСЕ ПОВЕЧЕ СЕ ПРЕВРЪЩА В НОРМА ВЪВ ВСИЧКИ ОБЛАСТИ НА ЖИВОТА НИ, Е ДАЛА ОТРАЖЕНИЕ И В ПРАВОРАЗДАВАНЕТО, И В СЪДОПРОИЗВОДСТВОТО, КОЕТО ПРЕЗ ТЕЗИ ДНИ НИ ДЕМОНСТРИРА СЪВСЕМ НАГЛЕДНО КАК И ВЪЛКЪТ МОЖЕ ДА БЪДЕ СИТ, И АГНЕТО ДА ОСТАВА ЦЯЛО. ТАКА НАРЕЧЕНИЯТ "ПРОЦЕС СРЕЩУ ТОДОР ЖИВКОВ И МИЛКО БАЛЕВ" Е НЕ САМО СЪДЕБЕН ФАРС, НО ТОЙ Е И ЕДНА ОТ НАЙ-ТЕЖКИТЕ, НАЙ-АРОГАНТНИТЕ ОБИДИ СРЕЩУ ДОСТОЙНСТВОТО НА НАШИЯ НАРОД, СРЕЩУ БЪЛГАРЩИНАТА КАТО САМОЧУВСТВИЕ И СЪВЕСТ. ЗА ПОДГОТОВКАТА НА ТОВА СЪДЕБНО ДЕЛО, МНОГОЗНАЧИТЕЛНО ОБЯВЕНО КАТО НОМЕР 1, ЗАДКУЛИСНО БАБУВАХА НЕ ДЕВЕТ БАБИ, А НЯКОЛКО ПЪТИ ПО ДЕВЕТ БОЛШЕВИШКО-КОМУНИСТИЧЕСКИ ВЛЪХВИ. И РЕЗУЛТАТЪТ Е НАЛИЦЕ. НЕ НА ПОДСЪДИМА СКАМЕЙКА, А НА СЪДЕБЕН ПИЕДЕСТАЛ Е ПОСТАВЕН ТОДОР ЖИВКОВ. НО НЕ КАТО ПРЕСТЪПНИК НОМЕР 1 В НАЙ-НОВАТА НИ ИСТОРИЯ И ВЪВ ВСИЧКИТЕ НИ ТРИНАДЕСЕТ ВЕКА, НЕ КАТО ЧОВЕКА, КОЙТО В ТРИДЕСЕТ И ТРИ ГОДИШНОТО СИ ВЛАСТВАНЕ Е ИЗКОНСУМИРАЛ ВИНА С КВАЛИФИКАЦИЯ НА "ПРЕСТЪПЛЕНИЕ ПРОТИВ НАЦИЯТА И ЧОВЕЧНОСТТА", НА "ГЕНОЦИД СРЕЩУ СОБСТВЕНИЯ СИ НАРОД”, НА "ДЪРЖАВНА ИЗМЯНА", НА "ШПИОНИН И АГЕНТ НА ЧУЖДА СИЛА", А КАТО ТОДОР ЖИВКОВ - БЛАГОДЕТЕЛЯТ, КОЙТО ОТ ДОБРО СЪРЦЕ РАЗДАВАЛ ПАРИ И ЖИЛИЩА НА СЪТРАПЕЗНИЦИТЕ СИ ОТ ДЪРЖАВНАТА СОФРА!

ПО-ГОЛЯМА ГАВРА С ЧЕСТТА И ТЪРПЕНИЕТО НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД НЕ Е ПОЗНАТА! В ПРОЛУКИТЕ НА НАЛОЖЕНОТО ИНФОРМАЦИОННО ЗАТЪМНЕНИЕ ПО ТОЗИ ФАРСОВ ПРОЦЕС НИЕ ВСЕ ПАК СЕ УБЕДИХМЕ В КОМИЧНАТА БЕЗПОМОЩНОСТ НА ПРОКУРОРА И НА СЪДЕБНИЯ СЪСТАВ, ПРЕД КОЙТО ПРЕСТЪПНИКЪТ СЕ ЧУВСТВУВА НЕ КАТО ОБВИНЯЕМ, А КАТО ОБВИНИТЕЛ. СЪС СЪЩАТА НАГЛА АРОГАНТНОСТ СЕ ИЗЯВЯВАТ И ВТОРИЯТ ПРЕСТЪПНИК В "ПРОЦЕСА", И ПОЧТИ ВСИЧКИ    СВИДЕТЕЛИ В ЗАЩИТА НА ПОДСЪДИМИТЕ, КОИТО ПО СЪЩЕСТВО СА ДОКАЗАНИ СЪУЧАСТНИЦИ В ПРЕСТЪПЛЕНИЯТА НА ЖИВКОВ И БАЛЕВ! КУРИОЗНОТО В СЛУЧАЯ Е, ЧЕ САМИЯТ ТОДОР ЖИВКОВ СЕ НАДСМЯ НАД БЪЛГАРСКОТО ПРАВОСЪДИЕ, КОЕТО ГО Е ПРИВЛЯКЛО ДА ОТГОВАРЯ НЕ ЗА ПОЛИТИЧЕСКИ, А ЗА КРИМИНАЛНИ ДЕЯНИЯ. НЕКА БЪЛГАРСКОТО ПРАВОСЪДИЕ СИ НАПРАВИ ИЗВОДИ ОТ ДУМИТЕ НА СВОЯ ПОДСЪДИМ ГЕРОЙ ПО ТОВА ОБВИНЕНИЕ, А НИЕ СМЕ СИГУРНИ, ЧЕ БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД ВЕЧЕ СИ Е НАПРАВИЛ СВОИТЕ ИЗВОДИ.

БРАТЯ БЪЛГАРИ,
СЛЕД 10 НОЕМВРИ 1989 ГОДИНА КОМУНИЗМЪТ В НАШАТА СТРАНА ПРИЕ СТАРАТА ИЗПИТАНА ТАКТИКА ЗА КОНСПИРИРАНЕ! ТОВА ЗАКОНСПИРИРАНЕ Е ТОТАЛНО! В ПОЛИТИЧЕСКИ АСПЕКТ ТОВА Е ПРЕИМЕНУВАНЕТО НА КОМУНИСТИЧЕСКАТА ПАРТИЯ В СОЦИАЛИСТИЧЕСКА. В ИКОНОМИЧЕСКО ИЗРАЖЕНИЕ ТОВА Е ПОВСЕМЕСТЕН ТРАНСФЕР НА ДЪРЖАВНИ И ПАРТИЙНИ СРЕДСТВА И ИМУЩЕСТВО В НОВОИЗЛЮПВАЩИ СЕ ФИРМИ, НА ВСИЧКИ НИВА И ОТ ВСИЧКИ КАТЕГОРИИ. В ПРАВНО-СЪДЕБНАТА ОБЛАСТ ТОВА Е МУЛТИПЛИЦИРАНЕ НА МНОГООБРАЗИЕТО НА КРИМИНАЛНИТЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ И НАРУШЕНИЯТА, ЗА ДА СЕ ОТВЛИЧА ОБЩЕСТВЕНОТО ВНИМАНИЕ, ДА СЕ ВНАСЯ ЗАТЪМНЕНИЕ, ЗАБРАВА И ОТДАЛЕЧАВАНЕ ОТ КРУПНИТЕ ПОЛИТИЧЕСКИ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ, ДА СЕ НАБИРА ДАВНОСТ ЗА ПРЕСТЪПНИЦИТЕ-КОМУНИСТИ! ТАКАВА Е И ТАКТИКАТА ПО ОТНОШЕНИЕ НА СЪДЕБНИЯ ФАРС СРЕЩУ ЖИВКОВ И БАЛЕВ. В СЪЩОТО ВРЕМЕ МНОГО КОМУНИСТИ И ОТЕЧЕСТВЕНОФРОНТОВЦИ, УЧАСТВАЛИ В СЛЕДДЕВЕТОСЕПТЕМВРИЙСКИТЕ КЛАНЕТА И САДИСТИЧНИ ИЗТЕЗАНИЯ, "ГЕРОИТЕ" ОТ БЕЛЕНЕ, ЛОВЕЧ, КУЦИЯН, БОБОВ ДОЛ И ДЕСЕТКИТЕ ОЩЕ КОНЦЛАГЕРИ И ЗАТВОРИ, ПАЛАЧИТЕ ОТ ТАКА НАРЕЧЕНИТЕ "НАРОДНИ СЪДИЛИЩА", ОБРЕКЛИ НА СМЪРТ ХИЛЯДИ НЕВИННИ ЖЕРТВИ, ЗА ДА ЗАГРАБЯТ ИМОТИТЕ ИМ ИЛИ САМО ЗАРАДИ ИНТЕЛЕКТУАЛНОТО ИМ ПРЕВЪЗХОДСТВО, ПРОДЪЛЖАВАТ ДА СА НА СВОБОДА В ОЧАКВАНЕ РЕСТАВРИРАНЕ НА ТОТАЛИТАРИЗМА!

