12 май 1995

 
София, 12 май 1995 г.
Брой 92 /1393/


София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ ПО ПОВОД НА ЗАКОНА ЗА ПРИЗНАВАНЕ НА УЧАСТНИЦИТЕ В АНТИФАШИСТКАТА СЪПРОТИВА ЗА УЧАСТНИЦИ ВЪВ ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА НА СТРАНАТА НА АНТИХИТЛЕРИСТКАТА КОАЛИЦИЯ.


Днес парламентарното мнозинство отново с непоколебима самоувереност гласува в Народното събрание на първо четене Закона за признаване на участниците в антифашистката съпротива за участници във Втората световна война на страната на антихитлеристката коалиция - всъщност закон за възстановяване привилегиите на активните борци. Малко ли им бяха привилегиите през последните 45 години?

Този законопроект противоречи толкова абсурдно на твърденията на Българската социалистическа партия /БСП/, че е скъсала с комунистическото си минало, че не получи подкрепата на нито един депутат извън нейната парламентарна група. След като веднъж в най-новата ни история бяха премахнати привилегиите на така наречените активни борци, днес мнозинството на БСП ги възстанови. Активните борци отново ще получават големи пенсии и различни предимства. Но гласуваният закон преследва и друга цел - да реабилитира морално членовете на комунистическата партия, същите, които по времето на съюзяването на хитлеристка Германия със Сталин не само не се бориха с фашизма, но подкрепяха този позорен съюз и изпълняваха единствено повелите на Москва. В този смисъл българските комунисти станаха антифашисти едва когато Хитлер нападна довчерашния си съюзник.

Съюзът на демократичните сили /СДС/ се прекланя пред паметта и подвига на истинските антифашисти, но не може да се съгласи да получават морални и материални привилегии хората, които използваха победата над хитлеристка Германия, за да установят у нас още по-страшна диктатура, като избиха хиляди българи и в това число антифашистите, непринадлежали към Българската комунистическа партия /БКП/.

СДС заклеймява фашизма като една от най-отвратителните в историята на човечеството идеологии, но не може да подмине с мълчание факта, че БКП/БСП няма никакво основание да извлича политически и материални дивиденти от рухването на фашизма, след като наложи на страната си не по-малко отвратителен тоталитарен комунистически режим.

София, 11 май 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ПАРЛАМЕНТАРНАТА ГРУПА НА НАРОДЕН СЪЮЗ - БЪЛГАРСКИ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ, ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ, ПО ПОВОД НА 50-ГОДИШНИНАТА ОТ КРАЯ НА ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА.


УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,

Във връзка с честването на 50-годишнината от края на Втората световна война в Европа се чувстваме задължени да заявим следното:

1. Ние се прекланяме пред подвига на демократичните народи, успели чрез своята политика и своите армии да унищожат италианския фашизъм и германския национализъм.

2. Ние приемаме датата 8 май като край на тоталитарната идеология и практика в Западна Европа, но и като начало на нов диктаторски строй в Източна Европа - комунистическата система, наложена чрез СССР - една от страните победителки във войната.

Ние сме убедени, че едва днес България и други балкански народи приключват с последиците от наложената след Втората световна война политическа система. Пред нас е и голямата отговорност българските политици да не позволим рецидиви от близкото и далечното минало. Настояваме в декларацията на 37-то Народно събрание по повод 50-годишнината от края на Втората световна война в Европа в името и паметта на десетки и стотици хиляди загинали в затворите и лагерите на комунистическия режим у нас веднага след 9 септември 1944 г. да се отрази и мнението на нашата парламентарна група.

София, 10 май 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПОЗИЦИЯ НА ОТЕЧЕСТВЕНАТА ПАРТИЯ НА ТРУДА ПО ПОВОД НА 50-ГОДИШНИНАТА ОТ КРАЯ НА ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА.


На 8 срещу 9 май 1945 година маршалът на Съветския съюз Георги Константинович Жуков от името на съветските и съюзните войски прие акта на безусловната капитулация на германското военно командване. Победата на народите над фашизма през 1945 година бе извоювана с цената на много жертви. Втората световна война донесе неизчислими беди и страдания на цялото човечество. Тежестта на войната за разгрома на германофашистките агресори падна върху Съветския съюз.

Сега, 50 години след победата, се правят опити да се изопачи ролята на Съветския съюз във войната и да се омаловажи значението на победите на Съветската армия.

Натрапва се по всякакъв начин, че поражението на Германия било случайно и резултат от поведението на Хитлер, който не се вслушвал в съветите на военните специалисти.

Превъзнасят се победите на англо-американските войски в Африка и Далечния изток, а се пренебрегват резултатите от боевете на Източния фронт.

Според съвременните теоретици се оказва, че повратните точки във Втората световна война не са защитата на Москва, не е историческата Сталинградска битка и сражението при Курската дъга, които направиха коренен прелом в хода на войната, а сражението край Ел Аламейн през октомври 1942 година, когато английските войски удържаха победа в Северна Африка над итало-немската групировка на Ромел и битката в Коралово море и край о. Мидуей.

Това са само няколко примера на грубо изопачаване на историческата истина - нещо, което представлява опит да се създаде превратна представа, особено у младото поколение, за хода и значението на най-важните събития от Втората световна война.

Истината е, че разгромът на фашизма в Европа налагаше на страните от антихитлеристката коалиция да мобилизират огромни военни сили и материални средства. Никой обаче не може да оспорва обстоятелството, че главната тежест на борбата с фашистките въоръжени сили понесе Съветският съюз. Той заедно с войските на съюзниците, със съдействието на народоосвободителните сили на Франция, Югославия, Полша, Чехословакия и други страни завършиха разгрома на фашизма.

В борбата против фашизма Полша даде над 2 млн. жертви, Югославия - над 1,5 млн. Тримилионната армия на САЩ при придвижването си от Рейн на изток, югоизток и североизток даде 8351 жертви. Англия загуби 264 443 души.

Не могат да не бъдат признати заслугите на народите и въоръжените сили на Америка и Англия, които направиха всичко възможно да приближат часа на победата над фашистка Германия. Не може да не се отдаде дължимата почит на високите им бойни качества и воински дух, с които те се сражаваха срещу общия враг.

Не могат обаче и никога няма да бъдат забравени над 20-те милиона жертви на Съветския съюз. Войната се води около три години на съветска територия. От лицето на земята бяха заличени 7000 градове и села. Страната загуби около 30% от националното си богатство.

Времето няма власт над паметта на хората. Никой не е забравен и нищо не е забравено.

Втората световна война има и това огромно значение, че показа на народите пътя към мир и разбирателство и това е пътят на диалога и добрата политическа воля при решаването на проблемите, пътят на обединяването на прогресивните сили, които да противостоят на мегаломанските идеи на някои държави. За да се запази мирът. За да се опази планетата Земя. Защото, ако Втората световна война беше ужасна, третата може да бъде унищожителна.

София, 9 май 1995 г.

                                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Минчо Минчев

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОФИЦИАЛНО ПИСМО НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА РЕВОЛЮЦИОННА МЛАДЕЖКА ПАРТИЯ ДО НАЧАЛНИКА НА ГЕНЕРАЛНИЯ ЩАБ НА БЪЛГАРСКАТА АРМИЯ ПО ПОВОД 50-ГОДИШНИНАТА ОТ ПОБЕДАТА НАД ХИТЛЕРОФАШИЗМА.


ГОСПОДИН НАЧАЛНИК,

Българската армия е била, е и винаги ще бъде основният бранител на държавния суверенитет и надежден защитник на териториалните граници на Република България.

Има какво да се поучим от историята - особено в навечерието на 50-годишнината от победата над Германия. За тази победа отдадоха живота си хиляди български воини, а от септември 1944 г. Българска народна армия /БНА/ зае своето истинско място - съюзник на Съветската армия, съюзник на Съюза на съветските социалистически републики /СССР/.

