25 май 2018г.

Трето намиране честната глава на св. Иоан Кръстител, ден на Африка, ден на безследно изчезналите деца ....

OMDA  |  Wonderland Bulgaria

4 януари 1997


София, 4 януари 1997 година
Брой 1 (1697)


ПРЕССЛУЖБА "КУРИЕР" ПРИ БТА ПОЖЕЛАВА НА СВОИТЕ АБОНАТИ ЗДРАВА И ЧЕСТИТА 1997 ГОДИНА!


София, 4 януари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОБРЪЩЕНИЕ НА МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ В ОСТАВКА ЖАН ВИДЕНОВ КЪМ ДЕПУТАТИТЕ ОТ 37-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ ДА ПРИЕМАТ ОСТАВКАТА НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ, СЪСТАВЕН С МАНДАТА НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ. Документът е огласен на 28 декември 1996 г. на извънредно заседание на парламента.


На основание на чл.84, т.6 от Конституцията на Република България предлагам на Народното събрание да приеме оставката на ръководеното от мен правителство.

Това предложение е свързано с реалностите в страната днес и в непосредствена перспектива. Предстои вземането на изключително важни решения във финансовата област, които ще окажат трайно въздействие върху социално-икономическите и обществено-политическите процеси в България.

Различните парламентарни сили лансираха различни виждания, в т.ч. диаметрално противоположни не толкова по същността на тези решения, колкото до момента, начина и условията на вземането им. Министерският съвет приема, че Народното събрание следва да разполага с пълния набор конституционни механизми за реализиране на различните възможни алтернативи. Правителствената оставка дава всички възможности на парламента напълно свободно да избере този път, който е най-добър за страната.

Правителството е готово да съдейства максимално на Народното събрание да направи този свой изключително отговорен избор. То ще предостави в парламента още в първите дни на следващата календарна година всички свои разработки по бюджета за 1997 г., както и свързани с неговото изпълнение проектопрограми за приватизация и проектозакони за евентуално въвеждане на паричен съвет. Така парламентът ще е в състояние да се произнесе по тези неотложни въпроси - както намери за добре - още през януари.

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
Сегашното правителство напълно съзнава, че всяка оставка на кабинета поставя Народното събрание на изпитание, свързано с опасността ст парламентарна криза. Затова ние отдаваме голямо значение на вече заявените намерения в най-кратки срокове Демократичната левица да състави ново правителство и така да изпълни успешно целия мандат на 37-то Народно събрание до края на 1996 г.

Сегашният Министерски съвет подкрепя категорично тази позиция - с ясно разбиране за кризата в страната, трудностите за обикновените хора и отговорността на политическите сили, особено от управляващото мнозинство.

Разчитаме, че едно правителство ще бъде подкрепено с повече политическа воля, парламентарно съгласие и обществен кредит да продължи осъществяването на мерките за финансова стабилизация чрез структурни реформи, предприети от април - май 1996 г.

Изразявам готовността на сега действащото правителство, на всеки министър и моята като премиер да подпомогнем своите приемници с публично предоставените неотдавна свои отчети и проектопрограми, съдържащи комплект от мерки за постигане на финансова стабилност, ускоряване на структурната реформа и откриване на възможности за бързи темпове на икономическия растеж. Надявам се, че вече за всички е очевидно, че тези мерки нямат разумна алтернатива, че са добра база за консенсус и че отлагането им би било абсолютно неоправдано пред нацията и пред бъдещето на България.

Особено необходимо е новото правителство да бъде съставено достатъчно бързо, за да бъде осигурена нужната приемственост в работата на изпълнителната власт, както и синхрона й със законодателния процес.

Уважаеми дами и господа,
От името на правителството и на неговите членове - министрите, както и от свое име като премиер ви призовавам да гласувате за оставката на Министерския съвет и да пристъпите незабавно към предвидените в конституцията действия за съставяне на ново правителство.

Благодаря.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 4 януари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОБРЪЩЕНИЕ "НИЕ СМЕ ЗА НОВ ОБЩЕСТВЕН ДОГОВОР" НА ОБЕДИНЕНИТЕ ДЕМОКРАТИЧНИ СИЛИ КЪМ БЪЛГАРСКИЯ НАРОД ПО ПОВОД НА ПРЕДСТОЯЩОТО ПРИЕМАНЕ ОТ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА СПАСЕНИЕТО НА БЪЛГАРИЯ


УВАЖАЕМИ СЪНАРОДНИЦИ,

На 3 януари 1997 г. ще се проведе извънредно заседание на Народното събрание за приемане н Декларация за спасението на България, внесена от Обединените демократични сили.

Необходими са отговорни и смели действия от страна на народните представители и на всички граждани на страната, за да спасим нашето Отечество.

Ние, хората на България, трябва да спрем бедственото управление на Българската социалистическа партия.

България няма нужда от ново социалистическо правителство.

България иска оговорно и силно управление след предсрочни парламентарни избори.

Необходим е нов обществен договор!

Само народът може да посочи кой да го преведе през тежките изпитания, които предстоят на България.

Уважаеми сънародници,
Обединените демократични сили свикват митинг-шествие в София на 3 януари 1997 г. в 16 часа oт НДК, по бул. "Витоша" до Солни пазар под наслов "Подкрепа на Декларацията за спасение на България срещу съставяне на ново социалистическо правителство и за предсрочни парламентарни избори".

Призоваваме всички, които милеят за бъдещето на нашето отечество, да вземат участие, за да изразят своята гражданска позиция.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 4 януари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДОКЛАД (ЧАСТ ПЪРВА) НА ЖАН ВИДЕНОВ ПРЕД 42-ИЯ ИЗВЪНРЕДЕН КОНГРЕС НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ (СОФИЯ, 21-24 ДЕКЕМВРИ 1996 ГОДИНА). На конгреса за председател на Висшия съвет на БСП е избран Георги Първанов.