ЕТО ЗАЩО НИЕ ВИ ПРИЗОВАВАМЕ С ВСИЧКИ ФОРМИ НА МИРНИ ПРОТЕСТИ И ДЕМОНСТРАЦИИ, С ПЕТИЦИИ И ИСКАНИЯ КЪМ КОМПЕТЕНТНИТЕ ДЪРЖАВНИ ОРГАНИ ДА ПОИСКАТЕ ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ФАРСОВИЯ ПРОЦЕС СРЕЩУ Т. ЖИВКОВ И М. БАЛЕВ И ПОСТАВЯНЕТО ИМ ПОД ЗАДЪРЖАНЕ, ЗА ДА ОТГОВАРЯТ ЗА ПОСОЧЕНИТЕ ПО-ГОРЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ. ДА СЕ ЗАПОЧНЕ ПОДГОТОВКАТА НА ПРОЕКТ ЗА ЗАКОН ЗА СЪДЕНЕ НА ВИНОВНИЦИТЕ ЗА ТРЕТАТА НАЦИОНАЛНА КАТАСТРОФА В БЪЛГАРИЯ И ЗА ВСИЧКИ КРИМИНАЛНО-ПОЛИТИЧЕСКИ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ, ИЗВЪРШЕНИ ОТ 9 СЕПТЕМВРИ 1944 ГОДИНА ДО НАШИ ДНИ.

ПРЕДИЗБОРНА КОАЛИЦИЯ "С В О Б О Д А"

БЪЛГАРСКА НАРОДНА ПАРТИЯ
БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕСКИ ФОРУМ
БЪЛГАРСКИ СЪЮЗ ЗА ЕВРОПЕЙСКА ФЕДЕРАЦИЯ
КОНСЕРВАТИВНА ПАРТИЯ
ЛИБЕРАЛНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ
ОБЕДИНЕН ЗЕМЕДЕЛСКИ СЪЮЗ
ПАРТИЯ НА СВОБОДАТА И ПРОГРЕСА

СОФИЯ, 11 МАРТ 1991 Г.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*   *   *

СОФИЯ, 14 МАРТ - СЛЕДВА ПЪЛНИЯТ ТЕКСТ НА ПРЕДОСТАВЕНОТО ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ СЪОБЩЕНИЕ НА НАЦИОНАЛНИЯ ПАРТИЕН СЪВЕТ НА ЛИБЕРАЛНАТА ПАРТИЯ - ПЕРНИК.


НА 12 МАРТ 1991 ГОДИНА НА ЗАСЕДАНИЕТО НА НАЦИОНАЛНИЯ ПАРТИЕН СЪВЕТ НА ЛИБЕРАЛНАТА ПАРТИЯ - ПЕРНИК БЕШЕ ВЗЕТО СЛЕДНОТО РЕШЕНИЕ:

ТЪЙ КАТО ЛИБЕРАЛНАТА ПАРТИЯ - ПЕРНИК ВЛИЗА В БЪЛГАРСКИЯ НАЦИОНАЛЕН СЪЮЗ, ТЯ НЕ МОЖЕШЕ ДА НЕ УЧАСТВА В РЕШАВАНЕТО НА НАЙ-ГЛАВНИЯ ВЪПРОС, А ИМЕННО - ИЗУЧАВАНЕТО НА ТУРСКИ ЕЗИК В БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА. НИЕ ПРИКАНИХМЕ НАШИТЕ ЧЛЕНОВЕ И СИМПАТИЗАНТИ ДА СЕ ВКЛЮЧАТ В АКЦИИТЕ НА ДРУГИТЕ ПАРТИИ ОТ БЪЛГАРСКИЯ НАЦИОНАЛЕН СЪЮЗ /БНС/.

СЕГА, СЛЕД УДОВЛЕТВОРЯВАНЕТО НА НАШИТЕ ОБЩИ ИСКАНИЯ ОТ ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ, НАЦИОНАЛНИЯТ ПАРТИЕН СЪВЕТ ПРИЗОВАВА ЧЛЕНОВЕТЕ И СИМПАТИЗАНТИТЕ НА ЛИБЕРАЛНАТА ПАРТИЯ - ПЕРНИК ДА ПРЕКРАТЯТ СВОИТЕ АКЦИИ ПО ТОЗИ ВЪПРОС. ОТ ТОЗИ ЧАС НАТАТЪК ЛИБЕРАЛНАТА ПАРТИЯ - ПЕРНИК СЕ ДИСТАНЦИРА ОТ ВСИЧКИ ДРУГИ ПОЛИТИЧЕСКИ СИЛИ, КОИТО ПРОДЪЛЖАВАТ ДА НЕ ИЗПЪЛНЯВАТ РЕШЕНИЕТО НА ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ ОТ 8 МАРТ 1991 ГОДИНА.

ПЕРНИК, 12 МАРТ 1991 Г.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/

 

*   *   *

СОФИЯ, 14 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИЗВЕСТИЕТО НА ВЪРХОВНИЯ СЪВЕТ НА НОВА ХРИСТИЯНДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ /НХДП/ ЗА СВИКВАНЕ НА ИЗВЪНРЕДЕН ПАРТИЕН КОНГРЕС.


ВЪРХОВНИЯТ СЪВЕТ НА НОВА ХРИСТИЯНДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ ИЗВЕСТЯВА, ЧЕ СЪГЛАСНО ЧЛЕН 19 ОТ УСТАВА НА НХДП СВИКВА ИЗВЪНРЕДЕН КОНГРЕС НА ПАРТИЯТА. ТОЙ ЩЕ СЕ СЪСТОИ НА 21 МАРТ /ЧЕТВЪРТЪК/ ОТ 10 ЧАСА В СЕДАЛИЩЕТО НА ПАРТИЯТА В СОФИЯ, УЛ. "КОСТА ПЕТРОВ" 7 /ТЕЛ. 80-21-16/ ПРИ ДНЕВЕН РЕД: РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ВЪПРОСИ СЪГЛАСНО ИЗИСКВАНИЯТА НА ЧЛЕН 20, Т. А ОТ УСТАВА НА НХДП.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*   *   *

СОФИЯ, 14 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ОТВОРЕНОТО ПИСМО НА ГРУПА СЪМИШЛЕНИЦИ НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНО-РАДИКАЛНА ПАРТИЯ ПО НЯКОИ ПРОБЛЕМИ НА НАЦИОНАЛНАТА ПОЛИТИКА. ПИСМОТО, С КОЕТО СЕ СОЛИДАРИЗИРА И РЪКОВОДСТВОТО НА БНРП, Е ВНЕСЕНО В БЮРОТО НА ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА 25 ЯНУАРИ 1991 Г.


ИМАМЕ РАЗЛИЧНО МНЕНИЕ ПО НАЦИОНАЛНИЯ ВЪПРОС ОТ ПРЕДСЕДАТЕЛЯ ЖЕЛЮ ЖЕЛЕВ, ИЗКАЗАНО В ПАРИЖ. НАПРОТИВ, НА ВСИЧКИ ДЪРЖАВИ, НА ВСИЧКИ ПРАВИТЕЛСТВА, ЗА ВСИЧКИ ВРЕМЕНА НАЦИОНАЛНИЯТ ВЪПРОС Е БИЛ ДЪРЖАВНА ПОЛИТИКА, НО УМНА ПОЛИТИКА. ТРЕВОЖНО Е, ЧЕ СЕГА СЕ ВОДИ МНОГО ПОГРЕШНА ПОЛИТИКА ПО НАЦИОНАЛНИЯ ВЪПРОС. В СТРЕМЕЖА СИ ЗА ВЛАСТТА, ПАРТИИТЕ ДОПУСНАХА СЪДБОВНИ ГРЕШКИ ПО ТУРСКАТА ЕЗИЧНА ГРУПА. ИЗСЕЛНИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА ВИНАГИ Е ВОДЕНА ОТ ТУРСКИТЕ ПРАВИТЕЛСТВА, А НАШИТЕ ДЪРЖАВНИ РЪКОВОДСТВА СА ДЪРЖАЛИ ОПАШКАТА НА ТОЗИ ВЪПРОС. НЕ ПРАВИ ИЗКЛЮЧЕНИЕ И ПОСЛЕДНОТО ИЗСЕЛВАНЕ.