Днес няма СССР, или поне така се струва на тези, които бързат да ни продадат на чужди, на далечни "приятели", като бързо забравиха, че тези "приятели" държаха в робство българите 500 години и подкрепяха турските кланета, същите и новите "приятели" съсипаха столицата от бомбардировки, те разкъсаха държавата ни и подкрепяха насилниците в провеждането от тях на жестока асимилация на българите, останали извън пределите на държавата майка.

Днес няма СССР - има Русия. Има армия, която притежава изключително висока бойна техника, войнска доблест и героизъм.

България и Русия имат общи стратегически цели на Балканите и в Европа. Българската армия има за естествен съюзник армията на руската държава, а българският военноморски флот - военноморския флот на Русия и на Украйна.

Навярно сте изненадан от нашето писмо.

Да. Вярно е, че в случая изразяваме позицията на младото поколение на България и смятаме, че становището на политическия представител на българската младеж не е без значение, най-малкото за това, че армията винаги е млада - в нейните бойни редове винаги крачат младежи.

Смешни и жалки са нашите политици и държавници, които тръгнаха на апостолска акция да вкарват България в НАТО, като все още никой не си и помисля да попита българската армия в лицето на офицерския елит дали това ще се осъществи и на каква цена.

Смешни и жалки са тези политици, които забравят, че българските национални стратегически цели на Балканите определят завинаги за наш съюзник Русия и руската военна мощ.

Смешни са, защото съветското оръжие е победоносно, съветската военна техника е превъзхождаща. Дори само заради това нашата армия ще си остане към победителя. Този път и завинаги към победителя! Настоящият и бъдещият!

Това е урокът ни от историята!

Жалки са, че не виждат по-надалеч, и смятат, че историята се движи от тях, а не самите да са подвластни на нея.

Политиците идват и си отиват - държавата остава. Армията остава. Без армия няма държава, без държава народът е обречен да умре.

Идеалът за национално обединение - това е основната стратегическа цел на държавата ни и ако политиката невинаги е заявявала открито крайните цели на България, то армията винаги ги е притежавала като заложени възможности в отбранително-нападателната си доктрина. Успехът от осъществяването на стратегическите цели на България е гарантиран единствено в съюза с руската държава, в бойната дружба между армиите на двете славянски държави.

Другото е само неуспешен, срамен и позорен опит да се насили обективният ход на историята.

България ще остане верен съюзник на Русия.

Българската армия ще бъде равностоен партньор на братската армия.

Господин началник,
Обръщаме се към Вас не за да изразим някакво еуфорично и мистично преклонение пред Русия и руската армия, а по-скоро да отрезвим нашите "неразумни" люде, които нямат реалната представа за утрешния ден и чрез действията си нанасят вреда на държавата, посипват Българската армия с нежелани съмнения и подозрения за неискреност към съюзника - естествен, сегашен и бъдещ.

По случай настъпването на юбилея - 50 години от победата над фашистка Германия - изпращаме на Вас, чрез Вас на българските офицери и редовия състав на Българската армия горещи поздрави и пожелания за лично здраве и успехи в бойната подготовка!

Пожелаваме Ви на 9 май 1995 г. да представлявате Българската армия с достойнство и чест - тя е съюзник на армията победителка!

Гордейте се, че сте съюзник на най-силната армия - за да се гордеем и ние с Вас, с нашата славна и героична Българска народна армия!

Варна, 24 април 1995 г.

                                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ангел Цонев

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ "ОТКРОВЕНО ЗА НАРОДНАТА ПАМЕТ И НАЦИОНАЛНОТО ДОСТОЙНСТВО" НА ОБЩОНАРОДНО СДРУЖЕНИЕ "МАТИ БОЛГАРИЯ" ПО ПОВОД НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ НАПРАВЕН АНАЛИЗ ЗА СЛАБОТО ОТРАЗЯВАНЕ НА ДЕЙНОСТТА НА СДРУЖЕНИЕТО ОТ СРЕДСТВАТА ЗА МАСОВО ОСВЕДОМЯВАНЕ.


В продължение на последните десетилетия както народната памет, така и народните традиции бяха обречени в значителна степен - спонтанно или насилствено - на забрава. Това доведе до дълбока ерозия и деструкция на българската народна душевност и национално самочувствие.

Общонародното сдружение "Мати Болгария" е първата независима, непартийна организация, създадена в страната след 10 ноември 1989 г. Учредена на 5 декември 1989 г., "Мати Болгария" започна още на другия ден след създаването си конкретна дейност за възстановяване на българския народен дух, народни традиции, историческа памет и национално самочувствие. По инициатива на сдружението и със съдействие на други организации бяха възстановени като официални вековните християнски и народни празници - Коледа и Великден. По призив на "Мати Болгария" бе възстановен и националният ни празник 3 март - Денят на подписване на Санстефанския договор и Освобождението на България. Инициативите на сдружението продължиха с възвръщане на Гергьовден като Ден на българската войска и храбростта и особено с възраждането на най-българския празник - 1 ноември - Деня на народните будители, символи на цялата ни материална и духовна култура, създадена през вековете. От три години комитетите на "Мати Болгария" в столицата и в страната празнуват втория ден на Възкресение Христово като Ден на Българския Великден 1860 г. - Деня на духовното ни освобождение и прокламиране идентитета на българската нация. Празник, който ни е завещан "като най-светъл за бъдещите български поколения" още от Раковски, но който почти през целия последващ период е оставал в забвение.

Общонародното сдружение "Мати Болгария" възстанови историческата памет и историческата правда за много забравени личности и събития от българската история - от Охридската архиепископия до обявяването на Българската държавна независимост през 1908 г. и от Презвитер Козма през Григор Пърличев, Кузман Шапкарев до Цветан Радославов и проф. Иван Шишманов. През изминалите почти шест години десетки заслужили за народа ни личности се върнаха в съзнанието на българина. Заслужено признание бе отдадено от "Мати Болгария" и на досега премълчавани в заслугите си към родината ни чужденци като Д. Д. Баучер, Юджийн Скайлър, Макгахан, Ендрю Карнеги, Луи Айер и др.

Поставяйки си за цел народното единение, "Мати Болгария" изрази уважение и чества по достоен начин основните етнически съставки и религиозни деноминации на единната българска народна общност, както това не е извършвала никоя друга обществена организация или държавна институция у нас.

Напоследък приемаме за твърде тревожно явление все по-честото използване на националните идеали за политически и теснопартийни цели, което води до девалвацията им и до разрастването отново на патриотарска фразеология. В допълнение на това продължава, а в някои отношения все повече се задълбочава чуждопоклонството "във всички географски посоки" и унизителната сервилност за сметка на националното ни достойнство.

Пътят към съхранение на народния дух, народните традиции и повдигане на националното самочувствие се крие според "Мати Болгария" не само в икономическото стабилизиране на страната, но преди всичко в утвърждаване на приоритета на българските национални интереси и достойнство над откритото или прикрито сервилничене към "чужди покровители".

Народ, който не уважава преди всичко себе си - не може да бъде уважаван от другите народи!

София, 10 май 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДОКЛАД /ЧАСТ ВТОРА/ "ДА ИЗДИГНЕМ НА ВИСОТА ОРГАНИЗАЦИОННОТО СЪСТОЯНИЕ НА СЪЮЗА" НА ОРГАНИЗАЦИОННИЯ СЕКРЕТАР НА ПОСТОЯННОТО ПРИСЪСТВИЕ НА БЪЛГАРСКИЯ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ ПЕТКО ИЛИЕВ, ИЗНЕСЕН НА 29-Я КОНГРЕС НА ПАРТИЯТА /29-30 АПРИЛ 1995 Г., СОФИЯ/.


Коалицията народен съюз - БЗНС, ДП има 18 народни представители.