ДРУГАРКИ И ДРУГАРИ ДЕЛЕГАТИ, УВАЖАЕМИ ГОСТИ,

На предишния 41-и редовен конгрес ние, българските социалисти, демонстрирахме своята политическа убеденост и морална сила да поискаме ново обществено доверие. Хората ни повярваха. И не заради резолюциите на конгреса, а заради залога, който Българската социалистическа партия (БСП) направи пред обществото.

Тогава, през лятото на 1994 г., всички политически сили в България стояха пред трудна дилема дали да се включат в надпреварата за правото да поемат отговорността за прехода, колкото и тежка да е тя, или да продължат да се дисквалифицират взаимно в жалкото състезание по бягане от политическа отговорност.

Тогава ние заложихме на отговорността. Направихме реални стъпки по един тежък, но верен път. Така българският избирател се убеди с очите си, че сме националноотговорна политическа сила, която е преодоляла "умората да управлява" и няма намерение никога вече да политиканства на дребно с властта. Само няколко месеца след конгреса хората дадоха гласа си в предсрочните парламентарни избори за Демократичната левица. И това беше вот за пълен парламентарен мандат, а не илюзия от сорта "С малко, но завинаги!". Това доверие съвсем не бе "на кредит". То беше потвърдено на местните избори през 1995 г., но не и на президентските избори през 1996 г.

Тежката електорална загуба ни постави отново пред дилемата за отговорността и този път ние трябва да направим още по-ясна позицията си, за да възвърнем оттегленото доверие. И трябва да направим това, без да се самозалъгваме нито за миг повече, че е възможно да изберем едновременно и двете крайности. Не можем да продължим нататък с колебанието, което разкъсва БСП още от 1990 г., между две възможни логики. Едната - че болезнените реформи са абсолютно необходими, но като ги прави, БСП става антипатична на обществото и намалява шансовете си за бъдещето, така че по-добре да ги прави някой друг. Много от днешните наши вътрешнопартийни опоненти на управлението на Демократичната левица винаги са следвали тази логика, макар че само някои от тях и само понякога са я признавали публично. Може би едно косвено признание се съдържа в множеството проекторезолюции, съставляващи т.нар. нова политика, чиито точки и подточки ако са верни, не са нови, ако са нови, не са верни.

(Пресслужба "Куриер")


* * *

София, 4 януари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО НА СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА СРЪБСКОТО ДВИЖЕНИЕ ЗА ОБНОВА ВУК ДРАШКОВИЧ, ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА ДЕМОКРАТИЧНАТА ПАРТИЯ ЗОРАН ДЖИНДЖИЧ И ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА ГРАЖДАНСКИЯ СЪЮЗ ЗА СЪРБИЯ ВЕСНА ПЕШИЧ ПО ПОВОД НА АНУЛИРАНИТЕ РЕЗУЛТАТИ ОТ МЕСТНИТЕ ИЗБОРИ В СЪРБИЯ


СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ,

Вече седмици наред демократична България с одобрение и възхищение следи демонстрациите в Белград и други сръбски градове срещу скандалното анулиране на резултатите от местните избори, донесли на много места победа за коалиция "Заедно".

От името на Съюза на демократичните сили (СДС) предайте горещите ни поздравления на сръбските граждани, които с достойното си и смело поведение допринасят за демократичната кауза не само в Сърбия, а и на Балканите изобщо. Особено възхищение заслужават студентите. Само преди няколко години тяхната активност бе решаваща за напредъка на демократичните процеси и в България. Споделяме стремежа на коалицията "Заедно" и на всички демонстранти за свобода на средствата за масова информация и за приобщаването на вашата страна към общността на европейските демократични и правови държави.

На Балканите комунизмът се оказа най-жилав и устойчив, но е на път да си иде. Не се съмняваме, че гражданската доблест на сръбските граждани ще ускори края му и ще създаде предпоставки за мирното и демократично развитие на страните от нашия регион и за тяхното сътрудничество в рамките на Европейския съюз и НАТО.

София, 17 декември 1996 година

(Пресслужба "Куриер")


* * *

София, 4 януари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ОТВОРЕНО ПИСМО "КОРУМПИРАНИТЕ ДЪРЖАВНИ СЛУЖИТЕЛИ ТРЯБВА ДА БЪДАТ НАКАЗАНИ" НА НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ СЪЮЗА НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ ЕДВИН СУГАРЕВ - ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПРОТИВ КОРУПЦИЯТА КЪМ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ, ДО ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР НА РЕПУБЛИКАТА ИВАН ТАТАРЧЕВ. Документът е огласен на пресконференцияв Българска телеграфна агенция на 19 декември 1996 година.


УВАЖАЕМИ Г-Н ТАТАРЧЕВ,

С настоящето писмо официално сезирам Главна прокуратура на Република България за конкретни прецеденти на корупция, злоупотреба с власт и действия или бездействия на отговорни държавни служители, вследствие на които е накърнен държавният интерес. Настоявам Главна прокуратура да разпореди предварителни проверки и започване на следствени действия срещу виновните лица, извършили съставомерни престъпления, а имен[н]о:


1. ЖАН ВИДЕНОВ, министър-председател на Република България

Лицето носи отговорност по силата на чл. 285 от Наказателния кодекс (НК), тъй като:

- е допуснал създаването и продължилата дълго време престъпна дейност на неформалната икономическа групировка "Орион", създадена и действаща при прякото съучастие на подчинени на Жан Виденов отговорни държавни служители, а именно: Любомир Коларов, председател на Комитета по пощи и далекосъобщения (КПД), Михаил Данов, председател на Българската телекомуникационна компания (БТК), Красимир Райдовски, доскорошен ръководител на правителствения пресцентър.

- Групировката "Орион" е извършила десетки незаконни финансови операции в условията на продължаващо престъпление, включително е учредила и регистрирала Българската земеделска и промишлена банка /БЗПБ/ с изцяло откраднат уставен капитал и с подставени акционери. Незаконннте действия на групировката са богато документирани чрез справки на НСС и ЦСБОП, собственоръчно написан показания на нейния главен дилър и извършител на незаконни финансови операции Павел Тренев, документи за банкови преводи, справки за незаконно раздадени банкови кредити в особено голям размер, одит на София банк, документиращ дейността на Цецка Петрова, директор на Хасковския клон на Софиябанк и изпълнителен директор на БЗПБ, и много други.

