12 март 1991

СОФИЯ, 12 МАРТ 1991 ГОДИНА                                                                  БРОЙ 50 /325/

СОФИЯ, 12 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ПОЛИТИЧЕСКАТА ДЕКЛАРАЦИЯ "НАШИЯТ ПЪТ" НА ВЕТЕРАНИ НА БЪЛГАРСКИЯ ДЕМОКРАТИЧЕСКИ ФОРУМ /БДФ/ И НА ПАРТИЙНОТО ИЗДАНИЕ В. "ПРЕЛОМ".


ТОЙ ЗАПОЧНА НЯКЪДЕ В ТРИДЕСЕТТЕ ГОДИНИ, КОГАТО В БЪЛГАРСКИТЕ СРЕДНИ И ВИСШИ УЧЕБНИ ЗАВЕДЕНИЯ КОМУНИСТИЧЕСКИТЕ ИДЕИ ПОВЕЧЕ ЯВНО, ОТКОЛКОТО ТАЙНО СЕ ШИРЕХА ПОЧТИ БЕЗПРЕПЯТСТВЕНО. НАРЕД С ОПУСТОШИТЕЛНАТА ИКОНОМИЧЕСКА КРИЗА, ТОКУ-ЩО ПРЕХВЪРЛЯЩА СЕ ОТ АМЕРИКА В ЕВРОПА, РУСКОТО ЗЛАТО ИГРАЕШЕ СЪЩЕСТВЕНА РОЛЯ В ПРЕВЗЕМАНЕТО И ОГРАБВАНЕТО НА ДУШИТЕ НА МЛАДИТЕ ХОРА, ИЗВЪРШВАНО ПОД ПОКРОВИТЕЛСТВЕНИТЕ ПОГЛЕДИ НА УЧИТЕЛИТЕ-ЛЕВИЧАРИ. МИНАЛИ ПРЕЗ ПАРТИЙНИТЕ КЛУБОВЕ НА "ТЕСНИ" И "ШИРОКИ" СОЦИАЛИСТИ, НАДЪХАНИ С ПРОЛЕТАРСКА ЗЛОБА, ИДЕАЛИСТИЧЕН НАИВИТЕТ И УТОПИЧЕН МАРКСИЗЪМ, ЗЛЕ ПЛАТЕНИ ОТ ИЗНЕМОГВАЩАТА ДЪРЖАВА, ТЕ ОТДАВНА БЯХА ЗАВЛАДЕЛИ НАЧАЛНИТЕ СЕЛСКИ УЧИЛИЩА, КРЪСТОСВАЙКИ КАЛНИТЕ ПЪТИЩА С ЧЕРВЕНИ РУБАШКИ И ДЪЛГИ, ЗЛЕ СРЕСАНИ КОСИ. НАСТЪПВАЙКИ НА ШИРОК ФРОНТ, КОМУНИСТИТЕ УПОРИТО И МЕТОДИЧНО ЗАВЛАДЯВАХА УЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ, БЕЗ ДА ИМАТ АЛТЕРНАТИВНО ДВИЖЕНИЕ, КОЕТО ДА ИМ СЕ ПРОТИВОПОСТАВИ. ПО НЕГО ВРЕМЕ "РОДНА ЗАЩИТА" СЕ БЕШЕ ВЕЧЕ РАЗПАДНАЛА, А СЪЮЗЪТ НА ГИМНАСТИЧЕСКИТЕ ДРУЖЕСТВА "ЮНАК”, МАКАР И МАСОВ, БЕ СПОРТНО ПРОФИЛИРАН И КАДРИТЕ МУ - НЕПРИГОДНИ ЗА ИДЕЙНА БОРБА.

ТОЧНО В ТОЗИ КРИТИЧЕН МОМЕНТ МЛАДИ ХОРА СЪЗДАДОХА РОДОЛЮБИВА ОРГАНИЗАЦИЯ, КОЯТО ОТКРИТО ЗАСТАНА СРЕЩУ КОМУНИСТИЧЕСКИЯ ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗЪМ, ПОВЕЖДАЙКИ БЕЗКОМПРОМИСНА БОРБА. СЕГА - СЛЕД 60 ГОДИНИ, - ГОВОРЕЙКИ В ИСТОРИЧЕСКИ АСПЕКТ, ЕДВА ЛИ БИ МОГЛО НАПЪЛНО ТОЧНО ДА СЕ ОЦЕНИ КОЛКО ТРУДНО Е ПРЕМИНАЛ НАЧАЛНИЯТ ЕТАП НА ТАЗИ ЕПОХАЛНА ИДЕЙНА БИТКА ЗА СПАСЯВАНЕ НА ЗАПЛАШЕНИТЕ ОТ ОПУСТОШЕНИЕ ДУШИ НА БЪЛГАРСКАТА МЛАДЕЖ, НО ТЯ СЕ ВОДИ С ВСЕ ПО-НАРАСТВАЩА СИЛА. СЛЕДВАЩИТЕ 13-14 ГОДИНИ ОЧЕРТАХА ПЪЛНАТА ПОБЕДА НА ТЪМНИТЕ СИЛИ, ПОДКРЕПЯНИ И ИНСПИРИРАНИ ОТ МЕЖДУНАРОДНИЯ КОМУНИЗЪМ. В ТОЗИ ПЕРИОД ФАТАЛЕН ЗА ПОЛИТИЧЕСКИЯ ЖИВОТ В НАШАТА СТРАНА СЕ ОКАЗА ВАКУУМЪТ, КОЙТО ПРЕВРАТАДЖИИТЕ СЪЗДАДОХА ПРЕЗ 1934 Г. СЪС ЗАБРАНЯВАНЕТО НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ И ЛИШАВАНЕ НАРОДА ОТ ПРЯКО УЧАСТИЕ В УПРАВЛЕНИЕТО НА ДЪРЖАВАТА.

ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА РАЗМЕСТИ СЪБИТИЯТА В НЕИЗГОДЕН ЗА НАС РЕД. ПОДХВЪРЛЯНА НА ГРЕБЕНА НА ВЪЛНИТЕ, БЪЛГАРИЯ НАИСТИНА УСПЯ ДА ЗАПАЗИ НАРОДА СИ ОТ НЕУЧАСТИЕ В ТАЗИ КАСАПНИЦА БЛАГОДАРЕНИЕ НА МАЙСТОРСКО ПОЛИТИЧЕСКО ЖОНГЛИРАНЕ, НО ОСЕМ МЕСЕЦА ПРЕДИ ОКОНЧАТЕЛНИЯ ЗАВЪРШЕК СЪДБАТА НИ ИЗИГРА СУРОВА ШЕГА. НЯКОГАШНИЯТ ОСВОБОДИТЕЛ НАХЛУ В НАШИТЕ ЗЕМИ С ЛЪЖЛИВА ФРАЗА ЗА НОВО ОСВОБОЖДЕНИЕ. И УСТАНОВИ И ЗАКРЕПИ ЕДИН ЖЕСТОК РЕЖИМ НА ПОГОЛОВНО ИЗТРЕБЛЕНИЕ, ПО ВРЕМЕ НА КОЙТО ЕЛИТЪТ НА НАЦИЯТА - ОНОВА ЦЕННО И ТРАЙНО, КОЕТО НАРОДЪТ СЪЗДАДЕ ЗА 65 Г., БЕ ИЗТРЕБЕНО ИЛИ ЧРЕЗ ОСЕМДЕСЕТТЕ И ПЕТ КОНЦЕНТРАЦИОННИ ЛАГЕРА МУ ПОМОГНА ПРЕЖДЕВРЕМЕННО ДА СИ ЗАМИНЕ. НИКОГА ПО БЪЛГАРСКАТА ЗЕМЯ НЕ СА ИЗБИВАНИ БЕЗ СЪД И ПРИСЪДА ТАКА ЗВЕРСКИ НЕВИННИ ХОРА. КРАЙ ВСЯКО СЕЛИЩЕ СЕГА СЕ ОТКРИВАТ НЕЗНАЙНИ ГРОБОВЕ НА ХОРА С НАЧУПЕНИ КОСТИ И ОТРЯЗАНИ ГЛАВИ - ЖЕРТВИ НА МЕЖДУНАРОДНИЯ БАНДИТИЗЪМ, КОИТО ДНЕС ЗАКЛЕЙМЯВА, ЦЕЛИЯТ СВЯТ.

ЗА ЗЛА УЧАСТ ИДЕЙНИТЕ ПРОТИВНИЦИ НА КОМУНИЗМА - НАШИТЕ ДРУГАРИ - ПЪРВИ ИЗПЪЛНИХА ЗИНАЛИТЕ БЕЗКРЪСТНИ ЯМИ. ОСТАНАЛИТЕ ЖИВИ НАТЪПКАХА ПО ЗАТВОРИ И КОНЦЛАГЕРИ. И НЕ ЗА МЕСЕЦ И ГОДИНА, А ЗА ДЕСЕТИЛЕТИЯ.

ЗАЩО СЕ ПОКАЗАХА ТОЛКОВА ЖЕСТОКИ КЪМ НАС КОМУНИСТИТЕ? НИЕ НИТО УПРАВЛЯВАХМЕ, НИТО СЪТРУДНИЧЕХМЕ НА ТОГАВАШНАТА ВЛАСТ. ВЪРВЯХМЕ ПО СВОЯ САМОБИТЕН ПЪТ, ЗАЩИТАВАЙКИ КОНСТИТУЦИОННИТЕ СВОБОДИ, ПРАВОЛИНЕЙНИ, С РАЗБИРАНЕТО, ЧЕ ЗА ДА БЪДЕ БЪЛГАРИЯ СТАБИЛЕН ФАКТОР И СТРАЖ НА БАЛКАНИТЕ, ТРЯБВА ДА СЕ ИЗЯВИ КАТО НАЦИОНАЛНО MOЩHA ДЪРЖАВА. А ЗА ДА ДОБРУВА НАРОДЪТ, Е НЕОБХОДИМ СОЦИАЛЕН МИР И СПРАВЕДЛИВОСТ. ЗАЩОТО ЕДНА ДЪРЖАВА Е БОГАТА И СИЛНА, КОГАТО НАРОДЪТ Е БОГАТ. ТОЧНО ТОВА БЯХА НАШИТЕ ПРОГРАМНИ ЗАДАЧИ И НИЕ ЦЕЛЯХМЕ ДА ГИ РЕАЛИЗИРАМЕ НЕ ПО ПЪТЯ НА УТОПИЧНИЯ МАРКСИЗЪМ ЧРЕЗ ЕКСПРОПРИАЦИЯ И НАСИЛСТВЕНА КОЛЕКТИВИЗАЦИЯ, НЕ С ДИВА АЗИАТСКА ЖЕСТОКОСТ И ЦИНИЗЪМ, А ЧРЕЗ ШИРОКИЯ РАЗМАХ НА ЧАСТНАТА ИНИЦИАТИВА.