Някои казват, че това е победа, други успех. А ние казваме: Не е нито победа, нито успех, а едно представителство в парламента, една крачка към голямата цел. Победа ще бъде, ако коалиция Народен съюз - БЗНС, ДП, заедно с другите антикомунистически сили имаха онова така необходимо демократично мнозинство в парламента. Успех щеше да бъде, ако коалиция Народен съюз - БЗНС, ДП имаше 40-50 народни представители. Ние имаме 18, но имаме трибуната на 37-то Народно събрание. Как я използва и как се представя коалицията, ще кажете вие. Резултатите от последните парламентарни избори потвърдиха голямата истина: там, където има добра организация, и там, където структурите по места водят нормален организационен живот и оживена политическа дейност - резултатите са задоволителни. В една нормална демократична страна стремежът на всяка политическа сила е завоюване на позиции в управленските структури. За да може да провежда своята политика и изхождайки от програмата си, да решава проблемите на страната с концепции, извлечени от идеите, които изповядва. Или факторите са: организационно състояние, средствата - политическата борба, и резултатът - завоюваните позиции във властта. Затова ние трябва да издигнем на високо ниво организационното състояние на БЗНС.

Какво е организационното състояние на БЗНС в момента и какъв е скелетът на нашата организация? На териториален принцип БЗНС се състои от над 3870 местни земеделски дружби. Във всяко селище има земеделска дружба, а в по-големите градове - във всеки квартал. Местните дружби са организирани в общински земеделски дружби, които са над 264. От своя страна общинските земеделски дружби са организирани в окръжни земеделски организации - 29 на брой. Тук ще направя и следното пояснение - в този брой е включена Софийската градска дружба със статут на окръжна организация и Дупница, която с решение на Управителния съвет /УС/ придоби статут на окръжна организация. Отчетената членска маса е 97 470 сдружени земеделци. В сравнение с отчетния състав на Възстановителния конгрес през 1992 г. може да се говори за известен отлив. Бързам обаче да ви уверя, че по решение на УС днес на конгреса участват делегати по квота "на сто членове - по един делегат, но само при отчетен членски внос". По ред обективни и субективни причини съюзът има организирани около 35 хиляди, но неотчетени членове. Или фактически общият брой на организираните сдружени земеделци е около 130 до 140 хиляди. И въпреки това в посочения брой на Възстановителния конгрес има една разлика от около 30 хиляди членове. Тук се налага едно разяснение: Според нашите наблюдения и сведенията, които получаваме от нашите ръководства на местните и общинските дружби, тази членска маса с малки изключения не членува никъде. И това е онази част от обществото, която изживява пълно разочарование въобще от политиката. В интерес на истината трябва да отбележим, че една малка част от нашите членове отидоха към БЗНС "Никола Петков", а друга /още по-малка част/ се вляха в Шиваровия съюз. И това е прочистената още от БЗНС /единен/ преди Възстановителния конгрес номенклатура, която влезе заедно с комунистите в управлението. Другите, които участват в създаването на дружбите на БЗНС - Шиваров, са онези хора, които днес проявяват личния си кариеризъм или изпълняват желанията на свои близки, обещава им се работа или пари. Но, приятели, ние не трябва да съжаляваме за тях. Защото те никога, дори и да са били при нас, не са били истински наши. И никога няма да бъдат наши. Запомнете ги добре, защото идва времето, когато техните господари - днешните управляващи комунисти - ще слязат от властта и те пак ще тръгнат към нас. Вие ги запомнете, защото ние нямаме моралното право да ги приемаме в нашите редици. Но за чистите, неориентираните или заблудилите се земеделски членове вратите са отворени.

Често се задава въпросът: "Към какво трябва да се стремим в нашата организация? За количество или за качество на членовете?" Нека кажем, че ние разчитаме и на двете. Нека сме много, но да сме предани и честни. Но крайно време е всеки наш организиран член да разбере, че който не спазва устава, който не милее и не работи за нашата организация, той не може да бъде член на Земеделския съюз.

Общо, като цяло, организационното състояние на БЗНС е задоволително. Казвам така, защото има още какво да се желае. Окръзи като Плевен, Стара Загора, Хасково, Пловдив са много добре по отношение на организационния живот. Това показаха резултатите от последните парламентарни избори. Не случайно това бяха окръзите, които първи организираха протестите срещу Беровото правителство - блокиране на магистрали с исканията земята да бъде върната в реални граници. Най-много сдружени земеделци от тези окръзи идваха /и вярвам, ще продължат да участват активно/ на организираните протестни митинги в София. Достойно бе и участието им в Селището на честта като протест срещу Беровото правителство и за разпускането на бившия парламент.

Какво трябва да се направи? Към какво трябва да се стремим? Тези окръзи, които бяха посочени, трябва да продължат да издигат организационното си ниво. Останалите окръзи трябва да се стремят с много труд и по-добра организационна работа да ги достигнат. Ние добре си даваме сметка, че за да има един нормален организационен живот, е необходимо отделните дружби и структури да имат необходимата икономическа база. Ние трябва да се стремим поне всяка общинска дружба да има един платен организатор и да разполага с автомобил, за да се посещават събранията редовно и да се води нормален организационен живот. За да не се губи живата връзка между структурите на организацията. Другото, което трябва да направим, е - всеки един наш организиран член да разбере, че трябва да посещава събранията. Затова първо трябва да заздравим дисциплината, която е основен и съществен елемент за правилния развой на една организация. Дисциплината е и една добродетел и гаранция за високо съзнание на членовете на всяка организация.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРОГРАМНА ДЕКЛАРАЦИЯ "МОРАЛ, СПРАВЕДЛИВОСТ, ХУМАННОСТ" НА НАЦИОНАЛНИЯ ДЕМОКРАТИЧЕН СЪЮЗ. Документът е подписан от Константин Георгиев - председател на Демократическата партия в България.


Ние, представителите на политически и граждански формации, участвали в изборите за Народно събрание на 18 декември 1994 г. и получили доверието на значителна част от българските избиратели, водени от желанието си за единни политически действия и оставайки на заден план различията, желаем да обединим подадените за нас гласове и на предстоящите регионални общински избори наши представители да влязат в управленските структури на държавата ни като обединена политическа сила. Това по наше мнение може да стане, като пристъпим към обединението си без оглед на разликите в нашите политически програми, устави и идейни постановки, като загърбим миналите си политически действия и личните си симпатии и антипатии.

Като запазваме юридическата самостоятелност и политически облик на партиите и организациите, ние решихме да изградим единен Национален демократичен съюз, от чието име да участваме в бъдещите местни, президентски и парламентарни избори.

Ние сме за социална пазарна икономика и сме убедени, че възпитаниците на комунистическата система и тяхното комсомолско попълнение не могат да управляват с компетентност, отговорност и морал която и да е държава. Крахът на световната комунистическа система доказа това. В основата на този тотален провал стои фактът, че водени от класови предразсъдъци, комунистите и техните клакьори не признават общовалидността и универсалната ценност на моралните принципи, нито справедливостта и хуманността като такива.

Социалният и политически опит на други държави, изпаднали някога в криза, подобна на тази, която сега преживяваме ние - като Германия, Япония, Чили, Израел, Египет, Южна Корея или Чехия, показва, че в такива случаи съществува един-единствен, макар и болезнен, но изпитан, класически, универсално приложим и спасителен път за излизане от хаоса и разрухата, и то в максимално кратък - до няколко години - срок. Ние желаем страната ни да поеме по този извървян от други държави спасителен път. Той задължително включва накърняване на икономическите интереси, ограничаване на политическите позиции и отнемане привилегиите на определена социална прослойка, злоупотребила и облагодетелствала се от своя монопол върху политическата, държавната, съдебната и икономическа власт. Той също задължително включва схемата, позната и ефективна, по своето прилагане:

- Доминираща роля на държавата в изпълнението, координацията и контрола на всички дейности, определящи жизнения стандарт на всеки гражданин, неприкосновеността на неговия живот, собственост и достойнство, както и в гарантиране моралната пълноценност на всеки фактор в държавния апарат, администратор, служител или чиновник.

- Преструктуриране на финансовата система, пълен преглед и ревизия на трезора с оглед произхода и собствеността на капитала и задължителна парична реформа.

- Освобождаване от длъжност /независимо от тяхната компетентност, качества и амбиции/ на всички висши държавни и общински служители до ниво на началник отдели включително.