НЯМА ДА СЕ СПИРАМЕ НА СЪЩНОСТТА НА ВЪПРОСА. ТОЙ БЕШЕ ДОКАЗАН НАУЧНО ОТ НАШИТЕ ИНСТИТУТИ И УЧЕНИ ПО ВРЕМЕ НА "ВЪЗРОДИТЕЛНИЯ ПРОЦЕС", КОЙТО СЕ ОТРЕЧЕ, А СЪЩО И ОТ МНОГОТО ПРЕДПАЗЛИВИ СТАТИИ НА НАШИ НАУЧНИ ДЕЙЦИ СЛЕД 10 НОЕМВРИ 1989 ГОДИНА.

СЛЕД 10 НОЕМВРИ 1989 Г. НЯКОИ СЕ ОПИТВАТ ДА ПРЕДСТАВЯТ, ЧЕ ТУРСКАТА ЕЗИЧНА ГРУПА Е БИЛА "МЪЧЕНИК". ВЪЗПОЛЗВАТ СЕ ОТ ТОВА И СЪЗДАДОХА ОРГАНИЗАЦИИ И ИЗВЪРШВАТ ДЕЙСТВИЯ, НЕДОПУСТИМИ ЗА ЕДНА СУВЕРЕННА ДЪРЖАВА. НЕ МЪЧЕНИК, А ПРИВИЛЕГИРОВАНА БЕШЕ ТАЗИ ГРУПА. САМО ДВА ОТ МНОГОБРОЙНИТЕ ФАКТИ. БОЛШИНСТВОТО ПОЛУЧАВАШЕ ЦЯЛА ЗАПЛАТА ЗА 15 ДНИ И, ВТОРО, ПЪЛНА ПРИВИЛЕГИЯ ЗА ОБУЧЕНИЕ ВЪВ ВУЗ. НЕ СЛУЧАЙНО ДЕСЕТКИ И СТОТИЦИ ХИЛЯДИ СПЕЦИАЛИСТИ СЪС СРЕДНО И ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ ЗАМИНАХА ЗА ТУРЦИЯ. ТЕЗИ ХОРА НЕЗАСЛУЖЕНО СА УЧИЛИ В УЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ С ПРИВИЛЕГИЯ НА МЯСТОТО НА ПО-СПОСОБНИ БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ. ТОТАЛИТАРНАТА СИСТЕМА НА Т. ЖИВКОВ ДАДЕ МНОГО НА ТАЗИ ЕЗИЧНА ГРУПА И КОГАТО ПОМИСЛИХА, ЧЕ СА ГИ СПЕЧЕЛИЛИ, СЕ ИЗЛЪГАХА МНОГО ЖЕСТОКО.

В МОМЕНТА ПАРЛАМЕНТЪТ И ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ДЕЙЦИ СА АНГАЖИРАНИ СЪС СЕРИОЗНИ ПРОБЛЕМИ, А НЯКОИ ОТ НЕРАЗБИРАНЕ И КОКЕТНИЧЕСТВО ДОПУСНАХА ОРГАНИЗАЦИИ И ДЕЙСТВИЯ, ЗА КОИТО СТАНА ДУМА, НАСОЧЕНИ ПРОТИВ ЦЕЛОКУПНИЯ БЪЛГАРСКИ НАРОД, ПРОТИВ БЪЛГАРСКАТА НАЦИЯ.

НА ПЪРВО МЯСТО СЪЗДАДЕНАТА ПОЛИТИЧЕСКА ОРГАНИЗАЦИЯ ДВИЖЕНИЕ ЗА ПРАВА И СВОБОДИ /ДПС/ НЕЗАВИСИМО ОТ КРАСКАТА Й Е НАЦИОНАЛИСТИЧЕСКА ОРГАНИЗАЦИЯ И СЛУЖИ НА ЧУЖДИ ИНТЕРЕСИ. ПРАВАТА И СВОБОДИТЕ НА ВСИЧКИ ГРАЖДАНИ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ СА ГАРАНТИРАНИ СЪС ЗАКОНОДАТЕЛСТВОТО. НЕ Е НЕОБХОДИМО ДА СЕ СЪЗДАВАТ ПОЛИТИЧЕСКИ ОРГАНИЗАЦИИ ПО ЕЗИЧНИ ГРУПИ: АРМЕНЦИ, ЕВРЕИ, ТУРЦИ И ПР. ИЗВЕСТНО Е, ЧЕ ТЕ МОГАТ ДА ЧЛЕНУВАТ И ЧЛЕНУВАТ В БЪЛГАРСКИТЕ ПОЛИТИЧЕСКИ ОРГАНИЗАЦИИ.

НА ВТОРО МЯСТО НЕИМОВЕРНО МНОГО СЕ ЗАСИЛВА ИСЛЯМИЗАЦИЯТА НА БЪЛГАРСКОТО НАСЕЛЕНИЕ. ИЗВЕСТНО Е, ЧЕ ОПРЕДЕЛЕНИ ПОЛИТИЧЕСКИ ДЕЙЦИ В ТУРЦИЯ И ТЯХНАТА АГЕНТУРА В БЪЛГАРИЯ ОТЪЖДЕСТВЯВАТ ИСЛЯМА С ТУРЦИЯ. ЩОМ Е ТАКА, В БЪЛГАРИЯ НЕ СЛЕДВА ДА СЕ ПРОПОВЯДВА ИСЛЯМЪТ ПОВЕЧЕ, ОТКОЛКОТО В ТУРЦИЯ. ТАМ НЯМА ТОЛКОВА ДУХОВНИ ЛИЦА, КАКТО В БЪЛГАРИЯ. ТАМ НЯМА ОДЖИ /ИМАМИ/ ОТ НАШ ТИП, КОИТО ДА ИЗПЪЛНЯВАТ БОГОСЛУЖЕБНА ДЕЙНОСТ В ДЖАМИИТЕ. ТАМ ИМАТ ВИКАЧ /КЛИСАР/, КОЙТО СВИКВА МОЛЕЩИТЕ СЕ В ОПРЕДЕЛЕНИ ЧАСОВЕ. КАКТО Е ИЗВЕСТНО, ИСЛЯМИТЕ ВЛИЗАТ В ДЖАМИЯТА САМОСТОЯТЕЛНО, МОЛЯТ СЕ ПО 5-6 МИНУТИ И ИЗЛИЗАТ, БЕЗ ПРИСЪСТВИЕ В ДЖАМИЯТА НА ДУХОВНО ЛИЦЕ. В АНКАРА, ЦАРИГРАД И ДРУГИ ГРАДОВЕ ДЖАМИИТЕ СА РАДИОФИЦИРАНИ И ПОВИКВАНЕТО СТАВА С МАГНЕТОФОН В ОПРЕДЕЛЕНИТЕ ЧАСОВЕ БЕЗ ОДЖИ.

ПОСТАВЯ СЕ ЗАКОННИЯТ ВЪПРОС: ЩОМ КАТО В ТУРЦИЯ Е ТАКА, ЗАЩО В БЪЛГАРИЯ СЕ ДОПУСКАТ ДУХОВНИ ЛИЦА ДА ИЗВЪРШВАТ ДЕЙСТВИЯ СРЕД НАСЕЛЕНИЕТО ЗА ПОСТИГАНЕТО НА ЦЕЛИ В УГОДА НА ДРУГА ДЪРЖАВА?

СЛЕДВА ДРУГ ВЪПРОС: КЪДЕ Е МЯСТОТО НА ХРИСТИЯНСКАТА ЦЪРКВА И РЕЛИГИЯ СРЕД ТОВА НАСЕЛЕНИЕ? ИСТОРИЧЕСКИ Е ДОКАЗАНО, ЧЕ ТОВА НАСЕЛЕНИЕ Е БИЛО ХРИСТИЯНСКО. ПО-ГОЛЯМА ЗАСЛУГА КЪМ НАЦИЯТА ЩЕШЕ ДА ИМА ПОП ХРИСТОФОР СЪБЕВ, АКО ИЗВЪРШВАШЕ ХРИСТИЯНСКА ДЕЙНОСТ СРЕД ТОВА НАСЕЛЕНИЕ, ВМЕСТО ДА ПАЛИ СВЕЩИ ПО ПЛОЩАДИТЕ НА СОФИЯ.