ТЕ НИ ОБЕЗКРЪВИХА ДО ТАКАВА СТЕПЕН, ЧЕ СЛУЧАЙНО ОЦЕЛЕЛИТЕ СТАНАХА АНТИКВАРНА РЯДКОСТ, ПОВЕЧЕТО ВСЕ ОЩЕ СЪС ЗАПАЗЕНИ НЕРВИ И БЛЯСЪК В ОЧИТЕ.

В ЗАНИКА НА СВОЯ ЖИВОТ ЗА НАС МЛАДЕЖТА Е ЗАЛОГЪТ ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ И УСПЕХ НА ПРЕКРАСНИТЕ НИ ХУМАНИСТИЧНИ ИДЕИ ЗА НАЦИОНАЛНО МОЩНА И СОЦИАЛНО СПРАВЕДЛИВА ДЪРЖАВА. БЪЛГАРИЯ ТРЯБВА ДА ЖИВЕЕ И ПЪРВАТА ЗАДАЧА, ПОСТАВЕНА ПРЕД НАС, Е ДА СПАСИМ ВСИЧКО ОНОВА СКЪПО И ЦЕННО, ЗАХВЪРЛЕНО В КАЛТА ОТ КОМУНИСТИТЕ-ИНТЕРНАЦИОНАЛИСТИ, ДА ИЗВАДИМ ОТ ПРОПАСТТА НАРОДА И ДЪРЖАВАТА - БЕЗЖАЛОСТНО ЗАРОБЕНИ И ОГРАБЕНИ ОТ МЕЖДУНАРОДНИЯ БАНДИТИЗЪМ ЗА СРАМ И ПОЗОР НА НАШЕТО СЪВРЕМИЕ. ТОВА Е ПЪТЯТ НА МЛАДИТЕ И НИЕ СМЕ БЕЗРЕЗЕРВНО ЗАД ТЯХ. С ОПИТ, УМ И СЪВЕТИ, С НАШИТЕ ИЗСТРАДАЛИ ОБЕЗКРЪВЕНИ СЪРЦА, С НЕМОЩНИТЕ СИ РЪЦЕ, НО И С НЕУГАСБАЩАТА ВЯРА, ЧЕ ЖИВЯХМЕ ЧЕСТНО, ЧЕ И ДНЕС СМЕ ВСЕ ОЩЕ НА ОНАЗИ БЕЗКОМПРОМИСНА ПОЗИЦИЯ ЗА БЛАГОТО НА БЪЛГАРСКАТА НАРОДНОСТ, ЗА БЪЛГАРИЯ!

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР”/


*  *  *

СОФИЯ, 12 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА СТАНОВИЩЕТО "КАКВО КАЗАХ И КАКВО НЕ КАЗАХ В ПРЕДАВАНЕТО НА ТЕЛЕВИЗИЯТА "ВСЯКА НЕДЕЛЯ" НА 3 МАРТ 1991 ГОДИНА" НА СЪПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА БЪЛГАРСКИЯ СЪЪЮЗ ЗА ЕВРОПЕЙСКА ФЕДЕРАЦИЯ Г-Н ДИМИТЪР ПОПОВ - ЧЛЕН НА ПОЛИТИЧЕСКИЯ СЪВЕТ НА КОАЛИЦИЯ ЗА ТЪРНОВСКА КОНСТИТУЦИЯ "СВОБОДА".


ДАМИ И ГОСПОДА,

ОБРЪЩАМ СЕ КЪМ ВАС ОТ ИМЕТО НА ПРЕДИЗБОРНАТА КОАЛИЦИЯ ЗА ТЪРНОВСКА КОНСТИТУЦИЯ "СВОБОДА". ДО ТОЗИ МОМЕНТ НИЕ БЯХМЕ В ПОЛОЖЕНИЕТО НА ПОЛИТИЧЕСКА "МАРА ПЕПЕЛЯШКА". В НАШАТА КОАЛИЦИЯ ВЛИЗАТ БЪЛГАРСКАТА НАРОДНА ПАРТИЯ, БЪЛГАРСКИЯТ ДЕМОКРАТИЧЕСКИ ФОРУМ, БЪЛГАРСКИЯТ СЪЮЗ ЗА ЕВРОПЕЙСКА ФЕДЕРАЦИЯ, КОНСЕРВАТИВНАТА ПАРТИЯ, ЛИБЕРАЛНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКАТА ПАРТИЯ, ОБЕДИНЕНИЯТ ЗЕМЕДЕЛСКИ СЪЮЗ /КОЙТО СЪБИРА В РЕДИЦИТЕ СИ ТРИТЕ ГОЛЕМИ ТЕЧЕНИЯ НА ЗЕМЕДЕЛСКОТО ДВИЖЕНИЕ, ОБЕДИНЕНИ НА ПРИНЦИПИТЕ И МОРАЛНОПОЛИТИЧЕСКИЯ КАПИТАЛ НА БЗНС "ВРАБЧА 1"/, ПАРТИЯТА НА СВОБОДАТА И ПРОГРЕСА.

ЩЕ СЕ СПРА НА НЯКОЛКО ВЪПРОСА, НО НАЙ-НАПРЕД БИХ ИСКАЛ ДА СИ ПРИПОМНИМ ГОЛЯМАТА ПОУКА ОТ 3 МАРТ 1878 ГОДИНА.

СНОЩИ Г-Н ЖЕЛЕВ ГОВОРИ ЗА ОСВОБОЖДЕНИЕТО И ПОЧИТТА КЪМ САМОЖЕРТВАТА НА ГЕРОИТЕ, НО НЕ СПОМЕНА ЗА ИДЕАЛА, ЗА КОЙТО СЕ БОРИХА И ЗАГИНАХА НАШИТЕ НАЦИОНАЛ-РЕВОЛЮЦИОНЕРИ И ГЕРОИТЕ НА ШИПКА - ИДЕАЛА НА ЦЕЛОКУПНОТО ОТЕЧЕСТВО, ИДЕАЛА НА САНСТЕФАНСКА БЪЛГАРИЯ. ДНЕС ТОЗИ ИДЕАЛ НИЕ ТРЯБВА ДА ГО ПРЕВЪПЛЪТИМ В ДУХОВНОТО ЕДИНЕНИЕ НА 12-ТЕ МИЛИОНА БЪЛГАРИ - ВЪВ И ИЗВЪН СЕГАШНИТЕ ГРАНИЦИ НА ОТЕЧЕСТВОТО!

НЕКА СЕ ОБЕДИНИМ ПОД НАЦИОНАЛНОТО. ЗНАМЕ, ЗА ДА СТРОИМ НОВА БЪЛГАРИЯ, КЪРМИЛНИЦА НА ВСИЧКИ РОДЕНИ НА НЕЙНА ЗЕМЯ И ПОД БЪЛГАРСКО НЕБЕ. РАВНИ В ПРАВА, ЗАДЪЛЖЕНИЯ И СИНОВЕН ДЪЛГ!

НЕКА НЕ ЗАБРАВЯМЕ, ЧЕ ЕДИН НАРОД, РАЗДЕЛЕН ОТ ДУХОВНИ РОВОВЕ, НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ НАРОД-СТРОИТЕЛ.

В ЕДИНЕНИЕТО Е СИЛАТА НИ!

ЗАЩО ТЪРНОВСКАТА КОНСТИТУЦИЯ Е НАШЕ КРЕДО?
ЗАЩОТО ТЯ ГАРАНТИРА СВОБОДАТА, СОБСТВЕНОСТТА И СИГУРНОСТТА НА БЪЛГАРИТЕ В УСЛОВИЯТА НА ПЪЛЕН НАЦИОНАЛЕН СУВЕРЕНИТЕТ.

ЗАЩОТО ТЯ ГАРАНТИРА КОНСТИТУЦИОННАТА И ДЕМОКРАТИЧНА ЗАКОННОСТ В НАШАТА СТРАНА ДО 9 СЕПТЕМВРИ 1944 ГОДИНА, ВЪПРЕКИ РЕДИЦА ОПИТИ ДА БЪДЕ ОГРАНИЧЕНА ИЛИ СУСПЕНДИРАНА.

ЗАШОТО ТЯ СЪДЪРЖА И МЕХАНИЗМИТЕ - ЗАКОННИЯ НАЧИН НА СВОЯТА ПРОМЯНА, В ТОВА ЧИСЛО И ЕВЕНТУАЛНО ЗА ПРОМЯНА НА ДЪРЖАВНОТО УСТРОЙСТВО НА СТРАНАТА /ЧЛ.ЧЛ. 167-169/.

ЗАЩО СМЕ ПРОТИВ 9 СЕПТЕМВРИ 1944 ГОДИНА?

ЗАЩОТО ТОЙ ПОГАЗИ НАЦИОНАЛНАТА НЕЗАВИСИМОСТ НА СТРАНАТА И БЕШЕ АНТИКОНСТИТУЦИОНЕН, НАСИЛНИЧЕСКИ, КЪРВАВ ПРЕВРАТ, ИЗВЪРШЕН С РЕШАВАЩАТА ПОМОЩ НА ЧУЖДА СИЛА.

ЗАЩОТО СЪЩИТЕ ТЪМНИ СУБЕКТИ, КОИТО ИЗВЪРШИХА ПРЕВРАТИТЕ НА 9 ЮНИ 1923 ГОДИНА И НА 19 МАЙ 1934 ГОДИНА, УЧАСТВАХА В НЕГО.

НАКРАЯ, ЗАЩОТО ВСЯКА ВЛАСТ, РОДЕНА ОТ НАСИЛИЕ, Е НЕЛЕГИТИМНА С ВСИЧКИТЕ СИ АКТОВЕ И ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ПЕРИОД НА СВОЕТО СЪЩЕСТВУВАНЕ.

А СЕГА ЗА 10 НОЕМВРИ 1989 ГОДИНА.