- Жан Виденов е имал информация за "Орион" и съпричастността на неговите подчинени към престъпната дейност на тази групировка от:
а) Стотици публикации в пресата.
б) Изпратено лично до него писмо от Веселин Жеков, президент на клуб "Сириус", който е yчacтвaл във финансовите спекулации на "Орион" при набирането на учредителния капитал на БЗПБ, като е правил вноски в размер на десетки милиони от името на земеделски кооперации, които не са и подозирали че стават акционери в БЗПБ.
в) От задавани му актуални въпроси от народните представители Иван Костов, Александър Божков и Едвин Сугарев, при отговора на които той съзнателно е въвел в заблуждение Народното събрание отричайки съществуването на "Орион" и давайки неверни данни за участието на неговите подчинени Красимир Райдовски, Любомир Коларов, Михаил Данов и др. във фирми от групировката "Орион".

- По данни на Павел Писарев (интервю в "Труд", 17 декември 1996 г.) на съвещание в НДК е призовал земеделските кооперации в България да вложат парите си в БЗПБ, с което е създал условия за накърняване на техните интереси.

- Дейността на "Орион" е нанесла значителни щети на различни държавни и частни финансови институции, в това число:
а) 6 млн щатски долара, откраднати от Михаил Чьорний, с което е нанесена щета на ЦКБ и са създадени условия за дискредитиране на българската банкова система в международен аспект.
б) близо 10 млн щатски долара, дължими и необслужвани кредити от БЗК от страна на различни фирми на групировката.
в) 183 млн лева, незаконно изтеглени от БЗПБ между 19 април 1996 г. и 3 май 1996 г. - след заличаването на банката в търговските регистри.

- Жан Виденов е имал пълната информация за незаконната дейност на "Орион" и незаконно учредената от групировката БЗПБ и въпреки това не е направил нищо, за да предотврати нанесените на държавата, на частни лица и на земеделски кооперации щети. Със своето бездействие той е създал условия за незаконно лично обогатяване на лица и фирми от групировката, което е предпоставка за подвеждането му под отговорност и по силата на чл. 282, ал. 1, 2, 3, чл. 283 и чл. 219, ал. 1-4 от НК.


2. МИХАИЛ КРЪСТЕВ ДАНОВ, председател на Българската телекомуникационна компания

В качеството си на председател на Надзорния съвет и акционер в БЗПБ лицето носи отговорност по силата на чл. 219, ал. 1-4 и чл. 220, ал. 1 и 2 от НК за незаконното изтегляне на 183 млн лв от БЗПБ след решението на ВС от 19 април 1996 година, постановяващо прекратяване на дейността на банката по силата на отменително решение. Отговорност от Михаил Данов може да бъде потърсена и по силата на чл. 311, ал. 1 от НК във връзка със съставянето на документи с невярно съдържание при регистрацията на БЗПБ.

В качеството си на председател на БТК Михаил Данов трябва да бъде подведен под отговорност по силата на чл. 219, ал. 1-4 и чл. 220 от НК за учредяването на "Булфон" АД с участието на БТК ЕАД и гръцката компания "Интраком", свързано със значително накърняване на държавния интерес.


3. ЛЮБОМИР КОЛАРОВ - председател на Комитета по пощи и далекосъобщения

Във връзка с действията на подчинения му Михаил Данов като председател на НС на БЗПБ и при учредяването на "Булфон" АД следва да бъде подведен под отговорност по силата на чл. 285 от НК.


4. БИСТРА ДИМИТРОВА, председател на Държавна спестовна каса (ДСК)

Следва да бъде подведена под отговорност във връзка с даването на необосновано високи финансови депозити на Бизнес банк, в размер на 6 250 000 000 лв, при липса на достатъчно сигурни гаранции за тяхното връщане - по силата на чл. 219, ал. 1-4 и чл. 220, ал. 1,2 от НК.


5. СТЕфАН НЕДЕЛЧЕВ, изпълнителен директор на "Нефтохим"

Следва да бъде подведен под отговорност по силата на чл. 282 и 283 от НК във връзка с издаването на запис на заповед за 16 млн щатски долара в полза на фирма "Самотлор", дадена без санкцията на Надзорния съвет на НХК. Същият е отговорен и по силата на чл. 219 и 220 от НК във връзка с извършени бартерни сделки за внос на зърно от Република Сърбия срещу петролни продукти, вследствие на които са нанесени сериозни щети на ръководеното от него предприятие.


6. ЛЮБОМИР ФИЛИПОВ, председател на Българска народна банка (БНБ)

Следва да бъде подведен под отговорност по силата на чл. 219 и 220 от НК за необосновано рефинансиране на държавни и частни търговски банки без гаранции за връщането на предоставените суми и без наличието на сериозна оздравителна програма, от което са произлезли щети в размер на десетки милиарди лева.


7. ВЛАДИМИР ЖЕГЛОВ, икономически съветник на министър-председателя

Следва да бъде подведен под отговорност по силата на чл. 282 и 285 от НК, тъй като в качеството си на съветник на министър-председателя и член на Надзорните съвети на ТБ "Биохим" и "Нефтохим" АД не е направил нищо, за да предотврати сключването на цесионен договор между ТБ "Биохим" и фирмата "Юкас - България" за дълговете на "Нефтохим" АД в размер на 17 млн щатски долара, благодарение на което е накърнен държавният интерес и "Нефтохим" е поставен в условията на финансова зависимост от страна на един от доставчиците на нефтопродукти, като се има предвид, че контролният пакет от акции на "Юкас - България" се държи от чуждестранна икономическа групировка.


8. ИВАН КИТОВ, бивш председател на Надзорния съвет на Бизнес банка

Следва да бъде подведен под отговорност по силата на чл. 219, 220, 282 и 283 от НК, тъй като в качеството си на председател на НС на Бизнес банка е допуснал раздаването на кредити при фиктивни гаранции, от които са се облагодетелствали фирми, в които съсобственици са близки негови роднини. Подробности и документи по този случай прилагам допълнително.