НА ТРЕТО МЯСТО, ИСЛЯМИТЕ-ИМАМИ /ОДЖИ/ ПРОВЕЖДАТ АГРЕСИЯ ПРОТИВ БЪЛГАРСКАТА НАЦИЯ, ДНЕС ОДЖИТЕ ОБУЧАВАТ БЪЛГАРСКИТЕ ДЕЦА НА ПОМАЦИТЕ НА ТУРСКИ ЕЗИК. ПОЛУЧАВА СЕ ЗЛОВЕЩИЯТ РЕЗУЛТАТ. БЪЛГАРСКИ МОХАМЕДАНИ, ОБУЧЕНИ НА ТУРСКИ ЕЗИК, СА ВЕЧЕ ТУРЦИ. ТАЗИ ДЕЙНОСТ ТРЯБВА БЕЗЦЕРЕМОННО И НЕЗАБАВНО ДА СЕ ЗАБРАНИ! ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ, ТОВА НЕ СА МОГЛИ СУЛТАНИТЕ ДА ПОСТИГНАТ ЗА ПЕТСТОТИН ГОДИНИ! СЕГА С ВАШАТА ПРИСТИВНОСТ [?] ПО НАЦИОНАЛНИЯ ВЪПРОС ЩЕ ГО ДОПУСНЕТЕ. НЕ ОМАЛОВАЖАВАЙТЕ ТОЗИ ПРОЦЕС. ТОЙ ТРЯБВА ДА БЪДЕ ЛИКВИДИРАН НЕЗАБАВНО, А ВИНОВНИТЕ СЪДЕНИ.

МОЖЕ ДА СЕ ИЗБРОЯТ ОЩЕ МНОГО МЕРОПРИЯТИЯ И ИСКАНИЯ НА ДПС, КАТО ТЕЗИ ЗА ТУРСКИ УЧИЛИЩА, ИЗУЧАВАНЕ НА ТУРСКИ ЕЗИК В УЧИЛИЩАТА, ПОИМЕННАТА СИСТЕМА И ПР. ЦЕЛТА НА ДПС Е ДА КОНСОЛИДИРА МНОГОБРОЙНА ТУРСКА ЕЗИЧНА ГРУПА.

НАРИЧАМ Я ЕЗИЧНА ГРУПА, ЗАЩОТО ДЕЙСТВИТЕЛНО Е ТАКАВА. В БЪЛГАРИЯ НЯМА ПОВЕЧЕ ОТ 250 ХИЛ. ДУШИ ТУРСКА ЕЗИЧНА ГРУПА. В ПЕТ РЕГИОНА, КЪДЕТО ИМА ТАКОВА НАСЕЛЕНИЕ, ПРЕДИ ИЗСЕЛВАНЕТО, НАБРОЯВАХА ОКОЛО 900 ХИЛ. ДУШИ ОБЩО, ОТ КОИТО 50 НА СТО Е БЪЛГАРСКО. А СЛЕД ИЗСЕЛВАНЕТО ЦИФРАТА НЕ Е ПО-ГОЛЯМА ОТ ТАЗИ, КОЯТО ПОСОЧИХ - 250 ХИЛ. ДУШИ. ЗАБЛУДА Е, ЧЕ ИМА МНОГОБРОЙНА ТУРСКА ЕЗИЧНА ГРУПА. ПЪЛНА ЗАБЛУДА. ЗАБЛУДЕНИ СА МНОГО ПОЛИТИЦИ, ДЕПУТАТИ И ЖУРНАЛИСТИ. СРЕДСТВАТА ЗА МАСОВА ИНФОРМАЦИЯ ГРЕШНО ИНТЕРПРЕТИРАТ ТОЗИ ВЪПРОС. НЯМА НИКАКВО ОСНОВАНИЕ КЪМ ТУРСКАТА ЕЗИЧНА ГРУПА ДА СЕ ПРИЧИСЛЯВАТ ЦИГАНИ, ЦИНЦАРИ, АРМЕНЦИ И ДР. ЦИГАНИТЕ В БЪЛГАРИЯ СА БЪЛГАРСКИ, В ТУРЦИЯ СА ТУРСКИ, В РУМЪНИЯ РУМЪНСКИ, НО ЦИГАНИ. ТЕ СЕГА В БЪЛГАРИЯ НЕ СА ТУРЦИ, А БЪЛГАРСКИ ЦИГАНИ. ЩО СЕ ОТНАСЯ ДО ПОМАШКОТО, ТО БЕЗСПОРНО Е БЪЛГАРСКО НАСЕЛЕНИЕ И ВСЕКИ ОПИТ ЗА ТУРЧЕЕНЕ И АГРЕСИЯ ВЪРХУ ТОВА НАСЕЛЕНИЕ ЗА ПОТУРЧВАНЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПРЕСИЧА НЕЗАБАВНО.

НАРЕД С ДРУГИТЕ ВЪПРОСИ ЗА ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ МНОГО ВАЖЕН Е И ТОЗИ ВЪПРОС. ЗАТОВА КАТО ИЗБИРАТЕЛИ НАСТОЯВАМЕ ПАТРИОТИЧНИ ДЕПУТАТИ ДА ВНЕСАТ ЗАКОНОПРОЕКТ И ДА СЕ РЕШАТ СЛЕДНИТЕ ПРОБЛЕМИ ПО НАЦИОНАЛНИЯ ВЪПРОС:

ДА СЕ РАЗТУРИ ПОЛИТИЧЕСКАТА ОРГАНИЗАЦИЯ ДПС, КАТО ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА СЕ ПРЕМАХНЕ, А ИЗБРАНИТЕ ДЕПУТАТИ СЕ ВКЛЮЧАТ В ДРУГИ ПОЛИТИЧЕСКИ ПАРТИИ И ПАРЛАМЕНТАРНИ ГРУПИ ПО СВОЙ ИЗБОР.

ДА СЕ ПРЕМАХНЕ ДУХОВНОТО УЧИЛИЩЕ В БЪЛГАРИЯ ЗА ИМАМИ КАТО НЕНУЖНО.

ДА СЕ ЗАБРАНИ ОБУЧЕНИЕТО НА ДЕЦА НА ТУРСКИ ЕЗИК В ДЖАМИИТЕ.

ДА НЕ СЕ ДОПУСНЕ ИЗУЧАВАНЕТО В УЧИЛИЩАТА НА ТУРСКИ ЕЗИК.

ДА СЕ ПРИЕМЕ ЗАКОН ЗА ИМЕННАТА СИСТЕМА, КАТО СЕ ПРЕМАХНАТ ДОПУСНАТИТЕ ГРЕШКИ ОТ ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ, КАТО НАСТАВКИТЕ -ЕВ, -OB, -ОВА СЕ ЗАПАЗЯТ, И ДР. ВСЕКИ НОВОРОДЕН ГРАЖДАНИН /КА/ В БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ЗАПИШЕ С ЛИЧНО БЪЛГАРСКО ИМЕ, КАКТО ТОВА Е В ЗАПАДНИТЕ СТРАНИ И В СЪЕДИНЕНИТЕ ЩАТИ.

ДА НЕ СЕ СТРОЯТ ПОВЕЧЕ ДЖАМИИ, А ЧЕРКВИ И ХРИСТИЯНСКОТО ДУХОВЕНСТВО ДА ЗАПОЧНЕ РАБОТА СРЕД ТОВА НАСЕЛЕНИЕ, ЗАЩОТО ТО Е БИЛО ХРИСТИЯНСКО.

ТЕЗИ МЕРОПРИЯТИЯ СА ЗАКОННИ И НЕОБХОДИМИ ЗА ОЦЕЛЯВАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИЯ! ТЕ СЪЩО СА ДЕМОКРАТИЧНИ. НЕ МОЖЕ ДА СЕ ГРАДИ ТАКАВА ДЕМОКРАЦИЯ, КОЯТО СЪЗДАВА УСЛОВИЯ ЗА ПРЕТОПЯВАНЕ НА БЪЛГАРСКОТО НАСЕЛЕНИЕ. ПО МОЕ МНЕНИЕ ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ ТРЯБВА СЕРИОЗНО ДА ПОГЛЕДНЕ И НА НАЦИОНАЛНИЯ ВЪПРОС. ТОЙ Е ТОЛКОВА ВАЖЕН, КАКТО КОНСТИТУЦИЯТА. ДОРИ ПО-ВАЖЕН. НАЦИОНАЛНИЯТ ВЪПРОС Е ЕДИН ЗА ВСИЧКИ ВРЕМЕНА, А КОНСТИТУЦИЯТА Е КОНЮНКТУРНА. ТАКА ЧЕ НАРЕД С ПРИЕМАНЕ НА КОНСТИТУЦИЯТА, ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ ЩЕ СИ ИЗПЪЛНИ ФУНКЦИИТЕ, АКО ДАДЕ ПРАВИЛНО РЕШЕНИЕ НА НАЦИОНАЛНИЯ ВЪПРОС.