ТОВА НЕ БЕШЕ ПРОМЯНА, А СМЯНА НА ВЛАСТТА ВЪВ ВЪРХА, ОПИТ ДА СЕ ЗАПАЗЯТ ПРИВИЛЕГИИТЕ НА УПРАВЛЯВАЩАТА ВЪРХУШКА. ПОСЛЕДИЦИТЕ СА ИЗВЕСТНИ: ТРАГИЧНО ЗАБАВЯНЕ НА ПРОЦЕСА НА ДЕМОКРАТИЗИРАНЕ НАСТРАНАТА, ЗАДЪЛБОЧАВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКАТА РАЗРУХА, ПРЕГРУПИРАНЕ НА РЕАКЦИОННИТЕ КОМУНИСТИЧЕСКИ СИЛИ И НА НЯКОИ ТЕХНИ СЪЮЗНИЦИ В РЕДИЦА СИМУЛАТИВНИ ПОЛИТИЧЕСКИ ПАРТИИ, ОРГАНИЗАЦИИ, СЪЮЗИ И Т.Н.

БИХ ИСКАЛ НАКРАТКО ДА СЕ СПРА НА ВИНАТА НА БКП/БСП ЗА ИКОНОМИЧЕСКАТА КАТАСТРОФА ДНЕС.

РАЗРУШАВАНЕТО НА НАЦИОНАЛНОТО СТОПАНСТВО НА БЪЛГАРИЯ ЗАПОЧНА ОЩЕ СЛЕД 9 СЕПТЕМВРИ 1944 ГОДИНА, СЛЕД КОЕТО БЕШЕ СЪЗДАДЕНА ЕДНА ЕКСТЕНЗИВНА, СИЛНО ЦЕНТРАЛИЗИРАНА ИКОНОМИКА ПО СЪВЕТСКИ ОБРАЗЕЦ. В СРЕДАТА НА 70-ТЕ ГОДИНИ МОРАЛНО И ФИЗИЧЕСКИ С ИКОНОМИКАТА НА СТРАНАТА БЕШЕ СВЪРШЕНО. ЗАПОЧНА РАЗРУШАВАНЕТО НА ПРОИЗВОДИТЕЛНИТЕ СИЛИ И РАЗПАДАНЕТО НА ПРОИЗВОДСТВЕНИТЕ ОТНОШЕНИЯ. ПОСТЕПЕННО БЪЛГАРИЯ СЕ ПРЕВЪРНА В ТЕРОРИСТИЧНА И МАФИОТСКА ДЪРЖАВА, КОЯТО ПЕЧЕЛЕШЕ ОТ ИЗНОС НА ОРЪЖИЕ, ОТ НАРКОТРАФИКА, ОТ РЕЕКСПОРТ НА СЪВЕТСКИ СУРОВИНИ И Т.Н.

ДНЕС СТОПАНСКАТА НОМЕНКЛАТУРА Е НЕЗАСЕГНАТА, А НЕУДЪРЖИМОТО ОСВОБОЖДАВАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА ВСИЧКИ СТОКИ РАЗОРЯВА СКРОМНИТЕ СПЕСТЯВАНИЯ НА МИЛИОНИ БЪЛГАРИ. РАЗРУШАВА СЕ И ВЪЗМОЖНОСТТА ЗА ФОРМИРАНЕ НА НОВ ВЪЗПРОИЗВОДСТВЕН ПРОЦЕС ВЪРХУ ШИРОКА НАРОДНА ОСНОВА. МОНОПОЛЪТ ОСТАВА И В ГЛАВНИ ЛИНИИ ТОЙ Е ПОД КОНТРОЛА НА БОСОВЕТЕ НА КОМПАРТИЯТА. СЕГА У НАС ВСЪЩНОСТ ЦАРИ БИТПАЗАРНА ИКОНОМИКА.

КАКЪВ Е ИЗХОДЪТ?

1. ОБЕДИНЯВАНЕ НА НАРОДА ИЗ ЦЯЛАТА СТРАНА В КЛУБОВЕ НА ОБЕДИНЕНАТА ОПОЗИЦИЯ. 2. ПАРЛАМЕНТАРНА И ИЗВЪНПАРЛАМЕНТАРНА БОРБА СРЕЩУ МОНОПОЛИЗМА И СПЕКУЛАТА. 3. КОНТРОЛ И ТАВАН ЗА ЦЕНИТЕ НА СТОКИТЕ. НЕ ПРИНУДА ЧРЕЗ ЛЕВА, А ПООЩРЕНИЕ ЗА ПОВЕЧЕ ПРОИЗВОДСТВО ЗА АКТИВИЗИРАНЕ НА ПАЗАРА И КОНКУРЕНЦИЯТА. 4. РЕПРИВАТИЗАЦИЯ И ВЪЗВРЪЩАНЕ НА ЕКСПРОПРИИРАНАТА СОБСТВЕНОСТ НА ФИЗИЧЕСКИТЕ И ЮРИДИЧЕСКИТЕ ЛИЦА. 5.ПАРИЧНА РЕФОРМА. 6. ИЗЗЕМВАНЕ НА СОБСТВЕНОСТТА НА КОМПАРТИЯТА ДО ПЕРИОДА НА ПРЕИМЕНУВАНЕТО Й В СОЦИАЛИСТИЧЕСКА.

НАКРАЯ - ЕВРОПА

НИЕ СМЕ В ЕВРОПА. ГРАНИЦИТЕ НА БЪЛГАРИЯ СА ГРАНИЦИ НА ХРИСТИЯНСКА ЕВРОПА. НЕ Е НЕОБХОДИМО ДА ТРЪГВАМЕ КЪМ ЕВРОПА НИТО ПРЕЗ МОСКВА, НИТО ПРЕЗ ВАШИНГТОН, НИТО ПРЕЗ БОСФОРА. ТРЯБВА ДА КОНСОЛИДИРАМЕ СИЛИТЕ НА НАЦИЯТА, ТАЛАНТА И ТРУДОЛЮБИЕТО НА НАРОДА. ТОГАВА ЕВРОПА САМА ЩЕ НИ ПОТЪРСИ!

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*  *  *

СОФИЯ, 12 МАРТ - СЛЕДВА ПЪЛНИЯТ ТЕКСТ НА ПРЕДОСТАВЕНАТА ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ДЕКЛАРАЦИЯ НА КООРДИНАЦИОННИЯ СЪВЕТ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ДВИЖЕНИЕ "ХЕЛЗИНКСКА ГРАЖДАНСКА АСАМБЛЕЯ" В БЪЛГАРИЯ ВЪВ ВРЪЗКА С ДРАСТИЧНОТО УВЕЛИЧЕНИЕ НА ЦЕНИТЕ НА ВИЗИТЕ ЗА БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ, ПЪТУВАЩИ ЗА СТРАНИ ОТ ЗАПАДНА ЕВРОПА.


КОНСУЛСКИТЕ СЛУЖБИ ПРИ ПОСОЛСТВАТА НА ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКИТЕ СТРАНИ В БЪЛГАРИЯ БЕЗСПОРНО БИХА ПОСОЧИЛИ МНОЖЕСТВО АРГУМЕНТИ В ПОДКРЕПА НА РЯЗКОТО ПОВИШАВАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА ВИЗИТЕ ЗА ТУРИСТИЧЕСКИ ПЪТУВАНИЯ НА БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ. ПРОМЕНЕНИЯТ ОФИЦИАЛЕН КУРС НА ДОЛАРА, ОБЩОТО ПОСКЪПВАНЕ НА ЖИВОТА В БЪЛГАРИЯ ВСЛЕДСТВИЕ ИКОНОМИЧЕСКАТА РЕФОРМА СИГУРНО СА ФАКТОРИ, СЪДЕЙСТВАЩИ ЗА РЕЗКИЯ СКОК НА ЦЕНИТЕ НА ВИЗИТЕ. ТЕЗИ ФАКТОРИ ОБАЧЕ НЕ СА В СЪСТОЯНИЕ НИТО ДА ПРИКРИЯТ, НИТО ДА ИЗВИНЯТ ОБСТОЯТЕЛСТВОТО, ЧЕ СЕГАШНИТЕ ЦЕНИ НА ВИЗИТЕ ЗА ТУРИСТИЧЕСКО ПЪТУВАНЕ В КОЯТО И ДА Е ЕВРОПЕЙСКА СТРАНА НА ПРАКТИКА СЪЗДАВАТ ЗАБРАНИТЕЛЕН РЕЖИМ ЗА ПЪТУВАНИЯТА НА ОГРОМНОТО МНОЗИНСТВО БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ. ЗА ДА СИ ПОЗВОЛИ ДА ПЪТУВА САМО В ЕДНА ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКА СТРАНА, СРЕДНИЯТ БЪЛГАРИН ТРЯБВА ДА ЗАПЛАТИ ЗА ВИЗА МЕЖДУ ДВЕ И ТРИ СВОИ МЕСЕЧНИ ЗАПЛАТИ. АКО ВКЛЮЧИМ КЪМ ТАЗИ СУМА И ЦЕНАТА НА ТРАНЗИТНИТЕ ВИЗИ, КАКТО И УНИЗИТЕЛНИТЕ В РЕДИЦА СЛУЧАИ УСЛОВИЯ ЗА ЧАКАНЕ НА ОПАШКА ПРЕД КОНСУЛСКИТЕ СЛУЖБИ, ТО СТАВА ОЧЕВИДНО, ЧЕ НА МЯСТОТО НА РУХНАЛАТА СЪВСЕМ НАСКОРО "ЖЕЛЯЗНА ЗАВЕСА" ТВЪРДЕ БЪРЗО СЕ ИЗДИГА ЗАВЕСАТА НА ВИСОКОМЕРНОТО БЕЗРАЗЛИЧИЕ И БЮРОКРАТИЧНОТО ЛИЦЕМЕРИЕ.