- Реконструкция на съдебната система в посока на бърза и ефикасна съдебна процедура и премахване на съществуващите досега и станали рутинни прийоми и стереотипи в областта на правораздаването. Преразглеждане на всички присъди, произнесени по политически критерии. Пълна реорганизация на правосъдието и отстраняването на прокурори, съдии и висши магистрати, опетнени чрез сътрудничество с минали режими на власт и управление.

- Преструктуриране на войската и полицията с цел да бъде премахната наложената от комунистическото управление субординация, методи на действие, организация и кадрово придвижване, ценностни системи и организационни схеми.

- Касова и масова приватизация на базата на финансови средства с доказан произход и личностна принадлежност.

- Конфискация на заграбеното и придобитото по пътя на спекула, престъпления, злоупотреба с власт или ползване на политически привилегии.

- Незабавно връщане на земята в реални граници на нейните собственици без никакви юридически и бюрократични заобикалки и предусловия. Връщане и на земята, заграбена чрез постановления и други беззакония. Приемане на закон, уреждащ владеенето на горите.

- Закон за частната собственост и принципите на владение и ползване. Държавна протекция и инвестиции в цялостното селско стопанство.

- Преразпределение на жилищния фонд и собственост по произход и номенклатурно владеене. Отнемане на заграбеното по пътя на беззаконие и привилегии.

- Държавен съд за всички, злоупотребили и облагодетелствали се от политическата, държавната, съдебната, финансовата и административната власт.

- Гарантирана държавна помощ, подкрепа и закрила на всички онеправдани, слаби, беззащитни, бедни или физически непълноценни членове на обществото в т.ч. деца, подрастващи, младежи, майки и т.н.

- Протекция, държавни инвестиции, гаранции и облекчения за националното производство, собственост и изобретения.

- Поставяне на държавните и общинските институции и служби в услуга, помощ и съдействие на отделния гражданин.

- Атестиране на всички научни кадри, отнемане на научни степени и звания, придобити неправомерно - чрез служба на комунистическата партия и сътрудничество с шпионските служби на бившите режими.

- Закриване на паразитните псевдонаучни институти и звена - приюти на бездарници и доносници, като милиардните средства за поддържането им бъдат прехвърлени в социално значимите национални ведомства.

- Доразграждане на всички тоталитарни структури и образувания от Държавна сигурност до Ловно-рибарския съюз.

- Търсене на строга съдебна отговорност от внедрените предатели и колаборационисти, които чрез т.нар. псевдоопозиция измамиха надеждите на българския народ - от времето на "Кръглата маса" до последния парламент.

Това е класическата, изпитана и ефективна схема за преход към демокрация, създаване на равни шансове за всички граждани, пресичане на държавната корупция, спекула и ликвидиране на криминалната икономическа и политическа престъпност в срок до няколко месеца. Другият път води към затъване в хаоса и драстично социално разслоение на много богати и крайно бедни, неминуемо водещо до повтаряне на познати от миналото управленски стереотипи. Благодарение на тези стереотипи и корупция се създаде възможност за разграбване, приватизиране и обсебване на блага и богатства, създадени с многогодишния труд на поколения българи. Тези престъпни форми на управление, приспособили се като опасен вирус, доминират и сега в държавното и общинското управление. Ние сме против прилагането на държавната власт по този начин. Този подход в управленската сфера представлява бедствие за цялата нация, води към конфронтация, ескалация на социално напрежение и криминално насилие. Свързан е и с всеобхвата на дискриминация, беззакония и неправди във всички области на обществения живот. Ние сме против продължаването на тази реставрационна и безпринципна политика, защото тя отнема шансовете за просперитет, благополучие и сигурност на всеки от нас.

Ние сме убедени, че само изпитания, многократно приложен от напреднали нации подход, детерминиран от доказан морал, справедливост и хуманност на политическите личности, избрани да го приложат, може да изведе страната ни от кризата в обозрим срок не по-късно от три години при нашите условия и мащаби. Тези личности могат да бъдат единствено нови политици с българско самосъзнание и морал, личностно и генетично необременени с участие или причастност към комунистическите или псевдодемократични структури на съществуващата до момента власт.

Националното съгласие, помирение и толерантност в страната ни могат да бъдат реализирани само при наличието на посочените условия.

Непоколебима е увереността ни, че една изпаднала в криза държава може да излезе от нея само тогава, когато си помогне сама, когато в тази насока бъде впрегнат целият й наличен потенциал. На чужда помощ и подкрепа би могло да се разчита само като на вид признание, което по-силните и развити държави биха могли да окажат на собственото ни национално усилие да следваме посочения ни спасителен път, съпроводено с единение, жертви и търпимост.

Ориентирането на България към европейските структури, в т.ч. и НАТО, приемаме за практическо реализиране само тогава, когато ние, българите, решим напълно нашите вътрешни проблеми по пътя на социалното пазарно стопанство, ред, сигурност, законност и икономически просперитет. Ние сме убедени, че само при изпълнение на тези условия ще получим коректна и искрена покана за интеграция, която ще отговаря на достойнството на българския народ.

Тези наши виждания са основата на политическото ни обединение, което афишираме като наша обща воля да тръгнем заедно по спасителния за България път. В морала, справедливостта и хуманността са вечните ценности, които са в състояние да обновят нашата нация, да върнат в нея доверието на нашите съседи и Европа, да й позволят да заеме полагащото й се място в региона и славянския свят.

Без съмнение, че само чрез действено и безкомпромисно участие във властта на всички нива нашето политическо обединение може да изпълни в действителност програмните си цели.

Националният демократичен съюз се обръща към всички политически формации, граждански движения и групи, отделни лица и интелектуалци, които виждат в нашите принципи и програмни цели покритие на своите стремежи, програми, виждания и мечти с апел:

Да обединим своите усилия и възможности и с общо избрани от нас кандидати да участваме в предстоящите местни избори и да влезем в структурите на държавната власт като нова, различна от досегашните креатури политическа сила. Ние се обръщаме към българския народ и към всички, които се чувстват българи, да подкрепят нашия стремеж към обновление и единение на България и българската нация на принципите Морал, Справедливост, и Хуманност.

Бог да благослови нашите усилия!

София, 10 май 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ФЕДЕРАЦИЯТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ В БЪЛГАРИЯ ПО ПОВОД НА ОТСЪСТВИЕ НА СОЦИАЛНА НАСОЧЕНОСТ В ПРИЕТИЯ ОТ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ БЮДЖЕТ ЗА 1995 Г.


Като български синдром на сменящите се правителства може да се определи изразяването на силна социална насоченост в предизборните им програми и съответно липса на всякаква държавна потребителска политика при реализацията им.

Никой не отрича, че българският потребител непрекъснато е изложен на ударите на псевдопазарната ни икономика. От една страна, недостатъчният и неефективен контрол допуска на пазара да се продават не само опасни за здравето, но и за живота на хората стоки. От друга страна, обедняването на населението и високите цени на хранителните стоки сви до минимум покупателните му възможности. Коланът на българина отдавна е закопчан на последната дупка, а монополисти като енергетиката и телекомуникациите го притискат все повече към стената.

Без закон и без бюджет през 1994 г. Федерацията на потребителите в България /единствената неправителствена организация у нас, която се занимава със защитата на потребителите/ успя не само да просъществува, но и продължи да се утвърждава. Това на практика предизвика пренастройка на досегашните подходи и практики в осъществяваната защитна дейност с цел набиране на така необходимите ни финансови средства. С добър имидж в средите на Потребителския интернационал и на други международни институции федерацията не може да намери верния тон с правителството и парламента. И вероятно това е, защото ние сме единствената европейска страна, която няма създаден държавен орган, който да се занимава с потребителските проблеми, а заедно с Албания сме без Закон за защита на потребителите. Подобни неправителствени организации в Холандия, Англия, Германия и в др. страни - еталон на пазарна икономика, във всички случаи до 50% от финансирането им се субсидира от държавата.