ВЪЗХИТЕНИ СМЕ ОТ СПОНТАННО ВЪЗНИКНАЛОТО ДВИЖЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД ЗА ЗАЩИТА НА НАЦИОНАЛНИТЕ ИНТЕРЕСИ. НЯКОИ НЕ СЕ ВСЛУШАХА В СПРАВЕДЛИВИТЕ ИСКАНИЯ И В ПАТРИОТИЧНИТЕ ИЗЯВИ НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД ЗА ЗАЩИТА НА НАЦИОНАЛНИТЕ ИНТЕРЕСИ. НИЕ ОТХВЪРЛЯМЕ ВСЯКАКВИ ОПИТИ ДА СЕ ОМАЛОВАЖИ ТОВА ДВИЖЕНИЕ И ОБВИНЕНИЯТА В НАЦИОНАЛИЗЪМ. НЕ МОЖЕ ЦЯЛ НАРОД ДА СЕ ОБВИНИ В НАЦИОНАЛИЗЪМ, МАКАР ЧЕ СТРЕЛИТЕ БЯХА НАСОЧЕНИ КЪМ ОТДЕЛНИ ЛИЧНОСТИ, КОИТО СЕ ОПИТАХА ДА ОГЛАВЯТ ТОВА ДВИЖЕНИЕ. НЕ БИВА НИКОЙ ДА ПРАВИ ИЛЮЗИИ, ЧЕ НАШИЯТ НАРОД, АКО КРИЗИТЕ НАЛОЖАТ, НЯМА ДА Е В СЪСТОЯНИЕ ДА РОДИ СЪВРЕМЕНЕН ИВАЙЛО.  НО ТОЙ Е ИЗБРАЛ ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ С ГОЛЯМАТА НАДЕЖДА, ЧЕ СТРАСТИТЕ ЩЕ БЪДАТ ПРЕОДОЛЕНИ И ЧЕ ТО ЩЕ РЕШИ ВСИЧКИ ЖИЗНЕНОВАЖНИ ВЪПРОСИ НА НАЦИЯТА С КУЛТУРА И ИНТЕЛЕКТ, КАКТО ПОДОБАВА НА ЕДНА СЪВРЕМЕННА НАЦИЯ. ТОВА МОЖЕ ДА СТАНЕ, АКО КРАЙНИТЕ ЛИЧНОСТИ В ПАРЛАМЕНТА БЪДАТ ИЗОЛИРАНИ ИЛИ ПРОСТО НЕ ИМ СЕ ОБРЪЩА ВНИМАНИЕ.

ВТОРИ ВЪПРОС. В КОНСТИТУЦИЯТА ДА СЕ ПРЕДВИДИ ИЗБИРАНЕТО НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ДА СТАНЕ С ОБЩИ ИЗБОРИ, ЗА ДА НЕ СЕ ДОПУСКАТ ДОСЕГАШНИТЕ ГРЕШКИ.

ТРЕТИ ВЪПРОС. ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ ПОД НИКАКВА ФОРМА ДА НЕ ДОПУСКА ЧУЖДИ ВОЙСКИ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ. ТОВА ЗНАЧИ ПРОСТИТУЦИЯ И СПИН И ПОВТОРЕНИЕ НА СТАРИ ГРЕШКИ.

НАКРАЯ ИСКАМЕ ДА ЗАЯВИМ, ЧЕ НЕ МОЖЕ ДА СЪЩЕСТВУВА ОРГАНИЗАЦИЯ, СДРУЖЕНИЕ ИЛИ БЛОК НА БЕЗПАРТИЙНИ, ТЕ СА ВЕЧЕ ПАРТИЙНИ. ЩОМ ЕДИН ЧОВЕК ЧЛЕНУВА НЯКЪДЕ, ТОЙ ВЕЧЕ Е ОРГАНИЗИРАН, НЕ Е БЕЗПАРТИЕН.

СОФИЯ, 24 ЯНУАРИ 1991 Г.               /ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*   *   *

СОФИЯ, 14 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РАЗДЕЛА "ИКОНОМИКА НА ПРЕХОДА" /ЧАСТ ДЕВЕТА - ПОСЛЕДНА/ ОТ ПРОЕКТА ЗА ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ И ПРЕХОД КЪМ ПАЗАРНА ИКОНОМИКА, РАЗРАБОТЕН ОТ АМЕРИКАНСКИЯ ЕКИП НА РИЧАРД РАН И РОНАЛД ЪТ /ИЗВЕСТНАТА ПРОГРАМА "РАН-ЪТ"/. ПРОЕКТЪТ КАТО ЦЯЛО Е ПОДГОТВЕН ОТ ТЪРГОВСКАТА КАМАРА НА СЪЕДИНЕНИТЕ АМЕРИКАНСКИ ЩАТИ КАТО ПОДАРЪК ЗА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД. АВТОР НА РАЗДЕЛА Е ИЗВЕСТНАТА АМЕРИКАНСКА ИКОНОМИСТКА ГРАЦИЕЛА Д. ТЕСТА.


КАК ДА СЕ ИЗМЪКНЕМ ОТ ТОВА ПОЛОЖЕНИЕ? УРОЦИ ЗА ПРЕХОДА

ГОРЕИЗЛОЖЕНОТО ХВЪРЛЯ СВЕТЛИНА ВЪРХУ ХАРАКТЕРИСТИКИТЕ НА ПОСТИГНАЛИТЕ УСПЕХ ИКОНОМИКИ, КАТО ГИ ПРОТИВОПОСТАВЯ НА ТЕЗИ ОТ ЛАТИНСКА АМЕРИКА И ИЗТОЧНА ЕВРОПА. ОПИТЪТ НА ЛАТИНОАМЕРИКАНСКИТЕ ИКОНОМИКИ Е ВКЛЮЧЕН ПОРАДИ ФАКТА, ЧЕ МАКАР И ДА НЕ БЯХА ПОДЛОЖЕНИ НА ИКОНОМИЧЕСКИ КОНТРОЛ В СЪЩАТА СТЕПЕН КАТО ИЗТОЧНОЕВРОПЕЙСКИТЕ, ВСЕ ПАК СЕ АНГАЖИРАХА В ТВЪРДЕ СХОДНА ПОЛИТИКА И ПРИЛАГАХА КЛИШЕТА КАТО "РЕФОРМИ - СЪКРАЩАВАНЕ НА РАЗХОДИТЕ". ПОЛУЧЕНИТЕ ОТ ЛАТИНОАМЕРИКАНЦИТЕ РЕЗУЛТАТИ ПОКАЗВАТ, ЧЕ РЕШЕНИЕТО В ИЗТОЧНА ЕВРОПА НЯМА ДА БЪДЕ НАМЕРЕНО В РЕФОРМИРАНЕ НА СЪЩЕСТВУВАЩАТА СИСТЕМА ИЛИ В НАМАЛЯВАНЕ СТЕПЕНТА ИЛИ РАЗМЕРА НА ВМЕШАТЕЛСТТВОТО. ВСЪЩНОСТ ПРОБЛЕМЪТ ПРИ ПРЕДИШНИТЕ РЕФОРМИ В УНГАРИЯ И ПОЛША ВЪЗНИКНА ОТ ПОЛОВИНЧАТИЯ НАЧИН, ПО КОЙТО СЕ ВЪВЕЖДАХА. ВЪПРЕКИ ЧЕ ИКОНОМИКИТЕ СЕ ЛИБЕРАЛИЗИРАХА, ЦЕНТРАЛНИТЕ ВЛАСТИ ПРОДЪЛЖИХА ДА УПРАЖНЯВАТ КОНТРОЛ ВЪРХУ ЗНАЧИТЕЛЕН БРОЙ ИКОНОМИЧЕСКИ РЕШЕНИЯ, КОИТО СЛЕДВАШЕ ДА СЕ ВЗЕМАТ ОТ ПАЗАРА. РЕФОРМИТЕ В УНГАРИЯ И ПОЛША ПЪРВОНАЧАЛНО БЯХА УСПЕШНИ, ТЪЙ КАТО ТЕ ПРЕДИЗВИКАХА ПОВИШЕНА ИКОНОМИЧЕСКА АКТИВНОСТ И ПОДОБРЕНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА РЕСУРСИТЕ. НО ТЕ НЕИЗБЕЖНО ИЗЧЕРПАХА ЕНЕРГИЯТА СИ, КОГАТО СЕ СБЛЪСКАХА С НОВИТЕ ОГРАНИЧЕНИЯ, НАЛОЖЕНИ ОТ ОСТАНАЛИТЕ НА ВЛАСТ КОНТРОЛНИ ОРГАНИ.