НИЕ РАЗБИРАМЕ ЗАТРУДНЕНИЯТА, КОИТО ПОДРЕДЕНАТА И ЗАМОЖНА ЗАПАДНА ЕВРОПА СРЕЩА, ИЗПРАВЕНА ПРЕД ВЪЛНАТА БЕЖАНЦИ ОТ ИЗТОЧНА ЕВРОПА. СПОДЕЛЯМЕ ЗАГРИЖЕНОСТТА НА ЗАПАДНОТО ОБЩЕСТВЕНО МНЕНИЕ ПО ПОВОД НАРСТВАЩАТА ЕМИГРАЦИЯ ОТ ИЗТОКА И НЕОБХОДИМОСТТА ИЗТОЧНОЕВРОПЕЙЦИТЕ ДА ПОДОБРЯТ СВОЯ ЖИВОТ ЧРЕЗ УПОРИТ ТРУД В СВОЯТА РОДИНА, А НЕ ЧРЕЗ МАСОВА ЕМИГРАЦИЯ. ТАЗИ ЗАГРИЖЕНОСТ ОБАЧЕ НЕ Е ОСНОВАНИЕ ВСИЧКИ ИЗТОЧНОЕВРОПЕЙЦИ, В ЧАСТНОСТ БЪЛГАРИТЕ, ДА БЪДАТ ТРЕТИРАНИ КАТО ПОТЕНЦИАЛНИ ИМИГРАНТИ, ПРОТЯГАЩИ РЪКА ЗА ПОДАЯНИЯ НА СВОИТЕ БОГАТИ ЗАПАДНИ РОДНИНИ! ТАЗИ ЗАГРИЖЕНОСТ НЕ Е ОСНОВАНИЕ НЕБОГАТИЯТ БЪЛГАРИН ДА БЪДЕ ПРИНУЖДАВАН ЗА ВИЗА ДА ЗАПЛАЩА СУМИ, КОИТО НИКОЙ НИКЪДЕ В ЗАПАДНА ЕВРОПА НЕ ПЛАЩА, ЗА ДА ОТИДЕ В КОЯТО И ДА Е ТОЧКА НА ПЛАНЕТАТА!

ЕВРОПЕЙСКОТО ДВИЖЕНИИЕ «ХЕЛЗИНКСКА ГРАЖДАНСКА АСАМБЛЕЯ" СИ ПОСТАВЯ ЗА ЦЕЛ ИЗГРАЖДАНЕТО НА ИНТЕГРИРАНО ЕВРОПЕЙСКО ГРАЖДАНСКО ОБШЕСТВО, ОСНОВАНО ВЪРХУ ЦЕННОСТИТЕ НА ХУМАНИЗМА И ТОЛЕРАНТНОСТТА. КАТО ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ТОВА ДВИЖЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ НИЕ СМЕ ПРИНУДЕНИ ДА КОНСТАТИРАМЕ, ЧЕ ВИЗОВАТА ПОЛИТИКА НА ЗАПАДНОЕВРОПЕЙСКИТЕ СТРАНИ НЕ САМО НЕ ВОДИ ДО УТВЪРЖДАВАНЕТО НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ЦЕННОСТИ, НО НАПРОТИВ, ЗАДЪЛБОЧАВА ИЗОЛАЦИЯТА НА НАШАТА СТРАНА, НА НАШЕТО ОБШЕСТВО ОТ ОБЕДИНЯВАЩА СЕ ЕВРОПА. СЪС СЪЖАЛЕНИЕ ТРЯБВА ДА ОТБЕЛЕЖИМ, ЧЕ ТОВА СЕ ВЪРШИ ОТ СТРАНИТЕ, КОИТО В НАЙ-ГОЛЯМА СТЕПЕН ПРЕТЕНДИРАТ И КАТО ДЪРЖАВНА ПОЛИТИКА, И КАТО ОБЩЕСТВЕНО МНЕНИЕ ДА БЪДАТ НОСИТЕЛИ НА ЦЕННОСТИТЕ НА ЛИБЕРАЛНАТА ДЕМОКРАЦИЯ И ХУМАНИЗМА. АКО ТЕЗИ СТРАНИ ДЪРЖАТ НАИСТИНА ДА РАЗПРОСТРАНЯТ СВОИТЕ ЦЕННОСТИ В ИЗТОЧНА ЕВРОПА, ТО МОЖЕ БИ ТЕ НАЙ-УСПЕШНО ЩЕ ПОСТИГНАТ ТОВА НЕ ЧРЕЗ ДИДАКТИЧНИНРАВОУЧЕНИЯ, А ЧРЕЗ СВОЕТО И НА ПРЕДСТАВИТЕЛИТЕ СИ ПОВЕДЕНИЕ.

И АКО РЕАЛНАТА ЦЕНА НА ВИЗИТЕ ЗА ЗАПАДНА ЕВРОПА Е НАИСТИНА ДНЕШНАТА, ТВЪРДЕ ВИСОКА ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА СРЕДНИЯ БЪЛГАРИН ЦЕНА, ТО НАЙ-МАЛКОТО, КОЕТО МОЖЕШЕ ДА СЕ НАПРАВИ, БЕ ДА СЕ ИНФОРМИРА БЪЛГАРСКАТА ОБЩЕСТВЕНОСТ СВОЕВРЕМЕННО ЗА ТОВА 7-10-КРАТНО ПОСКЪПВАНЕ ЧРЕЗ СРЕДСТВАТА ЗА МАСОВО ОСВЕДОМЯВАНЕ, ЗА ДА СЕ СПЕСТИ НА ОБИКНОВЕНИЯ БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИН УНИЖЕНИЕТО ДА НАУЧИ ЗА НОВАТА ЦЕНА НА ВИЗАТА, КОЯТО НЕ МОЖЕ ДА ПЛАТИ, ПРЕД ГИШЕТО НА КОНСУЛСКАТА СЛУЖБА.

В ДНИТЕ НА ПОЛИТИЧЕСКА ПОЛЯРИЗАЦИЯ И РАЗТЪРСВАЩА СТОПАНСКА КРИЗА БЪЛГАРСКОТО ОБЩЕСТВО Е ЕДИННО В ПОЗИЦИЯТА СИ САМО ПО ЕДИН ВЪПРОС - ЕВРОПЕЙСКАТА ОРИЕНТАЦИЯ НА БЪЛГАРИЯ. НИЕ ИМАМЕ ДА ПРЕОДОЛЯВАМЕ ТВЪРДЕ МНОГО И ТВЪРДЕ ВИСОКИ БАРИЕРИ В САМИТЕ СЕБЕ СИ ПО СВОЯ БЪЛГАРСКИ ПЪТ КЪМ МОДЕРНА ЕВРОПА. ПОСТАВЯНЕТО НА ДОПЪЛНИТЕЛНИ БАРИЕРИ Е БЕЗСМИСЛЕНО И ЖЕСТОКО. ЕВРОПЕЙСКАТА КУЛТУРА Е ТВЪРДЕ БОГАТА И МНОГООБРАЗНА, ЗА ДА МОЖЕ ДА БЪДЕ ВЪЗПРИЕТА ЕДИНСТВЕНО ЧРЕЗ "САПУНЕНИТЕ ОПЕРИ" НА ОСКЪДНИТЕ ЗАПАДНИ ТЕЛЕВИЗИОННИ КАНАЛИ. ПРАВОТО НА СВОБОДНО ПРИДВИЖВАНЕ Е НЕ САМО КОМУНИКАТИВНОТО СРЕДСТВО, ТО Е ЧАСТ ОТ СЪЩНОСТТА НА ЕВРОПЕЙСКАТА КУЛТУРА. ТОЛКОВА ПО-СТРАННО Е, КОГАТО САМАТА ЕВРОПА НИ ГО ОТНЕМА!

СОФИЯ, 11 МАРТ 1991 Г.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*  *  *

СОФИЯ, 12 МАРТ - СЛЕДВА. ПЪЛНИЯТ ТЕКСТ НА ПРЕДОСТАВЕНАТА ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ДЕКЛАРАЦИЯ НА КОНФЕДЕРАЦИЯТА НА ЧАСТНИТЕ ПРЕДПРИЕМАЧИ В БЪЛГАРИЯ. ДОКУМЕНТЪТ Е АДРЕСИРАН ДО ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ, ДО ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКАТА, ДО МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ И ДО РЪКОВОДСТВАТА НА ОСНОВНИТЕ ПОЛИТИЧЕСКИ СИЛИ И СИНДИКАЛНИ ОРГАНИЗАЦИИ В БЪЛГАРИЯ.


ДНЕС, 10 МАРТ 1991 ГОД., НА СВОЯТА ПЪРВА НАЦИОНАЛНА КОНФЕРЕНЦИЯ КОНФЕДЕРАЦИЯТА НА ЧАСТНИТЕ ПРЕДПРИЕМАЧИ В БЪЛГАРИЯ ПРИЕ ЕДИНОДУШНО СЛЕДНАТА ДЕКЛАРАЦИЯ:

"ЧАСТНИТЕ СОБСТВЕНИЦИ ПРИЕХА С НАДЕЖДА И ДОВЕРИЕ ПЪРВОТО НЕЗАВИСИМО ПРАВИТЕЛСТВО, СЪСТАВЕНО ОТ ЕКСПЕРТИ, И ОЧАКВАХА ОТ НЕГО, ЧЕ ТО ЩЕ СЪУМЕЕ ДА СЪЗДАДЕ РЕАЛНИ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ИЗВЛИЧАНЕ НА СТРАНАТА ОТ ДЪЛБОКАТА ИКОНОМИЧЕСКА КРИЗА. ЗА СЪЖАЛЕНИЕ ТОВА НЕ СТАНА. ВМЕСТО ДА СЕ ТЪРСИ ВЕРНИЯТ ИЗХОД ОТ КРИЗАТА, ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗАПОЧНА С МЕРКИ ОТ МОНЕТАРЕН ХАРАКТЕР, ЦЕЛЯЩИ ЕДИНСТВЕНО ДА ПОВИШАВАТ НЕГОВАТА ПОПУЛЯРНОСТ ПРЕД МЕЖДУНАРОДНИТЕ ВАЛУТНО-ФИНАНСОВИ ИНСТИТУЦИИ И СИНДИКАЛНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ В СТРАНАТА. ТОВА, ЗА КОЕТО НЕ БЕШЕ ПОМИСЛЕНО ВЪОБЩЕ, Е БЪЛГАРСКАТА ИКОНОМИКА И РАЗВИТИЕТО НА ЧАСТНИЯ БИЗНЕС. КРИЗАТА В БЪЛГАРИЯ ИМА ТВЪРДЕ СПЕЦИФИЧЕН ХАРАКТЕР. ТОВА Е КРИЗА В:

- ИКОНОМИЧЕСКОТО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО,
- ПРОИЗВОДСТВОТО,
- ИЗПОЛЗВАНЕТО НА РАБОТНАТА СИЛА,
- РАЗГРАЖДАНЕТО НА ДЪРЖАВНИЯ МОНОПОЛ,
- ВЪНШНОИКОНОМИЧЕСКИТЕ ОТНОШЕНИЯ.