Уважаеми г-н Татарчев,
Смея да се надявам, че Главна прокуратура ще предприеме нужните действия за подвеждане под отговорност на визираните в настоящото писмо отговорни държавни служители, за хода на които разчитам, че ще бъда уведомен.

София, 19 декември 1996 година

(Пресслужба "Куриер")


* * *

София, 4 януари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
РЕЗОЛЮЦИЯ ПО ДОКЛАДА НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА ЕДИННА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ, ОГЛАСЕН НА ТРЕТИЯ ИЗВЪНРЕДЕН КОНГРЕС (14 ДЕКЕМВРИ 1996 Г., ПЛОВДИВ)


Периодът, който изживява България от 10 ноември 1996 г. насам, вече навлиза в своята критична фаза. Икономическата и социалната криза напредват с бързи крачки и няма реални сили, които биха могли да я спрат. Става все по-ясно, че така желаният "преход" към капитализъм е невъзможен и всяко продължаване на икономическата реформа води към национална катастрофа. Въпреки това вманячените представители на основните политически сили не се отказват от своята "безалтернативна" линия. Предлаганият от Международния валутен фонд (МВФ) валутен борд е признак, че западът е разтревожен от възможен провал на прехода именно в България. Западът се страхува, че един такъв провал би могъл да предизвика верижна реакция от подобни неща и в други страни на Източна Европа. Такива провали могат да доведат до коренни изменения в политическия строй, до идеологически поврат в мисленето на масите. Бордът е едно принудително отстъпление от формулата на прехода, от либерално монетарния подход. Той е малка крачка по посока на социализма. За да може той да даде ефект, би трябвало да бъде подкрепен от още една или няколко подобни крачки, например въвеждане на пълен или частичен държавен монопол върху външната търговия. Но МВФ, Българската социалистическа партия (БСП), Съюзът на демократичните сили (СДС) и нововъзникналата капиталистическа класа няма да приемат такава радикална мярка. За МВФ успехът на борда зависи от съгласието (консенсуса между БСП и СДС. За МВФ противопоставянето им е безсмислица, след като имат обща идеология! МВФ не отчита, че тази идеология е безперспективна и сама по себе си ражда разноезичие. Древните жители на град Вавилон не са могли да построят кула, достигаща до небето, поради това, че cnopeд легендата Бог ги е превърнал в хора, говорещи на различни езици. Винаги, когато хората се решат да правят нещо невъзможно, между тях настъпва разноезичие. Напълно естествено е днешните реставраторски сили в България да говорят на различни езици, строейки своята Вавилонска кула - капитализма. Те ще се карат помежду си дотогава, докато нашият народ не разбере къде е заровено кучето и докато отпрати каращите се на заслужено място. Че този момент се приближава, се вижда от стремглаво падащото влияние на БСП и от страха на СДС от вземане на властта. Къде е изходът за нашия народ?

Изходът е в обръщане мислите на хората в друга посока - в посока на социализма. Животът ще застави хората да насочват мислите си все по-често в тази посока. За тях социализмът не е утопия, а реалност, която те познават не лошо. Те знаят и добрите му страни, и недостатъците му. Те все по-често ще се замислят над проблема за усъвършенстването му. Една от задачите на комунистическото движение в България е да съдейства за извършването на този преврат в мисленето. Засега това движение е все още разпокъсано и недостатъчно подготвено идеологически и организационно за тази си мисия. Освен това тази негова мисия не е по мераците на реставраторските сили, които се стараят да го тикат в своя коловоз и да го използват за свои нужди.

Българската единна комунистическа партия (БЕКП) е част от комунистическото движение в България. Още с основаването си през декември 1993 г. БЕКП се обърна към другите комунистически партии за спиране на взаимните нападки и чернене, за сътрудничество и в крайна сметка за обединение в една марксистко-ленинска партия. Тогава нашите призиви не получиха доброжелателен отклик. Днес вече нещата се измениха. Конфронтационният стил до голяма степен изчезна, започнаха преговори и сключване на споразумения между партиите. Това говори, че часът на обединението се приближава. Но това не значи, че този час е вече налице и че трябва да се юрнем да се обединяваме. В условията, в които живеем днес, обединението не може да става безусловно и на всяка цена. Така могат да мислят само наивниците. Обединената партия трябва да бъде сплотена и дисциплинирана, за да може да посрещне утрешните предизвикателства на времето по болшевишки. Не е възможно да става истинско обединение например между партии, които крият една от друга своите структури или пък когато едната заговорничи тайно против другата.

Един от сериозните недостатъци на комунистическото движение днес е липсата в необходимата степен на уважение към принципите на демократическия централизъм. Дребнобуржоазният индивидуализъм не признава тези принципи и е един от факторите, които рушат партиите отвътре. БЕКП изпитва на гърба си неговото действие. През периода между II и III конгрес на партията отделни негови членове поведоха безпринципна междуличностна борба вътре в партията на базата на неудовлетворени амбиции и засегнато честолюбие. За да си осигурят предимство, те решиха, че могат да анулират със задна дата конгрес на БЕКП. За тази цел те прибягнаха до кражба на регистрационните документи и писане на махзари до Софийския градски съд, за да попречат на регистрацията. И те успяха. Нещо повече - в желанието си да унищожат изобщо БЕКП, те се сдушиха тайно с някои ръководства на други комунистически партии, за да могат под формата на обединение на БЕКП с тях да осъществят замисъла си. Тези прецеденти са показател не само за определена все още незрелост на комунистическото движение, но и за наличието на антикомунистическа централа извън него, работеща активно за разлагането му.

Извънредният конгрес на БЕКП констатира, че:
- въпреки всички трудности, които партията трябваше да преодолява между двата конгреса, тя укрепна организационно и увеличи съществено броя на своите членове;
- тя участва успешно в местните избори и вече има свои кметове и общински съветници по места;
- тя беше силата, която осигуряваше по места избирателната кампания на кандидат-президентската двойка Минчо Минчев и Пенчо Пенчев.