СМИСЪЛЪТ ОТ ПРЕДОСТАВЯНЕТО НА ВЪЗМОЖНОСТТА ПАЗАРЪТ ДА ВЗЕМЕ ИКОНОМИЧЕСКИ РЕШЕНИЯ СЕ СЪСТОИ В ТОВА, ЧЕ МОЖЕ ДА ДОВЕДЕ ДО ПО-ЕФЕКТИВНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ОСКЪДНИТЕ РЕСУРСИ И ПО ТАКЪВ НАЧИН ПО-ДОБРЕ ДА ЗАДОВОЛИ НУЖДИТЕ И ЖЕЛАНИЯТА НА НАСЕЛЕНИЕТО. АКО ЕДНА ФИРМА РАБОТИ НЕЕФЕКТИВНО, ПРОИЗВЕЖДАЙКИ НИСКОКАЧЕСТВЕНИ СТОКИ ПРИ ВИСОКИ РАЗХОДИ, ТЯ ИЛИ ТРЯБВА ДА ПОДОБРИ СВОЯТА РАБОТА, ИЛИ ДА ИЗЛЕЗЕ ОТ БИЗНЕСА, ОСВОБОЖДАВАЙКИ РЕСУРСИТЕ СИ /НЕЗАВИСИМО ДАЛИ СА РАБОТНИЦИ, КАПИТАЛ ИЛИ ЗЕМЯ/ ЗА ПО-ЕФЕКТИВНО ИЗПОЛЗВАНЕ В ДРУГИ ОБЛАСТИ. АКО ОБАЧЕ НА ИЗБРАНИ ФИРМИ СЕ ДАВАТ "СУБСИДИИ, С ЦЕЛ ДА ИМ СЕ ПОМОГНЕ ДА СЕ ПРИСПОСОБЯТ КЪМ ПРЕХОДА", ПАЗАРНИЯТ МЕХАНИЗЪМ СЕ РАЗСТРОЙВА И ПРЕХОДЪТ НЯМА ДА СЕ ОСЪЩЕСТВИ.

ПО КАКЪВ НАЧИН ЛИБЕРАЛИЗИРАЩИТЕ СЕ ИКОНОМИКИ ОТ ИЗТОЧНА ЕВРОПА И ДРУГИТЕ РАЗВИВАЩИ СЕ СТРАНИ ДА ИЗВЪРШАТ ПРЕХОДА? ОПИТЪТ ПРЕДЛАГА НЯКОИ НАСОКИ.

УСПЕШНАТА РЕФОРМА ТРЯБВА ДА ВДЪХВА ДОВЕРИЕ. ПОЛША И УНГАРИЯ, КАКТО И РЕДИЦА ЛАТИНОАМЕРИКАНСКИ СТРАНИ ВЪВЕЖДАХА БЕЗУСПЕШНО РЕФОРМА СЛЕД РЕФОРМА. АКО РАЗЛИЧНИТЕ ЧАСТИ НА ПОЛИТИКАТА СА НЕСЪВМЕСТИМИ ПОМЕЖДУ СИ ИЛИ АКО ПРЕДСТАВЛЯВАТ ПОЛОВИНЧАТИ УСИЛИЯ ЗА ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ, ТЕ ЩЕ СЕ САМОРАЗРУШАТ.

ЗА ДА СЕ ПОВИШИ СТЕПЕНТА НА ДОВЕРИЕ, ПОЛИТИКАТА ТРЯБВА ДА Е ПРОСТА И ВСЕОБХВАТНА И ДА СЕ ЗАДЕЙСТВА КОЛКОТО Е ВЪЗМОЖНО ПО-БЪРЗО. ТОВА Е ЕДНА ОТ ПРИЧИНИТЕ ЗА УСПЕХА НА НЕОТДАВНАШНАТА РЕФОРМА В БОЛИВИЯ. ПО-СПЕЦИАЛНО ТАМ ПРАВИТЕЛСТВОТО ОБЯВИ, ЧЕ ПОВЕЧЕ НЯМА ДА СЕ АНГАЖИРА В ИЗРАЗХОДВАНЕ НА ДЕФИЦИТИ И ЗАПОЧНА ДА СЕ ПРИДЪРЖА КЪМ ТОВА ПРАВИЛО ЕЖЕДНЕВНО. ФАКТЪТ, ЧЕ ПРОГРАМАТА Е ПРОСТА И ВСЕОБХВАТНА И ЧЕ ПРАВИТЕЛСТВОТО ВИДИМО СЕ ПРИДЪРЖА СТРИКТНО КЪМ НЕЯ, ПОМОГНА НА БОЛИВИЙЦИТЕ ДА Я ПОДКРЕПЯТ, ВЪПРЕКИ ЧЕ ИЗИСКВАШЕ ОТ ТЯХ ДОСТА ЛИЧНИ ЖЕРТВИ.

ДРУГА И ПО-ВАЖНА ПРИЧИНА ЗА ПРЕДПОЧИТАНЕ НА ЕДНА ВСЕОБХВАТНА ПРОГРАМА Е, ЧЕ ПРИ НЕЙНОТО ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ СЕ ИЗБЯГВА ПОСТЕПЕННОСТТА, ВЪЗНИКВАЩА ОТ ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ВЗАИМОВРЪЗКИ. НАПРИМЕР НЕ МОЖЕ ДА СЕ ОЧАКВА ПРИВАТИЗАЦИЯТА ДА БЪДЕ УСПЕШНА, АКО ДАНЪЦИТЕ И РАЗПОРЕДБИТЕ ВСЕ ОШЕ УПРАЖНЯВАТ СИЛЕН НАТИСК ВЪРХУ ИКОНОМИКАТА ИЛИ АКО ТЪРГОВСКИЯТ СЕКТОР ОСТАНЕ СИЛНО ЗАЩИТЕН. НАМАЛЯВАНЕТО НА ДАНЪЦИТЕ И НА БРЕМЕТО НА РЕГУЛИРАНЕТО, КАКТО И ОТВАРЯНЕТО НА ТЪРГОВСКИЯ СЕКТОР СА НЕОБХОДИМИ ЗА СЪЗДАВАНЕТО НА НОВИ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РАБОТА И ИНВЕСТИРАНЕ, ЗА ОТКРИВАНЕ НА РАБОТНИ МЕСТА ЗА УВОЛНЕНИТЕ ВСЛЕДСТВИЕ НА ПРИВАТИЗАЦИЯТА. "СЪЩЕСТВУВАЩИЯТ ОПИТ ОТ ЧАСТИЧНИ РЕФОРМИ НА ИКОНОМИКАТА ПОКАЗВА, ЧЕ АКО РЕФОРМИТЕ НЕ СЕ ВЪВЕДАТ ВСЕСТРАННО И ЕДНОВРЕМЕННО, СЪЩЕСТВУВА ОПАСНОСТ ТЕ ДА ИМАТ ПРЕВРАТНИ И НЕОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ” /69/.

ОСВЕН ТОВА, КОЛКОТО ПО-БЪРЗО СЕ ОСЪЩЕСТВИ ПРОЦЕСЪТ НА РЕФОРМАТА, ТОЛКОВА ПО-МАЛКО СА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЛИЦАТА, КОИТО МОГАТ ДА СЕ ОБЛАГОДЕТЕЛСТВУВАТ ОТ СЪЩЕСТВУВАЩОТО В МОМЕНТА ПОЛОЖЕНИЕ, ДА Й ПОПРЕЧАТ. СЪЩЕСТВУВАЩАТА ПОНАСТОЯЩЕМ СИСТЕМА ОБЛАГОДЕТЕЛСТВУВА МНОГО ХОРА, КОИТО СА ГОТОВИ ДА СЕ ОРГАНИЗИРАТ И ДА НАПРАВЯТ ВСИЧКО, КОЕТО Е ПО СИЛИТЕ ИМ, ЗА ДА ЗАМРАЗЯТ ПРОЦЕСА. КОЛКОТО ПО-БАВНО СЕ ПРИЛАГА РЕФОРМАТА, С ТОЛКОВА ПОВЕЧЕ ВРЕМЕ РАЗПОЛАГАТ ТЕЗИ ГРУПИРОВКИ ДА СЕ ОРГАНИЗИРАТ И ДА Й ПОПРЕЧАТ. НЕЩО ПОВЕЧЕ, ТЪЙ КАТО ПРОЦЕСЪТ НЯМА ДА Е БЕЗБОЛЕЗНЕН, ВАЖНО Е РЕЗУЛТАТИТЕ ДА СЕ ПОСТИГНАТ БЪРЗО, ЗА ДА НЕ СЕ ОБЪРНЕ ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ СРЕЩУ РЕФОРМАТА.