ПОРАДИ ТОВА НАСТОЯВАМЕ:

ПЪРВО: ПРИЕМАНЕ НА СПЕШНИ МЕРКИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ПРОИЗВОДСТВОТО И НАСЪРЧАВАНЕ НА ПРОЦЕСИТЕ ЗА РАЗКРИВАНЕ НА НОВИ РАБОТНИ МЕСТА;

ВТОРО: ПРЕФЕРЕНЦИАЛНИ МЕРКИ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЧАСТНИЯ СЕКТОР В БЪЛГАРИЯ, В ТОВА ЧИСЛО:

- ЛИХВИ ВЪРХУ КРЕДИТИТЕ;
- ПРЕМАХВАНЕ ДАНЪЦИТЕ ВЪРХУ РЕИНВЕСТИРАНАТА ЧАСТ ОТ ПЕЧАЛБАТА И ДОХОДА;
- ДАНЪЧНИ ОБЛЕКЧЕНИЯ ЗА ЧАСТНИТЕ ФИРМИ;
- ПРЕМАХВАНЕ НА ЕКСПОРТНИТЕ И ИМПОРТНИТЕ ТАКСИ НА ДАНЪКА ВЪРХУ ОБОРОТА И АКЦИЗИТЕ;
- ПЪЛНО ОСВОБОЖДАВАНЕ НА ТЪРГОВИЯТА, В ТОВА ЧИСЛО И С ВАЛУТА, И С БЛАГОРОДНИ МЕТАЛИ;

ТРЕТО: УСКОРЯВАНЕ ПРОЦЕСИТЕ НА ПРИВАТИЗАЦИЯ С ПРЕФЕРЕНЦИАЛНИ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА УЧАСТИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ЧАСТНИ ФИРМИ.

ДО ПРИЕМАНЕ НА НАШИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ПОДНОВЯВАМЕ МОРАТОРИУМА ВЪРХУ ПЛАЩАНЕТО НА ДАНЪЦИТЕ.

В ПРЕГОВОРИ СМЕ СЪС СЪЮЗА НА СТОПАНСКИТЕ РЪКОВОДИТЕЛИ ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА ОБЩОНАЦИОНАЛЕН БЕЗСРОЧЕН ЛОКАУТ ОТ 18 МАРТ 1991 ГОД. ДО УДОВЛЕТВОРЯВАНЕ НА НАШИТЕ ИСКАНИЯ.

ДЕКЛАРАЦИЯТА Е ОТКРИТА ЗА ПРИСЪЕДИНЯВАНЕ НА ВСИЧКИ ОРГАНИЗАЦИИ И СЪЮЗИ НА РАБОТОДАТЕЛИТЕ В БЪЛГАРИЯ.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*  *  *

СОФИЯ, 12 МАРТ - СЛЕДВА ПЪЛНИЯТ ТЕКСТ НА ПРЕДОСТАВЕНАТА ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПОЗИЦИЯ НА СОФИЙСКИЯ ГРАДСКИ СЪВЕТ НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ ПО ВЪПРОСА ЗА САМОУПРАВЛЕНИЕТО НА СТОЛИЦАТА.


ПРЕДСТОЯЩИТЕ КОНСТИТУЦИОННИ РЕФОРМИ ЩЕ ПРЕОБРАЗЯТ МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ. ТО Е, КОЕТО ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ НА ГРАЖДАНИТЕ ДА УЧАСТВАТ НЕПОСРЕДСТВЕНО В УПРАВЛЕНИЕТО НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ РАБОТИ, СВЪРЗАНИ С ТЯХНОТО ВСЕКИДНЕВИЕ И НАЧИН НА ЖИВОТ.

САМОУПРАВЛЕНИЕТО НА СТОЛИЦАТА ЗАСЛУЖАВА ОСОБЕНО ВНИМАНИЕ НА ГРАЖДАНИТЕ И ПОЛИТИЧЕСКИТЕ СИЛИ. ПРИ ИЗГРАЖДАНЕТО НА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ НА СТОЛИЦАТА ТРЯБВА ДА СЕ ПРЕОДОЛЯВАТ ДОСЕГАШНИТЕ ПРИВИДНО ДЕМОКРАТИЧНИ ФОРМИ НА САМОУПРАВЛЕНИЕ, ИЗГРАЖДАНИ "ОТДОЛУ НАГОРЕ", НО ЛИШЕНИ ОТ РЕАЛНА ВЛАСТ, ФИНАНСИ И МАТЕРИАЛНИ РЕСУРСИ, И СТРЕМЕЖИТЕ, ПОЯВИЛИ СЕ НАПОСЛЕДЪК В ОПРЕДЕЛЕНИ ПОЛИТИЧЕСКИ СРЕДИ, КЪМ СВРЪХЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ НА ВЛАСТТА В СТОЛИЦАТА, ВОДЕЩА ДО ПРЕМАХВАНЕ НА МЕСТНИТЕ ИЗБОРНИ ОРГАНИ В ГРАДА И НАЗНАЧАВАНЕ НА ТЯХНО МЯСТО НА АДМИНИСТРАТОРИ.

ГРАДСКИЯТ СЪВЕТ НА СОЦИАЛИСТИЧЕСКАТА ПАРТИЯ ПРЕДЛАГА НА ВНИМАНИЕТО НА ОБЩЕСТВЕНОСТТА, НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ СИЛИ В СОФИЯ, НА ВЕЛИКОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ СЛЕДНИТЕ ОСНОВНИ ПОЛОЖЕНИЯ ЗА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ В СТОЛИЦАТА:

1. СТОЛИЦАТА Е ЦЯЛОСТЕН СЕЛИЩЕН ОРГАНИЗЪМ, КОЙТО ТРЯБВА ДА ПРЕВЪРНЕМ В СЪВРЕМЕНЕН ГРАД-АГЛОМЕРАЦИЯ, ЗАДОВОЛЯВАЩ МНОГОСТРАННИТЕ ПОТРЕБНОСТИ НА СВОЕТО НАСЕЛЕНИЕ И ОБСЛУЖВАЩ ЕДИН ОТ НАЙ-ВАЖНИТЕ КРЪСТОПЪТИ НА ЕВРОПА. УПРАВЛЕНИЕТО НА СТОЛИЦАТА ДА СТАВА НА ОСНОВАТА НА НАЙ-НОВИТЕ ТЕНДЕНЦИИ В РАЗВИТИЕТО НА ГРАДОВЕТЕ-АГЛОМЕРАЦИИ В ЕВРОПА И В СВЕТА. САМОУПРАВЛЕНИЕТО В СТОЛИЦАТА ТРЯБВА ДА БЪДЕ ВЪЗРОДЕНО В СЪОТВЕТСТВИЕ С ОБЩИТЕ ПРИНЦИПИ НА ДЕМОКРАТИЗЪМ И ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ НА ВЛАСТТА.

2. ЕДИНСТВОТО НА ГРАДОУСТРОЙСТВЕНИТЕ И СЕЛИЩНИТЕ ЕЛЕМЕНТИ НА СЛОЖНИЯ СТОЛИЧЕН ОРГАНИЗЪМ ПРЕДПОЛАГА САМОСТОЯТЕЛЕН ЮРИДИЧЕСКЙ СТАТУС НА ГРАДА КАТО САМОУПРАВЛЯВАЩА СЕ ТЕРИТОРИАЛНА ОБЩНОСТ НА НАСЕЛЕНИЕТО, СИНТЕЗИРАЩА МНОГО ПОВЕЧЕ ОТ ФУНКЦИИТЕ, ПРАВАТА И ЗАДЪЛЖЕНИЯТА НА БЪДЕЩИТЕ ТЕРИТОРИАЛНИ СТРУКТУРИ НА САМОУПРАВЛЕНИЕ В СТРАНАТА.

3. УПРАВЛЕНИЕТО НА СТОЛИЦАТА ДА СЕ ОСЪЩЕСТВЯВА ОТ ДВУЗВЕННА СИСТЕМА В СЪОТВЕТСТВИЕ С ПРИНЦИПИТЕ НА ХОРИЗОНТАЛИАТА ИНТЕГРАЦИЯ И ВЕРТИКАЛНАТА ДЕЗИНТЕРРАЦИЯ НА ФУНКЦИИ И ПРАВОМОЩИЯ.

4. ХОРИЗОНТАЛНАТА ИНТЕГРАЦИЯ НА СТОЛИЧНАТА ТЕРИТОРИААЛНА ОБЩНОСТ СЕ ИЗРАЗЯВА ОТ ОРГАН НА САМОУПРАВЛЕНИЕТО, КОЙТО СЕ ИЗБИРА ПРЯКО ОТ НАСЕЛЕНИЕТО - СТОЛИЧЕН СЪВЕТ.

СТОЛИЧНИЯТ СЪВЕТ Е НЕОБХОДИМО ДА ВЪПЛЪЩАВА ЕДИНСТВОТО НА ГРАДСКИЯ ОРГАНИЗЪМ В УСТРОЙСТВЕНО, КОМУНАЛНО И ИНФРАСТРУКТУРНО ОТНОШЕНИЕ ПРИ ПРОВЕЖДАНЕТО НА ЕДИННА ИНВЕСТИЦИОННА, ЖИЛИЩНА, СОПИАЛНА И КУЛТУРНА ПОЛИТИКА.

5. ТЕРИТОРИАЛНИ ПОДРАЗДЕЛЕНИЯ В ГРАД СОФИЯ СА РАЙОНИТЕ /ОБШИНИТЕ/, КОИТО СЕ ОБРАЗУВАТ НА ОСНОВАТА НА ЕСТЕСТВЕНО СЛОЖИЛИТЕ СЕ ГРАДОУСТРОЙСТВЕНИ СТРУКТУРИ И СЪЗДАВАТ ПРЕДПОСТАВКИ ЗА ДЕМОКРАТИЧНО РАЗВИТИЕ НА САМОУПРАВЛЕНИЕТО.

ПРИЛЕЖАЩИТЕ КЪМ СОФИЯ СЕЛИЩА ДА ПОЛУЧАТ ОПРЕДЕЛЕН ЮРИДИЧЕСКИ СТАТУС НА ОБЩИНИ.

МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ В ГОЛЕМИЯ СЕЛИЩЕН ОРГАНИЗЪМ НА СТОЛИЦАТА ТРЯБВА ДА СЕ РАЗВИВА В ДЪЛБОЧИНА КЪМ ЕСТЕСТВЕНО ФОРМИРАЛИТЕ СЕ ОБЩНОСТИ ПО КВАРТАЛИ И МАХАЛИ, КЪДЕТО КОНСОЛИДАЦИЯТА НА НАСЕЛЕНИЕТО Е ЗНАЧИТЕЛНО ПО-СИЛНА.