Извинението, което получи федерацията за лишаването й от държавна субсидия за 1994 г., звучеше почти така: "Не разбрахме за какво точно гласувахме - за оставане или за отпадане от бюджета?"

Не се наемаме да коментираме решението на правителството, което подготви проектобюджета за 1995 г., нито провежданите обсъждания в парламента. С това си поведение те поставят българския потребител в състояние на "Спяща красавица", която целуват не за да я събудят, а за да я приспят по-дълбоко.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ИЗКАЗВАНЕ НА МАРИЯ ГОРБАНОВА - ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАЦИОНАЛНОТО НАСТОЯТЕЛСТВО НА КЛУБОВЕТЕ НА ЖЕНИТЕ ЗЕМЕДЕЛКИ, ПРЕД 29-И КОНГРЕСНА БЪЛГАРСКИЯ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ /29 - 30 АПРИЛ 1995 Г., СОФИЯ/.


УВАЖАЕМИ ГОСТИ, СКЪПИ СЪИДЕЙНИЦИ, ПРИЯТЕЛИ,

Благодаря ви за възможността да споделя с вас в продължение на пет минути някои основни неща, свързани с клубовете на жените в Български земеделски народен съюз /БЗНС/. Ние се организирахме отново в края на 1993 г. и оттогава сме в непрекъснато развитие не само като брой и обхват, но и като съдържание, смисъл и методи на работа. Ние научаваме всеки ден по нещо ново за същността на неправителствените организации, каквато сме всъщност. Очаква ни, разбира се, още дълъг път на развитие. Опирайки се на идеите на БЗНС, нашите клубове имат огромен шанс и вътрешни възможности да работят за решаването на чисто женските въпроси на заетостта, икономическото равенство, специфичното женско здравеопазване, насилието срещу жените и децата, възраждането на националните и религиозните традиции, емиграцията на младежта и т.н. За изпълнението на тези нелеки задачи сме се обърнали към някои ориентирани към жените на Източна Европа и развиващите се страни външни организации, както и някои български демократични институции. Тук нямам за цел да правя отчет на организацията ни и ако споделям с вас съвсем накратко, то е защото несъмнено женското движение в БЗНС, както и Земеделски младежки съюз /ЗМС/, с който сме в тясно сътрудничество, както подобава на майки и синове, неминуемо придават на БЗНС облика на модерна политическа сила. Този капитал трябва да се използва. Сега ние сме длъжни да лобираме на всички нива на държавната администрация. Жалко, че не можахме да го направим на най-подходящото ниво - парламента, макар че все пак имаше жени в листите на Народен съюз - БЗНС, Демократическа партия /ДП/.

Няма да напомням ролята на клубовете по време на основното събитие на 1994 г. - предизборната кампания. Някъде тя беше блестяща, другаде - посредствена, но тези и други въпроси ще бъдат подробно разисквани на предстоящата ни национална конференция. Тогава ще изберем една от двете алтернативи - да бъдем политическа организация или да излезем от тези рамки в името на по-широката феминистична дейност. Имаме примери в европейските християндемократически партии, имаме и собствено виждане. И в двата случая Уставът на БЗНС трябва да се произнесе. Тук е мястото, пред всички вас, да изкажа от името на клубовете на жените най-искрена благодарност на всички дружбени, общински и окръжни ръководства, които ни подадоха ръха при организирането ни с ясното съзнание за политическата значимост на женското движение. Огромно огорчение и недоумение буди у нас нежеланието на Постоянното присъствие /ПП/ на БЗНС да ни предостави един престижен адрес пред организациите, с които поддържаме връзка. След една година молби ни дадоха една стая и няколко дни след това ни отнеха телефона, въпреки че предложихме да го плащаме със събрани между нас средства. Не можеш да имаш авторитет на голяма организация, когато даваш при контакти домашния си телефон. Все пак ние се справихме именно с домашните си телефони, за което благодаря на цялото ръководство на клубовете.

Имам сведения, а и собствени наблюдения, че на някои места, при това доста високи, клубовете ни се третират като помощен персонал, нещо като момчета за всичко, а една от нашите ветеранки ни заяви, че не сме се събрали, за да се издигаме. Напротив! Това е едно от основните ни задължения - да откриваме и поддържаме най-добрите сред нас, за да използваме техния професионализъм за общото дело на БЗНС. И като заговорихме за най-добрите, ще си позволя да обърна внимание на уважаемото Постоянно присъствие, че не тези, които са всеки ден пред и във кабинетите ви, работят най-много за БЗНС, а тези, които никога не сте виждали пред вратите си. И във връзка с това, ужасена от вълната сплетни и интриги по адрес на всеки, който се издигне с два сантиметра над другите, ще предложа за кой ли пореден път да се създаде най-после кадрови отдел към ПП. Който има да съобщи нещо тревожно за даден наш съидейник или просто го сърби езикът, да отиде със своите аргументи и факти, пък ако щете дори и подозрения, не по коридорите, а в определения за целта отдел. Ние имаме нужда от чисти редици, достатъчно сме ги замърсили, но имаме нужда и от спокойствие за най-добрите ни хора, защото много от тях ще обърнат гръб на БЗНС, обидени от "своите". Не подценявайте това явление! То вече е пуснало мръсните си корени. Изтръгнете го, докато е време!

Скъпи съидейници, обичам този съюз, възродил се от пепелта, обичам неговите честни и предани хора. Когато прекрачих прага му в началото на 1990 г., мислех, че съм направила най-добрия помен за баща си. Прекланям се пред хилядите жени, които носиха през всичките мрачни години тежкия кръст на пазителки на осиротелите ни семейства. Не ни огорчавайте сега, когато искаме да помогне с крехкото си рамо, но силен дух и талант, на БЗНС. Отговорете на нашата обич с уважение и грижа, както много от вас го направиха. Благодарим им!

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОФИЦИАЛНО ПИСМО НА АЛЕКСАНДЪР ДЪРВОДЕЛСКИ - ЧЛЕН НА ПРЕЗИДИУМА НА ЗАДГРАНИЧНАТА ОРГАНИЗАЦИЯ БЪЛГАРСКИ НАЦИОНАЛЕН ФРОНТ, ДО ГЛАВНИЯ РЕДАКТОР НА ВЕСТНИК "24 ЧАСА" ПО ПОВОД НА ДОПИСКА, ПОМЕСТЕНА ВЪВ ВЕСТНИКА.


УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГЛАВЕН РЕДАКТОР,

В неделното издание /16 април 1995 г./ на ръководения от Вас вестник е поместена на уводно място дописка от г-н Ники Варадинов относно оскверняване на съветски и еврейски гробове в Русе.

По този повод в публикацията на г-н Варадинов съвсем немотивирано и безотговорно се подхвърля и замесва името на "задграничната националистическа организация Национален фронт". Дължим да изясним, че Българският национален фронт /БНФ/ е антикомунистическа организация на българската национална емиграция, регистрирана в САЩ.

Като член на Президиума на тази организация най-категорично и безусловно отхвърлям каквито и да било инсинуации за връзки с прохитлеристки и антисемитски елементи. Очевидно е, че както кощунственото действие, предмет на гореупоменатата статия, така и намекът за някакво участие на Българския национален фронт имат провокационен характер, целящ да злепостави организацията ни пред българската и световната общественост. За съжаление ръководеният от Вас вестник е станал проводник /може би неволен/ на тази провокация. За нас покоят на мъртвите е свещен - както на почиващите в знайните гробове, така и на тези, които лежат в безкръстни ями, жертви на политическо насилие.

Моля Ви в името на истината да публикувате този отговор.

София, 17 април 1995 г.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
УСТАВ /ЧАСТ ЧЕТВЪРТА - ПОСЛЕДНА/ НА НАЦИОНАЛНА СИНДИКАЛНА ФЕДЕРАЦИЯ "ГАРАНЦИЯ, МИР, ХЛЯБ", ПРИЕТ НА ПЪРВИЯ КОНГРЕС /10 - 11 МАРТ 1990 Г./, ДОПЪЛНЕН И ИЗМЕНЕН НА ВТОРИЯ КОНГРЕС/14 - 15 МАРТ 1992 Г./, НА ТРЕТИЯ ИЗВЪНРЕДЕН КОНГРЕС /12 СЕПТЕМВРИ 1992 Г./ И НА ЧЕТВЪРТИЯ КОНГРЕС /25 - 26 ФЕВРУАРИ 1995 Г./.