Основните задачи на БЕКП днес са:
- да се стреми да завоюва доверието на работническата класа, трудовата интелигенция и всички тези, които изкарват прехраната си с честен труд, за да съдейства на борбата на нашия народ срещу реставрацията на капитализма;
- да работи за спечелването на българската младеж за делото на социализма;
- да води борба срещу ревизионизма и догматизма в революционното движение, за единство в идеологията, тактиката и стратегията на комунистическото движение и за образуването на една-единствена маркисистко-ленинска партия в България.

(Пресслужба "Куриер")


* * *

София, 4 януари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА СЕКРЕТАРИАТА НА ЦЕНТРАЛНИЯ КОМИТЕТ НА БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ ЗА ПОЛИТИКАТА НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ И НА НЯКОИ КОМУНИСТИЧЕСКИ ПАРТИИ


Секретариатът на Централния комитет (ЦК) на Българската комунистическа партия (БКП) намира за целесъобразно да уведоми чрез средствата за масово осведомяване комунистите, симпатизантите и целия трудов народ за извършените в последно време на следните изяви, които са насочени за нови измами и дезинформации на народа ни. Тези измами и манипулации се свеждат до следното:

1. Правителството и ръководството на Българската социалистическа партия (БСП), след като доведоха страната ни до пълна катастрофа, а 96 процента от народа ни до глад, мизерия и нищета, след като БСП, Съюзът на демократичните сили (СДС) и Движението за права и свободи (ДПС) разбиха и унищожиха селското стопанство и промишлеността, след като приятелските им кръгове изнесоха заграбените от народа и от държавата ни пари в чужди банки, след като купиха във Флорида и на други места имоти и след като построиха там свои дворци, сега са решили да въведат валутен борд, за да доограбят и да доунищожат малкото все още останало неразграбено и непродадено - нехаризано на безценица, на грабителите от САЩ и от другите империалистически страни. Ръководството на БКП е против въвеждането на валутен борд и е за предаване на правораздавателните органи на Петър Младенов, Добри Джуров, Станко Тодоров, Георги Атанасов, Атанас Семерджиев, Георги Пирински и Александър Лилов, за организираната и проведена от тях империалистическа контрареволюция на 10 ноември 1989 г., която постепенно се фашизира. Ръководството на БКП е за предаването на съд на всички виновници от БСП, СДС и ДПС за разгрома на България.

2. С цел отново да измамят членската маса на БСП, която се състои от бивши членове на БКП, които вече разбират и виждат, че ръководството на БСП е антикомунистическо и то е основният виновник за разгрома на България, на 30 септември 1995 г. подтикнаха Александър Димитров Паунов за заграби ръководството на БКП. Той, с помощта на Крум Борисов Захариев, Асен Младенов и Владимир Тасев, които бяха справедливо изключени от БКП като внедрени агент-провокатори от БСП, събраха шепа хора по заповед на "Позитано" 20, които не бяха членове на БКП, и с тях проведоха сборище, на което обявиха, че са против извънреден конгрес на БКП и че са свалили генералния секретар на БКП, че са изключили целия състав на ЦК на БКП и на ЦКРК на БКП. Те обявиха, че са избрали нов ЦК на БКП с първи секретар Александър Паунов, каквато длъжност в БКП няма. Те излъгаха обществеността, че Зонка и Владимир Спасови били изключени от БКП на уж проведено пратийно събрание на партийната организация в жк "Стрелбище" - София. Такова събрание не е провеждано и такова решение тази организация не е вземала. Партиен секретар на тази организация от създаването й на 25 март 1970 г. досега е Зонка Спасова. Тази груба фалшификация е дело на Владимир Тасев, Асен Младенов и Крум Захариев. Те излъгаха обществеността, че това решение било утвърдено от несъществуващ Ботевски РК на БКП. В лъжите и в наглостта си тези фалшификатори и мошеници стигнаха дотам, че направиха опит да заграбят вестник "Комунистическа правда", орган на Софийския градски комитет на БКП. Първият уж сигнален брой издадоха в края на декември 1995 г. с дата 31 юли 1995 г. с цел да измамят и да излъжат Фирмено отделение на Софийски градси съд и Софийска градска прокуратура. Александър Паунов в наглостта и във фалшификациите си стигна до там да оспори легитимността на генералния секретар на БКП, представяйки се за легитимен първи секретар на ЦК на БКП пред Централната избирателна комисия, за да не се допусне БКП в президентските избори. Тези маневри са на БСП чрез послушната си пионка Александър Паунов, човек на Петьо Блъсков, на Венцислав Йосифов и на Валентин Моллов. Александър Паунов е заместник-директор на Първа частна банка. По време на президентската кампания той се коалира с Минчо Минчев от Отечествената партия на труда (ОПТ) и седемте запъртъка, наричайки се комунистически, получиха 0,32 процента. Това говори какво е влиянието им сред комунистите и симпатизантите. Сега, когато вече измамените, излъгани и заблудени бивши членове на БКП разбраха, че БСП е буржоазна, антикомунистическа котерия, стратегическият център на ВС на БСП се погрижи отново да ги измамят и на 15 декември 1996 г. свика обединителен конгрес в сградата на Общинския комитет на БСП в община "Триадица", в който са взели участие, както призна най-после в. "Дума", БКП с лидер Александър Паунов, една от двете части на БЕКП, Съюзът на комунистите в България /СКБ/, Движение БСП - комунисти, и Движение "Сърп и чук" в БСП. За председател е избран Александър Паунов, банкер и заместник-директор на Първа частна банка. Интересното е, че на конгреса им са присъствали Григор Стоичков и Емил Христов. Бил е поканен и Тодор Живков. Присъствала е и кредитната милионерка Вера Илиева, която е измамила през 1990 г. "Електроимпекс" със стоки за 150 000 лева по тогавашния курс на лева, а през 1992 г. е взела кредит от "Елитбанк" 5 000 000 лева. Тя не е напуснала, както лъже, БКП, а беше изключена от БКП за това, че по време на президентската кампания беше организаторка на заговора с Тодор Костов против БКП и излъга пред XVII конгрес на БКП, че е дъщеря на активни борци и че съпругът й е уволнен от УБО от Атанас Семерджиев по време на чистката в МВР, което се оказа лъжа. Тя скри пред конгреса, че е кредитна милионерка. В бойните редици на БКП никога няма да има място за кредитни милионери, за банкери, за черноборсаджии, за спекуланти, за наркотрафиканти, за рекетьори, за мошеници, за далавераджии, собственици на игрални домове, представители на едрия бизнес и видни финансисти-мошеници, синове и дъщери на сговористи-цанковисти фашисти, какъвто е Тодор Костов и внедрената от Никола Гешев, Пане Бичен, Светлозар Игов, Праматаров и Икономов полицейска агентура в БРП, БКП и РМС от 9 юни 1923 г.до 9 септември 1944 г. Тук изниква основателният въпрос защо и с каква цел стратегическият център на ВС на БСП създаде Комунистическа партия в България /КПБ/? Те създадоха два запъртъка с едно и също име. Единият е създаден в лицето на КПБ на 12 декември 1996 г., за което научихме от емисията на "Хоризонт" в следобедните часове на 12 декември, а другата КПБ е създадена на 15 декември 1996 г. Те създадоха тези два запъртъка, за да могат отново да излъжат, да заблудят и да измамят бившите членове на БКП, които все още съставляват членската маса на БСП, която се настани като куковица в 105-годишното гнездо на орлицата БКП, да не могат да разберат коя е истинската комунистическа партия в България и по този измамнически начин да ги заставят да си стоят в БСП или по команда на стратегическия център да преминат в КПБ, а тя ще бъде във вечен съюз с БСП. Капиталистите от БСП и КПБ ще бъдат реставраторите на капитализма. Те на друго място не могат да ходят. КПБ винаги ще бъде марионетка на БСП в борбата й против БКП. Ние питаме господата създатели на КПБ къде бяха досега и защо създават нова само на име комунистическа партия-запъртък, и при положение, че БКП продължава да съществува под името, което й дава на XXII конгрес не друг, а нейният основател Димитър Благоев, като марксистко-ленинска комунистическа партия от болшевишки тип? Естествено е, че КПБ ще е поредният ревизионистичен запъртък на живковистката ревизионистична номенклатура. Другата причина е, че стратегическият център на ВС на БСП иска да спаси Александър Паунов да не отиде в затвора за лъжите, фалшификациите и мошеничествата, които направи на 30 септември 1995 г. при опита му да извърши преврат в БКП, без да е член на тази партия. Но спиране няма. Той не може да спре делото, което е насрочено на 6 февруари 1997 г. в Софийски районен съд /СРС/, а на това дело ще бъдат изобличени враговете на БКП; и на трудовия ни народ. Какво представлява КПБ? Това име означава Капиталистическа партия на България.