6. В РАЙОНИТЕ И ОТДЕЛНИТЕ СЕЛИЩА ДА СЕ УЧРЕДЯТ КАТО ОРГАНИ НА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ СЪВЕТИ, ИЗБИРАНИ ПРЯКО ОТ НАСЕЛЕНИЕТО.

7. ПРИ ВЕРТИКАЛНАТА ДЕЗИНТЕГРАЦИЯ НА ФУНКЦИИ И ПРАВОМОЩИЯ РАЙОННИТЕ /ОБЩИНСКИТЕ/ СЪВЕТИ ЩЕ СЕ ПОЛЗВАТ С ВИСОКА СТЕПЕН НА АВТОНОМИЯ И СЪЩЕВРЕМЕННО ЩЕ УЧАСТВАТ В УПРАВЛЕНИЕТО НА СТОЛИЦАТА. РАЙОННИТЕ /ОБЩИНСКИТЕ/ СЪВЕТИ С ПРЯКОТО УЧАСТИЕ НА НАСЕЛЕНИЕТО ОСЪЩЕСТВЯВАТ ИНВЕСТИРАНЕТО НА ОБЩИНСКОТО ЖИЛИЩНО СТРОИТЕЛСТВО И РАЗПРЕДЕЛЕНИЕТО НА ОБЩИНСКИТЕ ЖИЛИЩА, СЪБИРАНЕТО НА МЕСТНИТЕ ДАНЪЦИ И ТАКСИ, УПРАВЛЯВАТ И РАЗВИВАТ СОЦИАЛНАТА ИНФРАСТРУКТУРА, ОБРАЗОВАНИЕТО, МЕДИЦИНСКОТО ОБСЛУЖВАНЕ, СОЦИАЛНИТЕ ГРИЖИ, САМОДЕЙНИ, КУЛТУРНИ ИНСТИТУТИ И ФОРМАЦИИ, АДМИНИСТРАТИВНОТО ОБСЛУЖВАНЕ НА НАСЕЛЕНИЕТО, ИЗВЪРШВАТ БЛАГОУСТРОЙСТВОТО И КОМУНАЛНИТЕ ДЕЙНОСТИ.

8. ОТ ОСОБЕНО ЗНАЧЕНИЕ ЗА РАЙОНИТЕ /ОБЩИНИТЕ/ И СТОЛИЦАТА ДНЕС И В БЪДЕШЕ Е СЪХРАНЯВАНЕТО, ВЪЗПРОИЗВОДСТВОТО И ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ОБЩИНСКИТЕ ИМОТИ В ИНТЕРЕС НА ГРАЖДАНИТЕ И С ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛЗА ЗА ГРАЖДАНСКАТА ОБЩНОСТ.

9. ВАЖНА ГАРАНЦИЯ ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ Е ИКОНОМИЧЕСКАТА САМОСТОЯТЕЛНОСТ НА СТОЛИЦАТА И РАЙОНИТЕ /ОБЩИНИТЕ/. ТОВА ОЗНАЧАВА ТЕХНИТЕ БЮДЖЕТИ ДА СЕ ИЗГРАЖДАТ "ОТДОЛУ НАГОРЕ" - ДА СЪБИРАТ ДАНЪЦИТЕ, ДА ИМАТ ПРАВО НА МЕСТНИ ДАНЪЦИ И ТАКСИ.

10. ИЗБИРАНЕТО НА СТОЛИЧНИЯ И РАЙОННИТЕ /ОБЩИНСКИТЕ/ СЪВЕТИ ДА СТАВА ВЪЗ ОСНОВА НА ПРИНЦИПИ, КОИТО БИХА ОСИГУРИЛИ ПРЕДСТАВИТЕЛСТВО НА РАЗНООБРАЗИЕТО НА ИНТЕРЕСИТЕ НА НАСЕЛЕНИЕТО И ВИСОКО РАВНИЩЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТ НА СЪВЕТНИЦИТЕ.

ПРИ ИЗБИРАНЕТО НА РАЙОННИТЕ /ОБЩИНСКИТЕ/ СЪВЕТНИЦИ КЪМ КАНДИДАТИТЕ БИ МОГЛО ДА СЕ ПРЕДЯВИ ИЗИСКВАНЕ НА ТРАЙНА ВРЪЗКА /МЕСТОЖИВЕЕНЕ ИЛИ МЕСТОРАБОТА/ СЪС СЪОТВЕТНИТЕ ТЕРИТОРИАЛНИ ОБЩНОСТИ.

11. ИЗПЪЛНИТЕЛНАТА ВЛАСТ ДА СЕ ОСЪЩЕСТВЯВА ОТ КОЛЕКТИВНИ ОРГАНИ - ИЗПЪЛНИТЕЛНИ КОМИТЕТИ /УПРАВИ/, ЧИИТО ПРЕДСЕДАТЕЛИ СЕ ИЗБИРАТ ОТ ПРЕДСТАВИТЕЛНИЯ ОРГАН.

ПРЕДСЕДАТЕЛИТЕ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНИТЕ КОМИТЕТИ /УПРАВИ/ МОГАТ ДА ИЗПЪЛНЯВАТ И ОПРЕДЕЛЕНИ КМЕТСКИ ФУНКЦИИ, КОИТО В ЗАКОНА СЛЕДВА ДА СЕ ПОСОЧАТ ИЗРИЧНО.

12. СЛОЖНАТА СЕЛИЩНА И ГРАДОУСТРОЙСТВЕНА СТРУКТУРА НА СТОЛИЦАТА, ЗАДЪЛБОЧАВАЩИТЕ СЕ ВРЪЗКИ И БЪДЕЩА ИНТЕГРАЦИЯ НА НАСЕЛЕНИТЕ МЕСТА ОКОЛО СОФИЯ В ПО-ШИРОК - ТЕРИТОРИАЛЕН ОБХВАТ, СПЕЦИФИЧНИТЕ СТОЛИЧНИ ФУНКЦИИ И КРЪСТОПЪТНОТО ПОЛОЖЕНИЕ НА АГЛОМЕРАЦИЯТА НАЛАГАТ УПРАВЛЕНИЕТО НА СТОЛИЦАТА И МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ В НЕЯ ДА БЪДАТ УРЕДЕНИ В ОСОБЕН РАЗДЕЛ В БЪДЕЩИЯ ЗАКОН ЗА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ, А В ПЕРСПЕКТИВА ДА СЕ ПРИЕМЕ СПЕЦИАЛЕН ЗАКОН ЗА САМОУПРАВЛЕНИЕТО НА СТОЛИЦАТА.

* * *
СОФИЙСКАТА ГРАДСКА ОРГАНИЗАЦИЯ НА СОЦИАЛИСТИЧЕСКАТА ПАРТИЯ ЩЕ ОТСТОЯВА ИДЕЯТА ЗА РАЗГЪРНАТО, МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ В СТОЛИЦАТА В ИМЕТО НА ДЕМОКРАЦИЯТА, СОЛИДАРНОСТТА И СПРАВЕДЛИВОСТТА, В ИМЕТО НА ГРАЖДАНСКИТЕ ПРАВА И СВОБОДИ.

МЕСТНИТЕ ИЗБОРНИ ОРГАНИ НА САМОУПРАВЛЕНИЕ ТРЯБВА ДА СТАНАТ ЕСТЕСТВЕН ИЗРАЗ НА ПЛУРАЛИЗМА НА ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО, НА СТЕПЕНТА НА ЗРЕЛОСТ НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ОТНОШЕНИЯ, НА СТАБИЛНОСТТА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ ПРОЦЕСИ.

НЕКА ВСЕКИ ГРАЖДАНИН, ВСЯКА ПОЛИТИЧЕСКА СИЛА, ВСЯКА ГРАЖДАНСКА ОРГАНИЗАЦИЯ ДА ДАДАТ СВОЙ ПРИНОС ЗА РАЗВИТИЕТО НА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ В СТОЛИЦАТА, ЗА СЪХРАНЕНИЕ И ОБОГАТЯВАНЕ НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ ТРАДИЦИИ.

СОФИЯ, 1 МАРТ 1991 Г.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*  *  *

СОФИЯ, 12 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА СЪОБЩЕНИЕТО ЗА ПЛЕНУМА НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ /БКП/, СЪСТОЯЛ СЕ НА 9 МАРТ 1991 ГОДИНА В СОФИЯ.


НА 9 МАРТ 1991 ГОД. В НАЦИОНАЛНИЯ МУЗЕЙ "Г.ДИМИТРОВ" СЕ СЪСТОЯ ПЛЕНУМ НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ.

ОСВЕН ЧЛЕНОВЕТЕ НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА ПАРТИЯТА УЧАСТВУВАХА ЧЛЕНОВЕТЕ НА ЦЕНТРАЛНАТА КОНТРОЛНО-РЕВИЗИОННА КОМИСИЯ /ЦКРК/ НА БКП и НЯКОИ ДРУГАРИ, КОИТО ИМАТ ОТНОШЕНИЕ КЪМ ИЗДАВАНЕТО НА ВЕСТНИК "КОМУНИСТИЧЕСКО ДЕЛО".

ЕДИНОДУШНО БЕ ОДОБРЕН СЛЕДНИЯТ ДНЕВЕН РЕД:

1. БОРБАТА НА КОМУНИСТИТЕ ЗА ЧИСТОТА НА ПАРТИЯТА
ДОКЛАДЧИК: ВЛАДИМИР СПАСОВ

2. ОРГАНИЗАЦИОННИ ВЪПРОСИ

ПО ИЗНЕСЕНИЯ ДОКЛАД СТАНАХА ОЖИВЕНИ РАЗИСКВАНИЯ. ИЗКАЗАХА СЕ СЛЕДНИТЕ ДРУГАРИ: СТОЯН ТЕРЗИЙСКИ, ФИЛИП ХРИСТОВ ГОЦЕВ, ХЮСЕИН МОЛЛАХАСАН, ТРАЯНА ХОРОЗОВА, ДИМИТЪР ФИЛИПОВ, ПАВЕЛ КЪНЕВ, СТОЯН ГЕШЕВ, АТАНАС ШАГОВ, НИКОЛАЙ ПЕТКОВ ГЕОРГИЕВ, СТОЙЧО ЛАЛОВ СТОЙЧЕВ, ВЕРА СТОЙНЕВА, НИКОЛАЙ ПОПЗЛАТЕВ, СТЕФАН НИКОЛАЕВ, ЛЮБОМИР СТОИМЕНОВ, ГЕОРГИ ДАСКАЛОВ, СТОЙЧО БОТЕВ, ДИМИТЪР ЯБЪЛКОВ, КИРИЛ АНДРЕЕВ, ПЕТКО ГРЪНЧАРОВ, МИЛЧО АЛЕКСАНДРОВ, КРУМ ЗАХАРИЕВ, ТРИФОН ПЕШЕВ, КОСЬО ТЕРЗИЕВ, ХРИСТО АРНАУДОВ И ОГНЯН ЛЕЧЕВ.