НА ПРАКТИКА ОБАЧЕ ВЕРОЯТНО Е ПОЧТИ НЕВЪЗМОЖНО ДА СЕ ВЪВЕДАТ ВСИЧКИ НЕОБХОДИМИ ПРОМЕНИ, ЗА ДА СЕ ТРАНСФОРМИРА ИЗВЕДНЪЖ КОМАНДНАТА ИКОНОМИКА В ПАЗАРНА СИСТЕМА. НО ТЪЙ КАТО СЪЩЕСТВУВА НЕОБХОДИМОСТ ОТ ПОСЛЕДОВАТЕЛНОСТ В ПРИЛАГАНЕТО НА ПОЛИТИКАТА, ПЪРВАТА СТЪПКА В ТОВА ОТНОШЕНИЕ Е СЪЗДАВАНЕ НА ОСНОВИТЕ НА ПАЗАРНАТА ИКОНОМИКА. ТОВА ВКЛЮЧВА НЕОБХОДИМОСТТА ОТ МОДИФИЦИРАНЕ НА ЗАКОНОДАТЕЛНАТА СИСТЕМА. КАКТО ЕРНАНДО ДЕ СОТО ПОКАЗА В СЛУЧАЯ С ПЕРУ /70/, РЕГУЛАЦИОННИТЕ И БЮРОКРАТИЧНИ ИЗИСКВАНИЯ МОГАТ ДА НАПРАВЯТ ДОСТЪПА НА БЕДНИЯ ЧОВЕК ДО ЗАКОНОДАТЕЛНАТА СИСТЕМА НЕВЪЗМОЖЕН. СЛЕДОВАТЕЛНО УСТАНОВЯВАНЕТО НА ОСИГУРЕНИ ПРАВА НА СОБСТВЕНОСТ Е ВАЖНА ПРЕДПОСТАВКА. ДА СЕ РЕГИСТРИРА МАЛКО ПРЕДПРИЯТИЯ ТРЯБВА ДА Е ЛЕСНО И ПРОСТО.

КОЛКОТО МОЖЕ ПО-БЪРЗО ТРЯБВА ДА СЕ УСТАНОВИ ИКОНОМИЧЕСКА СТАБИЛНОСТ. ПО-СПЕЦИАЛНО ТОВА ОЗНАЧАВА, ЧЕ СЛЕДВА ДА СЕ ПОСТИГНАТ БЪРЗО НИСКИ И СТАБИЛНИ ТЕМПОВЕ НА ИНФЛАЦИЯ. АКО ПАРИЧНИТЕ ОБЕМИ СА ПОД КОНТРОЛ, ЕДНОКРАТНОТО РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ, ПОЛУЧЕНО В РЕЗУЛТАТ НА ОСВОБОЖДАВАНЕТО ИМ, НЯМА ДА ДОВЕДЕ ДО ИНФЛАЦИОННА СПИРАЛА. НАМАЛЯВАНЕТО НА ДАНЪЧНИТЕ РЕГУЛАЦИОННИ НАТОВАРВАНИЯ СЪЩО ТРЯБВА ДА БЪДЕ ОТ ПЪРВОСТЕПЕННО ЗНАЧЕНИЕ, ТЪЙ КАТО ЩЕ СТИМУЛИРА УВЕЛИЧАВАНЕТО НА ИНВЕСТИЦИИТЕ И ЩЕ СЪЗДАДЕ НОВИ РАБОТНИ МЕСТА. ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯТА НА ТЪРГОВИЯТА ТРЯБВА ДА СЕ ОСЪЩЕСТВИШ ПО-СКОРО РАНО, ОТКОЛКОТО КЪСНО, ТАКА ЧЕ РЪСТЪТ В ТОЗИ СЕКТОР СЪЩО ДА СТАНЕ ИЗТОЧНИК НА ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАБОТНИ МЕСТА.

СЛАБО РАЗВИТИТЕ СТРАНИ И ТЕЗИ ОТ ИЗТОЧНА ЕВРОПА ИМАТ ОГРОМЕН ЗАПАС ОТ ОТНОСИТЕЛНО ЕВТИНА РАБОТНА РЪКА. ИЗТОЧНОЕВРОПЕЙСКИТЕ РАБОТНИЦИ ПРИТЕЖАВАТ ДОПЪЛНИТЕЛНОТО ПРЕДИМСТВО ДА СА ВИСОКОКВАЛИФИЦИРАНИ. В РЕЗУЛТАТ НА ТОВА ПОЛИТИКАТА ТРЯБВА ДА НАСЪРЧАВА ПРОИЗВОДСТВЕНИ МЕТОДИ С ВИСОКА ИНТЕНЗИВНОСТ НА ТРУДА. ЗА ДА СЕ ОСЪЩЕСТВИ НАЙ-ПЪЛНО И ЕФЕКТИВНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА ТРУДОВИТЕ РЕСУРСИ, ПОЛИТИКАТА, КОЯТО ОГРАНИЧАВА ПОДВИЖНОСТТА И ГЪВКАВОСТТА НА РАБОТНАТА СИЛА, ТРЯБВА ДА БЪДЕ ПРЕМАХНАТА. В СЛУЧАЯ С ТАЙВАН И ХОНКОНГ ЗАБЕЛЯЗАХМЕ КАК ЕДНА ГЪВКАВА СИСТЕМА С ВИСОКА СТЕПЕН НА ПОДВИЖНОСТ НА РАБОТНАТА СИЛА ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ НА ИКОНОМИКАТА БЪРЗО ДА СЕ НАГОДИ КЪМ ЧУЖДЕСТРАННИТЕ ОГРАНИЧЕНИЯ ВЪРХУ ВНОСА Й ЧРЕЗ СМЯНА НА ПРОИЗВОДСТВОТО.

ВЗАИМОДЕЙСТВИЯТА В РАМКИТЕ НА ЕДНА ИКОНОМИКА ВИНАГИ ТРЯБВА ДА СЕ ИМАТ ПРЕДВИД. НАПРИМЕР ПРИВАТИЗАЦИЯТА ЩЕ БЪДЕ БЕЗСМИСЛЕНА, АКО СЕ ИЗВЪРШИ, ДОКАТО КОНТРОЛЪТ ВЪРХУ ЦЕНИТЕ ВСЕ ОЩЕ ДЕЙСТВА, ТЪЙ КАТО НОВИТЕ ЧАСТНИ ФИРМИ НЯМА ДА МОГАТ ДА РАБОТЯТ С ПЕЧАЛБА. БЕЗПОЛЕЗНО Е И ДА СЕ ЛИБЕРАЛИЗИРА ЕДИН СЕКТОР, НАПРИМЕР СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО, ДОКАТО ДРУГИТЕ СЕКТОРИ, КОИТО ГО ОСИГУРЯВАТ С РЕСУРСИ И КЪМ КОИТО Е НАСОЧЕНА НЕГОВАТА КРАЙНА ПРОДУКЦИЯ, ОСТАВАТ ОГРАНИЧЕНИ.    

ОСВЕН ТОВА ЦЕЛТА НА ПРИВАТИЗАЦИЯТА НЕ Е ПРЕМИНАВАНЕ ОТ ОБЩЕСТВЕН КЪМ ЧАСТЕН МОНОПОЛ. ИКОНОМИКАТА ТРЯБВА ДА СЕ ОТВОРИ ЗА КОНКУРЕНЦИЯТА - ЧУЖДА И ВЪТРЕШНА. ЗА ФИРМИТЕ ТРЯБВА ДА БЪДЕ СРАВНИТЕЛНО ПРОСТО ДА ВЛИЗАТ НА ПАЗАРА И ДА ГО НАПУСКАТ, КОЕТО ОЗНАЧАВА, ЧЕ ЗАКОНОДАТЕЛНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ ЗА УЧРЕДЯВАНЕТО НА ЕДНО ПРЕДПРИЯТИЕ ТРЯБВА ДА БЪДАТ ПРОСТИ И МАЛОБРОЙНИ, А ФИРМИТЕ, КОИТО ИСКАТ ДА РАЗВИВАТ НЯКАКЪВ БИЗНЕС ИЛИ ДА ИЗЛЯЗАТ ОТ НЕГО, НЕ ТРЯБВА ДА ИМАТ ОГРАНИЧЕНИЯ ПРИ УВОЛНЯВАНЕТО НА РАБОТНИЦИ.