ФЕДЕРАТИВЕН СЪВЕТ /ФС/

Чл. 32 /1/ Ръководен орган на НСФ "ГМХ" между два конгреса е ФС.
/2/ Редовни заседания на ФС се свикват на всеки два месеца от ИС или от съпредседател.
/3/ При необходимост ИС, съпредседател или седем членове на ФС могат да свикат извънредно заседание на ФС.
/4/ ФС може да работи, когато присъстват повече от половината от членовете му, и взема решения с обикновено мнозинство, с явно гласуване, освен в случаите на чл. 31, ал. 1, т.т. 1, 3.
/5/ Заседанията на ФС започват в предварително обявения час. Когато липсва кворум, съгласно предходната алинея, заседанията се отлагат с 2 часа, след което се провеждат с наличния кворум.
/6/ Членове на ФС са членовете на ИС и най-малко по един представител на утвърдените региони.
/7/ ФС може да се свиква в разширен състав, включващ членовете по предходната алинея, и по един представител от всички организации на Федерацията с над 50 членове, за решаване на въпроси, изискващи широка синдикална подкрепа.
/8/ ФС приема правилник за организацията и дейността си.
/9/ ФС решава всички въпроси, свързани с организацията и с дейността на федерацията, като приема правилници, декларации, обръщения, решения, утвърждава членовете по чл. 12 и регионалните обединения, както и техните изпълнителни органи в съответствие с Раздел III на този устав; учредява помощни структури към НСФ "ГМХ", както и самостоятелни юридически лица, които се регистрират по съответния съдебен ред.
/10/ ФС може да приема решения по чл. 31, ал. 1, т.т. 1 и 3 с мнозинство 2/3 от всички членове, ако заседанието се провежда при условията на ал. 7.
/11/ ФС може да освободи съпредседател при условията на предходните алинеи, както и да освободи друг член на ИС, на основание чл. 15, или ако не се явява на заседания на ИС повече от три месеца, или на две последователни заседания на ФС, независимо от причините. Членовете на ФС извън тези на ИС, които не са се явили на две последователни заседания на ФС, при второто неявяване се смятат за освободени автоматично, което само се отбелязва в протокола на ФС, без да е необходимо специално решение за това.
/12/ ФС утвърждава на мястото на съпредседател, секретар или федерален координатор, когато някой от тях е напуснал или е освободен, запасен член, в съответствие съгласно чл. 31, ал. 1, т. 9 ред. За целта запасният член на ИС е необходимо да бъде надлежно уведомен от ИС и да присъства на заседанието за утвърждаването му.


ИЗПЪЛНИТЕЛЕН СЪВЕТ /ИС/

Чл. 33 /1/ ИС е постоянен работен орган. Неговите членове могат да ползват отпуск по чл. 161 от Кодекса на труда.
/2/ Членове на ИС са двамата съпредседатели, федералният координатор и главният секретар на федерацията, както и председателите на браншовите синдикати.
/3/ Член на ИС, който бъде освободен от изборната длъжност, напусне по свое желание и в случай, че не изпълнява задълженията си повече от три месеца, независимо от причината, се освобождава с решение на ФС и длъжността му се заема от резервен член на ИС по реда на подреждането им.

Чл. 34 /1/ ИС работи в съответствие с този устав и правилник за организацията и дейността си, утвърден от ФС.
/2/ ИС подготвя бюджет, структура и щат на помощните органи към федерацията, които се утвърждават от ФС.
/3/ ИС ръководи дейността по изпълнение на целите и задачите на федерацията, решенията на конгреса и на ФС и изпълнява Федеративния бюджет.
/4/ ИС управлява и стопанисва движимото и недвижимото имущество на федерацията.

Чл. 35 /1/ Съпредседателите отговарят за цялостната дейност на федерацията и я представляват на всички нива и навсякъде; председателстват заседанията на Конгреса, ФС и ИС; утвърждават всички документи на федерацията; отговарят за дейността и определят реда за работа на ИС и на неговите членове.
/2/ Федералният координатор координира взаимодействието между Браншовите синдикати във федерацията, определя мястото на новоприетите секции в структурите на федерацията и подпомага организирането на нови браншови синдикати и регионални обединения, осигурява стачната дейност и провеждането на преговорите с държавните и с административните органи, организира и осигурява експертна помощ за членовете на федерацията, отговаря за културната, просветната и други дейности във федерацията, като съгласува дейността си с водещия съпредседател.
/3/ Главният секретар отговаря за спазване реда за съхранение и ползване на имуществото, архива, печата и знамето на федерацията, трудовата и финансовата дисциплина във федерацията и обслужващите я работни органи, за подготовката и документалното оформление на договори, споразумения, устройствени документи и писмената кореспонденция на федерацията, като съгласува изцяло дейността си с водещия съпредседател.
/4/ Председателите на Браншовите синдикати отговарят за цялостната дейност на съответния синдикат, представляват синдиката, като дейността им се подпомага от съответния секретариат, съгласуват дейността си изцяло с Федералния координатор и водещия съпредседател.


ФЕДЕРАТИВНА КОНТРОЛНА КОМИСИЯ /ФКК/

Чл. 36 /1/ ФКК е висш контролен орган на НСФ "ГМХ".
/2/ ФКК работи в съответствие с Правилник за организацията и дейността си, утвърден от ФС.
/3/ ФКК тълкува и контролира спазването на този устав, съответствието на документите на всички органи на федерацията с него, установява нарушенията и предлага съответни решения. ФКК осъществява методическото ръководство на КК на поделенията на федерацията и приема Правилник за организацията и дейността им.
/4/ Заседанията на ФКК се свикват по решение на ФС, ФКК или председателя на ФКК, както и по искане на ИС, съпредседател на федерацията или на двама членове на ФКК.
/5/ Решенията на ФКК се взимат с мнозинство повече от половината й членове.
/6/ За извършване на своите проверки ФКК може да поиска помощта на контролните комисии по места или да наема необходимите й експерти.

Чл. 37 /1/ ФКК се избира от конгрес.
/2/ При необходимост съставът на ФКК може да бъде допълван с решение на ФС.
/3/ Финансовото обезпечаване на извършваните проверки е за сметка на проверявания орган или организация и се утвърждава от ФС.

Чл. 38 /1/ Членове на НСФ "ГМХ" могат да бъдат избрани от конгрес за почетни председатели, когато имат изключителен принос за изграждане и укрепване на федерацията, както и за утвърждаване на името й.
/2/ Конгресът избира почетен председател на федерацията с обикновено мнозинство при явно гласуване, освен ако не реши друго.
/3/ Почетният председател може да не плаща членски внос.
/4/ Почетният председател може да участва в работата на всички органи на федерацията със съвещателен глас.


РАЗДЕЛ V. ФОНДОВЕ, ИМУЩЕСТВО

Чл. 39. НСФ "ГМХ" може да притежава движими и недвижими имущества, налични пари, ценни книжа, срочни и безсрочни влогове.

Чл. 40 /1/ НСФ "ГМХ" може да учредява фондове за финансиране на дейности, свързани с целите и задачите на федерацията, съгласно този устав.
/2/ Средствата по фондовете се набират от вноски, спонсорство, дарения и други приходи в съответствие със закона.

Чл. 41 /1/ Финансовата дейност на всички структури на федерацията се води въз основа на утвърдения бюджет, структура и щат.
/2/ Бюджетите се утвърждават за срок от една година.
/3/ Финансовата дейност се води открито, като за целта се издава специален бюлетин.
/4/ Заплатите на ИС се определят от ФС и се изплащат от бюджета.
/5/ Заплатите и хонорарите на специалисти, наети на работа, се изплащат от бюджета въз основа на щатно разписание, прието от ИС.
/6/ Документи от имуществен характер се подписват от съпредседател и оторизирано за целта лице.
/7/ Редът и начинът за внасяне, разходване и отчитане на средствата се определя с наредба от ИС.
/8/ Поделенията на НСФ "ГМХ" разкриват банкови сметки с подпис на водещия съпредседател.