ПЛЕНУМЪТ ПОТВЪРДИ И ОДОБРИ ИЗКЛЮЧВАНЕТО ОТ ПАРТИЯТА НА ИВАН ПЕЙЧЕВ, ГЕНО ВЛАХОВ И ЧУДЕ СЛАВЧЕВ ЗА ФРАКЦИОННАТА ИМ, АНТИПАРТИЙНА И АНТИКОМУНИСТИЧЕСКА ДЕЙНОСТ, ЦЕЛЯЩА ДА РАЗЦЕПИ И ДА УНИЩОЖИ ПАРТИЯТА. ИЗВАДИ ОТ СЪСТАВА НА ЦК НА БКП И ИЗКЛЮЧИ ОТ РЕДОВЕТЕ НА ПАРТИЯТА ГАНЧО КИРИЛОВ ТОДОРОВ, ВАЛЕРИ МАРШАЛОВ, АНГЕЛ ТЮФЕКЧИЕВ, СТЕФАН ПЕШКОВ, АЛЕКСАНДЪР КИРКОВ, БОРИС ЦЕНОВ, МАРИЯ КОЛЕВА, СЪБИ БОЗАДЖИЕВ, ЗА РУШЕНЕ НА ЕДИНСТВОТО НА ПАРТИЯТА, УЧАСТИЕ ВЪВ ФРАКЦИОННА БОРБА С ОГЛЕД СВАЛЯНЕ РЪКОВОДСТВОТО НА ПАРТИЯТА И ПОДЧИНЯВАНЕ СЪЩАТА НА ДРУГА НЕМАРКСИЧЕСКА ПАРТИЯ, СЪЗДАВАНЕ НА ГРУПОВЩИНА, С ЦЕЛ ДА РАЗБИЯТ ЕДИНСТВОТО НА ПАРТИЯТА.

ИЗПЪЛНИТЕЛНОТО БЮРО БЕ ПРЕИМЕНУВАНО В ПОЛИТБЮРО, ЗА КАНДИДАТ-ЧЛЕНОВЕ НА КОЕТО БЯХА ИЗБРАНИ ДРУГАРИТЕ: МИЛЧО АЛЕКСАНДРОВ, ЛЮБОМИР СТОИМЕНОВ, ДИМИТЪР ЯБЪЛКОВ, ПЕТКО ГРЪНЧАРОВ, ИВАЙЛО ДЕНЧЕВ И НИКОЛАЙ ПЕТКОВ ГЕОРГИЕВ.

ЗА ЧЛЕНОВЕ НА ЦК НА БКП БЯХА ИЗБРАНИ ДРУГАРИТЕ: ДИМИТЪР ФИЛИПОВ, ГЕОРГИ ДАСКАЛОВ, ЕВГЕНИ СТОЯНОВ, КРАСИМИРА ОРЛОЕВА, АСЕН МЛАДЕНОВ И КРУМ ЗАХАРИЕВ ДУДИН.

ЗА ПЪРВИ СЕКРЕТАР НА ВАРНЕНСКИЯ ОБЛАСТЕН КОМИТЕТ НА БКП БЕШЕ УТВЪРДЕНА ДР. ТРАЯНА ХОРОЗОВА, А ЗА ВТОРИ СЕКРЕТАР ДР. ГЕОРГИ ДАСКАЛОВ.

ЗА ПЪРВИ СЕКРЕТАР НА ПЛОВДИВСКИЯ ГК НА БКП БЕ УТВЪРДЕН ДР. АТАНАС ШАГОВ. ЗА СЕКРЕТАР ПО ИДЕОЛОГИЧЕСКАТА И ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА БЕ УТВЪРДЕН ХРИСТО АРНАУДОВ. ЗА ОРГАНИЗАЦИОННИЯ ОТДЕЛ ЩЕ ОТГОВАРЯ ДР. ВЛ.СПАСОВ, ЗАВЕЖДАЩ АДМИНИСТРАТИВНИЯ И СТОПАНСКИЯ ОТДЕЛ Е ДР. ИВАН ЦВЕТАНОВ ГЕОРГИЕВ.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


*   *   *

СОФИЯ, 12 МАРТ - СЛЕДВА ПРЕДОСТАВЕНИЯТ ЗА РАЗПРОСТРАНЕНИЕ ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РАЗДЕЛА "ИКОНОМИКА НА ПРЕХОДА"/ЧАСТ СЕДМА/ ОТ ПРОЕКТА ЗА ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ И ПРЕХОД КЪМ ПАЗАРНА ИКОНОМИКА, РАЗРАБОТЕН ОТ АМЕРИКАНСКИЯ ЕКИП НА РИЧАРД РАН И РОНАЛД ЪТ /ИЗВЕСТНАТА ПРОГРАМА "РАН-ЪТ”/. ПРОЕКТЪТ КАТО ЦЯЛО Е ПОДГОТВЕН ОТ ТЪРГОВСКАТА КАМАРА НА СЪЕДИНЕНИТЕ АМЕРИКАНСКИ ЩАТИ КАТО ПОДАРЪК ЗА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД. АВТОР НА РАЗДЕЛА Е ИЗВЕСТНАТА АМЕРИКАНСКА ИКОНОМИСТКА ГРАЦИЕЛА Д. ТЕСТА.


ОПИТЪТ В КОРЕЯ

ИКОНОМИЧЕСКОТО ЧУДО В РЕПУБЛИКА КОРЕЯ ДАТИРА ОТ 60-ТЕ ГОДИНИ.
В КРАЯ НА КОРЕЙСКАТА ВОЙНА ИКОНОМИКАТА НА ЮЖНА КОРЕЯ БЕШЕ РАЗРУШЕНА И ПЕРСПЕКТИВИТЕ СЪВСЕМ НЕ БЯХА ОКУРАЖАВАЩИ. В НАЧАЛОТО НА 60-ТЕ ГОДИНИ БРУТНИЯТ НАЦИОНАЛЕН ПРОДУКТ НА ГЛАВА ОТ НАСЕЛЕНИЕТО БЕШЕ ЕКВИВАЛЕНТЕН САМО НА ОКОЛО 675 ДОЛАРА. ПО ТОВА ВРЕМЕ АМЕРИКАНСКАТА ФИНАНСОВА ПОМОЩ, КОЯТО ПОДДЪРЖАШЕ ЖИВОТА В СТРАНАТА, РЯЗКО СЕ НАМАЛИ И С ТОВА ПОДТИКНА ПРАВИТЕЛСТВОТО КЪМ СМЯНА НА ИКОНОМИЧЕСКАТА СИ ПОЛИТИКА.

ПРЕЗ 50-ТЕ ГОДИНИ КОРЕЯ СЛЕДВАШЕ СТРАТЕГИЯ НА РАЗВИТИЕ, ОСНОВАНА ВЪРХУ ЗАМЕСТВАНЕТО НА ВНОСА. В НАЧАЛОТО НА 60-ТЕ ГОДИНИ ТЯ ОБЕДИНИ "КОРЕКТИВНИТЕ" МЕРКИ С ТАЗИ ПОЛИТИКА. ЗА РАЗЛИКА ОТ ТАЙВАН, КОЙТО ОТВОРИ СВОЯТА ИКОНОМИКА ЗА ЧУЖДАТА КОНКУРЕНЦИЯ, КОРЕЙСКАТА ОРИЕНТАЦИЯ "НАВЪН” БЕШЕ ДОСТИГНАТА ЧРЕЗ СВЕЖДАНЕ ДО МИНИМУМ НА ДЕФОРМАЦИИТЕ НА ЦЕНИТЕ, СЪЗДАДЕНИ ЗА ЗАЩИТА НА ВЪТРЕШНИТЕ ПРОМИШЛЕНОСТИ И ЧРЕЗ ПОДДЪРЖАНЕ НА ВЪТРЕШНИТЕ ЦЕНИ НА НИВОТО НА МЕЖДУНАРОДНИТЕ. ПРЕЗ 50-ТЕ ГОДИНИ РЪСТЪТ БЕШЕ СЛАБ, НО В РЕЗУЛТАТ НА ТЕЗИ МЕРКИ СЕ ПОДОБРИ.

КОРЕЙСКАТА ИКОНОМИКА БЕШЕ И СИ ОСТАНА С ВИСОКА СТЕПЕН НА ВМЕШАТЕЛСТВО. ВЪПРЕКИ ЧЕ РАЗХОДИТЕ НА ЦЕНТРАЛНОТО ПРАВИТЕЛСТВО БЯХА СРЕДНО САМО 15.7 ПРОЦЕНТА ОТ БРУТНИЯ НАЦИОНАЛЕН ПРОДУКТ ПРЕЗ 1988 Г. /СПАД ОТ РАЗМЕРА 18 ПРОЦЕНТА В СРАВНЕНИЕ С 1972 Г./, ДЪРЖАВАТА ПОЕ ИНИЦИАТИВАТА ЗА ОТКРИВАНЕ НА ОБЕЩАВАЩИ ПРОМИШЛЕНИ СЕКТОРИ И ОСИГУРЯВАНЕ НА НАСОКИ И РЪКОВОДСТВО. "СТАБИЛНОТО ПАРТНЬОРСТВО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО И ЧАСТНИЯ СЕКТОР" Е ЯРКА ХАРАКТЕРИСТИКА НА СИСТЕМАТА НА ЮЖНА КОРЕЯ /ПОДОБНО НА ЯПОНИЯ/ /56/. КОРЕЙСКАТА ИКОНОМИКА Е ТАКА СИЛНО РЕГУЛИРАНА, ЧЕ Г-Н ЧО СУН, КОЙТО БЕШЕ ГЛАВЕН ИКОНОМИЧЕСКИ СЪВЕТНИК НА ПРЕЗИДЕНТА РОХ ПРЕЗ 1988 Г., Я СВЪРЗА С КОМАНДЕН ТИП ИКОНОМИКА. И НАИСТИНА, СЯКАШ "ДАНЪЧНИТЕ ОРГАНИ ДИКТУВАТ НА ПРОИЗВОДИТЕЛЯ НА АЛКОХОЛНИ НАПИТКИ КАКВА ТРЯБВА ДА БЪДЕ ФОРМАТА НА БУТИЛКИТЕ”/57/.