3. Ръководството на ЦК на БКП призовава правителството, народните представители и президентството да забранят на г-н Дочев да се завърне в България. Ако те не се вслушат в призива ни, съществува реалната опсност да бъде взривен социалният мир в страната ни при евентуалното му завръщане. За фашисткия фюрер няма място в Република България. Сега вече правителството на БСП ще покаже истинския си лик и за какво е.

4. Ръководството на БКП се обръща с призив към всички истински комунисти-идеалисти да не се поддадат на лъжите, на измамите, на заблудите и на манипулациите на стратегическия център на ВС на БСП и да не отиват в разните т.нар. само на име бекапета с представки, с наставки, с междуставки и с обърнатите букви на БКП, а да отстояват своята комунистическа чест и достойнство, като възстановят членството си в БКП. Само БКП е истинската марксистко-ленинска комунистическа партия в България. Всички други т. нар. само на име бекапета са марионетки и слепи оръдия на БСП и на ревизионизма, опортюнизма и волунтаризма. Техните лидери са болни от вождизъм и кариеризъм. Те са на заплати на "Позитано" 20. Никога в България не е имало и не е съществувала КПБ. Винаги от XXII конгрес на БКП от 1919 г. досега имаше само БКП и нищо друго. Не се поддавайте на провокациите на капиталистическите предатели - банкерите и мошениците.

София, 17 декември 1996 г.

Генерален секретар:

ВЛАДИМИР СПАСОВ

(Пресслужба "Куриер")


* * *

София, 4 януари - Следна предоставеният за разпространение пълен текст на:
ДЕКЛАРАЦИЯ "НОВИ ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ У НАС - НО ПО НОВА ИЗБИРАТЕЛНА СИСТЕМА" НА БЪЛГАРСКАТА ДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ ЗА ЕВРОПЕЙСКИ И СВЕТОВНИ ЩАТИ


Парламентарните избори у нас наближават. Дали ще бъдат редовните (след по-малко от две години), или предсрочни (които обстоятелствата биха наложили), не е толкова важно. Важното е двуполюсният модел да бъде разбит и премахнат. Защото той лиши 40 процента от българските граждани от представители в Народното събрание, позволи властта да се монополизира от все едни и същи партии и лица, причинили безброй злини на българския народ, с други думи той се оказа не вреден, а гибелен за България (за САЩ и за Великобритания, където се използва, не говорим!).

Защо е така?

Защото сегашният избирателен закон е направен така, че "големите" политически групировки - Българската социалистическа партия (БСП) и Съюзът на демократичните сили (СДС) да бъдат облагодетелствани, и "възнаграждавани" с мандатите, полагащи се на "малките" (непреминали 4-процентовата бариера) партии или на независимите кандидати.

Това задължава всички, на които не е безразлична съдбата на България, да поискаме промяна на сега действащия избирателен закон или създаването на нов, за въвеждане на пълната пропорционална избирателна система. На практива това е и много лесно: известен е приблизителният брой на гласоподавателите - малко под 7 000 000 души, известен е и броят на мандатите - 240. Разделена, цифрата на гласоподавателите на броя на депутатите, излиза, че всяка партия или независим кандидат, щом получат около 30 000 гласа, следва да имат мандат.

Ако това не може да стане - въвеждането на пропорционална система, може да се прибегне и до смесената: половината от депутатите да се избират по мажоритарната система, а другата половина - по пропорционалната.

Ясно, лесно и справедливо. Така ще може и да се селекционира съставът на Народното събрание.

София, 12 декември 1996 г.

Председател: ИВАН ВЕСЕЛИНОВ

(Пресслужба "Куриер")


* * *

София, 4 януари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРОЕКТ (ЧАСТ ВТОРА) "СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКАТА АЛТЕРНАТИВА" НА ОБЕДИНЕНИЕТО ЗА СОЦИАЛНА ДЕМОКРАЦИЯ В БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕКА ПАРТИЯ. Документът е приет на заседание на Политическия съвет на 15 декември 1996 г. в София.


ДЪРЖАВАТА И ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО

1. Ролята на държавата днес се изразява в утвърждаването на ясни, устойчиви, диференцирани правила за развитие на пазара и предоставянето на свобода на индивидуалната инициатива.

2. Това не означава принципно оттегляне на държавата от нейната обща отговорност, не само при установяването на тези правила, но и при решаването на такива социални въпроси като безработицата, социалното осигуряване, образованието и на новите проблеми на екологическата заплаха.

3. Необходимо е дерегулиране в определени области, но без да споделяме, както неолибералните виждания за пълно оттегляне на държавата от икономиката, социалната и екологическата политика, образованието и здравеопазването, така и етатистките увлечения и надценявне на възможностите на държавното управление.

4. Социалдемокрацията днес не е в привилериговането на държавата, запазването на нейното монополно положение, само че по нов начин, свързвайки се с корпоративните интереси на зависими от нея среди на частния бизнес.

Социалдемокрацията означава синтез на регулативните функции на държавата и активните енергии и потенциали на гражданската инициатива.

5. Не гражданско общество, като функция и продукт на държавата, а като автономна, саморегулираща се сфера, фундамент и партньор на държавата.

Държава, чието поле на действие са: нормативната регулация, гаранциите за спазването на правилата; преговорите и договарянията за постигането на обществен консенсус по ключови въпроси от общонационално значение.

Оттук насетне се открива пълна възможност отделните социални сфери да се саморазвиват и да се саморегурират.

6. Правовата държава е държавата, която се опира на силата, справедливостта и хуманността нд законите, на безусловното спазване на принципа на разделението на властите - законодателна, съдебна и изпълнителна, на обособяването и взаимната автономност на политика и на икономика.

7. Нуждаем се от съвременна и действена общинска политика, тясно обвързана с гражданската инициатива. Политика, основаваща се върху самоуправлението чрез възможностите за пряко влияние на хората при формирането, осъществяването и контрола при вземането и изпълнението на управленческите решения; чрез гарантирана финансова и ресурсна автономност на общините, без да се изземват техните пълномощия от органите на централната изпълнителна власт.

8. Основните въпроси на всекидневието на хората трябва да се решават от общините и в общините, а общинските органи да работят непосредствено пред очите и под контрола на своите избиратели.

9. Централната законодателна и изпълнителна власт и тук следва да прилагат диференцирана и гъвкава данъчна политика, предоставяйки реални възможности за самофинансиране, а в граничните общини и за целево подпомагане в решаването на жизненоважни въпроси на населението.

10. Местните власти трябва да имат правото сами да определят в дадени рамки размера на местните данъци с цел привличане на нужните им производства и осигуряване на работни места.

11. Като цяло механизмите на представителната демокрация трябва да се допълват и от непосредственото участие на гражданите в управлението на социалните общности - общините, предприятията, фирмите.

12. Ние се обявяваме за засилен диалог със синдикатите, за разширяване на икономическото и социалното партньорство, не само на национално равнище, но и на равнището на браншовете и предприятията.

Виждаме ролята на синдикатите като посредник в синтеза между труда и капитала, там, където техните интереси непосредствено се пресичат - предприятието, фирмата, дружеството, професията. Синтезът на икономическа рационалност и социална справедливост при защитата на интересите на трудещите се.


СЪДЪРЖАНИЕТО НА ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА ДНЕС

1. Сега голямото предизвикателство пред управлението е да се предприеме реална реформа. Да cе предложи алтернатива на начина, по който се осъществяваха у нас промените през изминалите седем години.

2. При това тук не става дума за пренасянето на акцента извън икономиката - върху социалните проблеми, както някои мислеха преди БСП да се върне на власт. Такава "нова политика" би била нереалистична и би ни отвела още по-дълбоко в кризата.

Става дума за създаване на реални отношения на собственост при нейното владеене, притежаване и разпореждане, за утвърждаването на реални субекти на тази собственост в лицето на всички български граждани. Става дума за цялостна, взаимосвързана промяна на правилата на икономическо и пазарно поведение, за утвърждаването на такава икономическа среда, която да стимулира стопанската инициатива, предприемаческия дух на българина.

3. Тази политика се основава на промяна в самата философия на реформата и нейните движещи сили. В движеща сила се превръщат самите граждани като собственици. Те създават един неизчерпаем национален ресурс.

Едва при такива икономически условия става възможно да се постигне органичен синтез между монетарните лостове, рестриктивната политика, финансовата дисциплина (в това число и чрез въвеждането на механизмите на валутния борд), които безусловно са необходими, и промяната в дълбочината на обществото - в отношенията на собственост и структурата на икономиката.

4. В тази икономическа реалност могат да се прилагат ефективни правила на поведение на пазарните субекти - лесни и достъпни за следване, стабилни (независимо коя политическа сила упражнява властта), прозрачни (подлежащи на обществен контрол), общовалидни и същевременно диференцирани (отчитащи промяната в доходите, икономическото състояние на фирмите).

5. Целта е да се задейства целият комплекс от икономически стимули успоредно със създаването на нови икономически структури на собствеността, на отраслите, на частния бизнес. При това - като се изхожда от едно цялостно виждане за стратегическия профил на българската икономика, с нейните отраслови, технологични и пазарни връзки на прага на XXI-я век.

6. Съдържанието на тази политика е структурната реформа с нейните неразривно свързани аспекти - раздържавяване на собствеността при отпимално съчетаване на различните видове собственост (държавна, частна, кооперативна); оптимална структура на частния бизнес - едър, среден и малък; закриване на неефективните и губещите предприятия, при ясно определяне на стратегическия профил на икономиката; въвеждане на прозрачни и устойчиви правила на пазарната икономика, на подходяща икономическа среда, стимулираща инициативата и педприемаческия дух на българина.

7. Преходът, който трябва да се извърши, е от анонимна, деперсонифицирана собственост (при държавния социализъм) към персонифицирана, многообразна по своите субекти структура. Това състояние може да се нарече и "смесена икономика", стига да се има предвид, че става дума не за "мирно съвместно съществуване" между държавна, частна и кооперативна собственост, а за нов синтез на различни форми.

Акцентът в тази нова структура (която би трябвало да бъде целта на една успешна приватизация) би следвало да се постави върху акционерното участие (демократизирането) на субектите на собственост, а не върху привилегироването на тесен кръг държавни участници.

8. Принадена стойност се създава не само в материалното производство, а и в другите сфери - информационна, технологична, научна, културна, социална. Самата собственост трябва да се разглежда не само като собственост на големи средства за производство - машини, съоръжения и пр., но и като собственост на индивидуални средства за производство - компютри, малки съоръжения и обекти. Именно тези цели трябва да преследва "малката приватизация".

9. От източник единствено за поддържане на държавния апарат и за социални разходи данъчната система следва да се превърне в гъвкав инструмент за поощряване на всички, които искат да реализират положителен финансов резултат.

10. Наред с механизмите на митата, таксите и всички видове държавни вземания, данъците могат да оказват избирателно въздействие върху икономическите участници, като отчитат разкриването на работни места, произвоството на родни стоки, активизирането на перспективните отрасли, изостаналите райони или селища, постигната повишена ефективност в управлението на собствеността.

11. В крайна сметка задачата е да се въведе в кратки срокове опростена, разбираема, нискоданъчна система, комбинирана с ефективен механизъм на събиране на данъците.

12. Също така да се ускори и опрости процедурата по възстановяване на собствеността върху земята, като се спазват три принципа: рационалност и ефективност (за да се избегне прекомерното раздробяване); едновременност на свободното и демократичното възстановяване на собствеността върху земята; скъсяване и опростяване на юридическата процедура.

13. Наложителна е в тази връзка промяната на сега действащия Закон за собствеността и ползването на земеделските земи.

14. Форми на стопанисване на земята и организацията на производството не могат да бъдат самоцел и да ограничават поземлената реформа. Всякакъв опит да се определят и налагат централизирано една или друга форма неизбежно води до неефективно използване на поземлената собственост.

15. В кратки срокове трябва да се създадат условия за реален пазар на земята с активно участие на държавата, която да стимулира интересите на този пазар и да се превърне в аренден посредник на поземлени фондове.

/Пресслужба "Куриер"/


* * *

София, 4 януари - Следва предоставеният за разпространение пълен текст на:
ПРОГРАМА (ЧАСТ ВТОРА) НА БЪЛГАРСКОТО НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ НА ВЕЧНИЯ ПЪТ, ПРИЕТА НА УЧРЕДИТЕЛНО СЪБРАНИЕ (21 ДЕКЕМВРИ 1995 ГОДИНА, СОФИЯ)


Закон за държавните предприятия не бе създаден. Нещо повече: никой и никъде не спомена за необходимостта от него. Защо? Едните за това, че той не беше в техен интерес, а останалите поради некомпетентност. Но липсата му е факт и тя позволи да протекат желаните от определени кръгове процеси: преливане на средства от държавните предприятия в частни ръце, скрита приватизация, довеждане до крах на голяма част от държавните предприятия за по-лесното им изкупуване в процеса на приватизацията. Резултатът е дълбока икономическа криза, обедняване на народа, отслабване на държавата, застрашаване на сигурността на нацията.

Правителството на СДС продължи действията в "необходимата" посока. То извърши нещо много важно - ликвидира Министерството на външната търговия, а към него бяха всички външнотърговски организации. Чудесен начин за заличаване на следите на милионите и милиардите, изнесени навън долари. Заинтересуваните от това не можеха да получат по-добър подарък. Дали това беше въпрос на некомпетентност на правителството на СДС? Дали това не бе една добре завоалирана поръчка?

Отново лични интереси, реставраторски амбиции отпреди половин век и дилетантщина доведоха до пълна разруха селското ни стопанство, което и без това беше в криза и лишено от необходимата му работна ръка. Земята де юре не бе отнета от собствениците. Бе необходимо само да се възстановят юридическите документи и да се гарантират неприкосновеността й и свободата за нейното ползване. Вместо това с приетия закон собствеността бе отнета и юридически и започна един мъчителен процес по нейното възстановяване. Изхождайки от по принцип правилната теза за юридическа (документална) ликвидация на незаконните ТКЗС-та, бе ликвидирана физически собственост, градена десетилетия с народни пари.

Резултат ли е съвременното състояние на България само на действията на посочената прослойка от бившата номенклатура? Дали те са наистина съвършени режисьори на обществената сцена? Сами ли са! Втора група режисьори, действащи на българската сцена, са външните сили. Макар и посочени като група, това са външни сили, действащи за постигане на различни цели. Но всички техни действия категорично са насочени срещу интересите на България.

(Пресслужба "Куриер")


[реклама]


----------------------------------------------------------------
Бюлетинът е приключен редакционно на 30 декември 1996 година.


Главен редактор: Любомир Йорданов
Заместник-главни редактори: Емилия Димитрова и Йорданка Ненова
Редактори: Лилия Томова, Нина Гаврилова - деж. ред.
Комплексна обработка: Издателски комплекс - БТА


БТА - Редакция "Справочна информация"


Copyright © Пресслужба "Куриер", 1997 г. Всички права запазени. При препечатване или използване на материали от този бюлетин позоваването на Пресслужба "Куриер" е задължително.