РАЗДЕЛ VI. ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 42. Всички органи на федерацията се избират с мандат за не повече от две години.

Чл. 43. Едно лице не може да заема една и съща изборна длъжност за повече от два мандата последователно, с изключение на избираните по чл. 31.

Чл. 44 /1/ Съпредседателите на всички нива и във всички случаи се избират с тайно гласуване.
/2/ Съпредседатели на всички нива, с изключение на тези по чл. 37, не могат да бъдат лица, заемащи ръководни държавни административни длъжности или са членове на "ръководство на предприятие" по смисъла на 1 от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда. Те могат да ползват отпуска в съответствие с чл. 159 или 161 от КТ.
/3/ Съпредседателят в рамките на предоставения му мандат последователно изпълнява за половината от времето на мандата си водещи функции, а за останалата замества другия съпредседател.
/4/ Поредността за изпълнение на водещата функция, съгласно предходната алинея, се договаря между двамата съпредседатели, а когато не стигнат до съгласие, предимство има получилият повече гласове, като се утвърждава от ФС.

Чл. 45. В НСФ "ГМХ" могат да членуват и чужди граждани, които приемат този устав. Те не могат да бъдат избирани в органите на федерацията.

Чл. 46. Неуредените по този устав въпроси се уреждат с решение на ФС, доколкото не са решени от действащото законодателство.

Чл. 47. Решение за разпускане на НСФ "ГМХ" може да вземе само конгрес с мнозинство, не по-малко от 2/3 от общия брой на делегатите, при наличие на писмени становища на организациите, които те представляват.

Чл. 48. Решенията на органите на НСФ "ГМХ" могат да бъдат обжалвани по съдебен ред.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 12 май - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
АНАЛИЗ /ЧАСТ СЕДМА/ "ЗА НОВА ПОЛИТИЧЕСКА ЛИНИЯ И НОВА ОРГАНИЗАЦИЯ НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ - ПРЕХОДЪТ КЪМ ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО, РАЗВИТИЕТО НА ДЕМОКРАТИЧНАТА ЛЕВИЦА И БЪДЕЩЕТО НА СОЦИАЛДЕМОКРАЦИЯТА В БЪЛГАРИЯ". Автори на документа са Стефан Радославов и Стефан Златев, предложен е за дискусия на 41-я конгрес на Българската социалдемократическа партия /14-16 април 1995 г., София/.


ІІ. ОСНОВНИ НАСОКИ НА НОВАТА КОНЦЕПЦИЯ ЗА ПАРТИЙНО СТРОИТЕЛСТВО НА БСДП

1. Организационно-структурно развитие на партията.

Постигането на нашите стратегически и тактически цели е неразделно свързано с изработването на цялостна концепция за изграждане на модерна система на партийно строителство. Партийното строителство е събирателно понятие, включващо в себе си практически всички дейности, свързани с изграждането и развитието на една партия като: организационна дейност, финансово осигуряване, кадрово осигуряване, медийна дейност, агитация и политически маркетинг, вътрешни връзки /включително и със симпатизантите ни/, институционални връзки /включващи и местни органи на самоуправление, и профсъюзите/, международни връзки, разработване на стратегията, тактиката и актуалната политика на партията, протоколна дейност, връзки с националните и регионалните медии, архивна дейност и пр.

Първото основно изискване за едно ефективно партийно строителство е определянето на стратегическата му цел като недвусмислен и откровен отговор на основния въпрос "Каква партия искаме да бъдем?" със съдържащите се в него подвъпроси: 1/ какво място в политическия спектър ще отстояваме, т.е. интересите на коя част от населението ще защитаваме с най-голям приоритет; 2/ какъв тип партия искаме да изградим в крайна сметка - голяма /масова/, разчитаща основно на членската си маса, или по-стегната от електорален тип; 3/ към каква роля в обществения живот се стремим - да бъдем вечна конструктивна опозиция с влияние в обществото като авторитетен коректив на действията на управляващите, или да се стремим към активно участие в управлението чрез присъствие във всички нива на всички видове власт? Разумът изисква при отговаряне на тези въпроси да се изхожда не само от желанията, но и от постижимите реалности.

В първия раздел на нашата разработка ние се опитахме да дадем нашия отговор на тези въпроси.

Нека още веднъж да кажем, че искаме БСДП да стане силна, електорална, лявоцентристка, реформистка партия, която защитава интересите на хората на труда, получаващи своя доход срещу наемането на своята работна сила или чрез своята собственост.

Второто изискване е наличието на програма за вътрешно развитие на партията. За съжаление такава програма ние досега нямахме и това се отрази фатално на БСДП. С формулирането на вътрешнопартийна цел на новата линия и на средствата за нейното постигане ние целим преодоляване и на тази бариера.

Третото основно изискване е планирането на дейността по осъществяване на вътрешнопартийната цел и създаване на адекватна за всеки етап структура на системата за партийно строителство. Практически при нас липсва процесът на планиране с ясно поставени цели и задачи. Затова създаденият апарат на Националния комитет и ръководствата на всички партийни структури работеха неефективно и в много случаи некоординирано. Предлаганите от нас средства за осъществяване на вътрешнопартийната цел създават всички условия за успешно планиране от страна на бъдещите национални, регионални и местни ръководства, но тази функция трябва да им бъде вменена като задължение в новия устав.

Четвъртото основно изискване е отчетността. Партийните ръководства на всички нива трябва задължително периодично и при поискване да се отчитат на тези, които са ги избрали, както и на по-висшите органи. Това изискване е израз на осъзнатата демокрация, при която отговорността е първостепенен фактор.

Петото основно изискване е постигането на пълна и своевременна информираност на всички нива и координираност на действията. Липсата на информация /права и обратна/ или несвоевременното й получаване затруднява изпълнението на решенията и може да бъде причина за излишни недоразумения. Това означава и сериозно нарушаване на вътрешнопартийната демокрация. Координацията е главна предпоставка за успеха на всяко начинание и минимизира необходимото време и ресурси за довеждането му докрай.

Шестото основно изискване се заключава в постигането и поддържането на достатъчна мотивираност /групова и индивидуална/ в партийните ни членове и симпатизанти за действена и ефективна работа. Всяка човешка дейност е подчинена на интереси. Партийно-политическата работа не прави изключения. Да се разчита на обратното е проява на волунтаризъм. Не трябва да се забравя, че привличането на електорат също е въпрос на отклик на същностните интереси на хората и на гаранции, че ние сме тези, които ще могат да ги защитят. Въпросът за мотивацията е пряко свързан с методите на политическия мениджмънт и маркетинг.