В НЯКОИ СЛУЧАИ ПРАВИТЕЛСТВОТО МОЖЕ ДА ПОЖЕЛАЕ ДА ЗАДЪРЖИ СОБСТВЕНОСТТА ВЪРХУ ДАДЕНО ПРЕДПРИЯТИЕ ИЛИ СПЕЦИАЛЕН СЕКТОР НА ИКОНОМИКАТА, ИЛИ ПЪК ДА БЪДЕ ЕДИНСТВЕН ИЗТОЧНИК НА НЯКАКВИ УСЛУГИ. ДОРИ ПРИ ТАКИВА ОБСТОЯТЕЛСТВА ИМА МНОГО ДА СЕ ПРАВИ, ЗА ДА СЕ ПОДЧЕРТАЯТ ПРЕДИМСТВАТА НА СВОБОДНИЯ ПАЗАР. АКО ПРАВИТЕЛСТВОТО ЖЕЛАЕ ДА ЗАПАЗИ СОБСТВЕНОСТТА ВЪРХУ ДАДЕНО ПРЕДПРИЯТИЕ, ВАЖНО Е, НА ДРУГИ ФИРМИ, ЧУЖДИ И ВЪТРЕШНИ, ДА СЕ ПОЗВОЛИ ДА ГО КОНКУРИРАТ В СЪЩАТА ИНДУСТРИЯ НА РАВНИ НАЧАЛА. ТАЗИ КОНКУРЕНЦИЯ ШЕ СПОСОБСТВА ДЪРЖАВНОТО ПРЕДПРИЯТИЕ ДА РАБОТИ ЕФЕКТИВНО И ПРИ МИНИМАЛНИ РАЗХОДИ ЗА ДАНЪКОПЛАТЕЦА. ДЪРЖАВНИТЕ УСЛУГИ ТРЯБВА ДА СЕ ОСИГУРЯВАТ НА ТЪРГОВСКА ОСНОВА КАТО В ХОНКОНГ, Т.Е. ТЕ НЕ ТРЯБВА ДА СЕ СУБСИДИРАТ. НИТО ПЪК ДЪРЖАВНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ ТРЯБВА ДА СЛУЖАТ ЗА ПОСЛЕДНО УБЕЖИЩЕ НА РАБОТОДАТЕЛЯ. И НАКРАЯ, АКО ПРАВИТЕЛСТВОТО СМЯТА, ЧЕ ТРЯБВА ДА ЗАДЪРЖИ СОБСТВЕНОСТТА ВЪРХУ ЕДИН ЦЯЛ СЕКТОР, ТО ТРЯБВА ДА ИЗВЪРШИ МНОГО НЕЩА, ЗА ДА СЕ ДОБЛИЖИ ДО ПРЕДИМСТВАТА НА ЧАСТНАТА СОБСТВЕНОСТ. МЕКСИКАНСКАТА КОНСТИТУЦИЯ НАПРИМЕР ДЕКЛАРИРА, ЧЕ НЯКОИ ПРОМИШЛЕНОСТИ, ВКЛЮЧИТЕЛНО И НЕФТЕНАТА,
ПРИНАДЛЕЖАТ НА ДЪРЖАВАТА. МЕКСИКАНСКОТО ПРАВИТЕЛСТВО ЕКСПЕРИМЕНТИРА С ДЪЛГОСРОЧНИ КОНЦЕСИИ, ДАВАНЕ ПОД НАЕМ И "ДЕЗИНКОРИОРИРАНЕ" /71/, ЗА ДА УСПЕЕ ДА СЕ ДОБЛИЖИ ДО СТИМУЛИТЕ НА ПРАВАТА ВЪРХУ ЧАСТНАТА СОБСТВЕНОСТ, БЕЗ ДА СЕ НАЛАГА ИЗМЕНЕНИЕ В КОНСТИТУЦИЯТА.

ПРОЦЕСЪТ НА РЕФОРМИТЕ НЕ Е БЕЗБОЛЕЗНЕН, СЛЕДОВАТЕЛНО СЪЩЕСТВУВА НЕОБХОДИМОСТ "ОТ ГРИЖА ЗА БЕДНИТЕ". РОЛЯТА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО В ТОВА НАПРАВЛЕНИЕ ТРЯБВА ДА СЕ ОГРАНИЧИ ДО ОКАЗВАНЕТО НА ПОМОЩ НА ТЕЗИ, КОИТО НАЙ-МАЛКО МОГАТ ДА СИ ПОМОГНАТ САМИ, А НЕ ДА СЕ ОПИТВА ДА ОБЛЕКЧИ ПРЕХОДА ЗА ВСИЧКИ. СХВАЩАНЕТО, ЧЕ ПРОГРАМИТЕ ЗА РЕФОРМИ, ВКЛЮЧВАЩИ СЪКРАЩАВАНЕ НА СУБСИДИИТЕ, НАЙ-ТЕЖКО СЕ ОТРАЗЯВАТ НА БЕДНИТЕ, НЕ Е СЪВСЕМ ВЯРНО. ЕДНО ИЗСЛЕДВАНЕ /72/ НА СВЕТОВНАТА БАНКА ПОКАЗВА, ЧЕ В НЯКОИ СЛУЧАИ НЕ БЕДНИТЕ, А СРЕДНИТЕ КЛАСИ СА ОБЛАГОДЕТЕЛСТВАНИ ОТ ДЪРЖАВНИТЕ РАЗХОДИ. НАПРИМЕР ДЛЪЖНОСТИТЕ В ОБЩЕСТВЕНИЯ СЕКТОР НЕ СЕ ЗАЕМАТ ОТ СЕЛСКАТА БЕДНОТА, АМБУЛАНТНИТЕ ТЪРГОВЦИ ИЛИ ОТ НЕКВАЛИФИЦИРАНИТЕ РАБОТНИЦИ /Т.Е. ОТ ИСТИНСКИ БЕДНИТЕ/, А ОТ ЧЛЕНОВЕТЕ НА ГРАДСКАТА СРЕДНА КЛАСА. СУБСИДИИТЕ, КОИТО НАМАЛЯВАТ ЦЕНИТЕ НА ЕЛЕКТРИЧЕСТВОТО, БЕНЗИНА, ЖИЛИЩАТА ИЛИ КРЕДИТИТЕ, СЪЩО ОБЛАГОДЕТЕЛСТВАТ СРЕДНАТА И ВИСШАТА КЛАСА. БЕДНИТЕ НЕ КАРАТ КОЛИ, А В ТЕХНИТЕ ДОМОВЕ В МНОГО СЛУЧАИ НЯМА ЕЛЕКТРИЧЕСТВО. СУБСИДИРАНИЯТ КРЕДИТ НЕ Е ПРЕДНАЗНАЧЕН ЗА ТЯХ И ТЪКМО НЕГОВОТО СЪЩЕСТВУВАНЕ, КАКТО ВЕЧЕ ВИДЯХМЕ, ГИ ЗАТРУДНЯВА ОЩЕ ПОВЕЧЕ ДА ПОЛУЧАТ КРЕДИТ ЗА СЕБЕ СИ. И ТЪЙ КАТО ТЕ НЯМАТ ДОСТЪП ДО КРЕДИТА, ДОРИ НЕ МОГАТ ДА СИ ПОЗВОЛЯТ СУБСИДИРАНИ КЪЩИ. БЕДНИТЕ ОБАЧЕ ПОНАСЯТ ЦЯЛАТА ТЕЖЕСТ НА ДЕФОРМАЦИИТЕ И ЛИПСАТА НА СТИМУЛИ ЗА РАБОТА, ПРИЧИНЕНИ ОТ СУБСИДИИТЕ И КОНТРОЛА.

ПОСЛЕДНАТА ДУМА ОТ СЪВЕТИТЕ МИ Е "ГЪВКАВОСТ". ВАЖНО Е ПРАВИТЕЛСТВАТА ДА ОСТАНАТ ГЪВКАВИ И ОТВОРЕНИ, ЗА ДА МОГАТ ДА ПРАВЯТ КОРЕКЦИИ, АКО ДОПУСНАТ ГРЕШКИ. СПОСОБНОСТТА ДА СЕ ПРАВЯТ КОРЕКЦИИ "В ДВИЖЕНИЕ" БЕШЕ ГОЛЯМО ПРЕДИМСТВО НА ПРАВИТЕЛСТВОТО НА ЮЖНА КОРЕЯ И ТАЙВАН.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


РЪКОВОДИТЕЛ НА ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР": СТЕФАН ГОСПОДИНОВ
РЕДАКТОР: НИНА ГАВРИЛОВА

09:43:01    14-03-1991