ПРОМИШЛЕНОТО РАЗВИТИЕ СЕ УПРАВЛЯВА ОТ ПРАВИТЕЛСТВОТО ЧРЕЗ КОНТРОЛА НА КРЕДИТИТЕ И НИСКИТЕ ЛИХВЕНИ ПРОЦЕНТИ, С ЦЕЛ ДА СЕ КАНАЛИЗИРАТ ФОНДОВЕТЕ И СУБСИДИИТЕ КЪМ ВНИМАТЕЛНО ПОДБРАНИ ПРОМИШЛЕНОСТИ И СЕКТОРИ. ТАЗИ ПОЛИТИКА ДАДЕ ТЛАСЪК НА КОРЕЙСКИЯ "CHAEBOL" - ПРОМИШЛЕНИ ГИГАНТИ, ДОМИНИРАЩИ В ИКОНОМИКАТА. В ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ НА ТЯХ СЕ ПАДА ПОВЕЧЕ ОТ ПОЛОВИНАТА ОТ КОРЕЙСКИЯ ИЗНОС, А ПРОДАЖБАТА НА ПЪРВАТА ЧЕТВОРКА СЕ РАВНЯВАШЕ НА ПОЛОВИНАТА ОТ БРУТНИЯ НАЦИОНАЛЕН ПРОДУКТ НА СТРАНАТА ЗА 1989 Г. ВЪПРЕКИ ЧЕ СА ИЗПРАВЕНИ СРЕЩУ КОНКУРЕНЦИЯТА НА ЧУЖДИТЕ ПАЗАРИ, А СЕ КОНКУРИРАТ И ПОМЕЖДУ СИ, ЕДНО "КОРЕЙСКО ПРАВИТЕЛСТВЕНО ПРОУЧВАНЕ НА 2500 СТОКИ УСТАНОВИ, ЧЕ ЗА ТЯХ ПРЕЗ 1988 Г. 21 ПРОЦЕНТА ОТ ВЪТРЕШНИТЕ ПАЗАРИ БЯХА МОНОПОЛИСТИЧНИ И 56 ПРОЦЕНТА ОЛИГОПОЛИСТИЧНИ"/58/.

КОРЕЙСКИЯТ БИЗНЕС БЕШЕ ОБЛАГОДЕТЕЛСТВАН ОТ МНОГО ЛЕКОТО ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ. OЩE ПРЕЗ 1956 Г. ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗАПОЧНА ДА РАЗЧИТА ПОВЕЧЕ НА НЕПРЕКИТЕ ДАНЪЦИ КАТО ИЗТОЧНИК НА ДОХОДИ. ПРЕЗ 1967 Г. БЕШЕ ВЪВЕДЕН ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ, КОЙТО ПРЕНЕСЕ БРЕМЕТО ОТ ДОХОДА ВЪРХУ ПОТРЕБЛЕНИЕТО. ДАНЪЦИТЕ КАТО ДЯЛ ОТ БРУТНИЯ НАЦИОНАЛЕН ПРОДУКТ /БНП/ БЯХА "СРЕДНО 10 ПРОЦЕНТА ПРЕЗ 1981-1985 Г. ПРЕКИТЕ ДАНЪЦИ ПОГЪЛНАХА ОСКЪДНИТЕ 3,4 ПРОЦЕНТА ОТ БНП, КАТО ДАНЪЧНОТО НАТОВАРВАНЕ НА ЛИЧНИЯ ДОХОД СТАНА 1,9 ПРОЦЕНТА, А ОБЩОТО - 1,4 ПРОЦЕНТА" /59/.

КОРЕЙСКАТА БЪРЗОРАЗВИВАША СЕ ИКОНОМИКА ИЗДИГНА СВОИТЕ ГРАЖДАНИ ОТ ПЪЛНА НИЩЕТА ДО ОТНОСИТЕЛНО БЛАГОДЕНСТВИЕ В ТЕЧЕНИЕ НА ЕДНО ПОКОЛЕНИЕ. НО КОРЕЙСКАТА СИСТЕМА, КОЯТО НЕ МОЖЕ ДА СЕ НАРЕЧЕ ПАЗАРНО ОРИЕНТИРАНА, Е ПО-БЛИЗКА ДО МЕРКАНТИЛИСТИЧНАТА. ТЯ ПРЕДСТАВЛЯВА СЛУЧАЙ НА ИНДУСТРИАЛИЗАЦИЯ /i/, ПОДТИКВАНА ОТ ПРОМИШЛЕНАТА ПОЛИТИКА /ii/, СЪСРЕДОТОЧЕНА В НАЦИОНАЛНИ ФИРМИ /iii/ И ДО ГОЛЯМА СТЕПЕН УПРАВЛЯВАНА ОТ ДЪРЖАВАТА"/60/.

РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ПРАВИТЕЛСТВЕНИЯ ДИРИЖИЗЪМ СЕ ЧУВСТВАТ В НЯКОЛКООБЛАСТИ. СЕГА 66 ПРОЦЕНТА ОТ БНП НА КОРЕЯ ЗАВИСЯТ ОТ ИЗНОСА, ДОКАТО ВЪНШНАТА ОРИЕНТАЦИЯ ПРИНУДИ ПРОМИШЛЕНОСТТА ДА СЕ КОНКУРИРА В МЕЖДУНАРОДЕН МАЩАБ, И В МОМЕНТА СЪЩЕСТВУВАТ ОЧЕВИДНИ НАПРЕЖЕНИЯ. КОРЕЙСКАТА ТЪРГОВИЯ Е ДОСТА ЗАВИСИМА ОТ АМЕРИКАНСКИЯ ПАЗАР ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЕКСПОРТА СИ И ОТ ЯПОНСКИЯ ПО ОТНОШЕНИЕ НА ВНОСА НА МАШИНИ И КОМПОНЕНТИ. ПОКАЧВАНЕТО НА СТОЙНОСТТА НА ВОНА, ПО-КОНКУРЕНТОСПОСОБНАТА ЙЕНА И СЛАБИЯТ РЪСТ В САЩ ЗАБАВИХА КОРЕЙСКИЯ ИЗНОС. ДО НАБЛИЖАВАЩАТА 1992 Г. СТРАНАТА НЕ Е В СЪСТОЯНИЕ ДА ПОЛЗВА ПРЕДИМСТВОТО САМО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАЗАР.

КОРЕЙСКАТА ДАНЪЧНА СИСТЕМА НЕ ПРЕДСТАВЛЯВА ТЕЖКО БРЕМЕ ЗА ИКОНОМИКАТА. ВСЕ ПАК ТЯ Е ВИСОКО РЕГРЕСИВНА, ТЪЙ КАТО ДО ГОЛЯМА СТЕПЕН СЕ ОСНОВАВА НА НЕПРЯКОТО ОБЛАГАНЕ. "САМО ДВА ПРОЦЕНТА ОТ 18-ТЕ ПРОЦЕНТА ОТ БНП ОТИВАТ В ДАНЪЧНОТО И СЕ СЪБИРАТ ОТ ПРЕКИ ДАНЪЦИ ВЪРХУ ЛИЧНИТЕ ДОХОДИ. ОСТАНАЛОТО ИДВА ОТ ФИРМИТЕ ОТ 10-ТЕ ПРОЦЕНТА ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ, ВЪВЕДЕН ПРЕЗ 1977 Г. И ОТ НЯКОЛКО ДРУГИ ИЗТОЧНИКА"/61/.

РАЗЛИЧИЕТО МЕЖДУ ГРАДСКИТЕ И СЕЛСКИТЕ ДОХОДИ, КОЕТО ЕДНО ПОКОЛЕНИЕ НА БЪРЗ РАСТЕЖ НАМАЛИ, СЪЩО СЕ УВЕЛИЧАВА. КОРЕЙСКОТО СЕЛСКО СТОПАНСТВО, ОСНОВАВАЩО СЕ ПРЕДИМНО НА ЗЕМЕДЕЛИЕ ЗА ЗАДОВОЛЯВАНЕ НА СОБСТВЕНИТЕ НУЖДИ, Е МНОГО НЕЕФЕКТИВНО, В СРАВНЕНИЕ С ПРИВИЛЕГИРОВАНИЯ ПРОМИШЛЕН СЕКТОР. ПО ТОЗИ НАЧИН, ВЪПРЕКИ ЧЕ АБСОЛЮТНАТА БЕДНОСТ НА СЕЛСКИТЕ И ГРАДСКИ ДОМАКИНСТВА НАМАЛЯ ЕДНОВРЕМЕННО, ОТНОСИТЕЛНАТА БЕДНОСТ НА СЕЛСКИТЕ ДОМАКИНСТВА НАПОСЛЕДЪК СЕ УВЕЛИЧИ /62/. ПРАВИТЕЛСТВЕНАТА НАМЕСА ПРИБАВИ ОЩЕ ЕДИН ТЛАСЪК НА НАРАСТВАЩОТО НЕРАВЕНСТВО МЕЖДУ БЕДНИТЕ И БОГАТИТЕ, МЕЖДУ ГРАДСКИТЕ И СЕЛСКИ ДОМАКИНСТВА. ПРАВИТЕЛСТВЕНАТА ОРИЕНТАЦИЯ "НАВЪН" НЕ ОБХВАНА СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО. ПРЕДСКАЗУЕМИЯТ РЕЗУЛТАТ Е, ЧЕ КОРЕЙЦИТЕ ПЛАЩАТ МНОГО ВИСОКИ ЦЕНИ ЗА СВОЯТА ХРАНА. ТЪЙ КАТО БЕДНИТЕ ИЗРАЗХОДВАТ ПО-ГОЛЯМА ЧАСТ ОТ СВОЯ ДОХОД ЗА ХРАНА, ВИСОКИТЕ ЦЕНИ НА ХРАНИТЕЛНИТЕ ПРОДУКТИ ГИ "УДРЯТ" ДОПЪЛНИТЕЛНО.

/ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР"/


РЪКОВОДИТЕЛ НА ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР": СТЕФАН ГОСПОДИНОВ
РЕДАКТОР: НИНА ГАВРИЛОВА

11:22:11    12-03-1991