С отчитането на посочените основни изисквания към партийното строителство като най-важни средства за постигане на вътрешнопартийната цел на новата линия могат да се определят:

Създаване на вътрешнопартийни нормативни условия за организационно усъвършенстване, укрепване и развитие на партията. На практика това означава разработване, широко вътрешнопартийно обсъждане и приемане от 41-я извънреден конгрес на нов устав на партията, който:

- да позволява на структурите във всяко населено място, в което се избира кмет, да имат статут на местни организации. Подобна мярка ще лиши от монопол някои организации и ще премахне несправедливо подчиненото състояние на много други. Същевременно то изисква преминаване от доказано неработещата плоска структура към по-сложна йерархия. В резултат се очаква организационно оживление в досегашните потиснати структури, създаване на повече възможности за растеж на партийните кадри /хоризонтални и вертикални/ в рамките на самата партия, подобряване на координацията чрез непрекъсната и пряка права и обратна връзка между националното ръководство и местните организации, без това да изисква значителни допълнителни ресурси;

- да укрепва вътрешнопартийната демокрация, както и вътрешнопартийната дисциплина чрез създаване на ефективни механизми за въздействие срещу всяка антипартийна или противоуставна проява. Същевременно трябва да се създадат и действени лостове за превантивен контрол и санкциониране на злоупотреби при използването на горните механизми;

- да установи в партийната практика нов стил на ръководство - планирането, координирането и отчитането на работата на всички нива;

- да утвърди строга отчетност на членството в местните организации и движението на партийните членове. Повече е недопустимо да не се знае точният брой на редовните ни членове, а да се позволяват в някои случаи спекулации с това /например при определяне на броя на делегатите за висшите форуми на партията/. Преместването на членовете от една местна организация в друга /при смяна на местожителството/ трябва да става на базата на установени по образец документи /отчислителни бележки/ и т.н.;

- да установи в партията ни екипния метод на ръководство и да превърне в практика алтернативността при избор на ръководни екипи на всички нива. Целесъобразно е в Изпълнителното бюро да се въведе председателство, състоящо се от председателя на партията, главния секретар и петима заместник-председатели на Изпълнителното бюро, отговарящи за точно определени ресори; всички тези седем длъжности да бъдат изборни от Конгреса на партията при задължително допускане и стимулиране на алтернативност. Председателството на партията трябва да бъде на разположение по всяко време и да реагира колективно на всички ситуации, налагащи бърза реакция, без да е възможно за целта да се свиква Изпълнително бюро. Самото Изпълнително бюро да се разшири до 21 членове, 7 от които съставляват председателството, а останалите 14 се избират от Националния комитет;

- да регламентира точно и ясно правата и задълженията на всяка длъжност в партията от най-ниското до най-високото ниво, както и хоризонталните и вертикалните връзки;

- да позволи вземането на мерки срещу всеки член на партията, независимо от мястото му в йерархията /т.е. от редовия член до председателя на БСДП/, който задушава инакомислието и предприема кампании срещу хора, несподелящи неговото мнение. Време е да се спре позорната практика неудобните да бъдат дискредитирани и да се образуват групи срещу тях;

- да стимулира симпатизантите ни за членство в БСДП, а нашите членове - за активна работа, и т.н.


2. Изработване на партийна политика за подготовка и израстване на кадрите за: /1/ организационна работа в самата партия и /2/ за органите на властта и управление на стопански обекти. За целта:

- към апарата на Националния комитет да се изгради информационна система за партийни кадри, обхващаща всички членове на БСДП, както и система за обектива оценка на моментното състояние и пригодност за определени длъжности;

- да се създаде към Фондация "Янко Сакъзов" постоянна лекторска школа за разпространение на социалдемократическите знания и за обучаване на кадри за партийното строителство, както и на кадри за развитие на кооперативното движение. Ще се издействат и стипендии за специализация в горните направления в чужбина;

- да се издействат в постепенно нарастващ порядък стипендии за страната и чужбина за следдипломна квалификация, преквалификация, специализация и др. на наши кадри с цел подготовка и усъвършенстване на управлението. Необходимите за това средства ще бъдат намирани от фондации и от самата партия след изграждането на свързаните с нея икономически структури;

- да се създаде към апарата на Националния комитет информационна система за отчет на безработните и социално слаби наши членове и безпартийни активисти и за съдействие за намиране на работа или за облекчаване на положението им. Тази система ще включва и защита от необосновани репресии. Нейната ефективност ще нараства постепенно и синхронно с увеличаването на общественото влияние и престиж на партията ни и с финансовото й укрепване.


3. Укрепване на финансовото състояние на партията чрез мотивиране на дарителите и спонсорите и създаване /в рамките на закона/ на свързани с БСДП икономически структури. Това е най-сложното, но и най-важното средство за постигане на вътрешнопартийната ни цел. Без неговото осъществяване постигането на всички останали програмни намерения е просто невъзможно.
Осъзнавайки всички трудности и отчитайки всички реалности, по този пункт ние предлагаме следните изпълними задачи:

- максимално мотивиране на досегашните и издирване на нови дарители и спонсори за нуждите на партията. Мотивирането и на досегашните, и на новите ни дарители /респективно спонсори/ е възможно единствено при включването на БСДП в управлението. От друга страна, такива дарения и спонсорство са единственият бърз начин за получаване на средства за оцеляване на партията, в. "Свободен народ" и Фондация "Янко Сакъзов" днес и утре;

- установяване на временен режим на най-строги икономии в апарата на партията до стабилизиране на финансовото й състояние. Тази мярка се налага, първо, от сегашния недостиг на средства, и второ - от необходимостта част от бъдещите постъпления да бъдат спестени за организиране на свързаните с партията икономически структури. Наред с икономиите от ежедневната дейност на апарата на Националния комитет тук е задължителнои всяко друго пестене, включително и при провеждането на висшите партийни форуми: ние считаме, че тези форуми трябва да се провеждат много скромно, без атракции, изключително делово;

- създаване на реални условия за превръщане на в. "Свободен народ" и Фондация "Янко Сакъзов" от дотирани в самоиздържащи се и печеливши институции. За целта в. "Свободен народ" трябва да се обособи в ООД или АД със запазване контролните функции на БСДП и с привличането на самите журналисти и др. инвеститори - възможностите за това са големи. Фондация "Янко Сакъзов" трябва да бъде насочена към позволена от закона стопанска дейност, както и да се разшири обхватът на дарителите й. След финансовото възстановяване на тези две институции може да се помисли за постепенно връщане на вложените в тях средства обратно в партията;

- издирване и връщане на раздаденото и използвано имущество на партията - коли, факсове и др. възможни. Търсене на финансова отговорност и заплащане на щети от лицата, осъществили неправомерно ползване на това имущество. Предлагане под аренда на възвърнатите свободни коли на фирма за таксиметрови услуги в София или за други нужди;

- издирване на имуществото на партията отпреди преустановяване на дейността й /с помощта на наети компетентни лица/ и ангажиране на управляващата партия с възвръщане на това имущество /след като П. Корнажев като министър на правосъдието не поиска да го направи, то остана да го стори наследницата на партията, извършила самия акт на секвестиране/;

- създаване към апарата на Националния комитет на структура, занимаваща се с въпросите на кооперативизма и оказваща действена помощ при възстановяването и възвръщането на имуществото на стари кооперативни структури /потребителни кооперации, популярни банки.../, както и при създаването на нови. Кооперативното движение у нас е източник на работа и доход за социално слабите ни членове и симпатизанти, а след укрепването на структурите му - и източник за подпомагане на партията;

- създаване на свързани с партията икономически структури по реда на Търговския закон. Такива могат и следва да бъдат създавани на всички нива с максимално ангажиране на наши членове и активни симпатизанти. Партията ще оказва помощ за регистрацията, може да помага с контакти и връзки, с правното обслужване на тези структури, а чрез близките до нея фондации и популярни банки - и в инвестирането на дейността им. По този начин освен "собствени" източници за сигурни и регулярни финансови постъпления за БСДП ще осигурим и работни места, както и допълнителни доходи за хората;

- създаване на свързана с партията информационна бизнессистема, осигуряваща на икономическите структури, обвързани с партията, или представляващи частна собственост на наши членове и активни симпатизанти, на връзки, контакти и съдействие /дори посредничество/ при преференциални цени, а за новосъздадени структури - и безплатно. Време е да се спре с практиката Международният отдел на БСДП да бъде еднолична собственост на председателя на партията и да обслужва главно него. Този отдел трябва да работи активно за цялата партия, в т.ч. и за икономическите й структури. Помагайки на честния бизнес на своите членове, БСДП ще помогне и на себе си в по-широк план.

/Пресслужба "Куриер"/


16:30:00
12.05.1995 г.


Редактори: Нина Гаврилова - деж. ред.
                    Валентина Игнова
Технически изпълнители: Мария Иванова
                                           Галина Дамянова
                                           Павлина Стефанова
                                           Тинка Христова
Комплексна обработка: Издателски комплекс БТА


Copyright © Пресслужба "Куриер", 1995 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително!